Dingen die je je afvraagt deel 2!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 23:08

Haha, als fries moest ik even lachen om de neefje/mug-verwarring.
In het fries is een mug een neef, en een vlieg een mig.

Maar leuke vraag wel!

Trui

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 23:14

Nouja, ik hoor het in Drenthe en Groningen nooit als neefje. Maar goed. We snappen nu haar punt en dan t antwoord.

Ik denk niet dat Steekbeesten daar voor vatbaar zijn

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 23:23

Ik heb helaas geen foto.

Net een sprinkhaan in huis zo groot als mijn halve pink. Groen, met rode accenten. Geen idee of alle sprinkhanen dat hebben :’) het was niet zo licht groen van ee afstandje dachten we zelfs dat t een spin was. Een mooie donkergroene kleur met rode accenten.

Is dit een bekende soort ofzo? Wie weet heb ik nu wat zeldzaams gezien, altijd leuk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 23:34

Ik ben even gaan googlen naar wat hiv/aids is en wat er bij een besmetting gebeurd.
Bij een besmetting is er sprake van een virus wat CD4 cellen van de mens gebruikt om zich voort te planten.
Muggen hebben geen CD4 cellen en kunnen dus geen hiv krijgen. Dit omdat het virus zonder CD4 cellen dood gaat :)

lifeofmarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 23:35

Trui schreef:
Ik heb helaas geen foto.

Net een sprinkhaan in huis zo groot als mijn halve pink. Groen, met rode accenten. Geen idee of alle sprinkhanen dat hebben :’) het was niet zo licht groen van ee afstandje dachten we zelfs dat t een spin was. Een mooie donkergroene kleur met rode accenten.

Is dit een bekende soort ofzo? Wie weet heb ik nu wat zeldzaams gezien, altijd leuk

Nee hoor, niks speciaals aan. De "rosse" sprinkhaan kent verschillende kleurvariaties ;) je hebt ze zelfs knalrood. Vaak overleven ze het niet omdat ze te veel opvallen op het groene gras.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 00:21

Met die omschrijving alleen kan het nog van alles zijn. Heb je een foto? Waren de voelsprieten behoorlijk lang of best wel kort?

@muggen/neefjes/miggen/vliegen: de verwarring in het Noorden was mij bekend. Vandaar de smiley.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 00:36

Jammer dat er over mijn vraag heengelezen is.. Vond het een typische voor in dit topic.

Probeer het nog eens.

Jolliegirl schreef:
Oke.. Ik moest ergens aan denken.
Kan het met google niet vinden en denk ookdat er geen antwoord is.

Hoeveel km kan je tijdens de Nijmeegse Vierdaagse afsnijden door overal de binnenbocht te pakken???

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 00:45

:)) Ik heb er over nagedacht nadat ik 'm las, ik zag veel mensen door perkjes gaan := Maar uiteindelijk kan het nooit echt veel schelen. Ik weet überhaupt niet hoe ze die route berekenen, denk dat ze er vanuit gaan dat je op het midden van de weg loopt?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 09:30

lifeofmarit schreef:
Nu ik zo lekgestoken word vraag ik me af. Stel ik heb hiv of een andere ziekte die overdraagbaar is door bloed. Krijgt het neefje dan ook hiv?

Nee.
En gelukkig maar: ze dragen het niet over ook.

De aids epidemie had er compleet anders uitgezien als bijvoorbeeld de tsetsevlieg of de malariamug hiv had kunnen overdragen.... "We zijn aan een nog grotere ramp ontsnapt."

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 09:39

Jolliegirl schreef:
Jammer dat er over mijn vraag heengelezen is.. Vond het een typische voor in dit topic.

Probeer het nog eens.

Jolliegirl schreef:
Oke.. Ik moest ergens aan denken.
Kan het met google niet vinden en denk ookdat er geen antwoord is.

Hoeveel km kan je tijdens de Nijmeegse Vierdaagse afsnijden door overal de binnenbocht te pakken???

Of mensen weten het antwoord niet ondanks dat de vraag wel geinig is.

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 09:42

Als je de route weet kun je het natuurlijk ook zelf meten. Ga naar Google Maps en gebruik daar "Afstand meten" ofzo (rechter muisknop). Stippel dan de hele route uit met binnenbochten.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 10:13

Dat van die kms tijdens de vierdaagse ben ik ook wel benieuwd naar.

Ik vroeg me af heeft iemand die lang is ook grotere organen? Of iemand die heel klein is dan kleinere of zit alles dan gewoon meer opgevouwen zoals je darmen :')

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 10:20

Sokje_6 schreef:
:)) Ik heb er over nagedacht nadat ik 'm las, ik zag veel mensen door perkjes gaan := Maar uiteindelijk kan het nooit echt veel schelen. Ik weet überhaupt niet hoe ze die route berekenen, denk dat ze er vanuit gaan dat je op het midden van de weg loopt?

Ik weet van sommige marathons dat ze een lijn trekken over het hele parcours en als je die lijn volgt dan loop je exact 42,195 km. Maar die lijn is niet 100% de kortste weg. Zal er wel dicht bij in de buurt zijn. Maar wat het verschil in afstand is bij een marathon of een 4-daagse als je zoveel mogelijk afsnijdt? Geen idee joh...

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 15:17

Zou je over 2-4 weken goedkoop naar Lombok of de gili eilanden kunnen nu na die aardbeving?
Of zouden ze reizen eerst cancellen? Ik kan me voorstellen dat je geboekt hebt en niet wilt gaan, maar aan de andere kant, als je wel gaat draag je financieel bij aan de wederopbouw. Of zou vakantie dan tegenvallen omdat er wat dingen in puin liggen?
Zouden de mensen daar wel of geen toerist willen zien?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 15:49

Ik vraag me af waarom ik zo weinig fotos kan vinden van creme-witte katten met vlekken. Komen die zo weinig voor?
Blauw-wit gevlekt zie ik regelmatig voorbijkomen.

Op de vraag van Germie heb ik geen antwoord...

lifeofmarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 16:32

germie schreef:
Zou je over 2-4 weken goedkoop naar Lombok of de gili eilanden kunnen nu na die aardbeving?
Of zouden ze reizen eerst cancellen? Ik kan me voorstellen dat je geboekt hebt en niet wilt gaan, maar aan de andere kant, als je wel gaat draag je financieel bij aan de wederopbouw. Of zou vakantie dan tegenvallen omdat er wat dingen in puin liggen?

Ik denk dat dat wel meevalt. Misschien iets goedkoper maar denl geen bodemprijzen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 08:33

Ik denk dat ze vooral behoefte hebben aan hulpverleners.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 09:18

germie schreef:

Ik denk dat je daar als toerist nu vooral in de weg loopt. Het is daar nu een doffe ellende en dan ga je daar als toerist lekker lopen scharrelen en 'genieten' van je vakantie.
Daarnaast: wat verwacht je daar nu te zien als toerist? Voor het mooie plaatje hoef je het niet te doen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 09:32

Van andere 'rampgebieden' weet ik dat ze al vrij snel, vaak binnen een maand weer smeekten om toeristen. Dus ik vraag me af waarom je dan direct weer zou gaan. Ik ben ooit 2.5 week na de aanslagen in Jimbaran naar Bali geweest. Er was toen nog een negatief reisadvies voor Australiers. Ok, de situatie was iets anders, maar men was blij met dat handjevol toeristen wat er wel rondliep. Voor ons was het gunstig, dingen werden extra afgeprijsd zodat jij maar wat kocht of wat ging doen aan activiteiten en zij toch wat inkomen hadden. Ik heb daar toen voor omgerekend 8 euro aan een parachute achter een speedboot gehangen. Ik zou er geen 25 of 50 euro voor over gehad hebben, maar nu heb ik het gedaan. Ok, er lag niets in puin, ging alleen om een aanslag toen. Dus wel anders. Maar dat heeft mij er niet van weerhouden om wel te gaan.
Als je nu geboekt hebt, zou je dan annuleren? Als je hotel er wel gewoon staat? Kijk zonder hotel wordt het wat lastig natuurlijk, maar omboeken of geheel andere bestemming kiezen? Ik vraag me altijd af waar mensen dan voor kiezen? Ik weet niet of ik in zo'n geval zou gaan, maar het kan ook zijn dat het misschien juist gunstig uitpakt. Niet het hele eiland ligt in puin natuurlijk. Op de Gili eilanden valt het zeker mee. Gewoon wat dingen afvragen. Ik heb serieus in het achterhoofd gehad om in september naar Bali te gaan, maar dat is wegens die instabiele vulkaan dus niet doorgegaan. Maar anders had ik zeker nu dus met de vraag gezeten, gaan of niet gaan. Lombok overslaan of niet?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 09:51

Ja nee gewoon gaan, kunnen jou die lijken die onder het puin worden weggetrokken en al die daklozen schelen? Gewoon van profiteren hoor, waarom niet?

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 09:55

germie schreef:
Van andere 'rampgebieden' weet ik dat ze al vrij snel, vaak binnen een maand weer smeekten om toeristen. Dus ik vraag me af waarom je dan direct weer zou gaan. Ik ben ooit 2.5 week na de aanslagen in Jimbaran naar Bali geweest. Er was toen nog een negatief reisadvies voor Australiers. Ok, de situatie was iets anders, maar men was blij met dat handjevol toeristen wat er wel rondliep. Voor ons was het gunstig, dingen werden extra afgeprijsd zodat jij maar wat kocht of wat ging doen aan activiteiten en zij toch wat inkomen hadden. Ik heb daar toen voor omgerekend 8 euro aan een parachute achter een speedboot gehangen. Ik zou er geen 25 of 50 euro voor over gehad hebben, maar nu heb ik het gedaan. Ok, er lag niets in puin, ging alleen om een aanslag toen. Dus wel anders. Maar dat heeft mij er niet van weerhouden om wel te gaan.
Als je nu geboekt hebt, zou je dan annuleren? Als je hotel er wel gewoon staat? Kijk zonder hotel wordt het wat lastig natuurlijk, maar omboeken of geheel andere bestemming kiezen? Ik vraag me altijd af waar mensen dan voor kiezen? Ik weet niet of ik in zo'n geval zou gaan, maar het kan ook zijn dat het misschien juist gunstig uitpakt. Niet het hele eiland ligt in puin natuurlijk. Op de Gili eilanden valt het zeker mee. Gewoon wat dingen afvragen. Ik heb serieus in het achterhoofd gehad om in september naar Bali te gaan, maar dat is wegens die instabiele vulkaan dus niet doorgegaan. Maar anders had ik zeker nu dus met de vraag gezeten, gaan of niet gaan. Lombok overslaan of niet?

Je zult het vast niet zo bedoelen maar je maakt een hele berekenende en 'koude' indruk wat mij betreft....

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 09:58

Ik zou absoluut niet gaan. Ik vind je bericht erg opportunistisch overkomen.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 10:11

Nou ergens heeft ze wel een punt.. want toeristen zorgen nou eenmaal voor inkomen wat ze keihard nodig hebben. Ik zelf zou daarnaast kijken of ik mee kan helpen met iets, al is het maar een extra koffer aan kleding meenemen.
De overlevenden moeten ook zo snel mogelijk weer opbouwen en kunnen niet staan wachten tot alles voorbij is. Waar aan de ene kant nog mensen onder het puin gehaald worden is de ander weer bezig met zijn winkel netjes maken.. dat is de realiteit. Zonder inkomen geen leven. En toeristen hebben geld.

Gracezellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 10:18

Maar geef die mensen dan ook het geld wat ze voor hun diensten verdienen en niet het minimale. Ik heb het idee dat ze zo voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten. "alles is stuk, dus waarom zou ik een normale prijs moeten betalen?"
Edit: ik verwacht dat prijzen voor producten zelfs kunnen stijgen. Voornamelijk etenswaren zouden schaarser kunnen zijn. Misschien zijn oogsten mislukt of zijn er opslagplaatsen in puin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 10:26

Cowboy55 schreef:
germie schreef:

Je zult het vast niet zo bedoelen maar je maakt een hele berekenende en 'koude' indruk wat mij betreft....

Gezien het duiken etc wat Germie doet denk ik niet dat het zo kil bedoeld is als het overkomt bij sommigen. Ik zie de nuchterheid en realiteit er eigenlijk wel van in. Ook daar gaat het leven gewoon door. Mensen moeten ook gewoon werken, geld verdienen etc...Het is niet dat alles en iedereen daar stil staat en het leven gratis is omdat er iets vreselijks gebeurd is.