Algemeen Coronatopic #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 23:45

Shadow0 schreef:
lenaa_tje schreef:
@shadow0 jij wil een goede overheid maar dat jij bepaalde dingen niet goed vindt maakt de overheid niet direct slecht. Als er ergens heftige discussies over worden gevoerd dan zijn het bestuurskwesties. Besturen gaat veelal over compromissen sluiten. Je houdt niet zomaar je hele volk tevreden.

Maar er raken dus dagelijks rond de 10.000 mensen of meer geinfecteerd, en er gaan dagelijks tientallen mensen dood aan corona. Ondertussen sluiten de ziekenhuizen weer want die kunnen het niet aan, maar wordt ieder minuscuul detail in de cijfers aangegrepen om vooral nog niet te besluiten tot aanpakken, terwijl gaten in de cijfers genegeerd worden.

Ik weet niet precies welk 'compromis' ik hier moet zoeken? Meer doden?

En als we de niet gevalideerde tests meenemen, dan verandert er hier iets aan? We weten op de basis van de huidige gevalideerde tests dat er maatregelen genomen moesten worden en dat het er nu op lijkt dat de stijging aan het afvlakken is. Daar voegen extra niet gevalideerde tests niet zoveel aan toe.

Je zou een punt hebben als er volgens de gegevens van het GGD niks aan de hand is en dat we dus volgens hun niks hoeven te doen, terwijl er uit commerciële tests blijkt dat er een gigantische uitbraak is. Alleen is dat dus niet het geval.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 00:01

secricible schreef:
Maar het is ook niet zo dat de GGD gewoon überhaupt geen cijfers meeneemt van commerciele labs he? Dat doen ze wel, mits een teststraat voldoet aan kwaliteitseisen. En 1 van die eisen is dat er een arts aanwezig is die toezicht houdt dat de medische handeling (want dat is testen) ook op de beoogde manier gebeurt.

En er is voor een teststraat geen enkele reden om geen arts in dienst te kunnen nemen. Anders dan dat het ze verplicht om zich zich aan de eisen te houden (hygiëne eisen, testen laten afnemen door voldoende geschoold personeel enz.) en dat het een extra mannetje is dat geld kost.
Als er geen artsen zouden zijn, dan zou ik nog mee kunnen komen in je mening. Maar het is geen “niet kunnen”, het is “niet willen”.

Gelukkig test de GGD zelf wel met geschoolde en gekwalificeerde medewerkers :')
Ik zie je trouwens ook meermaals refereren aan een Igj-arts. Je mag me vertellen wie dat is, want die ken ik nog niet.
Nee, ik ben zeker niet voor die commerciële cowboys die maar wat aan rommelen, maar kom op zeg. De GGD doet het zelf geen haar beter. En daardoor is dat testprobleem ontstaan waar ze grif op inspelen.
En VWS loopt helaas gigantisch achter de feiten aan.
Zo testen we op het werk tegenwoordig met sneltesten. Deze zijn net zo betrouwbaar als de pcr test (onze artsen hebben er uitgebreid naar gekeken) en worden afgenomen door minimaal verpleegkundigen. Alleen heeft VWS de regelgeving hiervoor niet voor elkaar, dus moeten we bij een positieve uitslag bij een medewerker alsnog een reguliere test afnemen, omdat de uitslag van de sneltest niet door de bedrijfsarts kan worden gemeld bij de GGD. De benodigde regelgeving is er nog niet. Tja, het is niet alsof die sneltesten gisteren zijn bedacht hè.
Wij nemen dan alsnog een PCR test af, maar de enige reden om dat te doen is om netjes te kunnen melden bij de GGD. Heel eerlijk gezegd vind ik het niet vreemd als anderen zeggen: laat maar zitten die tweede test.

BigOne

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 00:09

Achterom, zijn er ook nog verschillende uitslagen, dus tussen de twee testen? Zo niet dan zie ik moet in waarom de uitslag van de sneltest niet doorgegeven kan worden.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 00:13

Een arts die valt onder de IGJ, íédere arts die valt onder de IGJ. Waarmee ik dus niks anders bedoel als dat er geen specifieke functie nodig is om de medische verantwoordelijkheid te mogen dragen, behalve dat je een arts moet zijn volgens de IGJ (en dus geen vage alternatieve natuurgeneeskundige arts zonder opleiding geneeskunde). Dus een arts met een BIG registratie.
Dat is gewoon een normale terminologie hoor ;)

En w.b. Je voorbeeld: ik zou dat ook niet vreemd vinden en zou daar ook geen moeite mee hebben, mits je je gedraagt alsof je positief getest bent.
Waar het om ging is dat shadow van mening was dat die cijfers ook meegenomen moeten worden in de dagelijkse cijfers, dus ook de “commerciele cowboys”. GGD moet dan dus verantwoordelijkheid dragen over cijfers waar ze totaal geen toezicht op hebben.
Dat er bij de GGD ook niet altijd even strakke richtlijnen zijn is me bekend, maar dat is dan dus hun eigen verantwoordelijkheid en wezenlijk anders dan wanneer cijfers worden meegenomen van commerciele teststraten zonder medische toezichthouder.

Hoe de wetgeving rondom sneltesten is durf ik niet te zeggen dus daar ga ik ook niks over zeggen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 09:07

Gisteravond bij nieuwsuur de man die de term hamer bedacht heeft, hij benadrukte dat we maanden hebben laten liggen om de dans met het virus onder de knie te krijgen. Dat is dus precies dat testen, en het bronnen en contactonderzoek. Het is een rommeltje. Dat gaat na de gedeeltelijke en wellicht wel totale lockdown (als die er komt, ik hoop oprecht van niet!!) echt niet veranderen. Want ze leren gewoon niet van de gemaakte fouten lijkt het. Bizar dat verhaal Achterom dat dat zo moet. Het zou allemaal zoveel beter en efficienter kunnen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 09:10

SusanH schreef:
Gisteravond bij nieuwsuur de man die de term hamer bedacht heeft, hij benadrukte dat we maanden hebben laten liggen om de dans met het virus onder de knie te krijgen. Dat is dus precies dat testen, en het bronnen en contactonderzoek. Het is een rommeltje. Dat gaat na de gedeeltelijke en wellicht wel totale lockdown (als die er komt, ik hoop oprecht van niet!!) echt niet veranderen. Want ze leren gewoon niet van de gemaakte fouten lijkt het. Bizar dat verhaal Achterom dat dat zo moet. Het zou allemaal zoveel beter en efficienter kunnen.

Het feit dat ze maandenlang achterover hebben gehangen voor mijn gevoel tijdens de rustige maanden daar kan ik me ook echt gruwelijk over opwinden. En de Jong maar "we evalueren achteraf". Nee beste man, je hebt nu een rustpunt, ga nu kijken waar de eerste golf op spaak liep en ga GAS geven om daar preventief oplossingen voor te vinden.
Dat je in 3 maanden geen blik IC's kan open trekken snap ik, maar eens kritisch met de GGD kijken hoe dat testbeleid flink beter kan, dat moet toch te doen zijn.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 09:21

Nu op 538 weer een item met een viroloog hoogleraar over vitamine D, ik zal eens luisteren of zijn naam nog gezegd wordt..
Iets over wat getest is in Spanje, maar dat ze wel nog meer trials moeten doen.

het was hoogleraar immunologie van de Wageningen Universiteit Huub Savelkoul , ik kan geen artikelen vinden want die staan oa op het Parool en de Limburger, en mijn gratis premium artikelen zijn op..

Wel jammer dat hij ook op de website 'vereniging tegen kwakzalverij' genoemd wordt.
Enfin, ik heb nu echt van best veel verschillende kanten het voordeel van VitD gehoord/gelezen, en blijf gewoon lekker doorslikken :D

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 09:29

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 09:31

Mijn ouders komen waarschijnlijk zondag weer naar huis vanuit Oostenrijk ivm mogelijke lockdown en grenzen dicht appten ze gisteravond.
Ik zal zorgen dat er voldoende voor ze in huis is ivm de quarantaine.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 09:33

nynke55 schreef:
Deze had ik al in het wetenschaps topic gezet:

Kennen jullie dit artikel uit HP de tijd, over de rol van vitamine D en C bij covid-19? https://www.hpdetijd.nl/2020-10-26/bete ... FVhJmeSySQ

Ja, had ik gezien :j ik heb een beetje het gevoel dat er te makkelijk overheen gelezen wordt. Aan de andere kant, het is een keus. Ik en de mensen om mij hebben hebben er wel voor gekozen om onze VitD inname te verhogen (of althans, gewoon te gaan nemen, want ik had dat nooit eerder gedaan), in april ofzo mee begonnen.. K voel me sowieso goed fit, dus alleen daarom is het voor mij al prima :D

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 09:55

Ik denk dat we als Nederlanders sowieso vanaf september met zijn alleen vitamine D moeten gaan slikken. Er zijn zoveel mensen met tekorten, dat het een vrij onschuldige manier is om je beter te voelen. Heel veel vitamine D tekorten blijven lang onopgemerkt.
Nu moet je niet als een malle enorme doseringen gaan nemen, maar een supplement kan voor vitamine D geen kwaad. Of het nou beschermd tegen corona of niet.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 09:56

Ik ben ook maar weer begonnen met vitamine D, ik weet dat ik een tekort heb, maar ik vergeet steeds ze te nemen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 10:01

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 10:10

Lolaliza

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 10:22

Cer schreef:
Nu op 538 weer een item met een viroloog hoogleraar over vitamine D, ik zal eens luisteren of zijn naam nog gezegd wordt..
Iets over wat getest is in Spanje, maar dat ze wel nog meer trials moeten doen.

het was hoogleraar immunologie van de Wageningen Universiteit Huub Savelkoul , ik kan geen artikelen vinden want die staan oa op het Parool en de Limburger, en mijn gratis premium artikelen zijn op..

Wel jammer dat hij ook op de website 'vereniging tegen kwakzalverij' genoemd wordt.
Enfin, ik heb nu echt van best veel verschillende kanten het voordeel van VitD gehoord/gelezen, en blijf gewoon lekker doorslikken :D

Hier ook braaf sedert maart vit c en vit d ( en nog enkel natuurlijke ingrediënten) aan het slikken met echtgenoot
Ik denk dat we er allebei wel baat bij hebben ..normaal heb ik (we) rond deze
tijd al een keelontsteking of verkoudheid vast ..zeker met dit weertype ( koud -warm ,regen -zon ) en nu -afkloppen - nog niets ..voel me ook veel beter in mijn vel ondanks de omstandigheden

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 10:31

Ann_moi schreef:
Ik denk dat we als Nederlanders sowieso vanaf september met zijn alleen vitamine D moeten gaan slikken. Er zijn zoveel mensen met tekorten, dat het een vrij onschuldige manier is om je beter te voelen. Heel veel vitamine D tekorten blijven lang onopgemerkt.
Nu moet je niet als een malle enorme doseringen gaan nemen, maar een supplement kan voor vitamine D geen kwaad. Of het nou beschermd tegen corona of niet.

Nou, even een sidestep, maar dit inderdaad.. mijn moeder vond ik al een poosje niet zo heel best gaan. Een paar weken geleden moest ze, ergens voor, naar de huisarts. Ik ben voor de verandering een keer meegegaan en heb nadrukkelijk gevraagd om een bloedtest. Bleek ze ernstig vit B tekort te hebben (wat een aantal zaken echt verklaarden). Dus nu krijgt ze injecties..
Huisarts gaf aan 'ja als je je slechter gaat voelen, kun je natuurlijk altijd komen om bloed te prikken'.. mijn discussie was dat als je je, op oudere leeftijd, geleidelijk aan slechter gaat voelen, dat je dat dan niet in de gaten hebt. Ik begrijp werklijk niet dat je dan niet standaard om de zoveel tijd een oproep krijgt om 1 en ander te laten checken. Vooral boven een bepaalde leeftijd zit je niet van alles en nog wat te googlen en volg je dat soort dingen misschien niet tot op de letter..

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 10:35

Cer schreef:
Ann_moi schreef:

Nou, even een sidestep, maar dit inderdaad.. mijn moeder vond ik al een poosje niet zo heel best gaan. Een paar weken geleden moest ze, ergens voor, naar de huisarts. Ik ben voor de verandering een keer meegegaan en heb nadrukkelijk gevraagd om een bloedtest. Bleek ze ernstig vit B tekort te hebben (wat een aantal zaken echt verklaarden). Dus nu krijgt ze injecties..
Huisarts gaf aan 'ja als je je slechter gaat voelen, kun je natuurlijk altijd komen om bloed te prikken'.. mijn discussie was dat als je je, op oudere leeftijd, geleidelijk aan slechter gaat voelen, dat je dat dan niet in de gaten hebt. Ik begrijp werklijk niet dat je dan niet standaard om de zoveel tijd een oproep krijgt om 1 en ander te laten checken. Vooral boven een bepaalde leeftijd zit je niet van alles en nog wat te googlen en volg je dat soort dingen misschien niet tot op de letter..

Mijn ouders kregen vanaf 'n bepaalde leeftijd jaarlijks een oproep voor bloed te testen. Misschien moeten ze daar van 'n jongere leeftijd al mee beginnen. Auto's worden beter nagekeken dan mensen.
Zelf sukkel ik al van voor mijn 40e met mijn gezondheid dat ik ook minimaal eens per jaar m'n bloed laat testen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 10:37

elnienjo schreef:
Mijn ouders kregen vanaf 'n bepaalde leeftijd jaarlijks een oproep voor bloed te testen. Misschien moeten ze daar van 'n jongere leeftijd al mee beginnen. Auto's worden beter nagekeken dan mensen. Zelf sukkel ik al van voor mijn 40e met mijn gezondheid dat ik ook minimaal eens per jaar m'n bloed laat testen.

Echt? Dat is dan per huisarts verschillend... Ik heb sowieso het idee dat ik bij de HA van mn moeder overal achteraan moet zitten.. >;)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 10:52

Ik kreeg juist bij een consult voor longontsteking het advies om vitamine d en mgnesium te gaan bijslikken. Ik moest toch bloedprikken ook en de ha heeft echt alle soorten vitamines aangekruisd ter controle maar me het vitamine advies alvast gegeven. Ik kom veel buiten en eet voor zover ik het mag hebben gevarieerd en gezond maar jawel mijn vitamine d en magnesium hingen op de rand van te weinig. A was juist grappig genoeg ruim voldoende. B12 prik ik al bij.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 10:56

Ik weet verder niet wie Huub is, maar hij stond wel op hun site. K heb dat niet goed gelezen.. iets met placenta en holistisch ofzo.. maar omdat ik van veel meer kanten het VitD nieuws hoor, vond ik dat verder niet zo belangrijk.. Het kan volgens mij geen kwaad om het bij te slikken. Ik zit al een poosje op VitD, C, Zinc, Biotine, Magnesium, B12 en dat gaat best prima :j

Of dat scheelt dat ik nog niet verkouden ben, weet ik niet, omdat ik uiteraard niet heel veel mensen zie, en zeker geen verkouden mensen. Dus dat kan ik persoonlijk niet testen (en was ik ook niet heel erg van plan op dit moment :P )

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 11:55

Cer schreef:
Ik weet verder niet wie Huub is, maar hij stond wel op hun site. K heb dat niet goed gelezen.. iets met placenta en holistisch ofzo.. maar omdat ik van veel meer kanten het VitD nieuws hoor, vond ik dat verder niet zo belangrijk.. Het kan volgens mij geen kwaad om het bij te slikken. Ik zit al een poosje op VitD, C, Zinc, Biotine, Magnesium, B12 en dat gaat best prima :j

Of dat scheelt dat ik nog niet verkouden ben, weet ik niet, omdat ik uiteraard niet heel veel mensen zie, en zeker geen verkouden mensen. Dus dat kan ik persoonlijk niet testen (en was ik ook niet heel erg van plan op dit moment :P )

Hij geeft les in orthomoleculaire voedingsleer (wat fout is volgens vereniging v kwakzalverij) en geeft daar les met een mede docent die cellen v placentas injecteert als anti-aging. Hij doet daar zelf niks mee dus snap niet wat dat artikel wil zeggen

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 12:10

Ah oke, thanks voor de verduidelijking.
Zegt ook weer wat over de kwakzalverwebsite :j

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 12:37

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 14:10

Cer schreef:
elnienjo schreef:
Mijn ouders kregen vanaf 'n bepaalde leeftijd jaarlijks een oproep voor bloed te testen. Misschien moeten ze daar van 'n jongere leeftijd al mee beginnen. Auto's worden beter nagekeken dan mensen. Zelf sukkel ik al van voor mijn 40e met mijn gezondheid dat ik ook minimaal eens per jaar m'n bloed laat testen.

Echt? Dat is dan per huisarts verschillend... Ik heb sowieso het idee dat ik bij de HA van mn moeder overal achteraan moet zitten.. >;)

Ik heb sinds kort een nieuwe HA en deze doet bij alle patiënten met medicatie voor chronische ziektes, als hoge bloeddruk, suikerziekte, schildklier enz. ieder jaar een uitgebreid bloed- en urineonderzoek in de maand dat je geboren bent.