Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 20:13

5 maanden tot -10 dagen ipv 5 ken ik wel, maar 2 weken onder de 145 dagen dracht is erg vroeg. Kan het zijn dat het overlijden van de andere 3 de bevalling heeft opgewekt? Mamaooi iets te ambitieus geweest qua meteen bijna half voetbal team aan lammetjes maken?

Hier wel nestje konijnen (7 stuks) voedster is dwerg rex. Ook wat ambieus, maar 2e keer en vorige keer allemaal groot getrokken, dus maak mij geen zorgen.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 20:17

tamary schreef:
5 maanden tot -10 dagen ipv 5 ken ik wel, maar 2 weken onder de 145 dagen dracht is erg vroeg. Kan het zijn dat het overlijden van de andere 3 de bevalling heeft opgewekt? Mamaooi iets te ambitieus geweest qua meteen bijna half voetbal team aan lammetjes maken?

Hier wel nestje konijnen (7 stuks) voedster is dwerg rex. Ook wat ambieus, maar 2e keer en vorige keer allemaal groot getrokken, dus maak mij geen zorgen.

We hebben ze tot 5 -12 wel gehad die het overleefde maar 5 - 19 is wel erg vroeg. Voor ons is 5 -10 bijna standaard. Van inseminatie groepen word 90% geboren tussen 5-10 en 5-5.
Wat de reden is geweest van deze timing durf ik niet te zeggen. De dode lammetjes zagen er goed uit evenals de placenta. Als ik niet zeker wist welke dag ze geinsemineerd is zou ik denken dat ik me in datum vergist heb.
Wellicht had mama gehoord dat ze anders nog naar buiten moesten en tevens het weerbericht voor de rest van de week gezien :')
Laatst bijgewerkt door lizy29 op 19-10-22 20:19, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 20:19

Zou best kunnen, mijn schapen waren ook watjes qua regen, als er een afdakje was pasten ze er wonderbaarlijk allemaal onder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 21:01

Bij koeien kan het voorkomen dat met meerlingen de placenta bij 1 van de 2 niet toereikend is geweest in zuurstofvoorziening, en als er 1 dood is wordt de bevalling opgewekt. Afhankelijk van hoe de placenta verdeeld is (90% vd meerlingen bij koeien versmelten de placenta's) gaat de tweede vaak ook dood. Soms heb je mazzel en heb je nog een levende helft :)
Wellicht dat dat ook gebeurd is met de 5-ling.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 21:08

Oh moestuin, ik duim nog even heel heel heel hard mee! Ik snap helemaal dat je de zenuwen hebt!

Lizy, ik snap niks van de codes 5-... Etc maar fijn dat er in ieder geval 2 nog leven. Jammer van de andere 3.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 21:21

Normale draagtijd is 5 maanden - 5 dagen.....sorry, gewoonte dingetje.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 20:30

Nog meer mensen die nog gezaaid hebben voor de winter? Ik heb gele en Egyptische ui, drie soorten knoflook waaronder olifantenknoflook en prei gezaaid. Ik ben benieuwd :)
Ook voor een paar euro een kilo kastanjes gehaald in de buurt, ik heb zelf geen boom maar vind het wel erg lekker, dus kan zo er toch plezier aan beleven!

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 23:09

Ja! In de kas bladgroenten en radijsjes. Buiten knoflook, winterui en Egyptische ui. In september peultjes. Het schijnt te kunnen als het weer mee zit. Ik heb bloemetjes, dus ik ben benieuwd.

Volgende week hoop ik nog het een en ander te winterzaaien in melkflessen. Voor de eerste keer, dus ik ben benieuwd.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 23:20

Nee, maar ik moet nodig mijn zuurzak mini's in hun eigen potten zetten.

Vorige week tamme kastanjes geraapt, die ga ik ook van het weekend in het bos zaaien. Vlier snoeien en stekken van de week.

Dit weekend staat in het teken van opruimen buiten en de tunnelkas eindelijk folie overheen doen. Dan kan ik daar in gaan zaaien en stekken.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 17:44

Moestuin, geweldig nieuws gefeliciteerd!!

Wij wonen inmiddels alweer 3 weken op onze nieuwe stek in de bergen van de Cantal, Massief Centraal in Frankrijk.
We kunnen dus na bijna 2,5 jaar weer opnieuw onze homestead gaan opbouwen!

Wat betreft zelfvoorzienend is hier heeeeeel veel mogelijk. Zo hebben we bijvoorbeeld nu water uit een eigen bron. En dat is lekker! Binnenkort ook een aansluiting op het gemeentewater maar dat is meer als backup voor extreem droge zomers zoals afgelopen jaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 13:43

Woont er iemand in de buurt van 5966 PL America?

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-22 11:06

Mensen met geitenverstand! De mening van moestuin had ik al ingewonnen maar ik ben benieuwd of andere nog inzichten hebben.

Wij hebben 2 geitendames, geboren in februari. Ik sta te poppelen om ze te gaan melken. Nu was het het plan om ze rond december te laten dekken. Maar nu gaan we met familie een hele mooi reis maken in de laatste 2 weken van mei. En ik wil liever niet dat de oppas moet dealen met of pasgeboren lammeren of geiten die in die weken gaan aflammeren. Ik vind het te vroeg om er nu direct een bok bij te halen, wil ze echt nog eventjes de tijd geven om uit te groeien.
Zou het kunnen om de dames pas te dekken in het nieuwe jaar, gaat dat nog? Of worden ze tegen die tijd niet meer rits? Ik lees wisselende verhalen op internet. De ene zegt dek seizoen van september-december. De ander van oktober-februari.

Vind het ook zo wat om een bok te kopen in het nieuwe jaar en dat die dan het klusje niet meer kan klaren tegen die tijd. Maar vind het ook zo jammer om weer een heel jaar te moeten wachten :')

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 11:08

Welk ras geiten zijn dit?

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-22 11:11

Toggenburger

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 11:29

Optie om er een kleine(re) bok op te zetten en eerder te dekken?
Want zover ik weet zijn alleen dwerggeiten hele jaar vruchtbaar, rest houdt zich aardig aan seizoen.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-22 10:42

Is nog wel een optie tamary. Maar denk dat ik ze toch liever niet te vroeg wil dekken, ook niet met een kleine bok.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 10:58

Schapen zeggen ze officieel ook tot en met december maar onze laatste dekgroep is standaard pas in januari. Of je dit door kan trekken op geiten durf ik niet te zeggen. Maar over het algemeen hebben geiten ook het 'bok effect' (kennen jullie die term ook in het Nederlands) dus ik zou de gok wel durven nemen.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-22 09:55

Thanks Lizy! Denk dat ik ga kijken voor een bok en die dan naast de dames zet tot na de jaarswisseling. Eens kijken of ze dan misschien in the mood blijven tot die tijd <<)

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 10:10

Voor het bok effect zou ik ze juist niet in contact laten komen met de bok. Dus of pas later kopen of buiten zicht en geur zetten tot dek tijd

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-22 10:11

Want dan worden ze opeens rits als ze wel blootgesteld worden aan de bok?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 10:12

Bok effect is inderdaad het sterkste als je de bok er plots bij zet. Ze moeten, letterlijk, overweldigd worden door de geur.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-22 10:12

Ah oke! Dan is dat misschien een beter plan :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 10:14

Je kunt het vergelijken met het gebruik van een zoekram om schapen te synchroniseren. Daarbij raden ze ook aan om geen ram te houden tot de zoekram komt. Anders zijn ze gewend aan de aanwezigheid van een ram en reageren ze er minder sterk op.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 10:52

What she said :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 10:57

Lizy, ik had jou pb nog gelezen maar vergeten te antwoorden! Heb geen contact meer kunnen krijgen met de eigenaar van de Vendeen ram helaas :)

Wij zijn nu onderweg om een hampshire down ram te halen. Mijn zwartbles ram blijkt nog te jong. Hij is 8 maand, dekt wel maar krijgt ze niet dragend. Iemand zocht een overwinteringsplaats voor zijn ram ivm verbouwingen dus win win :D Moeten wij geen ram kopen en is die eigenaar de komende maanden geholpen.