Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Prairy

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 12:39

En die ram heeft een leuke tijd de komende maanden :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 16:59

Wees daar maar zeker van Prairy!

Hij is al goed blauw :')

Afbeelding

Met enkele van zijn ‘blauwe’ dames op de achtergrond

Afbeelding

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 17:13

Zet je die ook op je 'jaarlingen'? (hoe heet dat eigenlijk in het Nederlands? :o? )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 17:17

Jaarlingen :D

Ja, ik heb er dit jaar 2 die hij gewoon mee dekt. De ene is flink aan de maat, de andere is wel wat kleiner en vind het wel wat spannend. Wou haar het liefste dragend hebben van de zwartbles maar het is hem niet gelukt. Nu, opzich zijn ze beiden 2 als ze lammeren dus het zou wel moeten lukken. Ik heb ze al zwaardere rammen weten gebruiken bij suffolks.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 17:22

Ja weet dat dat wel gebeurt maar zou het toch spannend vinden. Alles wat bij ons nog nooit gelammerd heeft word gematchd met rammen met kleine pootjes en smalle koppies.
Laatst bijgewerkt door lizy29 op 04-11-22 17:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 17:26

Ja snap ik :j Letten wij normaal ook op. Gaan het zeker extra in de gaten houden :j Ze komen wel uit lijnen die meerlingen geven dus ik hoop dat ze de traditie verder zetten, dat scheelt ook al :) Maar het is zeker een aandachtspunt.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 17:46

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 18:13

Vanochtend stond ik appels te schillen voor de appelmoes (moest nog 10kg wegwerken) dus toen heb ik gelijk maar appeltaart gebakken.

Afbeelding

Van de week de laatste 10kg appels doen en dan staan die kisten ook niet meer in de weg.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 18:25

Ohhhh lekker! Ik krijg gelijk zin in appeltaart :D

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 18:30

Ik heb vandaag de appels die ik laatst geplukt/geraapt had bij ons door de juicer gedaan, maar ook dat was niet lekker, ze hebben een hele wrange smaak. Er is van de tig boompjes maar 1 die echt lekkere appels geeft :') volgend jaar hebben we een ent cursus, maar eens kijken of we dat boven kunnen gebruiken om te enten en dan de rest eruit gooien. En ergens eens kijken welke appels we nog meer lekker vinden en die bomen bestellen of kijken of we daar ook ent hout van kunnen nemen.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 18:35

JudithO schreef:
Ohhhh lekker! Ik krijg gelijk zin in appeltaart :D

Ja officieel ging ik 1 1/2 taart invriezen. Ik denk dat ik blij mag zijn als 1 de vriezer red :')

Prairy schreef:
Ik heb vandaag de appels die ik laatst geplukt/geraapt had bij ons door de juicer gedaan, maar ook dat was niet lekker, ze hebben een hele wrange smaak. Er is van de tig boompjes maar 1 die echt lekkere appels geeft :') volgend jaar hebben we een ent cursus, maar eens kijken of we dat boven kunnen gebruiken om te enten en dan de rest eruit gooien. En ergens eens kijken welke appels we nog meer lekker vinden en die bomen bestellen of kijken of we daar ook ent hout van kunnen nemen.

Dat is wel balen. Dit zijn gekochte appels. Wij hadden welgeteld 3 appels aan onze eigen bomen en die zijn geen van allen rijp geworden. Maar paar weken terug kocht ik kratten van 13+ kg voor 90 cent de kilo dus 3 kratten meegenomen (2x golden delicious en 1x breaburn).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 19:05

Lizy: Hebben ze ook zo van die kale hoofden zoals de vaders? :D Spijtig dat je zo ver weg woont, zo een stukje had anders wel gesmaakt _O-

Prairy: Ik weet dat er in het najaar soms appelproeverijen zijn waar je echt honderden soorten kunt proeven. Misschien is dat een idee?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 20:23

Ja ik denk dat we dat maar eens moeten gaan doen, zon proeverij.

Zit nu even wat te lezen over appels en ik denk dat ik ze langer had moeten laten liggen, zie bij sommige rassen plukken in oktober en pas lekker in december...

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 11:22

Ram heeft het maar druk met feest vieren.

Kan 2 auracana hanen ophalen van dit jaar en gratis. Twijfel nu of ik wel vol ras moet blijven fokken of met een van deze haan verder.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 17:36

Marcella schreef:
Ram heeft het maar druk met feest vieren.

Kan 2 auracana hanen ophalen van dit jaar en gratis. Twijfel nu of ik wel vol ras moet blijven fokken of met een van deze haan verder.

Ik heb zelf ook een araucana haan (en een volle twenter en een Schijndelaar/marans kruising) maar ik vind hem echt een partij zenuwachtig. Hij groeit ook veel trager dan de anderen en hij neemt niet echt de leiding over het koppel.

De Schijndelaar/marans is veel assertiever en vroegrijper wat dat betreft en die komt samen met de araucana uit hetzelfde nest.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 18:35

Oh dan zou ik misschien wel een ernaast kunnen houden en anders toch voor de vriezer.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-22 17:26

Ik heb gister vanaf een slaapkamer raam staan kijken hoe een man een potje jam jatte uit ons kraampje. >;)

Ik was een luier aan het verschonen en hij ging er als een haas vandoor. Hij deed zelfs nog alsof hij geld in het kistje deed... Doe even normaal voor een potje jam :roll:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 18:19

Een kinderboerderij hier in de buurt heeft er ook veel last van. Erg vaak zijn de eieren weg zonder te betalen…

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 20:03

Triest eigenlijk. -O-

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 17:33

Wat bizar ja. Ik snap de mensheid echt niet...

Hier zijn we nu druk bezig met plannen maken voor een kippenhok en een moestuin.
Maandag hoop ik de eerste bouwmaterialen te gaan halen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 17:50

Ging 2 hanen halen en kreeg er 3 mee nu nog kiezen welke mag blijven. 2 Zijn voor de vriezer.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 23:32

Ons mobiele kippenhok in aanbouw, hij wordt zo leuk <3 _O-
Afbeelding

Morgen komen er 15 kippen van de Herenboeren. Als iemand nog interesse heeft in witte legkippen laat het me even weten want ik kan er waarschijnlijk nog meer krijgen maar die moeten wel morgen mee of misschien nog begin volgende week. Zijn gratis, iets van 1,5 jaar oud

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-22 10:21

Wat leuk! Blijft hij dan op die aanhanger staan zodat hij makkelijk te verplaatsen is? Of zie ik dat verkeerd?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 10:37

Hij blijft op de aanhanger staan inderdaad (is er zelfs in gebouwd) zodat we hem door het voedselbos kunnen verplaatsen.
Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 10:49

Dat ziet er super goed uit!