[18+] Bijzonder luguber

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 16:53

Daardoor kunnen ze leven , soort oplossing na het trauma door de geest/ hersenen. Wat ik zo begrijp Ten minste

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 16:57

The_Cat schreef:
Jolliegirl schreef:
Ik kan me dat gewoon niet voorstellen...
Alsof ze een show opvoert met allemaal typetjes..
Er zijn cabaretiers die daar dik voor betaald worden.

Ik ben even sprakeloos geloof ik..

Is dit echt??

Ja maar de manier waarop ze zo veranderd in een instant.

Is het erg dat ik zeg dat ik er ook wat medelijden met haar heb? Zo een leven moet toch super onrustig zijn met al die typetjes in je hoofd. pfoe :(

Ja, dat is onze interpretatie. Zij heeft zelf medelijden met ons omdat wij alleen zouden zijn. :D

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: [18+] Bijzonder luguber

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 17:03

Ik wist niet dat ze zelf konden wisselen.
Ik dacht dat het "typetje" dat zelf deed. Of hoe zeg ik dat.

Wel heel knap dat ze er zo goed mee om kan gaan, respect hoor.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 17:08

een persoonlijkheid/identiteit kan de ander verdringen. en in de spotlight gaan staan/in het licht gaan staan

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 17:09

Ja, het is heel complex. Als ik het goed heb word/werd er ook onderzoek gedaan naar bepaalde ziektes bij sommige identiteiten. Zo zou de een suiker kunnen hebben en de ander niet.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 17:13

Avelienvd schreef:
een persoonlijkheid/identiteit kan de ander verdringen. en in de spotlight gaan staan/in het licht gaan staan

Ja dat bedoel ik. Maar zij lijkt het zo onder controle te hebben dat ze oproept wie ze wil.

Kirrietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 17:26

DuoPenotti schreef:
Avelienvd schreef:

Ja dat bedoel ik. Maar zij lijkt het zo onder controle te hebben dat ze oproept wie ze wil.

Aan het einde van het filmpje legt ze dit ook uit. De persoonlijkheden waar ze een goede band mee heeft en dicht bij haar staan kan ze makkelijker naar voren roepen dan de rest.

Ik had er nog nooit van gehoord en vind het fascinerend dat ons brein zo kan werken

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 17:58

Ik heb ooit een boek gelezen hierover; Sybil. Mooi boek, ging ook over een jonge vrouw met meerdere persoonlijkheden, 16 dacht ik.

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 18:31

Suzanne F. schreef:
Ik heb ooit een boek gelezen hierover; Sybil. Mooi boek, ging ook over een jonge vrouw met meerdere persoonlijkheden, 16 dacht ik.

Dat is ook verfilmd! Die heb ik toen ik jonger was een keer gezien.

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 18:38

Na het uitkomen van dat boek en die film is er een hele grote toename geweest in gerapporteerde gevallen van dissociative identity disorder (DIS) :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 19:07

NadjaNadja schreef:
Na het uitkomen van dat boek en die film is er een hele grote toename geweest in gerapporteerde gevallen van dissociative identity disorder (DIS) :j

Dat kan ik me voorstellen als er eindelijk erkenning voor komt.
Een vriendin van me heeft conversie stoornis. Dat is ook een onbekend iets. Ze is jarenlang voor gek verklaard En als aansteller bestempeld. Toen bleek dat er een naam voor haar klachten was, viel er een last van haar schouders. Ze was tóch niet gek..
Geen erkenning krijgen voor klachten kan iemands leven echt kapot maken. Zeker als er, wat vaak zo is, trauma bij komt kijken.

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 19:12

Avelienvd schreef:
https://documentairenet.nl/dis-is-patricia/

Dit is ook een docu over deze aandoening.
Het kan idd, en de persoonlijkheden kunnen idd flink afwijken in taal/interesses etc

Jeetje wat een zielig verhaal. Ouders die het niet snappen, vooral haar moeder.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 20:24

Captain schreef:
Het valt niet onder het kopje luguber in de zin van afgehakte ledematen oid.
Maar ik vond dit wel zo ongelooflijk fascinerend.. Een meervoudige persoonlijkheidsstoornis, omdat ze schijnbaar zo iets heftigs heeft meegemaakt dat dit een manier is om het te overleven:

[ Video ]
Ik zou dan echt helemaal gestoord raken, mijn hemel.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 20:40

Humpiedumpie schreef:
NadjaNadja schreef:

Een vriendin van me heeft conversie stoornis. Dat is ook een onbekend iets. Ze is jarenlang voor gek verklaard En als aansteller bestempeld. Toen bleek dat er een naam voor haar klachten was, viel er een last van haar schouders. Ze was tóch niet gek..
Geen erkenning krijgen voor klachten kan iemands leven echt kapot maken. Zeker als er, wat vaak zo is, trauma bij komt kijken.
Conversie is ook wel echt enorm heftig, soort van ex/goede vriend/tijdelijke huisgenoot heeft dit heel ernstig, bizar hoe zo'n fysiek en mentaal sterk persoon pats boem uit kan vallen, al moet ik zeggen dat wanneer je samen onder een dak leeft, je het als buitenstaander wel ziet aankomen. Triggers zijn ook echt heel naar en bijna niet te voorkomen.

Zit nu de docu van Sarah te kijken, Drake en make-up. Heftig hoor, bizar als buitenstaander en ik denk intens vermoeiend voor hen.

Jojoju

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 21:02

Ik kan me ook melden als iemand met een dissociatieve stoornis. Het is inderdaad dat er in de vroege jeugd dusdanig,levensbedreigend, trauma heeft plaatsgevonden dat het voor het kind-bewustzijn niet te behappen is. Het bewustzijn splitst zich en de ervaring en emotie wordt in het onderbewuste opgeslagen. Voor het kind nodig om te overleven!

In het volwassen leven komen er inderdaad triggera voorbij die een oude herinnering of emotie op kunnen laten borrelen. Nog voordat deze herinnering het bewuste deel binnen komt slaan de hersenen alarm en ga ik in dissiciatie. Dit ziet er voor mij o.a. zo uit:

-leeg gevoel, geen emotie voelen
-fysiek geen pijn voelen
-lage hartslag, ongeveer 50 bmp, lage spierspanning
-mezelf moeilijk herkennen in de spiegel
-stukken van de dag kwijt zijn, het is ineens uren later
-spullen kwijt zijn als ik eruit kom
-het gevoel van 'is dit echt, ben ik wel echt hier'

En nog wat dingen die ik nu vast vergeet. Dit komt 1 tot 4 keer per maand voor en duurt 1 tot 3 dagen. Triggers kunnen van alles zijn, het eten wat mislukt, een geur, een beeld, een droom..

Echt zo niet leuk..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 21:27

Ailill schreef:
Humpiedumpie schreef:
Conversie is ook wel echt enorm heftig, soort van ex/goede vriend/tijdelijke huisgenoot heeft dit heel ernstig, bizar hoe zo'n fysiek en mentaal sterk persoon pats boem uit kan vallen, al moet ik zeggen dat wanneer je samen onder een dak leeft, je het als buitenstaander wel ziet aankomen. Triggers zijn ook echt heel naar en bijna niet te voorkomen.

Ja heel bizar fenomeen. Mijn vriendin schakelde ook ineens pats boem uit. Als je er langer mee in aanraking bent kun je de signalen idd wel herkennen. Maar dan nog. Doe je de voordeur open, ligt je vriendin ineens out op de grond.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 22:08

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 22:09

Mand

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 22:26

Ik heb ook een vorm van DIS. Goede documentaire! Het verbaasd me dat zoveel mensen hier nog nooit van gehoord hadden

pony33

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 02:26

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 08:01

Er zijn ook een aantal youribe kanalen hierover.
Zelf vind ik multiplicity&me een hele goede. Ze legt heel duidelijk uit hoe en wat, wat het voor hen betekend, hoe zij hun leven managen.
Echt een aanrader

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 08:09

Even tussendoor voor de liefhebber. Ik moest aan dit topic denken:

Citaat:
Recent verscheen op streamingdienst Netflix de nieuwe serie Night stalker: The hunt for a serial killer. Dat het geen komische serie zou worden wisten we natuurlijk al. De reeks blijkt echter zo gruwelijk te zijn dat zelfs horrorfans afhaken.
De docureeks vertelt het verhaal van de seriemoordenaar Richard Ramirez. Hij zorgde er voor dat in Los Angeles tijdens de jaren '80 tijdelijk grote paniek uitbrak. De moorden die hij pleegde en vooral de complete willekeur waarmee hij te werk ging hielden iedereen in de ban.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 08:20

Haha nou ik ben een fervente horrorfan maar ik heb 'm uitgezet want vond hem saai. :o

Bunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 09:16

Niet per definitie luguber, maar wel zeer indrukwekkend en eigenlijk erg verdrietig: een interview met de oud-sluipschutter die het wereldrecord van dodelijk schot op langste afstand heeft. Hij vertelt ondermeer wat het inhoud om als sniper te werken op een missie. De titel van het filmpje doet de man eigenlijk een beetje te niet: het maakt vooral indruk hoe hij vertelt over PTSS.

Zitten geen lugubere beelden in verwerkt: je ziet enkel de geïnterviewde.

https://m.youtube.com/watch?v=T_xWinz_rIQ

Mand

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 10:38

Bunn schreef:
Niet per definitie luguber, maar wel zeer indrukwekkend en eigenlijk erg verdrietig: een interview met de oud-sluipschutter die het wereldrecord van dodelijk schot op langste afstand heeft. Hij vertelt ondermeer wat het inhoud om als sniper te werken op een missie. De titel van het filmpje doet de man eigenlijk een beetje te niet: het maakt vooral indruk hoe hij vertelt over PTSS.

Zitten geen lugubere beelden in verwerkt: je ziet enkel de geïnterviewde.

https://m.youtube.com/watch?v=T_xWinz_rIQ

Super heftig! Los van dat mag hij hier wel een beschuitje komen eten {:}