Van universiteit naar HBO

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xMarieke

Van universiteit naar HBO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 09:56

Hoi

Wie heeft hier ervaring mee:
Ik studeer op dit moment natuurkunde aan de UvA (universiteit van Amsterdam). De studie valt me erg zwaar en eigenlijk vindt ik het ook niet zo interessant. Het is zo theoretisch en abstract. Ik ben best goed in wiskunde (krijg je erg veel bij natuurkunde), maar ik heb echt 't gevoel dat ik er niets van snap. Mn punten zijn niet hopeloos, ik heb best een aardig gedeelte al gehaald.

Na mn studie wil ik lesgeven op een middelbare school. Liefst wiskunde en evt natuurkunde en scheikunde.
Omdat ik het niet naar mn zin heb op mn huidige studie ben ik aan het uitzoeken of ik kan overstappen naar HBO Leraar Wiskunde.
Wie heeft er ervaring met de overstap van universiteit naar HBO of doet HBO Leraar Wiskunde/Natuurkunde.

Ik verwacht dat ik de opleiding heel leuk vind, maar mn moeder maakt zich zorgen of ik dan nog wel genoeg uitdaging heb.

Hopelijk is er iemand die hier ervaring mee heeft.

Groetjes Marieke
PS Ik heb sowieso al gemaild naar de studieadviseur voor een afspraak Lachen

kjoetie

Re: Van universiteit naar HBO

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 20:37

ik ken iemand die het gedaan heeft, van wo naar hbo, het niveauverschil tussen wo en hbo is aanzienlijk (daarom slagen maar zo weinig hboers erin om zich goed staande te houden op de uni), en idd, qua uitdaging vond ze het minder, ook het hele schoolse vond zij een nadeel (veel vrijheid gewend van de uni) maar inhoudelijk lag de hbo haar beter als haar wo opleiding en dat maakte voor haar wel veel goed Ja

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 18:43

ik heb het andersom. VWO--> hbo --> uni. En het grootste verschil is dat je op het hbo veel meer gestuurd en begeleid wordt, ook is het praktischer. Zelf heb ik liever wat meer sturing dan dat ze zeggen: hier is het boek, dan de toets en aju. Maar dat is persoonlijk natuurlijk.

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-08 22:29

Bedankt voor jullie reacties.
Morgen ga ik met mn studieadviseur praten hopelijk kan zij mij ook verder helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 22:33

Die sturing op het hbo, de lerarenopleiding biologie in mijn geval, is juist iets wat ik mis. Misschien is dat wel een eigenschap van een competentiegerichte opleiding? Dit zijn je zeven competenties waar je aan moet werken, aan het eind van je derde jaar heb je je assessment afstudeerbekwaam en dan moet je je bewijzen. Hoe je dat doet en hoe je er komt zoek je maar uit, de groeten en veel succes!

Ik denk wel dat het niveau van de stof je tegen zal vallen, maar aan de andere kant sta je wel gelijk in de klas, en als je dat leuk vindt is dat helemaal super natuurlijk Knipoog

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 23:09

Marieke_ schreef:
Na mn studie wil ik lesgeven op een middelbare school. Liefst wiskunde en evt natuurkunde en scheikunde.

Als je dit wilt gaan doen, zou ik zeker overstappen. Met een universitaire studie mag dat namelijk niet direct, dan moet je er eerst nog een lesbevoegdheid bij halen. Als je toch al weet dat je dit wilt én je studie je niet bevalt, zou ik het wel weten. Lachen

Uitdaging houd je denk ik ook wel. Misschien niet op het niveau van de stof, maar je moet wel keihard aan jezelf werken en het lesgeven biedt voldoende nieuwe ervaringen, om het maar niet al te afschrikwekkend neer te zetten. Vond ik dan in elk geval toch. Knipoog

Tis wel heel leuk hoor, zeker als je het echt heel erg graag wilt! Ik ben er min of meer ingerold, en zelfs dan is het goed te doen. Wel heel zwaar, maar er zitten hele leuke kanten aan.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 08:19

Ik ga met Nimue mee. Het niveau van de stof is natuurlijk wel echt anders, maar uitdagingen zijn er in vele soorten en maten en een goede docent worden kan ook een behoorlijke uitdaging zijn Ja

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 18:40

Ik heb de overstap van uni (1 jaartje) ook naar HBO gemaakt.
Wel een hele andere opleiding gekozen.
En ja, het is zeker minder ingewikkeld. Wel moet ik nog genoeg doen. Ik heb hier op HBO minder uren les, maar alles is ook minder goed geregeld.
Toch ben ik blij dat ik het gedaan heb, kan het niveau nu goed aan. En heb daarmee ook weleens tijd voor iets leuks doen. Uitdagingen kun je idd zelf ook opzoeken. Extra dingen erbij bv.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 22:41

Na bijna een jaar uni naar hbo overgestapt... En moet heel eerlijk zeggen, ik vind het inderdaad veel minder uitdagend. Mijn uni-studie heeft al geen verpletterende indruk achtergelaten,m maar mijn hbo nu is ook niet erg lastig. Dat zal vast nog wel komen, ben net begonnen, maar als ik bv. naar hoeveelheid leerstof kijken... Pfft... Niet zoveel vrijheid idd... Kan het niet goed meer verwoorden, maar het is idd een flink verschil. Als je gemotiveerd bent voor je studie zelf dan moet het wel lukken.