Klopt dit ? ziektewet vraagje

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rayatje

Klopt dit ? ziektewet vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 08:44

IK vroeg me af of dit klopt.
Ik ben namelijk 3 weken geleden begonnen als oppas via een gastouderburo
Nu krijg ik per 1 oktober mijn contract.
Maar nu zat het zo met ziekte. Ik krijg de eerste 2 dagen dat ik me ziek meld dus betaald en de dagen dat ik langer ziek ben krijg ik dus geen geld.
Mag dit?
Wat ik op internet vond is dat je de eerste 2 dagen wachtdag hebt en daarna 6 weken dat je bv ziek bent doorbetaald krijgt via een gastouderburo

Ik ben normaal dus gewend 2 wachtdagen en daarna betalen ze pas.
Iemand die hier toevallig verstand van heeft ? heb mn contract nog niet getekend maar krijg die van de week toegestuurd

Guetta

Re: Klopt dit ? ziektewet vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 08:45

Ik denk eerlijk gezegd dat je het verkeerd begrepen hebt.
Twee wachtdagen is normaal, daarna wordt er betaald voor ziekte. Kijk anders even je contract na als je het hebt ontvangen.

Rayatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 08:47

Neeh het is duidelijk de eerste 2 dagen doorbetaald daarna niet meer omdat ze dan een vervanger moeten regelen. Heb dit antwoord namelijk in een mailtje staan waarin ik vroeg hoe het nu zat.

Maar omdat het normaal dus andersom is vraag ik me af of dit wel mag etc

crazygirl23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 08:47

ben je wel begonnen zonder contact dan??? als je nog niks getekend hebt dan heb je ook nergens recht op.. of is dit een vraag voor als je een keer ziek wordt of ben je ziek??

heb zelf ook jaren dat werk gedaan en ik kreeg nooit uitbetaald tenzij ik langer dan volgens mij 2 weken ziek was maar niet via het gastouderbureau maar moest het dan zelf aan vragen bij het uwv.

NoaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 08:48

Lijktn me heel raar. Is inderdaad meestal andersom.

Rayatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 08:51

IK ben op dit moment niet ziek maar wil toch wel wat zekerheid. stel je breekt je been of griep ik kan bv niet 6 weken zonder geld. heb ook vaste lasten zegmaar.

Ik ben nu al begonnen omdat het allemaal nog niet rond was met de vergoeding voor de ouders via de gemeente dus nu krijg ik op freelance basis uitbetaald zei ze. dus alleen de uren die ik werk worden betaald.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 08:53

Rayatje schreef:
IK ben op dit moment niet ziek maar wil toch wel wat zekerheid. stel je breekt je been of griep ik kan bv niet 6 weken zonder geld. heb ook vaste lasten zegmaar.

Ik ben nu al begonnen omdat het allemaal nog niet rond was met de vergoeding voor de ouders via de gemeente dus nu krijg ik op freelance basis uitbetaald zei ze. dus alleen de uren die ik werk worden betaald.

En is het dan niet zo dat ze HIER op doelt? Als freelancer..want dan zou het weleens kunnen kloppen!

Rayatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 08:55

Neeh dit was als ik mn contract heb getekend dus zegmaar als ik in vaste dienst van hun ben.
Op dit moment als ik ziek wordt krijg ik nix alleen de uren dat ik werk

Mijn overuren worden ook op freelansbasis uitbetaald zei ze.
Dan moet ik zelf de belasting nog betalen omdat ze maar een 40 uur contract mogen geven en de andere uren dus niet erbij tellen.

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 09:00

Aan de ene kant vind ik het wel logisch..
Als gastouder pas je op kinderen van anderen, en die moeten ook gewoon werken.. En als jij ziek bent word er vervanging gezocht voor jou. Dus als die een andere oppas hebben, is jouw "werk" weer ingevuld zeg maar..
Beetje moeilijk om uit te leggen Bloos

Rayatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 09:03

Ja in principe wel Maar bij een gewone baas moet dan toch ook iemand anders jou werk weer doen als je ziek bent ? dan moeten ze toch ook vervanging zoeken.

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 09:07

Ja oke.. Maar een gastouderbureau is toch anders als een werkgever Lachen

Rayatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 09:14

Ja maar wil toch geen risico nemen als het echt zo zou zijn want dan zit ik dus zonder geld.

Via andere gastouder buro's is het anders als ik zo eens op google gekeken heb 2 wachtdagen en 6 weken doorbetaald staat bij 9 van de 10

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 09:36

Dan meld je je aan bij een ander gastouderbureau Knipoog

Mijn oppas zit bij roodkapje Lachen

Rayatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 09:39

Ja alleen denk niet dat dat zo makkelijk gaat omdat ik dus nu al hier oppas. Dus is denk nogal moeilijk om dat om te gaan zetten via een ander buro? Tenminste hun willen mij graag als oppas houden maar omdat hun alles via de gemeente vergoed krijgen kunnen ze denk ik niet kiezen?

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 09:40

Via de gemeente iets vergoed krijgen ? Hmmm daar weet ik niks van. Wij krijgen dat van de belasting en Roodkapje die regelt dat allemaal voor ons Lachen

Rayatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 09:54

hier gaat het rechtstreeks via de gemeente omdat die dus opleiding voor de ouders betalen en die vergoedden dan ook geheel de oppas. eerst zou het wel via de belasting gaan maar dat is op het laatste moment veranderd.
wel meld ze bij de belasting dat ik per 1 okt begin
maar de gemeente vergoed de oppas aan de ouders.

Consort

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 10:36

Als je op freelance-basis werkt heb je een nul-urencontract toch? Volgens mij is het dan zo geregeld dat er bij ziekte wordt gekeken naar het gemiddeld gewerkte aantal uren per afgelopen periode. Tenminste, dat was bij mij zo toen ik 8 jaar geleden op basis van een nul-urencontract werkte.

Rayatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 10:43

Hoe dat precies zit weet ik niet. ik denk van wel. maar krijg nu een 40 uur contract. we hebben het even nagevraagd en als ik me contract heb moet ik hem even na laten kijken bij rechthulp die kijken dan of alles wel klopt want lag ook aan t soort contract zeiden hun. bij freelance kon t wel..maar dat heb ik dus alleen bij mn overuren,