Dingen die je je af vraagt deel 3!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fjordjes

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 20:48

Op d'r Facebook heeft ze nog berichten geplaatst.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 08:06

Dank je wel. Ik heb geen fb, en misschien blijft ze ook liever uit de picture, wat natuurlijk prima is.
Ik hoop dat het goed met haar gaat!

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 15:54

Kan ik op een stekkerdoos één verlengsnoer aansluiten voor een lampje van max 25watt of is dat kans op fik? -O-

APCIII

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 19:23

_Karlijn schreef:
Kan ik op een stekkerdoos één verlengsnoer aansluiten voor een lampje van max 25watt of is dat kans op fik? -O-

Dat is niet direct te zeggen. :)
Als je op de stekkerdoos op dit moment een frituurpan, terrasverwarmer, oventje en waterkoker tegelijk aan hebt staan, zou ik niet óók nog dat lampje erbij doen :+

Eigenlijk is het gewoon "gebruik je gezonde verstand" :)
Daarbij gaat het dan om dit soort zaken:
  • Kijk op de stekkerdoos om te zien hoeveel er maximaal op aangesloten mag worden
  • Zorg dat het totaal aan aangesloten spullen niet groter is dan waar de stekkerdoos geschikt voor is
  • Zorg dat de aansluiting overzichtelijk is, dus dat je kunt zien dat er een verlengsnoer op een stekkerdoos zit.
  • Zorg dat de kabels niet als een grote kluwen liggen, maar dat het z'n warmte kwijt kan.
  • Houdt in de gaten dat ook het stopcontact in de muur niet onbeperkt stroom kan leveren! (dus, wat zit er nog meer op die groep in de meterkast aangesloten, en hoeveel kan die leveren?)
  • Twijfel je over één van bovenstaande punten? Doe het dan NIET!

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 19:55

Eske_B schreef:
Waarom geeft google maps tijdens het autorijden bijna altijd alleen maar alternatieve routes die langer zijn? Volgens mij denk niemand: goh ik moet nog 20 minuten, laat de langzamere route van 13 minuten langer nemen!

Vanuit de fiets vind ik het heel prettig. Fiets graag een stukje om ipv 20km langs een 80 weg te fietsen...

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 20:11

APCIII schreef:
_Karlijn schreef:

Dat is niet direct te zeggen. :)
Als je op de stekkerdoos op dit moment een frituurpan, terrasverwarmer, oventje en waterkoker tegelijk aan hebt staan, zou ik niet óók nog dat lampje erbij doen :+

Eigenlijk is het gewoon "gebruik je gezonde verstand" :)
Daarbij gaat het dan om dit soort zaken:
  • Kijk op de stekkerdoos om te zien hoeveel er maximaal op aangesloten mag worden
  • Zorg dat het totaal aan aangesloten spullen niet groter is dan waar de stekkerdoos geschikt voor is
  • Zorg dat de aansluiting overzichtelijk is, dus dat je kunt zien dat er een verlengsnoer op een stekkerdoos zit.
  • Zorg dat de kabels niet als een grote kluwen liggen, maar dat het z'n warmte kwijt kan.
  • Houdt in de gaten dat ook het stopcontact in de muur niet onbeperkt stroom kan leveren! (dus, wat zit er nog meer op die groep in de meterkast aangesloten, en hoeveel kan die leveren?)
  • Twijfel je over één van bovenstaande punten? Doe het dan NIET!

Dankje!

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 20:19

En doe nooit een verlengnoer in een verlengsnoer.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 20:21

Kookaburra schreef:

Waarom niet? Ik heb dat heel vaak gedaan haha.

Edit heb vriendje al gevraagd en die zegt: "Nee, maar als het snoer te lang wordt schakelt de automaat niet meer af bij een kortsluiting"

Zal er op letten. :')
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 28-04-21 20:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 20:25

MarlindeRooz schreef:
Kookaburra schreef:

Dan is de kans op overbelasting en kortsluiting groter. En daarmee dus ook de kans op brand ;)
Ook als de verlengsnoeren een zogenaamde 'brandbescherming' hebben.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 20:26

Heb edit erbij gedaan, zoiets zei mijn vriend ook. _O-

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 22:01

Kookaburra schreef:
MarlindeRooz schreef:

Dan is de kans op overbelasting en kortsluiting groter. En daarmee dus ook de kans op brand ;)
Ook als de verlengsnoeren een zogenaamde 'brandbescherming' hebben.

Ik was het niet van plan hoor maar ik vraag me af wat dan het verschil zou zijn tussen een licht belaste stekkerdoos (1 lamp + 1 telefoonoplader waar er 4 inkunnen) + verlengsnoer met een klein lampje daarop aangesloten of diezelfde stekkerdoos met 1 stekkerdoos eraan met 1 klein lampje erop aangesloten?

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 22:48

Eerlijk? De techniek erachter ben ik niet sterk in ;) Dus daar durf ik niets over te zeggen.

Het is er bij mij vanuit de brandweer zo in gerold.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 23:06

_Karlijn schreef:
Ik was het niet van plan hoor maar ik vraag me af wat dan het verschil zou zijn tussen een licht belaste stekkerdoos (1 lamp + 1 telefoonoplader waar er 4 inkunnen) + verlengsnoer met een klein lampje daarop aangesloten of diezelfde stekkerdoos met 1 stekkerdoos eraan met 1 klein lampje erop aangesloten?
Allebei gewoon niet doen. :+ Bij overbelasting kan er hitte ontstaan waardoor de boel vlam kan vatten. Nu zullen de dingen die je hier noemt niet zoveel kwaad kunnen, maar ik neem aan dat de gemiddelde mens geen meetapparatuur in huis heeft om dat zeker te weten. Om alle risico uit te sluiten en om te voorkomen dat je er steeds makkelijker over gaat denken en er straks wel zwaardere apparaten op aansluit, zou ik het gewoon nooit doen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 07:26

Mijn vriend (elektrotechnicus) zei iets van: “ Is ook afhankelijk van de diameter van de aders. Het moet niet te warm worden.”

Het kan dus wel als je het snoer niet te lang maakt en niet overbelast. Hij heeft het zelf ook thuis.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 09:16

Stel he, iedereen stopt massaal met het kopen van goedkope kleding (zoals van H&M, Zara, Primark, enz enz). Wat gebeurd er dan met die kinderen en gezinnen die het maken? Want iedereen roept altijd dat het moet stoppen, maar stel het stopt echt? Gaat het dan niet veel slechter aflopen? Ik bedoel; geen baan meer, dus geen inkomsten... Zouden ze dan niet uit wanhoop de kinderprostitutie ingaan bv?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 09:17

Dan komen daar wel weer andere fabrieken / bedrijven te zitten gok ik zo. Maar het is niet alleen goedkope kleding die daar gemaakt wordt. Ook merkkleding wordt in erbarmelijke omstandigheden gemaakt.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 11:16

iirrssjjee schreef:
Stel he, iedereen stopt massaal met het kopen van goedkope kleding (zoals van H&M, Zara, Primark, enz enz). Wat gebeurd er dan met die kinderen en gezinnen die het maken? Want iedereen roept altijd dat het moet stoppen, maar stel het stopt echt? Gaat het dan niet veel slechter aflopen? Ik bedoel; geen baan meer, dus geen inkomsten... Zouden ze dan niet uit wanhoop de kinderprostitutie ingaan bv?

Ik vermoed ook dat de grote bedrijven in dat geval heel erg snel gaan investeren in verbeterde leefomstandigheden, daar heel veel reclame mee gaan maken en zo hopen hun bedrijf te redden.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 11:32

Zolang die slechte bedrijven er zijn is de overheid ook weinig gemotiveerd om andere oplossingen te zoeken helaas. Eigenlijk moet er druk komen van de consument wereldwijd, de bedrijfswereld en politiek. Maar dit soort zaken blijven erg moeilijk.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 11:33

Mogen er dan nog wel elektrische auto's gepromoot worden?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 12:01

DuoPenotti schreef:
Mogen er dan nog wel elektrische auto's gepromoot worden?

Daar mogen ze van mij ook mee stoppen ja....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 12:22

poes schreef:
Zolang die slechte bedrijven er zijn is de overheid ook weinig gemotiveerd om andere oplossingen te zoeken helaas. Eigenlijk moet er druk komen van de consument wereldwijd, de bedrijfswereld en politiek. Maar dit soort zaken blijven erg moeilijk.
Vooral omdat mensen alleen aan zichzelf denken en hun koopverslaving ongegeneerd blijven voeden. :=

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 12:27

Anderzijds is het aanbod eerlijke kledij heel beperkt en de informatie wordt uiteraard ook angstvallig verborgen. Heel makkelijk is het niet...

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 18:29

Sheran schreef:
Ik vermoed ook dat de grote bedrijven in dat geval heel erg snel gaan investeren in verbeterde leefomstandigheden, daar heel veel reclame mee gaan maken en zo hopen hun bedrijf te redden.

Tuurlijk niet.
Die huren dan een duur reclamebureau in, roepen een nieuw 'onafhankelijk' certificaat of keurmerk in het leven dat 'garandeert' dat ze duurzaam en verantwoord produceren, en dat brengen ze vervolgens met klinkende slogans en groene logo's de (sociale) media in.
Tot slot stoppen ze hun samenwerking met enkele fabrieken op de zwarte lijst, en kopen hun producten vervolgens alsnog in via een louche tussenpartij die diezelfde kleding voor een mooi bedrag 'groen' wast.

Klaar is kees. Imagoprobleem opgelost, niemand geholpen, klanten weer blij.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 18:30

Yep, dat is de tussenstap waar de consument doorheen moet prikken.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 18:48

Sheran schreef:
Yep, dat is de tussenstap waar de consument doorheen moet prikken.

Dan schat je de consument wel erg hoog in. Zodra je ergens een grote sticker "AANBIEDING! KORTING!! BIJNA GRATIS!!!" op plakt, is het merendeel bereid ieder verkooppraatje over duurzaamheid, maatschappelijk verantwoord ondernemen of zero waste cyclisch groen cradle to cradle produceren, voor zoete koek te slikken.
Als er iets is dat te koop is voor een habbekrats, dan zijn het principes van mensen.