Algemeen Coronatopic #8

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 15:14

Bloemetje75 schreef:
https://www.hln.be/wetenschap-en-planee ... ~a6764292/
Dat artikel begint met:
Omikron is niet de milde variant waarvoor hij vaak versleten wordt. Dat staat te lezen in een artikel dat gisteren verscheen in het gerenommeerde medisch tijdschrift ‘The New England Journal of Medicine’. Meer nog: hij blijkt even ernstig te zijn als de oorspronkelijke Wuhanvariant en alfa, die ons gezondheidssysteem naar de rand van de afgrond brachten. “Het zijn de vaccins en onze immuniteit die het verschil hebben gemaakt”, reageert microbioloog Emmanuel André.

Link naar het artikel waar het krantenartikel naar verwijst:
https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMp2119682

Ik heb alleen het krantenartikel gelezen tot nu toe.

Dit geloof ik dus ook wel. Als het allemaal maar peanuts was kwamen er ook geen mensen in het ziekenhuis. Het is milder , maar milder betekend nog steeds niet licht , al denken heel veel mensen dat uiteraard wel. Ik hoor ook alleen maar om mij heen laat het mij maar krijgen want het stelt toch niks meer voor.

Ik heb inmiddels helaas ook klachten en had gisteren een bijna niet zichtbaar maar het zat er toch een positieve streep op de zelftest. Ik ga straks naar de GGD.

Maar als ik het nu heb begon het inderdaad vrij licht en nauwelijks voelbaar en dat heeft 3 dagen geduurd. Inmiddels voel ik mij echt wel een stukje zieker. Ik heb in ieder geval verhoging en moet regelmatig flink niezen en voel mij absoluut niet top. Ik ben nog jong dus je zou verwachten dan alleen een snotneus. Kan ook een ander virusje zijn uiteraard maar goed de klachten zijn wel passend voor corona helaas.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 15:19

Sterkte dadelijk bij de ggd Zebrastreep.

Dat wat Bloementje75 deelt klinkt logisch

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 15:34

en zo gaat de malle-angst-molen wéér draaien :roll:

Voor berichten dat het milder is ook voor ongevaccineerden zijn tigtig bevestigingen nodig. Één ´ja maar...´ en daar gáán ze weer.

Succes er mee. Vergeet van de zomer niet om wat meer sansevierias to kopen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 15:37

Karl66 wat een flauwe reactie. Ik zou iedereen willen zeggen kijk zelf en vorm dan je mening. Dat China van alle kanten het onderzoek naar de lab theorie tegenwerkt vind ik heel verdacht. Maar goed, de nadruk die de VS er ook op blijft leggen is bijzonder. En ook politiek gedreven. Het is mij inmiddels wel duidelijk dat we de waarheid nooit helemaal boven tafel gaan krijgen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 15:48

SusanH schreef:
Maar goed, de nadruk die de VS er ook op blijft leggen is bijzonder. En ook politiek gedreven.

Bovendien; wie vaart er het meest wel bij de vaccin verkoop? Als je het aloude ´volg het geld´ aanhoudt zijn er héél veel vragen te stellen bij de héle circus.

Ondertussen stijgt de prijs van diesel/bezine nog steeds terwijl de vraag níet hoger is. Hoe ´logisch´.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 15:50

Zebrastreep schreef:
Maar als ik het nu heb begon het inderdaad vrij licht en nauwelijks voelbaar en dat heeft 3 dagen geduurd. Inmiddels voel ik mij echt wel een stukje zieker. Ik heb in ieder geval verhoging en moet regelmatig flink niezen en voel mij absoluut niet top. Ik ben nog jong dus je zou verwachten dan alleen een snotneus. Kan ook een ander virusje zijn uiteraard maar goed de klachten zijn wel passend voor corona helaas.

Maar dat is toch verkouden zijn?
Ik ben bijna nooit verkouden, maar als ik het ben dan moet ik vaak niezen, lichte verhoging en voel ik me algeheel niet fit.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 15:55

SusanH schreef:
IMANDRA schreef:

De hypotheses hebben verschillende mates van (on)waarschijnlijkheid. Dat een hypothese bestaat wil niet zeggen dat het ook de 'geaccepteerde' manier is. De lab-hypothese is onwaarschijnlijker, de natuurlijke hypothese is waarschijnlijker. Maar doorslaggevend zeker weten welke het is, gaat niet gebeuren verwacht ik. Dus het blijven hypotheses met verschillende mates van (on)waarschijnlijkheid.

Ik zou zeggen kijk de aflevering van Zembla terug. Wat er in China is gebeurd tijdens het WHO onderzoek is hoogst opmerkelijk te noemen.

Ga ik doen, maar is een beetje lastig onder werktijd ;).

China kan het misschien hebben tegengewerkt, maar zover ik begrijp hebben ze ook naar de genetische 'stempel' van het virus gekeken en ligt deze o.a. ontzettend dichtbij bestaande COVID-virussen bij vleermuizen, en bevat deze genetische 'code' geen bewijs voor door mensen gedane veranderingen.

Citaat:
Most scientists say SARS-CoV-2 probably has a natural origin, and was transmitted from an animal to humans. However, a lab leak has not been ruled out, and many are calling for a deeper investigation into the hypothesis that the virus emerged from the Wuhan Institute of Virology (WIV), located in the Chinese city where the first COVID-19 cases were reported.

Citaat:
Scientists don’t have enough evidence about the origins of SARS-CoV-2 to rule out the lab-leak hypothesis, or to prove the alternative — that the virus has a natural origin. Many infectious-disease researchers agree that the most probable scenario is that the virus evolved naturally and spread from a bat either directly to a person or through an intermediate animal.

Citaat:
In theory, COVID-19 could have come from a lab in a few ways. Researchers might have collected SARS-CoV-2 from an animal and maintained it in their lab to study, or they might have created it by engineering coronavirus genomes. In these scenarios, a person in the lab might have then been accidentally or deliberately infected by the virus, and then spread it to others — sparking the pandemic. There is currently no clear evidence to back these scenarios, but they aren’t impossible.

Citaat:
Several researchers have looked into whether features of SARS-CoV-2 signal that it was bioengineered. One of the first teams to do so, led by Kristian Andersen, a virologist at Scripps Research in La Jolla, California, determined that this was “improbable” for a few reasons, including a lack of signatures of genetic manipulation

Citaat:
So, for SARS-CoV-2 to have come from this mine in China, WIV researchers would have had to overcome some serious technical challenges — and they would have kept the information secret for a number of years and misled investigators on the WHO-led mission, scientists point out. There's no evidence of this, but it can't be ruled out.

En wat betreft de terughoudendheid van China.. ik kan de spokesperson van de minister hier geen ongelijk in geven.
Citaat:
A spokesperson for the Ministry of Foreign Affairs of the People's Republic of China, Zhao Lijian, said that [knip] some people in the United States “don't care about facts or truth and have zero interest in a serious science-based study of origins”.

Want mensen die overtuigd zijn van het Wuhan-lab verhaal, gaan hun mening toch niet aanpassen, hoeveel onderzoek er ook komt. Want dan wordt het toch wel opzij geschoven onder het mom van "China/WHO/[vul in] is onbetrouwbaar dus dit onderzoek geloof ik niet"
https://www.nature.com/articles/d41586-021-01529-3

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 17:09

SusanH schreef:
Karl66 wat een flauwe reactie. Ik zou iedereen willen zeggen kijk zelf en vorm dan je mening. Dat China van alle kanten het onderzoek naar de lab theorie tegenwerkt vind ik heel verdacht. Maar goed, de nadruk die de VS er ook op blijft leggen is bijzonder. En ook politiek gedreven. Het is mij inmiddels wel duidelijk dat we de waarheid nooit helemaal boven tafel gaan krijgen.

Sorry, het was echt niet flauw bedoeld. Het is in mijn ogen een duidelijke en krachtige uitleg waarom het argument dat er maar vier mogelijke oorzaken zijn niks zegt over de waarde van die vier theorieën.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 17:12

Karl66 schreef:
SusanH schreef:

Sorry, het was echt niet flauw bedoeld. Het is in mijn ogen een duidelijke en krachtige uitleg waarom het argument dat er maar vier mogelijke oorzaken zijn niks zegt over de waarde van die vier theorieën.

Dat geldt ook voor reacties op sociale media en fora.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 17:12

Huertecilla schreef:
Ondertussen stijgt de prijs van diesel/bezine nog steeds terwijl de vraag níet hoger is. Hoe ´logisch´.

Dat komt vanwege de onrust tussen Rusland en de Oekraine doen ze ons hier geloven...

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 17:15

Matheno schreef:
Zebrastreep schreef:

Ik ben bijna nooit verkouden, maar als ik het ben dan moet ik vaak niezen, lichte verhoging en voel ik me algeheel niet fit.

Intussen zijn we zo gehersenspoeld en gek gemaakt ons bij elke scheet die verkeerd zit we denken Covid te hebben!

Ik zou maar snel gaan testen dan :j

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 17:23

Matheno schreef:
Zebrastreep schreef:

Ik ben in contact geweest met iemand met corona en zorgmedewerker dus vandaag dat klachten en een test zeker niet verkeerd is.

Edit en ik wil volgende week weer graag naar mijn andere werk toe anders heb ik financieel een probleem

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 17:33

Popstra schreef:
Huertecilla schreef:

Dat komt vanwege de onrust tussen Rusland en de Oekraine doen ze ons hier geloven...

Ah, en de prijs van ruwe olie is ook hetzelfde als 10 jaar terug?

Er is een koppeling van alle energieprijzen. Electriciteit, gas, benzine. Electriciteit omhoog, benzine omhoog, de overheden blij wantt meer accijns.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 17:41

Zebrastreep schreef:
Matheno schreef:

Ik ben in contact geweest met iemand met corona en zorgmedewerker dus vandaag dat klachten en een test zeker niet verkeerd is.

Edit en ik wil volgende week weer graag naar mijn andere werk toe anders heb ik financieel een probleem

Heb je trouwens geen hooikoorts? De elzen bloeien hier weer volop.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 17:42

SusanH schreef:

Zijn reactie is daarnaast vooral enorm hypocriet gezien hij degene is die anderen aanspreekt op soortgelijke reacties.

Ik ben het met je eens. En ben ook bang dat de gewone sterveling over dit onderwerp (en helaas een groot aantal andere onderwerpen) nooit de volledige waarheid zal weten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 17:45

Onze benzineprijs was eigenlijk niet raar of anders toen ik deze week ging tanken. 1.67 fr/l heb ik betaald dacht ik.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 18:04

Sizzle schreef:
Onze benzineprijs was eigenlijk niet raar of anders toen ik deze week ging tanken. 1.67 fr/l heb ik betaald dacht ik.

Ik betaalde gisteren 1.97 de liter

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 18:23

Matheno schreef:
Sizzle schreef:

1,67 Zwitserse frank is gelijk aan 1,59 Euro

-O-

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 18:31

Sizzle schreef:

Niet EU dus ander prijsmechanisme.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 19:11

Matheno schreef:
Sizzle schreef:

Je zou van schrik bijna achterover vallen bij de pomp

....en dan opgenomen worden met eh...covid :+

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 19:13

Foei ravellie dan word je ook bij de opname cijfers gerekend :x :+

Vayo

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 19:17

Zebrastreep werk jij op zzp basis, omdat je niet uitbetaald krijgt als je in quarantaine of isolatie moet?

Hier nu voor de laatste keer een zelftest. De kinderen gaan sinds gisteren weer naar school. Als ik nu negatief test, dan ben ik deze ronde weer niet besmet geraakt. En dat ondanks redelijk intensief contact met mijn 2 besmette kinderen.

Ik ben al vaker intensief contact geweest, maar telkens negatief. Ik denk dat ik er niet gevoelig voor ben om het op te lopen.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 19:20

Vayo schreef:
Zebrastreep werk jij op zzp basis, omdat je niet uitbetaald krijgt als je in quarantaine of isolatie moet?

Hier nu voor de laatste keer een zelftest. De kinderen gaan sinds gisteren weer naar school. Als ik nu negatief test, dan ben ik deze ronde weer niet besmet geraakt. En dat ondanks redelijk intensief contact met mijn 2 besmette kinderen.

Ik ben al vaker intensief contact geweest, maar telkens negatief. Ik denk dat ik er niet gevoelig voor ben om het op te lopen.

Nee inval (lees 0 uren) contract in combinatie met bezuinigen dus ik hen heel weinig uur. Pgb werk doe ik dan wel vast 2 dagen in de week maar ook als inval want dan kon ik ook op andere dagen komen als het nodig is.

Ik ben al druk aan het solliciteren bij wat anders waar ik gewoon een contract met uren krijgen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 19:29

Werk zat in de VG zorg. Dus baan vinden moet makkelijk lukken :j . Bij mij op het werk momenteel diverse collega's of besmet, of thuis ivm nauw contact. Mijn werkgever wil toch liever dat je in quarantaine gaat als je nauw contact bent. Ongeacht of je klachten hebt, geboosterd bent etc. Zo lang we de bezetting rond krijgen is dat het beleid. Maar ik merk dat het mentaal al druk geeft na 2 jaar zo doorgaan.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 19:50

SusanH schreef:
Ik zou zeggen kijk de aflevering van Zembla terug. Wat er in China is gebeurd tijdens het WHO onderzoek is hoogst opmerkelijk te noemen.

Ik heb deze nu gekeken, een wat recenter stuk van Zembla.
https://www.youtube.com/watch?v=osrX559sNzc

Wat ik hieruit opmerk is dat de labtheorie echt ontzettend is gepolitiseerd en eigenlijk is uitgemond in een manier om China (politiek gezien) de 'schuld' te kunnen geven, maar vanuit wetenschappelijk oogpunt nog steeds erg onwaarschijnlijk wordt geacht. Minst waarschijnlijke van de vier onderzochte hypotheses. Die van Nimwegen heeft veel commentaar, maar in principe is zijn standpunt niet anders dan die van het WHO. Ze kunnen de labtheorie niet uitsluiten. Maar de onderzoekers geven aan dat deze onwaarschijnlijk is. Dat zijn twee verschillende statements die niet tegen elkaar ingaan/niet tegenstrijdig zijn.

Ga nu de uitgebreidere kijken die je linkte ;)
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 03-02-22 19:55, in het totaal 1 keer bewerkt