Algemeen Coronatopic #7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 12:30

Weten we nog dat we vorig jaar maart dachten dat we er in juni wel af zouden zijn :Y) Het is een beetje 'hoge druk, lage druk'. . In de tussentijd zit mijn moeder op haar 2de operatie te wachten en kan amper lopen :=

Ik baal stiekem dat ik deze week 3x naar mijn werk moet voor afspraken...

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 12:30

Cer schreef:
MarlindeRooz schreef:
Geen idee, ik denk zelf pas na volgend jaar zomer. Maar ik zei in de zomer ook al dat er deze winter weer een lockdown zou komen. Toen verklaarde iedereen mij voor gek. Maar krijg nu de ene "ziekenhuis is overbelast" pushmelding na de andere.
En zo lang het kan blijf ik lekker overal heen gaan wat mag. Want het is zo weer klaar. -O-

Ik denk dat na volgend jaar zomer, volgend jaar winter weer een drama wordt... want waarom niet? Wat zou er tegen die tijd anders zijn?

Mijn hersenspinsels:
- Mensen die het vertikken te vaccineren zijn dan immuun
- Mensen wiens immuunsysteem slecht werkt zijn inmiddels overleden of daar hebben ze wat voor bedacht
- Er is meer kennis over hoe vaak / wanneer vaccineren (bijvoorbeeld booster voor de herfst)
- Meer IC personeel (lijkt me onwaarschijnlijk dat mensen opeens graag slecht betaald rotwerk willen doen)
- Er is meer kennis / medicatie waardoor mensen minder lang op de IC liggen (loopt nu al)
- QR code wordt steeds strenger waardoor mensen gedwongen een vaccinatie nemen en de IC cijfers mogelijk dalen

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 12:31

Er zijn ook veel mensen met klachten op het moment. Hier vanmorgen ook (voor het eerst) dat staafje in mijn neus en keel gehad. Ik denk keelontsteking, maar voor de zekerheid toch maar even door de teststraat. Gisteren zou ik bijna 2 uur onderweg zijn (retour; zonder rekening te houden met de spits waar ik op de terugweg in zou belangen) met de opties die geboden werden en later op de dag kon ik dan ook kiezen voor vandaag en dan "maar" 2x 45 minuten onderweg zijn.

We hebben vandaag 4 collega's (incl. ik) die zich afgemeld hebben voor het werk, waarvan minimaal nog 1 vanwege klachten (de andere twee zijn zonder gemelde reden).

Daarnaast zaten we gisteren op een percentage positieve testen van 19%. Dat is enorm hoog en hoort onder de 5% te zitten. Heel veel testen laat het percentage positieve testen zakken, wat een betrouwbaarder beeld geeft van het aantal besmettingen in Nederland. Het enige voordeel is dat we de afgelopen 3 dagen min of meer gelijk zijn gebleven met het aantal positieve tests. Hoewel gisteren dan een hoger percentage positieve testen was, slingeren sinds 27 oktober tussen de 16.0 en 19.7% positieve testen, het 7-daags gemiddelde slingert tussen de 17.0-17.5%.

Alles bij elkaar gaat het hier dus niet om snotneuzen, maar bij 1 op de 6 gewoon om een corona-besmetting.

@pmarena: daar krijg je inderdaad geen geldig bewijs voor je QR-code voor, enkel bij testen voor toegang-locaties krijg je een groene vink voor een negatieve testuitslag. Daarnaast krijg je bij een pcr-test binnen 48 uur je uitslag, terwijl je qr-code maar 24 uur vanaf het moment van testen geldig is.

C_estmoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 12:32

996981 schreef:
Hoezo gaat hem om gelijk krijgen volgens jou? Ik ben niet degene die beweert dat een bepaalde maatregel deze pandemie gaat oplossen. In tegenstelling tot anderen hier.

Ik ben sinds september gevaccineerd. Niet omdat ik bang ben om heel ziek te worden. Die kans acht ik heel klein. Zoals eerder aangegeven heb ik mij met een besmet iemand geïsoleerd zonder besmet te raken. In Duitsland waar familie woont geldt echter steeds meer de 2G regel. Dan zul je dus of besmet of gevaccineerd moeten zijn om ergens naar toe te kunnen. Hoewel ik die maatregel zeer discutabel vindt, wil ik mij niet de kans onthouden bij familie op bezoek te gaan.

Een van de problemen die we volgens mij nu hebben is dat gevaccineerden in de veronderstelling zijn dat ze minder besmettelijk zijn en ze zich dus niet aan de basis maatregelen houden. Afstand van vreemden in de winkel heb ik altijd gehouden en dat doe ik nog steeds. Evenals testen bij klachten.

Hoe kijk jij aan tegen de stijgende besmettingen?

Geen vraag direct aan mij, maar: de stijgende besmettingen zijn volgens mij een gevolg van seizoenseffect + loslaten van het overgrote deel van de maatregelen. Het loslaten van 1.5m en mondkapjes, in een periode dat je óók een seizoenseffect verwacht, was mijns inziens niet zo slim.
Heel vervelend, maar de zorg kan deze aantallen extra zieken niet aan, dus zijn er weer maatregelen noodzakelijk. En eerlijk gezegd vind ik het stiekem ook een beetje duf als mensen dachten dat we "er nu wel vanaf zouden zijn", ook aangezien de WHO meer dan een jaar geleden al heeft aangegeven dat we hier waarschijnlijk een aantal jaar zoet mee zouden zijn (zie https://www.cnbc.com/2020/05/14/coronavirus-who-warns-it-could-take-up-to-5-years-to-control-pandemic.html).

Ook als je kijkt naar pandemieën in het verleden, duurt het gewoon enkele jaren voordat we weer in een enigszins "normale" situatie terecht komen. Dat is héél jammer, maar er is helaas weinig aan te doen. Accepteren dat we de komende 3 of 4 jaar nog regelmatig te maken krijgen met maatregelen en coronagolven is eigenlijk de enige optie..

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 12:33

Wat ik me afvraag... ik ben gevaccineerd en stel ik wil ergens heen of ik wil checken of ik positief ben, kan ik dan ook bij testen voor toegang terecht ondanks dat ik gevaccineerd ben?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 12:34

purny schreef:
Wat ik me afvraag... ik ben gevaccineerd en stel ik wil ergens heen of ik wil checken of ik positief ben, kan ik dan ook bij testen voor toegang terecht ondanks dat ik gevaccineerd ben?

Ja hoor dat kan gewoon. Ik denk dat ik dat ook zou doen als ik heel erg ziek ben. Omdat er een locatie echt op loopafstand van mijn huis zit. De GGD is ook best dichtbij maar als ik echt zo ziek ben als een hond dan is elke meter lopen / fietsen natuurlijk te veel.

Needje

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 12:42

Het is niet de bedoeling om met klachten naar testen voor toegang te gaan.
Als je zo ziek bent dat je niet kan lopen zou ik gewoon lekker in je nest blijven liggen en uitzieken.
24 uur klachtenvrij en je kan weer.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 12:43

MarlindeRooz schreef:
Mijn hersenspinsels:
- Mensen die het vertikken te vaccineren zijn dan immuun

- Mensen wiens immuunsysteem slecht werkt zijn inmiddels overleden of daar hebben ze wat voor bedacht
- Er is meer kennis over hoe vaak / wanneer vaccineren (bijvoorbeeld booster voor de herfst)
- Meer IC personeel (lijkt me onwaarschijnlijk dat mensen opeens graag slecht betaald rotwerk willen doen)
- Er is meer kennis / medicatie waardoor mensen minder lang op de IC liggen (loopt nu al)
- QR code wordt steeds strenger waardoor mensen gedwongen een vaccinatie nemen en de IC cijfers mogelijk dalen

maar je wordt niet immuun...dus dat gaat niet op. Je zult dan ook weer moeten vaccineren...

Dus het zullen vaccins moeten worden, jaarlijks... en iets met de zorg, want ook mensen met vaccins komen in het ziekenhuis... en daar is het te druk... en dat wordt niet minder vrees ik?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 12:44

Cer schreef:
MarlindeRooz schreef:
Geen idee, ik denk zelf pas na volgend jaar zomer. Maar ik zei in de zomer ook al dat er deze winter weer een lockdown zou komen. Toen verklaarde iedereen mij voor gek. Maar krijg nu de ene "ziekenhuis is overbelast" pushmelding na de andere.
En zo lang het kan blijf ik lekker overal heen gaan wat mag. Want het is zo weer klaar. -O-

Ik denk dat na volgend jaar zomer, volgend jaar winter weer een drama wordt... want waarom niet? Wat zou er tegen die tijd anders zijn?

De pillen ( Merck en Pfizer ) tegen ernstige vormen van covid zullen in het voorjaar wel op de markt komen.
Volgens Johan Neyts ( viroloog aan het Rega instituut in Leuven ) zou dit een grote hulp en een doorbraak zijn.

Mungbean

pmarena schreef:
Tja zelfs al heb je een flutstofje voor je mond, het zal allicht de vaart er een beetje uithalen als je hoest of niest, toch. En optisch gezien herinnert het mensen er beter aan dat er beter ook afstand gehouden kan worden.

Als je moet hoesten of niezen dan moet je sowieso iets anders gebruiken (dikke zakdoek en dan weggooien).
Een nies gaat er per definitie dwars doorheen, die kracht is te hoog.

Dat het optisch werkt is in studies weerlegd.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 09-11-21 12:44, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Beter testen voor toegang dan geen test toch, het is toch goed om te weten of je corona hebt. Want als ik dat niet heb zou ik namelijk bij mijn vriend / ouders kunnen uitzieken. In plaats van alleen thuis zonder hulp.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 12:46

Cer schreef:

De risico-groepen vaccineren en verder hoger % natuurlijke weerstand als er tussentijds wat minder hysterisch gedaan wordt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 12:47

die natuurlijke weerstand is ook niet houdbaar.... dus daar heb je ook geen reet aan...

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 12:48

MarlindeRooz schreef:
Beter testen voor toegang dan geen test toch, het is toch goed om te weten of je corona hebt. Want als ik dat niet heb zou ik namelijk bij mijn vriend / ouders kunnen uitzieken. In plaats van alleen thuis zonder hulp.

Ga jij maar met je vermoeden van COVID je begeven tussen mensen die (om welke reden dan ook) niet gevaccineerd zijn, geen klachten hebben en dus een bewijs willen hebben zo dat ze uit eten mogen. Lijkt me een fantástisch idee….

-O-

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 12:49

MarlindeRooz schreef:

Als jij aangeeft klachten te hebben wordt je sowieso naar de GGD gestuurd. Eerste vraag op testen voor toegang is of je klachten hebt die bij Corona passen. Zo ja, naar de GGD!
Snap niet waarom je niet gewoon naar de GGD zou gaan. Als je naar buiten kan kan je ook gewoon naar de GGD.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 12:54

er staat toch 'gevaccineerd en geen klachten' of lees ik verkeerd?

Dus iemand die gevaccineerd is, en geen klachten, maar tóch liever zeker wil weten geen covid te hebben. Zo lees ik het..

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 12:55

MarlindeRooz zegt dat als ze ziek is ze liever naar TvT gaat omdat dat dichterbij is... Daar reageren we op.

Voor mensen zonder klachten die voor ze ergens heen gaan willen weten of ze niet stiekem toch besmet zijn, die kunnen naar TvT ja. Wel of niet gevaccineerd.
Laatst bijgewerkt door Needje op 09-11-21 12:56, in het totaal 1 keer bewerkt

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 12:55

Cer schreef:
er staat toch 'gevaccineerd en geen klachten' of lees ik verkeerd?

Dus iemand die gevaccineerd is, en geen klachten, maar tóch liever zeker wil weten geen covid te hebben. Zo lees ik het..

MarlindeRooz schreef:
purny schreef:

Ja hoor dat kan gewoon. Ik denk dat ik dat ook zou doen als ik heel erg ziek ben. Omdat er een locatie echt op loopafstand van mijn huis zit. De GGD is ook best dichtbij maar als ik echt zo ziek ben als een hond dan is elke meter lopen / fietsen natuurlijk te veel.

Nee….

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 12:56

996981 schreef:
MarlindeRooz schreef:

Ga jij maar met je vermoeden van COVID je begeven tussen mensen die (om welke reden dan ook) niet gevaccineerd zijn, geen klachten hebben en dus een bewijs willen hebben zo dat ze uit eten mogen. Lijkt me een fantástisch idee….

-O-

Daar moet je ook gewoon afstand houden hoor. Je kan net zo goed geen corona hebben, daar ziek staan en door zo'n ongevaccineerde tester aangestoken worden. :+

En sorry ik bepaal echt zelf wat ik doe op zo'n moment. :wave:

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 12:59

MarlindeRooz schreef:
996981 schreef:

-O-

Daar moet je ook gewoon afstand houden hoor. Je kan net zo goed geen corona hebben, daar ziek staan en door zo'n ongevaccineerde tester aangestoken worden. :+

Als enkel afstand houden genoeg was hoefden we toch niet te enten….?

Je mag doen wat je wil, maar je kan dan wel verwachten dat mensen er iets van vinden…

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 12:59

Dan hoop ik dat ze je daar gewoon wegsturen. Zoals ze zouden horen te doen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 13:00

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 13:00

Ah ja, ik reageerde eigenlijk alleen op Purny, omdat MarlindeRooz er klachten bij haalt, en die deden niet mee in de oorspronkelijke vraagstelling..

Met klachten naar testen voor toegang snap ik ook niet helemaal...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 13:10

pmarena schreef:
Tja zelfs al heb je een flutstofje voor je mond, het zal allicht de vaart er een beetje uithalen als je hoest of niest, toch. En optisch gezien herinnert het mensen er beter aan dat er beter ook afstand gehouden kan worden.

Sizzle schreef:
Als je moet hoesten of niezen dan moet je sowieso iets anders gebruiken (dikke zakdoek en dan weggooien).

Ja, deed iedereen dat maar := Ik zie toch regelmatig in winkels enzo, kuchende-hoestende-blaffende / niezende mensen die verdraaid weinig doen om hun uitstoot een beetje bij zich te houden -O-

Citaat:
Een nies gaat er per definitie dwars doorheen, die kracht is te hoog.
Dat het optisch werkt is in studies weerlegd.

Ik denk maar zo, een mondkapje zal het risico niet snel verhogen, en alle beetjes helpen.
Denk alleen al aan de mensen die lekker met hun hand hun snot wegvegen.....
Hoewel ik het ook rotdingen vind hoor :=

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 13:14

MarlindeRooz schreef:

-O-

Wel eisen dat iedereen zich laat vaccineren? Een grote mond over een ieder die kritisch kijkt maar zelf maling hebben aan de regels.
Als je maar naar de uni kan toch..

Bijzonder hoor...