Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

K_nolan

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 14:46

Meestal lees ik enkel mee, maar nu even een vraag.

Is er iemand hier die ook zelf slacht? Mijn vriend doet onze konijnen en kippen zelf, nu heeft hii vroeger bij de slager geleerd om varkens te slachten en nu hebben we twee varkens die klaar zijn.

Schieten jullie zelf? Ik wou ze eerst laten schieten en de rest zelf doen, maar ze vragen hier 150 euro voor schieten alleen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 16:45

Voor €150 hadden wij ons schietmasker en 2 doosjes kogels gekocht :) Maar in Nederland hebben jullie een vergunning nodig voor een schietmasker, niet?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 17:13

Volgens mijn mogen alleen kippen/konijnen buiten het slachthuis geslacht worden. Alles groter moet in het slachthuis gedaan worden. Als ik het goed heb.

K_nolan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 17:19

Wij mogen in onze gemeente een dagvergunning aanvragen om eigen varkens te slachten, hebben we in principe al geregeld.

@moestuin dat vooral, ik kan er nog geen vinden zonder vergunning.

150 vindt ik ook weer zoveel geld om het te laten doen (dat is per varkens, dus ik zou dan 300 kwijt zijn). Hoopte dat iemand wellicht een masker wist zonder vergunning of een ander idee.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 17:28

Moestuin schreef:
Voor €150 hadden wij ons schietmasker en 2 doosjes kogels gekocht :) Maar in Nederland hebben jullie een vergunning nodig voor een schietmasker, niet?

Geen vergunning, wel bewijs dat je bij die winkel ook schietmasker gekocht hebt mocht je nieuwe kogels nodig hebben.

Marcella schreef:
Volgens mijn mogen alleen kippen/konijnen buiten het slachthuis geslacht worden. Alles groter moet in het slachthuis gedaan worden. Als ik het goed heb.

Kleinvee mag thuis voor eigen gebruik incl. schapen & geiten.
Noodslachting van groter mag in principe ook. Alleen als je dan ook slacht moet je wel of alles gebruiken of even goed bedenken wat je met het slachtafval doet (begraven in de composthoop werkt, maar dan moet je die wel hebben). Normaal gesproken zou je zo'n dier dan via rendac laten ophalen of alsnog met spoed naar het slachthuis brengen.
Je mag zulk vlees alleen niet verkopen, het is enkel voor binnen het eigen huishouden toegestaan.
En iets als varken is groot stuk vlees wat in 1x gekoeld moet en genoeg ruimte moet hebben om versneden te worden. Is het rendabel om je keuken oid aan te passen voor 1-2 dieren per jaar? Of is het rendabeler om ze naar slachthuis te sturen en in X stukken weer op te halen?
Kijk dus eerst goed naar wat je faciliteiten zijn plak paar dozen aan elkaar zodat je grofweg de massa hebt die stuk varken zal zijn en visualiseer daarmee eens goed hoe haalbaar dat hanteren is met waar je alles wil doen aan slacht en versnijden.

K_nolan schreef:
Wij mogen in onze gemeente een dagvergunning aanvragen om eigen varkens te slachten, hebben we in principe al geregeld.

@moestuin dat vooral, ik kan er nog geen vinden zonder vergunning.

150 vindt ik ook weer zoveel geld om het te laten doen (dat is per varkens, dus ik zou dan 300 kwijt zijn). Hoopte dat iemand wellicht een masker wist zonder vergunning of een ander idee.

Zelf schieten mag en vergunning is niet nodig om ding te hebben.
Stel jezelf kritisch de vraag of je faciliteiten geschikt zijn.

K_nolan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 17:58

@tamary mag ik vragen welke jij dan hebt of welke site jij kan vinden met schietmaskers voor varkens? Overal waar ik daarna patronen aan klik doen moeielijk

Allen die ik vindt zijn met vergunning, nu ga ik morgen langs het politiebureau maar liever een zonder vergunning..

De voorzieningen hebben we, mijn vriend weet hoe hij ze diepvries klaar etc moet maken alleen het schieten zelf lopen we tegenaan...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 18:09

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 18:26

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 19:54

Ik heb alles inderdaad van schippers :)

K_nolan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 20:00

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 08:22

Wij hebben een Blitz maar die konden we gewoon op internet kopen en volgens mij kunnen we de patronen ook gewoon kopen op hun site. Patronen kunnen we dan wisselen als we hem voor ander vee zouden willen gebruiken (meer of minder krachtig) maar tot nu toe alleen nog voor noodslacht van schapen gebruikt, al ligt hij er ook voor als 1 van de paarden een poot breekt oid..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 05:02

K_Nolan: Heb je al een oplossing gevonden? :)

Hier zijn er nu 4 van de 11 ooien gedekt en de eerste van de 3 melkgeiten. Denk wel dat ik volgend jaar iets later dek. Merk dat er veel later in cyclus komen dan gedacht :) Zeker de suffolk dames. Het zou een ras zijn dat je vroeg kunt dekken, maar momenteel is de stand 1 van de 5 suffolks en 3 van de 6 swifters/zwartbles/kruising :')

Moest er hier iemand een mooie, zware haan over hebben/ weg doen / verkopen op nog een schappelijke rij afstand van Hasselt België (tussen 1 uur en anderhalf uur max) laat maar wat weten! Had deze zomer een mooie Orpington haan gekocht. Niet super goedkoop (voor een haan dan toch want normaal betaal ik er niet voor) Lag die gisteren dood. Op aanraden en met een extra paar ogen hem inwendig bekeken. Had hij echt een mini hartje ivm zijn leeftijd. Logisch dat dat het niet aankon. -O-

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 15:11

Zit in dubio. Moet van weide af, pony's zijn verkocht, deel schapen ook. Heb nog 3 fokooitjes waarbij ik gezien de wolvenactiviteiten hier erg zwabber tussen verkopen en toch uit alle macht nieuwe plek vinden. Ook omdat ik mij zorgen begin te maken ivm lammerenwacht dan volgend voorjaar. Zeker een lammert vermoed ik af zo'n 2 uur voor zonsopgang en nacht in stal doorbrengen gaat lijf niet leuk vinden en midden in de nacht er naar toe moeten voelt ook niet geheel veilig meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 15:30

Dubio in weg doen of in houden en een nieuwe weide zoeken? Wel rot dat je er af moet :(:)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 15:33

Kijken of je met iemand samen kan doen misschien een optie.

K_nolan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 16:27

Moestuin schreef:
K_Nolan: Heb je al een oplossing gevonden? :)

Hier zijn er nu 4 van de 11 ooien gedekt en de eerste van de 3 melkgeiten. Denk wel dat ik volgend jaar iets later dek. Merk dat er veel later in cyclus komen dan gedacht :) Zeker de suffolk dames. Het zou een ras zijn dat je vroeg kunt dekken, maar momenteel is de stand 1 van de 5 suffolks en 3 van de 6 swifters/zwartbles/kruising :')

Moest er hier iemand een mooie, zware haan over hebben/ weg doen / verkopen op nog een schappelijke rij afstand van Hasselt België (tussen 1 uur en anderhalf uur max) laat maar wat weten! Had deze zomer een mooie Orpington haan gekocht. Niet super goedkoop (voor een haan dan toch want normaal betaal ik er niet voor) Lag die gisteren dood. Op aanraden en met een extra paar ogen hem inwendig bekeken. Had hij echt een mini hartje ivm zijn leeftijd. Logisch dat dat het niet aankon. -O-

Nog geen oplossing, me vriend gaat morgen nog een paar winkels bellen. Had zelf nog een gebeld, maar moest inderdaad een vergunning hebben.

Heb nu wel een afspraak staan met de commandant van het politiebureau hier, wellicht makkelijker om de vergunning maar aan te vragen...

Wij hebben twee ooien nu gedekt, hebben maar een kleine groep schapen die ik eigenlijk puur heb voor wat wol en om de paardenweides mooier te houden!

@Tamary moet je ze nu weg doen dan of ga je een andere weide zoeken? Wellicht kunnen ze bij iemand anders zn schapen staan die een oogje in het zeil houdt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 16:42

Geen kennis in België die ze wil bestellen?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 18:06

Moet van die weide 22/10 af.
Wolf wordt te erg hier en overheid gaat niet rap iets structureel nuttigs doen. Dat maakt ook mijn veiligheid een factor. En ik ben het op die schopstoel zitten dat huurland is ook zat. Andere plek is misschientje, maar gezien beperkingen daar (ook evenementen terrein & gras is kapot van das + engerlingen) eigenlijk geen optie.
Wild is hier richting op, steeds meer dieren gaan op stal, voedsel raakt op en dan is stal die ik heb te makkelijk binnen te komen (graven, want dan zitten 30x30 tegels een wolf niet in de weg).

In "pension" is lastig, geen zwoegervrij test (zat in de planning) of cae/cl vaccin.
Alles bij elkaar neig ik naar verkopen en stoppen met vee groter dan de konijnen (die gelukkig in een stevige, stenen schuur met betonvloer staan). Zat al te puzzelen voor hoe zou ik op nieuw plekje veilig kipjes kunnen houden ivm wolf.

Buurvrouw heeft nog shetten in het dorp lopen, die zit ook van wel niet verkoop en klaar met grote dieren.
Overheid hier gaat geen actie ondernemen. Aantal andere EU landen gelukkig al wel, maar dan kan ik beter daar naar toe verhuizen en opnieuw beginnen. Droom/bedoeling verhuizen naar buiten NL was er wel, maar dan hier ondertussen opbouwen en met dieren waarvan je de karakters en eigenschappen kent. Helaas, dan maar met kennis gelukkig en nieuwe dieren daar dan overnieuw beginnen.

Voor wie interesse heeft, het zijn 2 kruisingen (cream en coffee) soay vader x shetland moeder (2-ling uit 2-ling moeder) en 1 helft 2-ling soay/moeflon (Brea) uit shetland moeder. Moeder laatste is oma eerste 2. Vol shetlands zijn 85 punten aangekeurde ooi en dochter is uit 85 punten vader met volle afstamming. Alles komt dus makkelijk uit de wol (pluk vacht), grote kans op 2-lingen en uit goede moeders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 14:58

Met nog een klein hartje, want er is nog een beroepstermijn van 5 weken, wil ik jullie even laten weten dat wij de goedkeuring hebben voor een eengezinswoning. Dan is eindelijk alles legaal. Er is nog 1 instantie die beroep kan aantekenen, maar de gemeente verwacht geen problemen. Wij wil :') Past echt wel bij ons. Maar voorlopig lijkt alles de meest positieve uitkomst mogelijk uit te draaien. Ik wil jullie even bedanken voor alle steun de voorbije 2,5 jaar, want zo lang is dit al gaande. We zijn er nog niet helemaal. Er moet hier en daar wat aangepast worden en opnieuw aangevraagd worden, maar dat is peanuts als je bedenkt dat wij zomaar ons plekje konden verliezen. Echt enorm hard bedankt voor alle steun <3 En hopelijk kunnen wij binnen 5 weken echt de cava open trekken :D

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 15:02

Nou hopen dat het inderdaad goedgekeurd ga worden. Zou echt gegund zijn. *\o/*

Hier een kleine verandering in huishouden. Heb er nu sinds 2 weken een oudere afgedankte hond erbij. Zijn leven van 24/7 buiten naar een flat hond beval iets te goed. Moestuin is leuk voor even en dan vooral de kruidenbak. :')

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 15:11

Wat een goed nieuws Moestuin! Betekent dat ook dat jullie je homestead kunnen voortzetten daar?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 15:17

Als er geen beroep komt wel :j Het is goedgekeurd door de gemeente en de schepenraad. 1 instantie heeft tijdens het vooronderzoek een negatief advies gegeven en deze kunnen nu nog 5 weken beroep aantekenen. Maar dan zou het vooral een kwestie zijn van de gemeente die in overleg gaat met hun over een gulden middenweg. Maar ze verwachten niet dat dat gaat gebeuren. Op papier is het gewoon rond en goedgekeurd. Maar wij vinden die 5 weken wel gigantisch spannend :=

Als er geen beroep komt dan hebben wij gewoon alles. Dan wonen wij zelfs legaal. De gulden middenweg is dat wij illegaal wonen maar dat het gedoogd wordt. (Met een hoop regels en mitsen en maren) Maar voorlopig is het dus goedgekeurd als eengezinswoning (waarvoor wij het toen ook hebben gekocht maar het dus niet bleek te zijn := )

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 15:20

Ik hoop zo dat dit het einde is voor jullie aan alle ellende!

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 17:59

Wat zou het ontzettend fijn zijn als er geen bezwaar meer komt en jullie dit nare hoofdstuk eindelijk af kunnen sluiten! Ik hoop het zo voor jullie.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 20:00

Wat een goed nieuws Moestuin! Ik duim voor de zekerheid nog even door de komende 3 weken.

Wij hadden vanochtend ineens een verrassing op stal. Er staat een groep ooien op stal die we eigenlijk nog 2 weken naar buiten zouden doen maar had zo snel even geen wei vrij waar ik ze zonder hulp van jeff naartoe kon brengen. Dat zouden we dus vanochtend doen.
Gaan we voeren, zien we ineens lammetjes in de stal... :=
Had een ooi besloten dat 141 dagen ook wel een mooie draagtijd was. Het was een vijfling maar helaas zijn er 3 dood geboren. De 2 overgebleven lammeren zijn klein maar levendig en staan en drinken zelfstandig. Even duimen nog de komende tijd maar ik ben voorzichtig positief dat we deze erdoorheen krijgen.

Afbeelding