Maken van omgevingsanalyse bedrijf

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

gucci_girl

Maken van omgevingsanalyse bedrijf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 21:18

Wie heeft er ooit een omgevingsanalyse moeten maken van een bedrijf?
Kun je tips geven hoe je zoiets aan moet pakken en hoe je daarover schrijft?

Wat ik weet is dat je onder andere de volgende punten moet beschrijven: economisch, sociaal-cultureel, technologisch, politiek

Maar toch weet ik niet waar ik moet beginnen en wat ik moet schrijven. Heb dit nog nooit eerder moeten doen.

Olga88

Re: Maken van omgevingsanalyse bedrijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 16:11

In de omgevingsanalyse ga je de externe omgevingsfactoren beschrijven, dus NIET intern (wat binnen het bedrijf valt etc). Je verdeeld het tussen MESO en MACRO omgeving.

Eerst beschrijf je de meso-omgeving. Deze bestaat uit:
-Afnemers
-Toeleveranciers
-Concurrenten
-Publieksgroepen
Elk punt wordt uitgebreid omschreven.

Daarna volgt de macro- omgeving, dat is waar jij het hierboven dus al over hebt. Je begint met het het omschrijven van de eerste factor. De factoren zijn:
-Demografisch
-Economisch
-Sociaal Cultureel
-Technologisch
-Politiek-Juridisch.
Bij demografisch kun je bijvoorbeeld iets gaan vertellen over de vergrijzing. Let er wel op dat het relevante info moet zijn voor het bedrijf dus niet dat je zo maar iets vertelt waar je toch niets aan hebt.

Op het einde beschrijf je de kansen en bedreigingen die dus volgen uit deze analyse. Dit is dus zeg maar een korte samenvatting. Let er dus op dat je de kansen/bedreigingen pas op het einde gaat omschrijven en niet eerder. Wat je eerder aan het doen bent is analyseren en niets meer.

En als je nog meer wilt weten/hulp nodig hebt PM me maar ff.