massa a + massa b, is dat altijd massa a+b?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-08 10:21

dus als je 2 stoffen bij elkaar gooit die een reactie met elkaar aan gaan. welke dan ook, is het dan ALTIJD zo dat de massa van die 2 (of wat mijn part nog meer stofjes) bij elkaar opgeteld altijd de echte massa is van t stofje wat uit de reactie komt?

wie kent uitzonderingen?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Re: massa a + massa b, is dat altijd massa a+b?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 10:25

Als je 2 stofjes bij elkaar gooit en het reageert, en er komt bijv zuurstof of CO2 bij vrij, dat verdampt en dan verlies je massa. Zo kan het dus minder worden dan a + b!
Ik zeg verdamping, zou verder geen uitzonderingen zo uit mn hoofd weten. (praat je trouwens dus wel over massa's van atomen e.d. geen kilo's Haha! )

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-08 10:32

maar stel dat je dat op zou vangen, of in een geslote ruimte zou doen... dan blijft er evenenveel zuurstof toch? hoe moet ik dat zeggen? ik kan niet uitleggen wat ik bedoel Tong uitsteken

ik dacht zelf ook aan als er een gas vrijkwam. ook al vang je dat op, dat is veel lichter dan dat het was voor er een reactie plaats vond...

toch?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 10:34

nee volgens mij is het in principe niet lichter. Als je het opvangt heb je dus alsnog a + b.
Gas is "ruimer", de vanderwaalskrachten zijn minder sterk dus de moleculen gaan verder uit elkaar maar wegen nog evenveel. Snap je wat ik bedoel?
(ik weet trouwens niet 100% zeker of het wel klopt hoor, maar dit zou ik ervan maken met mn vwo scheikunde kennis)

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 10:36

De massa blijft gelijk, tenzij je een kernbom maakt dan gaat massa over in energie. Vroeger dachten ze inderdaad dat massa kon verdwijnen (bijvoorbeelt als iets verdampt), maar wat verdampt is niet weg, ook gassen hebben massa.

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 10:36

Wet van behoud van massa: In een gesloten systeem,blijft de massa altijd gelijk.Er kunnen natuurlijk veel meer gassen ontstaan dan alleen co2 en o2. Als deze kunnen ontsnappen,dan verlies je dus massa.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 10:38

catalyst1 schreef:
Wet van behoud van massa: In een gesloten systeem,blijft de massa altijd gelijk.Er kunnen natuurlijk veel meer gassen ontstaan dan alleen co2 en o2. Als deze kunnen ontsnappen,dan verlies je dus massa.

Oja zou ik toch zo een van de belangrijkste wetten vergeten! Ik noemde CO2 en O2 ook als voorbeeld (daarom staat er bijv voor Haha! )

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-08 10:49

Don_Marcello schreef:
De massa blijft gelijk, tenzij je een kernbom maakt dan gaat massa over in energie. Vroeger dachten ze inderdaad dat massa kon verdwijnen (bijvoorbeelt als iets verdampt), maar wat verdampt is niet weg, ook gassen hebben massa.

maar dan kan t dus wel? Bloos

Linda_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 14:16

Tijdens een reactie kan massa nooit verloren gaan. Het aantal atomen voor de pijl is altijd hetzelfde na de pijl (net zoals de ladingen).
Het kan dan wel zo zijn dat er een gas vrij komt, maar dat is ook massa. Dus massa gaat nooit verloren.

Rinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 14:18

Massa gaat enkel verloren als je inderdaad aan kernfusie doet. Althans, dat is ook hetgeen wat in sterren gebeurd. Dan gaat het dus over in energie.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-08 15:01

oke, dus het is WEL mogelijk, maar alleen daarbij. maar dan is het dus mogelijk Lachen

thnx

Rinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 21:11

Dat klopt dus.

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 07:17

Okee... dus als je een taart van 200 gram opeet, kun je ook zeker niet MEER aankomen dan die 200 gram (we hebben het puur over dit stukje taart)??

Er zijn mensen die zeggen dat ze zeker een halve kilo aankomen als ze zo'n stukje taart eten. Enneh.. volgens mij kan dat niet.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-08 07:38

hahaha nee, dat ging over m&m`s Tong uitsteken hihi.

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 10:48

Okee, je hebt gelijk Haha!

Dus als je 100 gram M&M's opeet, kun je niet MEER aankomen dan die 100 gram.. toch?? Clown
Dat is mijn idee althans als je naar de massa theorie kijkt... Slim

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-08 11:12

hahaha, maar t ging mij om: is er een uitzondering, en die is er dus sowieso...

ik denk dat je in dit geval rekening moet houden met wat er nog meer in t lichaam zit waarmee het een reactie aan kan gaan waardoor het een `stofje` wordt dat niet je lichaam uit gaat, wat anders wel het lichaam uit zou zijn gegaan. maar dan nog poep je een deel van je m&m`s uit, dus dan zul je niet meer aankomen dan je er in stopt...

ben benieuwd naar hoe anderen er over denken Lachen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 11:16

Karanto schreef:
Massa gaat enkel verloren als je inderdaad aan kernfusie doet. Althans, dat is ook hetgeen wat in sterren gebeurd. Dan gaat het dus over in energie.

en dat is de wet van behoud van massa en energie. Als je massa verliest (in kernfusie) komt er energie vrij, in de verhouding die door Einstein is beschreven: E(nergie)=m(assa)*C^2 (snelheid van het licht).

Rinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 17:17

Lielle schreef:
Karanto schreef:

en dat is de wet van behoud van massa en energie. Als je massa verliest (in kernfusie) komt er energie vrij, in de verhouding die door Einstein is beschreven: E(nergie)=m(assa)*C^2 (snelheid van het licht).

Jupjup, dat was hem Vork .

En ook over die M&M's je kan niet MEER aankomen, maar je komt sowieso ook nooit 100 gram aan door die 100 gram M&M's. Dat is dan weer
door de processen in je lichaam waar die stof in wordt gestoken. En het uitpoepen natuurlijk Vork .