Internet op UBUNTU?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CoonArt

Internet op UBUNTU?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 16:40

Klein vraagje voor de mensen die dit weten: hoe krijg ik internet op Ubuntu 8?

UrbanL

Re: Internet op UBUNTU?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 16:42

Firefox downloaden.

Als het goed is zit die als in Ubuntu 8?.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 16:42

Ja, alles is al geinstalleerd (ik heb nu DualBoot) maar nu nog internet! (Windows & Ubuntu 8, Hardy Heron)

Caeruleus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 20:04

Ik denk dat je nog even je netwerkinstellingen goed moet zetten? Heb je er een desktopomgeving zoals Gnome er bij, of draai je vanaf de console? Bij de desktopomgeving kan je dat als het goed is gewoon via het menutje doen, via de console moet je eventjes wat files veranderen als sudo.

Dit is een goede handleiding voor beide, het is voor een oudere versie maar het principe is hetzelfde.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 20:43

Caeruleus schreef:
Ik denk dat je nog even je netwerkinstellingen goed moet zetten? Heb je er een desktopomgeving zoals Gnome er bij, of draai je vanaf de console? Bij de desktopomgeving kan je dat als het goed is gewoon via het menutje doen, via de console moet je eventjes wat files veranderen als sudo.

Dit is een goede handleiding voor beide, het is voor een oudere versie maar het principe is hetzelfde.
Nou, ik heb al aan zitten te klooien met vanalles maar volgens mij pakt hij gewoon niet.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 20:44

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 20:51

Mééééén, ik geef het op zeg... Boos! Die programmaatjes waar ze het over hadden (die tar-bestanden) ik weet absoluut niet hoe je ze moet installeren...

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 20:53

Ik heb gezegd dat ik echt dom ben met pc's en het is goed gekomen. Wat bij mij uiteindelijk het probleem was was dat de netwerkkaart niet geactiveerd was. Dit leek in eerste instantie wel zo te zijn maar was dus niet. Je kunt deze ergens activeren bij het laatste kopje bovenaan de balk en dan ergens bij hardware daar. Sorry voor de vage uitleg maar op deze pc zit windhoos dus ik kan zo niet kijken waar het precies zit. Als je dit al gedaan hebt weet ik het ook niet dan blijft het toch zaak om je op het ubuntu forum zo dom mogelijk voor te doen Tong uitsteken

Caeruleus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 20:55

Ik ben niet zo bekend met de desktopversie van Ubuntu, wij draaien de server versie en daar is alles commandline Knipoog

Je kan waarschijnlijk wel even proberen in de terminal of je daar kan untarren:
tar -xvz /locatie/van/bestand.tar.gz

Overgens is *nix niet echt voor complete leken en moet je enig doorzettingsvermogen hebben om alles aan de praat te krijgen Knipoog De eerste keer dat ik zo'n geval moest opzetten koste het me een week, nu heb ik de boel in een uurtje lopen met alle benodigdheden Ja

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 20:57

Heb al om een expert gevraagd die ik even net zo lang zal spammen tot hij me helpt, gnagnagna!
EDIT: net bericht terug gehad... 'Ik weet het niet.' Nou, lekkere techneut zeg!

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 08:58

HorseyDude schreef:
Ja, alles is al geinstalleerd (ik heb nu DualBoot) maar nu nog internet! (Windows & Ubuntu 8, Hardy Heron)

Vreemd heb het bij mij geinstalleerd op een van de laptops en daar zat firefox gewoon op. Denk dat je even moet zoeken tussen de programma's.

Of opnieuw installeren.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-08 09:23

Ja, Firefox werd gelijk mee geinstalleerd met Ubuntu maar al dat installeren van internet enzo vindt ik echt veel te ingewikkeld worden. Je had ook een programma nodig genaamd diswrapper, maar dat krijg ik niet voorelkaar. Alles moet handmatig gedaan worden met commando's en zo... (sjee waar ben ik aan begonnen??)

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 09:32

Euh firefox is je internet. Ik heb verder niets hoeven installeren het was in een keer klaar. Hij nam de instellingen van Windows over. Wat bedoel je installeren van internet?. Je browser of beveiling en connectie?.
Ubuntu is juist zo makkelijk daarin.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-08 09:38

Oh? Bij mij deed hij dat niet, hij nam niks over, alle connectie velden waren leeg.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-08 10:39

Caeruleus schreef:
Heb je er een desktopomgeving zoals Gnome er bij, of draai je vanaf de console?
Desktopomgeving (Gnome)

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 12:42

Dan zou ik de versie verwijderen en opnieuw doen.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-08 12:57

Dat heb ik al een paar keer gedaan, en steeds weer pakt hij NIET de internetinstellingen van Windows. Ik denk dat ik maar bij XP blijf. Jammer dan voor Ubuntuutje.

Stoeptegel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 13:06

ubuntu pakt toch niet je instellingen van windows? 'tijn 2 compleet verschillende besturingssystemen.

Als je je router op dhcp hebt staan is het stekker inpluggen en je hebt internet.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 13:12

Ik had Kubuntu in nog geen uur draaiende, maar dat is ubuntu met een kde desktop en dat gaat een stuk makkelijker. Niks commando's typen, gewoon selecteren en op het knopje drukken.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-08 13:43

Dan gaan we die eens bestellen... Haha!

Stoeptegel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 13:49

Kubuntu en ubuntu is praktisch hetzelfde voor de gebruiker. Als internet op ubuntu niet werkt zal het in kubuntu ook zeker niet gelijk werken.

Snader

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 16:24

Stoeptegel heeft het bij het rechte eind.
1) Ubuntu is een zelfstandige OS en heeft Windows niet nodig om te kunnen functioneren.
2) Als het internet niet op Ubuntu werkt, dan werkt het ook niet op Kubuntu. In beide gevallen maak je gebruik van hetzelfde besturingssysteem, alleen gebruik je een andere desktop omgeving: Gnome of KDE. Een desktop omgeving bepaalt niet veel meer dan het uiterlijk en de interface.

Als je KDE (of Gnome) een keer wilt proberen, dan hoef je Ubuntu er niet af te gooien. Knipoog Via Synaptic kan je KDE (of Gnome) installeren en dan krijg je tijdens het aanmelden de keuze tussen Gnome en KDE. Je kunt hier genoeg informatie over vinden in de documentatie.

Ubuntu is zo ontwikkeld dat je er direct na de installatie mee aan het werk kan en ik ben niet anders gewend! Lachen Al is dat helaas niet bij iedereen het geval... Over het algemeen geven WiFi-kaarten en videokaarten de meeste problemen: de hardware wordt niet herkend of het ontbreekt aan de nodige drivers. Je hebt ons niet verteld welke netwerkkaart z'n dienst weigert, maar als tijdelijke oplossing kan je misschien gebruik maken van een bekabeld netwerk? Dat werkt nagenoeg altijd. Ja

In de documentatie en op de forums van Ubuntu zijn verschillende handleidingen te vinden voor problemen met netwerkkaarten, misschien ook voor die van jou? Als dat geen succes heeft, dan kan je het probleem voorleggen aan de leden van de forums (het liefst de Engelse). Als je het probleem duidelijk omschrijft(!) en als je vriendelijk en geduldig bent, dan helpen ze je er wel vanaf.
Neem niet alles klakkeloos van de leden over, maar gebruik ook je gezond verstand. Ubuntu hoort direct na de installatie te werken, dus de oplossing kan nooit ingewikkeld zijn. Een instelling, een driver of hulpprogramma is tot daar aan toe en verder moet niet nodig zijn.

Over het duidelijk omschrijven: Bedenk je goed dat de lezers van het forum geen flauw idee hebben wat de problemen zijn. Het is niet aanvallend bedoeld, maar een vraag als: "Hoe krijg ik internet op Ubuntu?" zal geen nuttige reacties opleveren. Een goed antwoord vraagt om een duidelijke vraag. Lachen Welke versie van Ubuntu en welke netwerkkaart gebruik je? Wat zijn de precieze problemen en wat ben je al te weten gekomen? Maak er geen levensverhaal van (kost teveel tijd), maar houd het kort en bondig.