Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
IMANDRA schreef:Dat is bij vaccin-weerstand ook.
Citaat:De afgelopen week zijn er bijna 77.000 positieve testen bij het RIVM gemeld, een stijging van 45 procent ten opzichte van de zeven dagen daarvoor. Het aantal afgenomen testen steeg in een vergelijkbaar tempo, naar 418.000 in een week tijd.
17,2 procent van die testen viel positief uit; een percentage dat vergelijkbaar is met dat van vorige week. De GGD meldde vandaag een "explosieve toename" van het aantal afspraken in de teststraten.
De stijging van het aantal positieve testen is te zien in alle leeftijdsgroepen. De groep met de meeste besmettingen is momenteel de 10- tot 14-jarigen. De groepen boven de 45 jaar zitten op het landelijk gemiddelde of eronder, terwijl de leeftijdsgroepen daaronder juist een bovengemiddeld hoge besmettingsgraad laten zien.
Huertecilla schreef:IMANDRA schreef:Dat is bij vaccin-weerstand ook.
Waarom dan hervaccineren?![]()
Er is overigens wel een verschil in hoe breed het ´programma´is; hoe flexibel het is in aanpassing aan varianten van het virus.
Bij vaccins is dit .... gerichter/smaller.
Wát wij er ook individueel van vinden, wat ons individuele beste is, maakt allemaal NIETS uit: Het politieke draagvlak voor wat de overheden het beste uitkomt wordt via de media gecreëerd en opgelegd. Het is daarbij als je redelijk modaal leeft wel zo rustgevend om te geloven wat er verteld wordt en dat dit in jouw belang is.
Relaxed schreef:Hier is eind september een sportschoolhouder overleden aan corona, zij waren allemaal antivax. Zijn zoon ging diezelfde dag ook naar de IC, ik hoorde dus net dat hij daar nog steeds ligt. Dat betekent dus dat deze familie al zo'n 2 maanden een IC bed bezet houdt, want vader heeft ook enkele weken daar gelegen voor hij overleed. En daar vind ik dus iets van, want het was nergens voor nodig als ze gewoon waren gevaccineerd.
Voor die 2 maanden dat zij daar liggen hadden zo'n 40-60 mensen gewoon hun operatie kunnen hebben.. En dat vind ik dus het moeilijke aan dit verhaal, dat door die keuzevrijheid, dit dus oa de consequentie is.
https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/173953 ... -overleden
996981 schreef:IMANDRA schreef:Daarom heb ik het ook niet over de vragen of commentaren hier, maar over statistieken op basis van onderzoek. Daaruit is gebleken dat gevaccineerden zich beter aan de regels over testen houden. Niet allemaal hoor, volgens mij was het iets van 70% van gevaccineerden (dus alsnog 30% die níét netjes aan de regels houden).iemand heeft ooit een mooi grafiekje hierover gedeeld, maar ff geen tijd om die erbij te zoeken
Wbt. explosief: combinatie van factoren. Delta is rete-besmettelijk, mensen zijn maatregelen zat dus blijven er minder goed aan houden (dus ja die 70% die ik noemde zal inmiddels wel weer iets lager liggen), we gaan weer winterweer in dus mensen zitten binnen in minder goed geventileerde ruimten en bovendien dichter op elkaar, mensen gaan weer meer naar werk toe etc
Nee, dat is wat mensen aangeven te doen. Je bent denk ik zelf ook heel goed op de hoogte wat sociaal wenselijk antwoorden inhoudt? Daarbij is algemeen bekend dat mensen de nijging hebben zichzelf te overschatten. In die zin zijn zal dat soort enquêtes voor mij persoonlijk niet heel waardevol
Huertecilla schreef:IMANDRA schreef:Dat is bij vaccin-weerstand ook.
Waarom dan hervaccineren?![]()
Er is overigens wel een verschil in hoe breed het ´programma´is; hoe flexibel het is in aanpassing aan varianten van het virus.
Bij vaccins is dit .... gerichter/smaller.
Wát wij er ook individueel van vinden, wat ons individuele beste is, maakt allemaal NIETS uit: Het politieke draagvlak voor wat de overheden het beste uitkomt wordt via de media gecreëerd en opgelegd. Het is daarbij als je redelijk modaal leeft wel zo rustgevend om te geloven wat er verteld wordt en dat dit in jouw belang is.
Esperanza schreef:Ik lees dat soort dingen niet en Twitter heb ik ook niet. Ik vraag wat een geaccepteerde volgende stap is voor iedereen?
Dat je zonder enting niet meer kunt werken, dat wordt al afgedwongen in Oostenrijk. Dat je als je zonder baan komt te zitten geen uitkering krijgt als je niet geënt bent, dat is al zo in Oostenrijk.
Hoe kun je dat nu vooruitgang noemen? Ik heb alle begrip voor maatregelen die we nodig hebben om de pandemie te bestrijden, maar dat is dit al lang niet meer.
En dan kun je wel een ding eruit pakken van wat ik zeg, maar dat is echt een beetje sneu. Ik vraag gewoon wat jullie allemaal ok vinden om niet geënte mensen aan te doen. Of mensen die geen enting kunnen halen (door ziekte) of mensen die wel geënt zijn maar geen code kunnen krijgen.
MyWishMax schreef:Dat was vorige week? Oid overal op het nieuws. Ik heb het meerdere keren op de radio gehoord, maar hier. Ook gevaccineerde doen het minder, maar wel meer nog.
https://eenvandaag.avrotros.nl/amp/mind ... rkoudheid/
MyWishMax schreef:MyWishMax schreef:Dat was vorige week? Oid overal op het nieuws. Ik heb het meerdere keren op de radio gehoord, maar hier. Ook gevaccineerde doen het minder, maar wel meer nog.
https://eenvandaag.avrotros.nl/amp/mind ... rkoudheid/
996981 dat was deze volgens mij. Heb ik vorige keer voor je opgezocht.
996981 schreef:Zo vanzelfsprekend is het niet dat niet gevaccineerden eerder sociaal wenselijk zouden antwoorden. Waar haal je die gedachte vandaan? Je zou zelfs de ander kant op kunnen redeneren; ze gedragen zich niet sociaal wenselijk door zich niet te laten vaccineren. Waarom dan wel sociaal wenselijk antwoorden?
Ik ben wel benieuwd naar het eerdere onderzoek waar je op doelt. Als ze sociaal wenselijke antwoorden hebben proberen te voorkomen staat dat zeker weten vermeld.
30% van de steekproef laat zich testen bij klachten. Maar 30%… en jij stapt daar zo overheen.
Ok.
bigone schreef:5 miljoen? De WHO gaat gezien de enorme oversterfte al uit van 19 miljoen.
Eleeke schreef:bigone schreef:Wanneer er dan toch een lockdown moet komen dan ook maar een echte, twee weken echt alles dicht wat dicht kan.
Helemaal voor rie weken echt helemaal dicht, geen bezoek , hele strenge supermarkt regels, verplicht thuiswerken, scholen dicht.
Dan ben je er namelijk in 1x vanaf voor weer een paar maanden.
Maar ....
Ik hoop dat er mensen zijn ie uitrekenen wat de kosten voor economie zijn. Wellicht is dat halve net niets gedoe wel beter voor de economie.
IMANDRA schreef:996981 schreef:Zo vanzelfsprekend is het niet dat niet gevaccineerden eerder sociaal wenselijk zouden antwoorden. Waar haal je die gedachte vandaan? Je zou zelfs de ander kant op kunnen redeneren; ze gedragen zich niet sociaal wenselijk door zich niet te laten vaccineren. Waarom dan wel sociaal wenselijk antwoorden?
Ik ben wel benieuwd naar het eerdere onderzoek waar je op doelt. Als ze sociaal wenselijke antwoorden hebben proberen te voorkomen staat dat zeker weten vermeld.
30% van de steekproef laat zich testen bij klachten. Maar 30%… en jij stapt daar zo overheen.
Ok.
1. Die steekproef is een stuk kleiner dan het onderzoek wat ik hierboven aanhaal.
2. Jouw onderzoek heeft geen onderscheid tussen gevaccineerd en ongevaccineerd: dat kan van invloed zijn op de resultaten. Als in, de ongevaccineerden kunnen dat cijfer flink omlaag trekken als dat in lijn ligt met het onderzoek wat ik aanhaal.
3. Ongevaccineerden ervaren al maatschappelijke druk om dat zij niet vaccineren. Denk je nou echt dat zij ondanks dat minder geneigd zullen zijn sociaal wenselijke antwoorden te geven? Vergeleken met gevaccineerden die 'aldus de maatschappij' al 'het goede' doen? Natuurlijk speelt het in beide groepen mee, maar als die sociale wenselijkheid gelijk is bij beide groepen dan kan je alsnog stellen dat gevaccineerden beter regels opvolgen (wat dat precieze percentage dan ook is). Maar het lijkt me gewoon erg onwaarschijnlijk dat ongevaccineerden weinig tot geen sociaal wenselijke antwoorden geven en gevaccineerden juist heel veel.
Overigens is rekening houden met sociaal wenselijke antwoorden heel normaal. Ik heb dus wel de aanname dat zo'n groot opiniepanel daar wel rekening mee houdt. Weet niet of ze de vragen en methode ergens online of openbaar hebben staan.
DuoPenotti schreef:Klopt deze verworpen motie of is het weer een internethoax?
Ja voor nu veel te laat natuurlijk, maar voor in de toekomst?
[ Afbeelding ]