Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 11:02

Moestuin schreef:
Ik was erg tevreden van de Red Peach dit jaar :j

Even wat raad gevraagd: Ik heb al even kippen. Nu slagen die er altijd in om over een omheining van 1.80 te gaan. Ondanks voldoende eten etc. Nu zijn er plannen om de kippen een stuk van ongeveer 10 are te geven. Maar, ik ga geen stuk zo groot omheinen met 1.80 en net over trekken. Iemand enig idee of ze dan sneller geneigd zijn om wel te blijven zitten waar ze zitten? Ik wil de omheining nog wel tot 1.60 trekken maar hoger wil ik ook echt niet ivm uitzicht.

Touwtje boven de omheining spannen zodat ze er niet op kunnen zitten of kortwieken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 11:04

We hadden ze trouwens oorspronkelijk op het volledige terrein en dat ging top. Moest zelfs geen eten meer geven. Ze scharrelde alles zelf samen. Maar er zijn toen enkele klachten gekomen van mensen omdat ze soms langs de straatkant van oprit a naar oprit b liepen. Mensen verschoten als er dan opeens een kip te voorschijn kwam in de berm en er was eens een kindje gevallen met de fiets die schrik had van kippen. Dus helaas. Want dat was voor hun echt het allerbeste.

Prairy

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 11:15

Zou inderdaad eens kijken naar kortwieken. Dat werkt erg goed, ook voor de eenden eventueel. Bij mij althans... Maar ik heb nooit echt hele erge vliegers gehad.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 11:54

Thanks voor de tomaten suggesties trouwens! Ze gaan op het lijstje.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-22 12:27

Onze orpingtons zitten op 500 vierkante meter achter een hekje van 1 meter. Maar die zijn ook lekker log en zwaar. Als ze echt willen kunnen ze eruit maar ze blijven meestal netjes op hun plek. Ik denk dat als ze genoeg ruimte om te scharrelen en genoeg te doen hebben dat ze er dan niet snel uit zullen gaan.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 12:43

Hier 900m2 en ze kunnen eruit, maar dat doen en willen ze niet.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 18:09

Voor mij ben ik echt fan van vleestomaten voor pasta saus en ook cherry tomaten vallen hier erg goed.

Kwa kippen, als ze genoeg te doen hebben zijn ze hier eigenlijk altijd braaf. Ons hek is deels 1.40 en 1 stukje is net 1m hoog, ook als ik op dat stukje de poort vergeet komen ze er eigenlijk nooit doorheen. Ik heb ze nu op het moment met zijn 15e op een stuk van ehhh in de zomer 420 m2, in de winter krijgen ze de voortuin waar de moestuin is er ook bij (de voortuin is 457m2), ik laat ze juist in de winter in de moestuin omdat ze daar de rotzooi weer uit eten enz :D in de voortuin is het hek trouwens echt makkelijk voor ze om uit te breken. Een muurtje van 80 cm en dan boogjes gaas van misschien 50 cm. Maar *klopt af* daar zijn ze nog nooit uit ontsnapt.
Als ik de poort tussen de 2 tuinen dicht maak zijn ze de 1e 2 weken wel wat lastig om over het hek te vliegen maar heb daar nu een gaas op gemaakt wat naar de kant van de kippen rond staat daardoor vliegen ze dan altijd tegen het gaas aan en komen ze er niet meer bovenop. Verder als ik in de wei ben lopen ze wel wat te dralen langs het hek of zitten ze op de konijnenhokken, maar ze blijven in de tuin.
Ik ben gezegend met hele brave kippen :D
Hier hebben ze ook de composthoop om zich te vermaken.

Moestuin, waar ze naartoe uitbreken, wat is daar anders dan waar ze zitten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 18:37

De hooischuur van de buren :') Buurvrouw heeft al een stuk of 6 gratis legkippen verzameld van ons.

Paradise123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 17:31

Even een vraag:
Weten jullie een gratis progamma waarmee je een profesioneel ontwerp van een tuin kan maken?
Een account aan moeten maken is geen probleem.

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 19:47

Paradise123 schreef:
Even een vraag:
Weten jullie een gratis progamma waarmee je een profesioneel ontwerp van een tuin kan maken?
Een account aan moeten maken is geen probleem.

Ik heb hetzelfde.. als het €5-10 kost vind ik het ook niet erg.. maar ik heb nog niks gevonden :n

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 20:17

Had Gardena niet iets op hun site? Al weet ik niet of dat kan wat jullie zoeken.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 22:08

Ik zoek een broeikastje voor op mijn dakterras dat op het zuiden ligt. Het vriest er zelden en ligt op het zuiden. Ik wil kijken of ik er gedurende de winter wat in kan groeien maar ben wel op zoek naar iets dat een beetje stevig is. Mijn dakterras zit namelijk tussen een aantal huizen in dus het kan er enorm hard waaien. Ik wil er niet bakken aan geld uitgeven want ik ga er maar 1 of 2 winters mee voort voor ik verhuis, maar wil wel iets dat warmte goed vasthoudt en een schuifpartij overleeft.

Iemand tips? Door gebrek aan ruimte moet ie vooral de hoogte in (3 of 4 nivos).

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 08:32

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 21:34

Ik heb mijn kippen (het vlees) op gehaald van de slachter!

Ik was eh, onaangenaam verrast over de gewichten. Mijn Poule de Bresse van vorig jaar waren met 19 weken zwaarder dan kippen van 26 weken oud. Verschil vleesras <-> dubbeldoelras denk ik? Ik had stiekem toch meer vlees verwacht! De 26-weken kippen leken flink aan de maat, maar dat viel dus tegen. De anderen waren inderdaad nog wat licht - 17 weken - maar omdat ik versneld moest slachten zijn ze wat vroeger gedaan. Desalniettemin groeiden de Poule de Bresse veel sneller.

De Sussex zijn duidelijker vetter dan de rest, die zetten denk ik meer vet aan als ras?

Er was één kip met ontstoken vleugel, kwam de slachter achter. Die vleugel moesten we wegdoen, rest was nog wel goed. Ik weet niet zeker of het de Marek-haan was of niet. Verder was al het vlees prima en waren er geen opmerkingen. Dus het is fijn dat het nu achter de rug is!
Ik ben benieuwd naar de smaken *\o/*
(en ben blij dat ze in de vriezer liggen :') was toch wel even geregel. Moet nog wel bouillon maken)

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 00:02

Oh, kan ik trouwens de kip bewaren in de koelkast t/m dinsdag, of kan ik dan beter de kip invriezen? Ik wil dinsdag wat bereiden. (rest zit al in de vriezer) Ze zijn afgelopen dinsdag geslacht.

Xyris, ik heb zelf een tunnelkas die ik met grondankers heb vastgezet. Al zijn die vaak niet zo zeer heel hoog. Is zoiets een optie?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 00:09

Beter invriezen, dood ook eventuele parasieten, etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 01:45

Invriezen. Een week is wel lang voor kip. Hoeveel wogen ze? :)

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 12:56

Dan doe ik het nog in de vriezer, bedankt :)

Vanavond nog wat bouillon maken denk ik, van een deel van de karkassen en wat groente. Dan zal ik de rest van de karkassen nog even invriezen want daar heb ik nu geen tijd voor.

Moestuin: Voornamelijk rond de kg, van 900 - 1300 gram ongeveer. Grote 26-weken Sussexhaan was (als ik er geen rollade van had laten maken) waarschijnlijk rond de 2kg. Dit is allemaal inclusief karkas (heb het hele pakket gewogen). Dat had wel iets meer mogen zijn van mij. Volgende keer ga ik weer andere rassen proberen :j tot ik weet wat ik echt fijn vindt. Rekeninghoudend met opgroeitijd, voerconsumptie, karakter en uiterlijk (het liefst een beetje een 'generic kip' zodat ik me niet aan ze hecht, maar ze moeten elkaar ook niet de tent uitvechten), en natuurlijk smaak. En beschikbaarheid van broedeieren.

Ik ga trouwens op korte termijn wat eieren inmaken in 'lime water' (dat is een mix van water met gebluste kalk, calciumhydroxide). Je zou dan eieren tot wel een jaar met minimaal kwaliteitverlies moeten kunnen bewaren. Ik wil dat graag proberen om de winterperiode te overbruggen.
Iemand dat al eens geprobeerd? Doen ze in Amerika nog wel. Gebluste kalk is daar gewoon in zakjes beschikbaar, hier moet je wat meer moeite doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 15:17

Oh dat is inderdaad erg weinig! Ik heb vorige week een leghorn haan geslacht van maart en die was 1.6 kilo. Dus ik snap de teleurstelling!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 15:41

Ik heb het zelf nooit geprobeerd Century, maar heb het wel ooit bij iemand gezien in Nederland, schijnbaar werkte het goed.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 16:06

Kom er net achter dat een deel van mijn wortelen zijn aangevreten door muizen :x

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-22 20:51

Dat is balen Amber!

Hmm dat is niet super zwaar Century. Hier zitten ze met 26 weken rond de 2 kilo geslacht gewicht. Maar mijn ervaring is ook wel dat het meeste gewicht aanzet in die laatste 2 maanden. Zodra ze vet beginnen op te slaan zijn ze meestal aardig uitgegroeid.

Ik ben heel benieuwd naar jou ervaringen met de eieren!

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 21:14

Balen Amber! Hier is ook niets veilig als ik het laat liggen.

Nee, ik vond dat ook tegenvallen. Maar ik had dus ook een deel dat nog maar 17 weken was, dat is natuurlijk ook nog erg jong. Maar ja, zieke haan, einde seizoen etc. Ik ga volgende keer in ieder geval maar één lichting doen en vroeg genoeg beginnen, zodat ze wat tijd hebben uit te zwaren en ik niet met twee groepen zit.

De eieren zitten in het water, ik ben ook benieuwd. Ga ze wel even een tijdje laten staan.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 22:40

Net kippenbouillon gemaakt van een aantal karkassen + groente + specerijen, erg lekker vind ik! Smaakvol, ook het vlees van de karkassen.

Zo is je eigen voedsel kweken wel erg leuk :D

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 09:30

Ik heb alle gangen uitgegraven en platgestampt, gemalen verse munt gestrooid, pepermuntolie gedruppeld en hondenhaar neergelegd. :') zal je zien dat dat laatste dankbaar als nestmateriaal gebruikt wordt. _/-\o_
Maar ze zijn niet langsgeweest vannacht.

Ben benieuwd naar je eieren, Century! Zou wel handig zijn om ze zo te kunnen bewaren.