25+ studenten: na hbo nog premaster/master?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

25+ studenten: na hbo nog premaster/master?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 23:05

Dit jaar ga ik op voor mijn assessment afstudeerbekwaam om daarna in een half jaar af te studeren. Dat schiet al op dus! Ik ben dan echt rond februari klaar met deze studie en ben ik biologiejuf Lachen

Nu is altijd mijn plan geweest om na mijn studie te gaan werken in het onderwijs, te streven naar een vaste aanstelling en dan op zoek te gaan naar een eigen huisje en vastigheid, momenteel woon ik nog bij mijn ouders.

Maar, nu komt het, ik ben gewoon nog niet uitgeleerd! Ik zou het liefste na deze studie de premaster ingaan bij bv de universiteit van wageningen en dan een master biologie, of met een assessment een master ecologie gaan doen aan de VU. Maar, dan ben ik 30 als ik klaar ben met studeren!!!

Studeren is voor mij belachelijk duur omdat ik geen recht meer heb op studie financiering. Daarnaast zie ik het vooruitzicht om tot mijn 30e thuis te blijven wonen ook niet echt zitten Tong uitsteken Niet doorleren zie ik ook niet zitten, ik zie mezelf gewoon niet tot mijn 65e in het onderwijs...

Zijn er oudere studenten die hetzelfde probleem gehad hebben? Hoe hebben jullie dit opgelost? Ik zie namelijk niet echt de mogelijkheid om die master te gaan doen en ik wil het wel heel graag!

messica

Re: 25+ studenten: na hbo nog premaster/master?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 23:15

Hey ik ben 26 en zit nu in het 2e jaar HBO Podotherapie. Ik moet hierna dus nog 2 jaar en woon ook nog thuis! Ik krijg nog wel studiefinanciering maar ja heb ook 2 paarden dus op jezelf wonen is dan niet echt mogelijk. Ik heb er zelf geen problemen mee om nog thuis te wonen, ik vind het wel gezellig en kan gaan en staan waar ik wil.
De buitenwereld kijkt er alleen wel vaak wat raar tegen aan. De norm is toch om rond de 20 een keer uit huis te gaan, en ja daar hoor ik dus niet bij! Maar je moet uiteindelijk gewoon doen waar je jezelf goed bij voelt toch?
Dus als jij nog wil studeren dan bleef ik nog mooi een tijdje zitten bij je ouders, of je moet een lotto briefje kopen, of een rijke kerel aan de haak slaan etc... Clown Succes! Pling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 23:20

Op zich heb je gelijk hoor en ik heb het prima hier thuis, maar ik word af en toe knettergek van mijn ouders en mijn ouders worden knettergek van mij. Ik heb zo'n ander leven, denk anders over zaken, ben volwassen maar kan nog steeds bepaalde dingen niet zelf bepalen. Om even iets geks te noemen, ik douche altijd voor mijn ouders naar bed gaan omdat ik ze anders wakker maak, terwijl ik het fijn vind om dat om een uur of 12 in de nacht te doen, het irriteert me dat ik dat niet zelf kan bepalen. Ik ben er nu al echt zo aan toe om op mezelf te gaan zeg maar. Nu is ons huis ook niet al te groot en is het eigenlijk te klein voor 3 volwassenen om fatsoenlijk private space te hebben...

Daar zit het grote probleem dus...

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 23:35

Tja of gewoon aan het werk gaan, beetje geld verdienen en daarnaast gaan studeren. Het is niet zo dat als je eenmaal werkt nooit meer mag studeren of dat je alleen maar voltijd een master kan halen.
Daarnaast verplicht niemand je om met je huidige papiertje in het onderwijs te gaan werken. Je mag best ook solliciteren naar anderen banen die je ook leuk lijken Knipoog

(en ach, ik doe het beetje andersom.. heb mastertitel al binnen.. en nu bezig met de verkorte PABO omdat ik juist niet de hele tijd saai achter een buro wil zitten en de 30 begint al inzicht te komen Knipoog )

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 10:28

Kijk eens rond naar deeltijdstudies. In het onderwijs kun je prima parttime werken en het verdient vrij redelijk, dus als je genoegen neemt met een kamer of klein appartementje (ipv een echt huis) en in de buurt van je studie wilt gaan wonen, moet het wel lukken om werk en studie te combineren. Je doet er dan wel langer over en niet alle studies worden in deeltijd aangeboden, maar het is wel de meest toegankelijke combinatie volgens mij.

Je zou ook eerst een jaar kunnen gaan werken en sparen, dan kunnen gaan studeren en ernaast een bijbaantje nemen en het zo misschien net kunnen redden om uit huis te gaan. Ik kan me goed voorstellen dat je graag uit huis wilt, hoor. Hoeft helemaal niet te betekenen dat je je ouders niet aardig vindt, maar op een gegeven moment wil je dat gewoon graag.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 16:57

Inderdaad deeltijd gaan studeren, doe ik nu ook (en je baas mee laten betalen *LOL*

Ik ben 26 en ben 3 jaar geleden afgestudeerd aan het HBO, toen gewerkt in het bedrijfsleven en uiteindelijk het onderwijs ingerold. Inmiddels woon ik ook al drie jaar samen. Afgelopen september ben ik begonnen met een master Sociologie aan de Erasmus Universiteit in de deeltijd.

Inderdaad worden niet alle studies deeltijd aangeboden, en ik heb bewust voor de universiteit in mijn eigen woonplaats gekozen gezien het woon/school verkeer, maar ik vind het heerlijk om weer nieuwe dingen te leren.

Ja het is best pittig om 4 dagen in de week te werken, 2 avonden per week van 7 tot 10 in de collegebanken te zitten, huiswerk te maken, een sociaal leven, een huishouden en een paard te combineren, maar het is het meer dan waard in mijn ogen.

In het onderwijs kan je makkelijk deeltijd werken en flexibel werken (zeker in het hogere onderwijs) en mijn baas vind het alleen maar fijn dat ik weer naar school ga, ik krijg dan ook alle medewerking vanuit de instelling waar ik werk.

Op zoek naar die deeltijd master dus Knipoog Desnoods ook eerst even werken om wat centjes te verdienen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 18:16

Ik ben nu 24 en bezig met mijn HBO, ik ben 26 als ik klaar ben met deze opleiding en moet hierna ook nog verder met een post-HBO. Deze kan ik echter wel in deeltijd doen.. Kun jij niet iets in deeltijd gaan doen?
Verder scheelt het ook al dat ik al op mezelf woon en ik nog 2 jaar recht heb op stufi Knipoog

Youko

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 22:31

Ja hoor, hier meld er ook 1 Knipoog. Ik ben onderhand met mijn derde studie bezig, vorige wel allemaal behaald hoor Knipoog. Ik ben erg ambitieus en alleen een HBO diploma deed het niet voor mij. Eisen worden ieder jaar weer hoger, goede bedrijven vragen steeds vaker academici. Ik heb hierna een Premaster gedaan en ben nu bezig mijn Master af te ronden. Ik heb nog enkele vakken openstaan en ben bezig met mijn scriptie. Tijdens mijn studie wel gewoon werken.
Keus was makkelijk gemaakt voor mij hoor, gewoon doorstuderen als je graag wilt. Ik heb nog de rest van mijn leven, zeg maar minstens de komende 40 jaar, te wijden aan werken. Dan is langer doorstuderen niet eens zo gek Knipoog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 22:46

Wow wat een boel antwoorden, bedankt! Ik zie zeker wat eyeopeners staan!! Sorry alvast voor het gemaar, het zijn mijn twijfels, ik hoop dat jullie mijn maars dan ook zo lezen!

Evelijn schreef:
Daarnaast verplicht niemand je om met je huidige papiertje in het onderwijs te gaan werken. Je mag best ook solliciteren naar anderen banen die je ook leuk lijken

Heb je gelijk in hoor, maar ook dat klinkt volgens mij wat rooskleuriger dan het in werkelijkheid is. Ik zou echt niks kunnen bedenken waar ik fatsoenlijk aan het werk kan met dit diploma!

Nimue schreef:
Kijk eens rond naar deeltijdstudies. In het onderwijs kun je prima parttime werken en het verdient vrij redelijk, dus als je genoegen neemt met een kamer of klein appartementje (ipv een echt huis) en in de buurt van je studie wilt gaan wonen, moet het wel lukken om werk en studie te combineren. Je doet er dan wel langer over en niet alle studies worden in deeltijd aangeboden, maar het is wel de meest toegankelijke combinatie volgens mij.
Ik geef nu tien uur per week les en ben al een volle dag kwijt aan het voorbereiden, uiteraard is dat ook een groot stuk ervaring wat ik nog mis, maar wat ik ervaar is dat lesgeven je echt opvreet geestelijk. Je wordt echt helemaal leeggezogen! Dat is echt absoluut niet negatief bedoeld, het geeft juist ontzettend veel voldoening maar eea betekent automatisch ook dat je beperkt wordt in je mogelijkheden buiten het lesgeven om... Lesgeven in combi met een master lijkt me dus geen optie, helaas!

Marieke_K schreef:
k ben 26 en ben 3 jaar geleden afgestudeerd aan het HBO, toen gewerkt in het bedrijfsleven en uiteindelijk het onderwijs ingerold. Inmiddels woon ik ook al drie jaar samen. Afgelopen september ben ik begonnen met een master Sociologie aan de Erasmus Universiteit in de deeltijd.
Mag ik vragen wat voor les jij geeft en in welke vorm (niveau, uren enz, mag ook per pb!!!) Herken je mijn bezwaren en zo ja, wat heb jij daaraan gedaan?

Ik vraag me ook af wat de mogelijkheden van doorstuderen zijn vanuit het onderwijs, een vmbo school waar Mens & Natuur wordt gegeven heeft er bijvoorbeeld niet zoveel aan als ik een master mariene biologie of ecologie (bv) zou kiezen, dan gaan ze toch ook nooit die opleiding betalen?? Verward

Youko schreef:
Ja hoor, hier meld er ook 1 . Ik ben onderhand met mijn derde studie bezig, vorige wel allemaal behaald hoor . Ik ben erg ambitieus en alleen een HBO diploma deed het niet voor mij. Eisen worden ieder jaar weer hoger, goede bedrijven vragen steeds vaker academici. Ik heb hierna een Premaster gedaan en ben nu bezig mijn Master af te ronden. Ik heb nog enkele vakken openstaan en ben bezig met mijn scriptie. Tijdens mijn studie wel gewoon werken.
Keus was makkelijk gemaakt voor mij hoor, gewoon doorstuderen als je graag wilt. Ik heb nog de rest van mijn leven, zeg maar minstens de komende 40 jaar, te wijden aan werken. Dan is langer doorstuderen niet eens zo gek

Wil je misschien wat meer vertellen over hoeveel je erbij werkte en waar je woont (of per pb)? Die ambitie herken ik ook wel, althans, het niveau bevredigt mijn behoefte om te leren gewoon niet, de frustratie blijft dat ik zoveel meer kan dan dit! Het 40 jaar werken is ook voor mij een goede motivatie, maar ik hik dus gewoon tegen die zaken als leeftijd, werken en woonsituatie op!

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 22:56

Liek_ schreef:
Ik geef nu tien uur per week les en ben al een volle dag kwijt aan het voorbereiden, uiteraard is dat ook een groot stuk ervaring wat ik nog mis, maar wat ik ervaar is dat lesgeven je echt opvreet geestelijk. Je wordt echt helemaal leeggezogen! Dat is echt absoluut niet negatief bedoeld, het geeft juist ontzettend veel voldoening maar eea betekent automatisch ook dat je beperkt wordt in je mogelijkheden buiten het lesgeven om... Lesgeven in combi met een master lijkt me dus geen optie, helaas!

Ik heb zelf 12 uur lesgeven met een studie gecombineerd, maar dat was inderdaad wel slopend, daar geef ik je helemaal gelijk in. Ik heb hetzelfde als jij, mij kost het ook gigantisch veel energie. Ik werk nu ook alleen nog maar parttime, en dat vind ik voorlopig even meer dan genoeg, het is inderdaad een hele zware baan die bakken met energie kost.

Ik denk echter dat het dat altijd wel zal zijn, het is tenslotte vrij luxe om er nog achteraan door te studeren als je geen stufi meer krijgt, daar moet je echt offers voor brengen. Hetzij thuis blijven wonen om je kosten te drukken, hetzij meer werken dan je éigenlijk graag zou willen doen. Ik denk niet dat er een andere manier is, maar als jij hem wel vindt hoor ik het natuurlijk graag, dan ben ik je eeuwig dankbaar voor de tip. Haha!

Een andere optie is twee jaar wat meer gaan werken dan je hoeft te doen om van te kunnen rondkomen, geld opzij zetten, en daarna een studie ernaast doen terwijl je er maar een klein beetje naast hoeft te werken (6 lesuren ofzo). Dan is het misschien ook wel te doen, hangt er natuurlijk ook vanaf hoe duur je wilt gaan wonen en wat je bereid bent er verder voor te laten.

Edit: Een vmbo zal misschien inderdaad je opleiding niet willen betalen, maar bij ons op school zijn er wel mensen die betaald mogen doorstuderen. Dat gaat dan alleen over het algemeen wel over een eerstegraads lesbevoegdheid of een opleiding tot councilor of zorgcoördinator ofzo, en ik geloof niet dat je die kant op wil?

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 09:07

Je moet er denk ik nu wel gebruik van maken dat ze het niveau van het onderwijsgevend personeel om hoog willen schroeven, veel onderwijsinstellingen maken daar juist nu extra geld en tijd voor vrij. Ze moeten wel dankzij de uitspraken van de comissie Dijsselbloem.

Ik heb je ook nog een PM gestuurd Lachen

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 15:54

Hey Liek!

Kijk eens naar mij als je vriendinnetje zijnde Tong uitsteken

Begonnen met onderwijsstudie, maar (semi )bedrijfsleven ingerold. Dat je opleiding niet aansluit bij je ( toekomstige ) werk, hoeft helemaal geen bezwaar te zijn. Sommige bedrijven kijken juist naar je opleidingsniveau, het bekende denk/werk-niveau. Ik ben dan wel op iets jongere leeftijd gaan werken, ik was ongeveer 21, en pas later met allerlei studies begonnen. Nu op mijn 30e met HBO-bachelor begonnen. Dus eerst gezorgd voor werkervaring, eigen huisje, financieel alles op orde en toen weer een studie opgepakt. Ja het is best aanpoten naast een fulltime baan maar zeker haalbaar!

Als je zo twijfelt, is het misschien raadzaam om een leuke baan te vinden, werkervaring op te doen ( maakt dus niet uit waarin als je het maar leuk vindt ), op jezelf gaan wonen en dan kijken wat je mogelijkheden zijn.