kinderopvang bij onregelmatige werkuren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

kinderopvang bij onregelmatige werkuren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 14:23

Omdat de kinderwens bij mij en mijn man steeds groter wordt hoop ik dat er mensen op bokt zijn die mij kunnen vertellen hoe zij hun kinderopvang geregeld hebben, in combinatie met werk op onregelmatige uren. Ik werk namelijk in de zorg en draai dag, avond, slaap en weekend diensten, nu voor 80 %. De opvang zal vooral gerealiseerd moeten worden op de dagen dat mijn man overdag werkt en ik dagdiensten draai, en op de uren dat ik al weg ben en mijn man nog thuis moet komen. Probleem alleen is dat de reguliere kinderopvang ervan uit gaat dat je vaste dagen komt, dat kan ik dus niet garanderen omdat ik per maand een ander rooster heb en dus andere dagen dat ik overdag moet werken. We denken dus zelf aan opvang dmv een gastouder. Ouders kunnen niet oppassen, mijn ouders werken zelf nog en de ouders van mijn man wonen meer dan een uur rijden van ons vandaan.

Ik ben dus op zoek naar mensen die ook onregelmatig werken en hun kinderopvang niet via ouders of andere familie hebben lopen. Ik ben benieuwd hoe de opvang is geregeld, hoe lang het duurde voor je terecht kon, en wat kosten voor de opvang zijn. Ook wil ik graag weten of je tevreden bent met de manier waarop je het geregeld hebt.

Halina

Re: kinderopvang bij onregelmatige werkuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 14:16

Ik heb zelf geen kinderen maar heb voor mijn studieopdracht gastouderopvang gezinnen moeten uitwerken. Ik denk dat deze voor jou een goede uitkomst zijn. Vaak valt er een hoop te regelen met die gezinnen.
Ik zou dan via een gastouderbureau zoeken naar een geschikt gezin. Op hun website staat vaak wat de pedagogische visie is en hoe ze werken.

Ook zijn er verschillende 24 uursopvangcentra's.

Succes!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-08 15:59

Dank je voor je reactie, ga eens op de site over gastouderopvang kijken. 24 uurs opvang is waarschijnlijk geen oplossing want die zitten alleen in de grote stad.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 16:05

Ik heb zelf nog geen kinderen en werk ook gewoon tijdens kantoortijden, maar heb in mijn jongere jaren veel opgepast bij een gezin waar beide ouders in de verzorging cq verpleging werkten. Dat was voor hen en voor de kids een ideale situatie: gewoon thuis, eigen ritme en niet duur!

Ik besef wel dat een dergelijke oppas een speld in de hooiberg is. Achteraf snap ik waarom ze dubbel zo sip waren toen ik verhuisde ivm mijn studie Knipoog

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 16:09

Is het pedagogisch gezien wel verantwoordelijk om een kind zoveel naar de opvang te doen, want een kind heeft in opvoeding de ouders echt nodig, en die kunnen niet vervangen worden door opvang. Kijk maar naar existentieel component van opvoeden in de pedagogie. En dit is een deel dat veel problemen geeft bij de kinderen van nu.

Wil niet negatief zijn maar is toch iets om over na te denken.

Verder zou ik inderdaad naar gastouder zoeken, misschien een advertentie ofzo?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 16:13

katiavl... dit is toch totaal iets anders.. duizende ouders brengen hun kinderen naar de kinderopvang en er zijn ook genoeg onderzoeken die uitwijzen dat die kinderen het prima doen en zelfs socialer zijn dan hun leeftijdsgenootjes die alleen mama en papa zien.
In Denemarken is het bijvoorbeeld heel normaal op je kind naar de kinderopvang te doen, zelfs als je niet werkt, anders zou je je kind iets te kort doen.
Daarnaast... zoveel.. SusanH schrijft nergens dat ze haar kind 24 uur per dag de hele week naar de opvang wil doen.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 16:15

Hoi

Ik werk ook in de zorg ( ziekenverzorgende in verpleeghuis)
Ik werk nu 32 uur en ga na mijn zwangerschap 24 uur werken
Bij ons mag je OF 1 vaste vrije dag per week aanvragen OF 1 vaste werkdag
Ik heb voor het laatste gekozen,omdat onze toekomstige baby eenmaal per week op een vaste dag naar een kinderdagverblijf zal gaan
Je kan bij een Kinderdagverblijf overigens ook vaak voor flexibele dagen kiezen, maar dat is duurder en ook snel vol

Verder is mijn man zelfstandig ondernemer en die kan dus wat schipperen en mijn moeder gaat oppassen

Maar t blijft een feit dat de zorg absoluut niet flexibel is, en ze echt niet mee zullen denken met de verzorgenden
Je moet gewoon flexibel zijn en anders mag je gaan Boos!
En dan te bedenken dat de regering wil dat er meer vrouwen aan t werk gaan
Gaat ook lekker makkelijk dan
Sorry,. moest even spuien Knipoog

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 16:34

Hoezo zou ze veel van de opvang gebruik maken? Ik denk dat je, zeker als je ook nachtdiensten draait, helemaal niet zoveel opvang nodig hebt.

Ik had mijn kinderen bij een kinderopvang vlakbij een ziekenhuis en die hadden ook flexroosters. Je betaalde dan per uur iets meer, maar kon maandelijks aangeven wanneer je opvang nodig had. Dus misschien eens in de buurt van je zorginstelling informeren of ze zoiets kennen?
Het nadeel van gastouders is nl dat als de gastouder ziek is, jij terplekke zonder opvang zit. En in de zorg is het dan lastig om ter plekke vrij te nemen. Als je daarvoor kiest zou je man daar flexibel in moeten zijn.

Halina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 19:04

kebie schreef:
Het nadeel van gastouders is nl dat als de gastouder ziek is, jij terplekke zonder opvang zit. En in de zorg is het dan lastig om ter plekke vrij te nemen. Als je daarvoor kiest zou je man daar flexibel in moeten zijn.

Als je het via een gastouderbureau regelt kunnen die vaak wel vervanging zoeken bij ziekte. Misschien niet bij allemaal dus dat moet wel even goed uitgezocht worden.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-08 13:30

Katiavl: Het zou voor mij denk ik hooguit om 4 a 5 werkdagen per maand een een paar keer in de middag 2 uurtjes opvang gaan, de dagen dat ik dagdienst draai en mijn man moet werken. Verder heb ik vooral late en slaapdiensten. Waarschijnlijk wil ik ook iets gaan minderen in werk, bijvoorbeeld van 80 naar 60 %. Ik heb een HBO opleiding in een pedagogische richting afgerond, dus heb wel degelijk oog voor de pedagogische aspecten.

Ravellie: ik vind het ook van de gekke dat van jou als medewerker alle flexibiliteit word verwacht terwijl ze je andersom niet of nauwelijks tegemoet komen. Gelukkig is bij mij op het werk veel bespreekbaar, dus tegen de tijd dat ik echt zwanger ben ga ik eens kijken wat de mogelijkheden zijn. Ik heb bijvoorbeeld een collega met jonge kinderen die alleen maar late diensten draait. Zover hoeft het van mij nu ook weer niet te gaan, maar 1 vaste dag in de week dat je wel een dagdienst kunt draaien is wel een goed idee. Mijn man is gelukkig ook redelijk flexibel in zijn werk en kan in principe ook vanuit huis veel doen maar denk dat dit in de praktijk toch tegenvalt, zal hooguit om een paar dagen per maand gaan dat hij bijvoorbeeld iets eerder naar huis moet komen (thuis werken met een kleine lijkt me erg lastig). Maar hij maakt overuren genoeg dus dat moet geen probleem zijn.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 21:17

De wet is tegenwoordig zo dat je in principe iedereen kunt betalen om op je kind te passen. Ouders/buren kinderopvang wat je maar wilt en dat je in alle gevallen evenveel kinderopvangtoeslag krijgt (geld terug dus van de belasting). Maw je kunt zelf iemand zoeken, die betalen en een flink deel geld terug krijgen (hoeveelheid is afhankelijk van je inkomen, maar kan eigenlijk altijd uit!). Ik heb het zelf geregeld via gepensioneerde vrouw die ik erg goed ken en die perfect op mijn kleine mannetje past! Als je meer wilt weten moet je maar even een pb sturen. Ik zou zelf niet zo snel een advertentie plaatsen.. Is wel een heel grote verantwoordelijkheid neerleggen bij die je een half uurtje hebt gesproken! De wet dreigt overigens wel te veranderen in 2009 maar hoe, dat is nog onduidelijk.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 21:19

Dat is inderdaad verwaarloosbaar, veel succes met de zoektocht en je toekomstige baby.