hoe factuur opstellen voor Belg klant ZONDER BTW

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

foxy80

hoe factuur opstellen voor Belg klant ZONDER BTW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-08 18:17

Tja mensen, wat ik nu weer meemaak:

Ik wil van een NL webwinkeltje iets kopen, en ik wil dat ze dat op factuur zetten.
Aangezien spul naar België gaat dus zonder BTW, ik heb ook een Belgisch BTW nr

Alleen snapt de eigenaresse van het winkeltje er geen bal van, hoezeer ik ook het principe tracht uit te leggen.

Kennen jullie misschien instanties of links naar NL sites waar ze dit begrijpelijk uitleggen voor NL' se zelfstandigen?

Anoniem

Re: hoe factuur opstellen voor Belg klant ZONDER BTW

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 18:21

Je vraagt gewoon om die factuur zonder de BTW, das dan toch verder haar zorg? Lijkt me dat iedere ondernemer weet dat verkopen naar het buitenland vrij zijn van BTW? En anders vraagt zij het toch aan haar boekhouder? Ik zou er niet jouw probleem van maken Knipoog

Cathelijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 18:27

Op de site van de belastingdienst vind je deze folder over het verkopen naar het buitenland (vanuit NL)

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 18:35

Normaliter verkopen we hier in NL toch altijd met BTW.
Je kan dan een bon vragen waarop het BTW bedrag vermeld staat, en deze BTW aan de grens terug vragen..

Althans, zo ging dat een aantal jaar geleden.. weet niet of er inmiddels wat veranderd is..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 18:43

Dat is toch onnodig extra werk femmefatale? Knipoog

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 19:04

Levering binnen de EU noemen we een intracommunautaire levering, Belastingdienst zegt daar het volgende over:
Citaat:
Er is sprake van een intracommunautaire levering als u goederen levert aan een btw-plichtige ondernemer in een ander EU-land en de goederen worden verzonden naar een ander EU-land. Aan de hand van uw administratie moet u een en ander kunnen aantonen.

Bij zo'n levering kan de verkoper dus een BTW-0 tarief hanteren. Levering is dan wél belast, maar tegen het NUL tarief.

ECHTER!! Geldt voor de verkopende partij de volgende regel:
Citaat:
Als u goederen levert aan particulieren geldt in de EU meestal het oorsprongslandbeginsel: de levering is belast in Nederland. U berekent de particulier dus btw bij de verkoop van de goederen. Het maakt dus geen verschil of u de goederen verkoopt aan binnenlandse of aan buitenlandse particulieren. In beide gevallen moet u de btw volgens de Nederlandse regeling aan uw klant in rekening brengen.

Dus even afhankelijk of dat jij een particulier of een ondernemer bent mag de verkoper al dan niet een BTW-NUL tarief hanteren.

BRON: http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/ob06/ob06-01.html

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-08 07:55

relaxed: dat heb ik gedaan, probleem is dus dat ze dat niet kan en ze me wel BTW aanrekent. Heb geprobeerd met handen en tanden uit te leggen dat ze er zelf de BTW moet uithalen, kreeg ik als antwoord: dan verdien ik er niets meer aan Blond
Cathelijne, bedankt voor de tip!!!
Femmefatale, dat systeem bestaat niet meer volgens mij. Ik koop ook in bij Horka en Dominick en die sturen gewoon factuur excl BTW
Nani, daar gaat het dus over: een intracommunautaire levering tussen 2 zelfstandigen
Maar ik denk dat je het tweede gedeelte niet goed begrijpt, je moet wel als je als particulier in NL iets koopt, gewoon in NL de BTW betalen. Als ik nu als particulier iets bij die winkel kocht, mocht ze me een gewone factuur sturen met BTW zoals ze dat bij NL' se klanten doet.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 08:00

Gewoon de rekening opmaken als altijd, alleen het regeltje, btw 19 % vervangen door BTW verlegd naar afnemer + btw nummer van de afnemer 0% dus.

Haar verkoop prijs blijft gelijk, ze krijgt alleen geen BTW binnen, maar hoeft deze ook niet te betalen. (BTW als winst tellen is niet echt slim trouwens) Wel dient ze jouw btw nummer te vermelden op de factuur.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 11:05

foxy80 schreef:
relaxed: dat heb ik gedaan, probleem is dus dat ze dat niet kan en ze me wel BTW aanrekent. Heb geprobeerd met handen en tanden uit te leggen dat ze er zelf de BTW moet uithalen, kreeg ik als antwoord: dan verdien ik er niets meer aan Blond
Cathelijne, bedankt voor de tip!!!
Femmefatale, dat systeem bestaat niet meer volgens mij. Ik koop ook in bij Horka en Dominick en die sturen gewoon factuur excl BTW
Nani, daar gaat het dus over: een intracommunautaire levering tussen 2 zelfstandigen
Maar ik denk dat je het tweede gedeelte niet goed begrijpt, je moet wel als je als particulier in NL iets koopt, gewoon in NL de BTW betalen. Als ik nu als particulier iets bij die winkel kocht, mocht ze me een gewone factuur sturen met BTW zoals ze dat bij NL' se klanten doet.

Dan is dus gewoon de btw-nul regel van toepassing.. Verwijs haar eens door naar de nederlandse site van de belastingdienst, daar staat een hoop informatie Lachen

En wbt de *dan verdien ik er niets meer aan*quote, dan begrijpt zij de boel dus helemaal niet.. Weet niet of je er dan wel aan wilt beginnen om het haar uit te leggen Knipoog
Zo zijn er ook mensen die niet snappen dat kredietbeperking een heffing is, en geen korting.. En dat als ik het NIET in rekening breng, ze hetzelfde betalen als wanneer ik het wél in rekening breng en ze het aftrekken Tong uitsteken

KellyG

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 11:09

bij http://www.emmers.be is het andersom. Zij zitten in belgie en als ik daar koop, rekenen ze ook geen BTW (scheelt je daar mooi 21%)

misschien dat ze daar kan informeren hoe het in zn werk gaat