Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 22:37

Suzanne F. schreef:
Ik ga die app niet gebruiken. Ik vind het echt een stap te ver gaan. Wat is dan next? Ook laten zien wanneer je bij een veroordeelde verkrachter in de buurt bent? HIV besmette personen weergeven? Pedo’s in de buurt?
Ik vind het al geen fijn idee dat mijn telefoon weet waar ik op welke dagen naar toe ga. Nee, gaat mij iets te ver allemaal.

Overdrijven is ook een vak. Dan neem je een ouderwetse Nokia om te kunnen bellen en sms en. Klaar !

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 22:40

ruitje schreef:
Probeer het te vinden maar als ik nu zoek op 'querentaine en telefoon'
Kom ik nu allemaal Nederlandse berichten tegen :')

Ik heb een artikel gevonden, het gaat om Hong Kong .. ook het land waar ze mensen preventief oppakken dmv gezichtsherkenning..

Die eenrichtingsverkeersvluchten is meen ik een ander continent?

vwb Zoom meen ik me te herinneren dat Rutte iets zei in de trant van "je kunt vergaderen dmv zoom, zulke initiatieven zijn er".. niet perse dat hij dat zelf doet.
Maar het zou kunnen (zou wel superknullig zijn, dat de overheid daar niet iets anders voor gebruikt, wat ze waarschijnlijk ook gebruikt hebben bij eerdere meetings met collega's die niet allemaal bij elkaar in 1 ruimte zitten, maar ook dat weet ik niet zeker)

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 22:44

Suzanne F. schreef:
Ik ga die app niet gebruiken. Ik vind het echt een stap te ver gaan. Wat is dan next? Ook laten zien wanneer je bij een veroordeelde verkrachter in de buurt bent? HIV besmette personen weergeven? Pedo’s in de buurt?
Ik vind het al geen fijn idee dat mijn telefoon weet waar ik op welke dagen naar toe ga. Nee, gaat mij iets te ver allemaal.

Zoals bijvoorbeeld in Florida bedoel je? Dat je kunt zien wIe in je straat een pedo is? Ook al was het omdat jij/zij 30 jaar geleden als 16 jarige sex had met een 15 jarige?

Volstrekt met je eens (dus). Dit riekt vooralsnog wat mij betreft te veel naar een symbool dat 80 jaar geleden gebruikt werd om sommige mensen te onderscheiden van anderen. Dus de overheid heeft in deze nog veel, heel veel uit te leggen. En dan nog zijn de misbruikmogelijkheden (te) groot.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 22:47

SinneJ schreef:
sureido schreef:
Ik heb het idee dat het nu al vaak besproken wordt hoelang we dit nog volhouden en hoelang de economie het gaat trekken nog. Als dat nu al is, wil ik het over een maand niet horen. Als die discussie nu al oplaait, dan denk ik dat over een tijdje mensen het echt beu gaan zijn. En misschien ook goed dat de politiek er naar gaat kijken nu de eerste volksgezondheidsdingen besproken zijn. Stap 2.

OF er komt een soort van berusting. Ik zie dat toch echt hier in België ondertussen. Mensen zien de ernst, merken dat het geen zin heeft om je druk te maken en stoppen met vechten tegen datgene waar niemand wat aan kan doen. Die instelling zie je ook in andere landen waar de maatregelen eerder van kracht waren dan Nederland.

Dus het scenario dat jij aanhaalt hoeft niet se te kloppen. Ja het is kwalijk voor de economie, nee dat wil niet zeggen dat de algemene instelling moet zijn "We zijn het zat, ik ga moeilijk doen.".

Ik merk al weer verandering hier. Is super druk op straat. Druk bij hema kruitvat etc.

Personeel in winkels zegt het ook. Mensen willen geen mandje. Houden geen afstand meer etc. Wordt met de dag erger gaven ze aan.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 22:48

simongek schreef:
Ik merk al weer verandering hier. Is super druk op straat. Druk bij hema kruitvat etc.

Personeel in winkels zegt het ook. Mensen willen geen mandje. Houden geen afstand meer etc. Wordt met de dag erger gaven ze aan.

Dat is nog wat anders dan restauranthouders die open willen omdat ze anders failliet gaan.. dat gaat over mensen die niet kunnen leven met binnen blijven en die de ernst niet zien. Dat heb je met een dubbelzinnige lockdown zoals nu in Nederland.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 22:49

Cowboy55 schreef:
Suzanne F. schreef:

Zoals bijvoorbeeld in Florida bedoel je? Dat je kunt zien wIe in je straat een pedo is? Ook al was het omdat jij/zij 30 jaar geleden als 16 jarige sex had met een 15 jarige?

Volstrekt met je eens (dus). Dit riekt vooralsnog wat mij betreft te veel naar een symbool dat 80 jaar geleden gebruikt werd om sommige mensen te onderscheiden van anderen. Dus de overheid heeft in deze nog veel, heel veel uit te leggen. En dan nog zijn de misbruikmogelijkheden (te) groot.

Eens en eens.
Dit sterkt sommige hun vermoedens dat het 1 grote complot theorie is om de macht over mensen te krijgen (verplichte vaccinaties - lang leve de portemonnee van Bill Gates-, alleen nog digitaal geld, controle waar je uithangt en met wie je omgaat) waarschijnlijk wel heel erg...

BregtjeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 22:50

Wij zijn ook op pad geweest met de auto, idd drukker. En ook vandaag relatief veel motorrijders. Was in Flevoland, polder, eten halen. Supermarkten komen we zo weinig mogelijk maar moest toch even en pff, je wordt gewoon van je 9m2 verjaagd door mensen die gewoon doorlopen. Creepy.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 22:56

Ik zou de app wel willen, was er nou al een proef versie of iets? Sorry niet alles gelezen, maar ik ben wel nieuwsgierig.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 23:01

SinneJ schreef:
simongek schreef:

Dat is nog wat anders dan restauranthouders die open willen omdat ze anders failliet gaan.. dat gaat over mensen die niet kunnen leven met binnen blijven en die de ernst niet zien. Dat heb je met een dubbelzinnige lockdown zoals nu in Nederland.

Hier in de regio zie je best wel wat restaurants die alles omgegooid hebben naar afhalen en bezorgen.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 23:02

moonsparkle schreef:
Ik zou de app wel willen, was er nou al een proef versie of iets? Sorry niet alles gelezen, maar ik ben wel nieuwsgierig.

Nee, er wordt nog aan gewerkt en er staat momenteel nog vrij weinig vast.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 23:04

kiki1976 schreef:
Hier in de regio zie je best wel wat restaurants die alles omgegooid hebben naar afhalen en bezorgen.

Ja bij ons in België ook! Ik vind het best knap hoeveel mensen zich super snel wisten aan te passen. Zelfs wij als gezin die in volledige quarantaine zitten, hebben veilig frietjes kunnen halen. Mijn vader heeft slokdarmkanker en eten is moeilijk, dus we willen hem af en toe kunnen geven waar hij zin in heeft. Dat is moeilijker omdat men nu wekelijks voor ons gaat winkelen, maar het frituur; dat kan :D

Ook kunnen we veilig naar de apotheker voor zijn medicatie en hij kan veilig naar het ziekenhuis voor chemo en bestraling. Dat kan omdat andere mensen thuis blijven! En daar ben ik heel dankbaar voor.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 23:07

SinneJ schreef:
kiki1976 schreef:

Ja bij ons in België ook! Ik vind het best knap hoeveel mensen zich super snel wisten aan te passen. Zelfs wij als gezin die in volledige quarantaine zitten, hebben veilig frietjes kunnen halen. Mijn vader heeft slokdarmkanker en eten is moeilijk, dus we willen hem af en toe kunnen geven waar hij zin in heeft. Dat is moeilijker omdat men nu wekelijks voor ons gaat winkelen, maar het frituur; dat kan :D

Ook kunnen we veilig naar de apotheker voor zijn medicatie en hij kan veilig naar het ziekenhuis voor chemo en bestraling. Dat kan omdat andere mensen thuis blijven! En daar ben ik heel dankbaar voor.

Hier in Duitsland nu ook ineens heel veel afhaal, ze maken een sprong naar de 21e eeuw 8-)

Het lijkt me ook fijn voor jullie dat je nu gewoon kan bestellen waar je vader zin in heeft.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 23:11

SinneJ schreef:
kiki1976 schreef:

Ja bij de frituur kan dat hier ook. Zelf nog niet gedaan. Maar idd super dat ze zo snel omgesprongen zijn en zo toch nog inkomsten hebben. Want echt de lokale zelfstandigen worden echt niet vergeten door de gemeenschap, en is mooi om te zien.
Maar kan het goed begrijpen dat jullie dit doen hoor, verwennen kan geen kwaad

MarlindeRooz

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 23:18

Maar eigenlijk mag een gemiddelde snackbar niet open. Want bijna nergens kan je in de keuken altijd 1,5 meter afstand houden. Maar ja... dichtgaan is ook niet echt een optie.

Whale

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 23:21

Hier hebben ze zelfs een hele website gebouwd met alle restaurants, cafés en snackbars die momenteel aan afhalen en/of thuis bezorgen doen. Gaat van ontbijt tot diner, van simpele hap tot 3 gangen menu's. Ook nog wat bakkerijen en patisserieën. Ook nog andere kleine winkeltjes die nu ook thuis bezorgen.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 23:23

MarlindeRooz schreef:
Maar eigenlijk mag een gemiddelde snackbar niet open. Want bijna nergens kan je in de keuken altijd 1,5 meter afstand houden. Maar ja... dichtgaan is ook niet echt een optie.

Open zijn ze ook niet, ze doen enkel levering en indien mogelijk afhaal (maar vaak is dat niet mogelijk). Dat wil zeggen dat ze meestal echt maar een fractie moeten produceren van wat ze normaal moeten en dus minder personeel nodig hebben. Uiteraard kan dat niet bij elke zaak met voldoende afstand, maar hier zijn er ook erg veel gewoon gesloten om die reden.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 23:25

Als je produceert en levert ben je gewoon open. :+
Maar ik kan geen enkele zaak bedenken waar je voldoende afstand kan houden. Ik werk in zo'n zaak en ik heb maar 2 collega's waar ik mee werk. Dus ik vind de afstand niet heel erg. Maar wij draaien gewoon normale omzetten op zo'n avond dus het is super druk en zeker niet veel minder personeel. Wij hebben trouwens alleen afhaal niet bezorgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 23:27

Shadow0 schreef:
Op dit moment is de verspreiding van het virus toch al best breed. Dus veel mensen zijn wel in contact gekomen met iemand die geinfecteerd is. En als alle contacten dan 14 dagen helemaal binnen moeten blijven, zou het heel goed kunnen dat er uiteindelijk juist veel meer mensen onder strengere regels binnen moeten blijven dan nu. Realiseer je dat ook.

(Dat kan een strategie zijn als dat een doordacht, overwogen plan is om het virus helemaal uit te doven, alleen... het komt nog niet echt over als een doordacht plan.)

Ruitje: dat ja.

5 tot 20% schatten ze. Dat is echt niet veel.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 23:27

Ik hoop dat de app niet verplicht gaat worden. Laat mensen maar bewust kiezen om een deel van privacy in te leveren. Doe je immers ook door voorwaarden van bijvoorbeeld Facebook te accepteren en whatsapp te gebruiken.
Ik geloof best dat deze regering het goed met zijn burgers voorheeft, maar privacy is niet gegarandeerd zolang mensen niet snappen hoe alles met elkaar verbonden is en wie daar belang bij kunnen hebben. Lees het boek van Volkskrant journalist Modderkolk maar eens; het is oorlog maar niemand die het ziet.
Cruciale data goed beschermen is lastig. Goed voorbeeld is lek donorregister:
https://www.nrc.nl/nieuws/2020/03/10/da ... n-a3993271
Net voor Coronacrisis en daardoor weinig aandacht gekregen
Laatst bijgewerkt door Paardenfan25 op 07-04-20 23:28, in het totaal 1 keer bewerkt

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 23:28

MarlindeRooz schreef:
Als je produceert en levert ben je gewoon open. :+
Maar ik kan geen enkele zaak bedenken waar je voldoende afstand kan houden. Ik werk in zo'n zaak en ik heb maar 2 collega's waar ik mee werk. Dus ik vind de afstand niet heel erg. Maar wij draaien gewoon normale omzetten op zo'n avond dus het is super druk en zeker niet veel minder personeel. Wij hebben trouwens alleen afhaal niet bezorgen.

Hier is het echt wel kalmer qua afhaal. Daarnaast weet ik enkel van open zaken waarin het familie is die in de keuken staat. Het frituur bv is een getrouwd koppel die het altijd met 2 doen en enkel op drukke avonden komt hun zoon helpen met voorraad. Dat is dus gewoon geen probleem.

Maar ik vermoed dat dat een onderscheid is tussen Nederland en België.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 23:29

Suzanne F. schreef:

:+ Dan heb je echt helemaal niets begrepen van het idee en de werking van deze app...

Grappig dat iedereen zo speculeert en nu al concludeert de app niet te willen terwijl er helemaal niets duidelijk is over de definitieve versie. Verspilde energie lijkt me.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-04-20 23:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 23:30

Joman schreef:
Suzanne F. schreef:

:+ Dan heb je echt helemaal niets begrepen van het idee en de werking van deze app...

Of jij onderschat de misbruikmogelijkheden van een dergelijke app. Ook een optie?

Wistaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 23:31

Wat ik me afvraag met die apps waar ze het over hadden... Wat heeft dat voor nut zolang we niet genoeg mensen testen en dus niet weten of dat ze wel positief zijn? Dan zullen ze toch echt veel meer moeten gaan testen...

En dan nog weet ik niet of ik dat wel zou willen weten... Dan ben je straks continu bezig met of je contact hebt gehad met een besmet persoon, ook als dat een vreemde is die je misschien heel kort passeerd in de supermarkt. -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 23:33

Cowboy55 schreef:
Joman schreef:

Of jij onderschat de misbruikmogelijkheden van een dergelijke app. Ook een optie?

Ach kom wat een onzin. Wat heeft een Corona app te maken met hiv en pedoseksuelen? Overdrijven is ook een vak.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 23:34

Er schijnt een kleine test geweest te zijn in Duitsland en die liet zien dat het idee faalt als het vrijwillig is omdat mensen die mogenlijk besmet waren de neiging hadden de app te omzeilen.
Dan zou de volgende stap dus zijn om de potentiell (maar niet bewezen) besmette personen te bewaken (met enkelbanden en zo).