Indien je in vaste dienst bent kun je beter wel vertellen dat je ADD hebt, je moet alles over dit onderwerp schriftelijk doen. Op die manier kunnen ze je niet zomaar buiten zetten en heb jij overal bewijzen van.
Mijn arts heeft mij ingelicht dat ik ADD heb. Dit betekent voor de uitvoering van mijn werk dat ik tijdens het werk te maken kan krijgen met ... (hierbij geef je een zeer korte opsomming, maar alléén van dát wat werkelijk van invloed is op je werk, zonder in detail te treden)
- (bijvoorbeeld) vergeetachtigeheid
- "ik mij niet langer dan 1 uur kan concentreren"
etc
Ik besef dat dit van invloed kan zijn op de kwaliteit van de functie die ik uitoefen bij ... (naam bedrijf) en wens met u te bespreken hoe wij daarmee om zullen gaan, zodat de samenwerking tussen ... (naam bedrijf) en mijzelf op succesvolle basis kan worden voortgezet. Persoonlijk zie ik legio mogelijkheden om ondanks mijn gezondheidssituatie een zeer nuttige bijdrage te blijven leveren aan uw onderneming. Het is zelfs zo dat ik vanaf nu beter kan gaan functioneren, omdat ik nu eindelijk weet wat er met mij aan de hand is en beter om kan gaan met mijn klachten (je zou hieraan bijvoorbeeld toe kunnen voegen dat je medicijnen hebt, maar treed vooral NIET in detail over je klachten, wat voor medicijnen etc. Vertel nooit meer dan wat ze noodzakelijk moeten weten).
Ik werk al 1,5 jaar met plezier en grote inzet bij ... (naam bedrijf) en ben van plan nog vele jaren naar tevredenheid voor u te werken. Ik ben ervan overtuigd dat u dit erkend en waardeert en samen met mij wilt bekijken hoe ik u binnen uw organisatie met in achtname van mijn ADD het best van dienst kan zijn.
In afwachting van uw bericht, teken ik ...
Mochten ze daarna met je willen praten en een insinuatie maken die jou niet aanstaat dan vraag je meteen: "wilt u dat even schriftelijk bevestigen?" Indien ze dat niet doen dan maak je zelf een schriftelijk verslag van het gesprek en stuurt dit zsm naar hen toe. Let op dat je alles goed bewaart en dat je je toonstelling heel zakelijk houd (vrij van emoties).
Ontslag krijgen omdat je ziekt bent wordt door de rechtbank zeer ernstig aangerekend. Als jij nu eerlijk vertelt dat je dit mankeert en vervolgens zetten ze jou buiten kun jij heel gemakkelijk aanvoeren dat dit is gebeurd omdat jij hebt laten weten dat je iets mankeert (omdat je alles schriftelijk hebt gedaan heb je bovendien overal bewijzen van). Ze zijn verplicht indien noodzakelijk om aangepast werk voor je te zoeken. Indien jij het niet eens bent met hun voorstel, moet je daartegen in protest gaan of het onder protest accepteren (ook schriftelijk bevestigen Onder protest accepteer ik dat ik per ... (datum) wordt ingezet als (naam van de nieuwe functie, bv "koffiejuffrouw".. Je moet ten alle tijde laten weten dat je 1. bereid bent om te werken en 2. wat je zelf vind dat je voor de onderneming kunt betekenen (dus bv zij vinden dat je nu ineens koffiejuffrouw moet worden, terwijl je zelf vind dat je veel meer kunt. Dan moet je dat zwart op wit laten weten).
Accepteer nooit of te nimmer een salarisverlaging (in dat geval altijd schriftelijk protest aantekenen) en probeer de functie zo aan te laten passen dat die op hetzelfde niveau blijft.
Indien het je niet helemaal lekker zit, kun je het best al in dit stadium een gesprek aanvragen bij het CWI en een bureau voor rechtshulp. Zij kunnen je goed adviseren en vertellen wat de werkgever allemaal wel en niet mag.
Indien ze niet willen meewerken dan zullen ze alsnog een ontslagprocedure opstarten, maar jij staat veel sterker en hoeft niet bang te zijn dat je van de ene op de andere dag op straat staat en zonder inkomen zit. Ze zullen van goede huize moeten komen om aan te tonen waarom ze niet met je verder willen.
Kijk ondertussen uit naar ander werk, ondanks dat het moeilijk is iets te vinden met dieren, zou ik daar naar streven. Je hebt tenslotte nog ander werk en hebt geen haast. Heb je een opleiding in de richting van dieren?
Succes!