Algemeen Coronatopic #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 20:49

Idd wij hebben hier ook een teststraat met sneltests, gaat via een huisarts die dit als bijbaantje ernaast doen. Wordt meteen gemeld bij GGD indien positief, en gaat dus ook mee in de cijfers van het RIVM.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 20:57

https://www.skipr.nl/nieuws/aantal-besm ... m-opgeeft/
Inderdaad frictie tussen de wet en de houding van het RIVM, maar het straalt nog steeds aan alle kanten desinteresse en onwilligheid uit.

(Het is een woordvoerder van het RIVM zelf die zegt dat het niet gebeurt namelijk, en dat men het ook niet belangrijk vindt.)

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 21:05

Lolaliza schreef:
Sclimpre schreef:
Helemaal mee eens. Op lange termijn is het veel beter (ook voor de economie) in een vroeg stadium doortastende maatregelen te nemen. Dan vermijdt je dat het probleem te groot wordt en misschien niet meer beheersbaar is. Dat is op alle vlakken het meest efficient. Het lastigste is dat dat politiek moeilijk verkoopbaar is. Want hoe efficienter de maatregelen, hoe meer mensen vinden dat het overdreven maatregelen zijn. Dus het gevolg is dat het blijkbaar eerst heel erg moet zijn voordat er ingegrepen wordt.
Edit : eens met de post van Karl66.

Vertel dat maar eens aan de horeca die in het voorjaar 3 maanden gedwongen gesloten werd ..aan de feestzalen die er al sedert maart verlaten bij liggen
De evenementensector die ook al maanden gesloten zijn ,de reissector die diep in de problemen zitten ..mensen die technisch werkloos zijn en op slechts 70 % van hun inkomen komen te vallen ( stel dat je als koppel werkloos valt ben je in één klap de helft van je inkomen kwijt ...)
Je zal maar al je vaste kosten verder moeten betalen
We zitten al 7 maand in lockdown ,lichte lockdown en semi lockdown ..en het ziet er nog helemaal niet positief uit voor de komende maanden
Je zal maar geen spaarcentje hebben ...

Het ziet er zo somber uit omdat er veel te laat ingegrepen is. Als er sneller maatregelen genomen waren was de schade (economisch en menselijk) veel minder erg geweest. Net omdat ze de economie willen sparen vallen er veel doden, en lijdt de economie nog veel meer schade.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 21:08

Shadow0 schreef:
https://www.skipr.nl/nieuws/aantal-besm ... m-opgeeft/
Inderdaad frictie tussen de wet en de houding van het RIVM, maar het straalt nog steeds aan alle kanten desinteresse en onwilligheid uit.

(Het is een woordvoerder van het RIVM zelf die zegt dat het niet gebeurt namelijk, en dat men het ook niet belangrijk vindt.)

Jij leest toch iets heel anders. Het heeft dus niks te maken met “een IT-dingetje”. Wat er gebeurt is dat commerciele teststraten hun testen gewoon afnemen op een manier die hun het beste uitkomt. Zonder dat er een arts bij is die toezicht houdt op of die testen wel op een goede manier worden afgenomen, of de teststraat wel hygiënisch is and so on. Daarmee kun je je sowieso ook afvragen hoe betrouwbaar die testen zijn natuurlijk, ook al is de wezenlijke test al dan niet gevalideerd.

De teststraat kan dan ook zijn testen niet melden aan de GGD, omdat de test niet volgens de wettelijke procedure is voldaan en daarmee de betrouwbaarheid niet volledig te garanderen is.
In Nederland is het wettelijk verplicht dat een IGJ-gecertificeerde arts de verantwoordelijkheid heeft over een teststraat. Dat commerciele teststraten alleen maar om de centjes denken en de uitkomsten niet zo boeiend vinden, daar kan de GGD dan weer niks aan doen.
En vervolgens zou het de GGD moeten zijn, die al compleet overspoeld wordt, die oplossingen gaat zoeken voor deze geldcowboys? Oke, bijzondere kijk op de situatie vind ik dat.

Ze zouden teststraten die niet voldoen aan de procedures moeten opdoeken en geen testen moeten verkopen aan bedrijven zonder IGJ-arts als verantwoordelijke. Niemand kan checken of deze testen betrouwbaar worden afgenomen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 21:19

secricible schreef:
Jij leest toch iets heel anders. Het heeft dus niks te maken met “een IT-dingetje”. Wat er gebeurt is dat commerciele teststraten hun testen gewoon afnemen op een manier die hun het beste uitkomt. Zonder dat er een arts bij is die toezicht houdt op of die testen wel op een goede manier worden afgenomen, of de teststraat wel hygiënisch is and so on. Daarmee kun je je sowieso ook afvragen hoe betrouwbaar die testen zijn natuurlijk, ook al is de wezenlijke test al dan niet gevalideerd.

Goede vragen, maar laten we er een antwoord op zoeken ipv te verzinnen waarom we daar niets mee moeten.

Citaat:
Dat commerciele teststraten alleen maar om de centjes denken en de uitkomsten niet zo boeiend vinden, daar kan de GGD dan weer niks aan doen.

Dat vind ik een rare conclusie. Uiteindelijk lost de markt hier ook iets op dat gewoon door de overheid niet gedaan wordt. Dat gaat om geld, ja, maar niet overal om het verdienen aan de teststraten op zich. Zoals er nu ook een hele inkoopketen van beschermingsmateriaal (als er mensen in de zorg werken en dat nodig hebben: https://hulptroepen.nu/ )

Citaat:
Ze zouden teststraten die niet voldoen aan de procedures moeten opdoeken en geen testen moeten verkopen aan bedrijven zonder IGJ-arts als verantwoordelijke. Niemand kan checken of deze testen betrouwbaar worden afgenomen.

Dit is dus het verschil tussen twee manieren van benaderen: de ene is heel erg gericht op het volgens eigen gelijk blijven invullen. Alles wat niet past moet verboden.

Maar ik zou juist zeggen: maak gebruik van wat er nu is: zoek uit hoe dat is in te zetten, hoe het werkt, hoe betrouwbaar het is. Bied betrouwbare manieren aan waarop testresultaten kunnen worden doorgegeven en hou die gewoon in je dataset apart. (En dat is dus wel degelijk gewoon een IT-dingetje.)
Verzamel meer kennis, sta open voor andere wegen, denk mee met mensen en bedrijven die hier blijkbaar het aanbod van de GGD-tests niet voldoende vinden. Beweeg, in plaats van alles precies zo te houden hoe het altijd ging.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 21:24

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 21:38

Shadow0 schreef:
secricible schreef:

Goede vragen, maar laten we er een antwoord op zoeken ipv te verzinnen waarom we daar niets mee moeten.

Citaat:
Dat commerciele teststraten alleen maar om de centjes denken en de uitkomsten niet zo boeiend vinden, daar kan de GGD dan weer niks aan doen.

Dat vind ik een rare conclusie. Uiteindelijk lost de markt hier ook iets op dat gewoon door de overheid niet gedaan wordt. Dat gaat om geld, ja, maar niet overal om het verdienen aan de teststraten op zich. Zoals er nu ook een hele inkoopketen van beschermingsmateriaal (als er mensen in de zorg werken en dat nodig hebben: https://hulptroepen.nu/ )

Citaat:

Dit is dus het verschil tussen twee manieren van benaderen: de ene is heel erg gericht op het volgens eigen gelijk blijven invullen. Alles wat niet past moet verboden.

Maar ik zou juist zeggen: maak gebruik van wat er nu is: zoek uit hoe dat is in te zetten, hoe het werkt, hoe betrouwbaar het is. Bied betrouwbare manieren aan waarop testresultaten kunnen worden doorgegeven en hou die gewoon in je dataset apart. (En dat is dus wel degelijk gewoon een IT-dingetje.)
Verzamel meer kennis, sta open voor andere wegen, denk mee met mensen en bedrijven die hier blijkbaar het aanbod van de GGD-tests niet voldoende vinden. Beweeg, in plaats van alles precies zo te houden hoe het altijd ging.

Hoe wil je de betrouwbaarheid vaststellen van een testswab afnemen zonder enige vorm van toezicht? Je kan betrouwbaarheid meten door te zeggen “deze test is 99% betrouwbaar, mits hij op de juiste manier wordt toegepast”
Zodra er niemand meer toezicht houdt op hoe die test wordt toegepast, is betrouwbaarheid meten onmogelijk. Misschien staan er achter de schermen wel kleuters in testglaasjes te roeren, er is geen haan die er naar kraait.
Dat is een beetje als zeggen “laten we gaan testen hoe lang melk houdbaar is, ongeacht hoe men die melk bewaard heeft”.
Jij vindthet blijkbaar heel raar als een fabrikant zegt “goh, we nemen in onze testresultaten alleen de pakken melk mee waarvan we weten dat ze op dezelfde manier behandelt zijn. Als je je melk in de koelkast bewaard, is die minimaal 3 dagen houdbaar”

De oplossing is dat ze de gevalideerde teststraten hun testcapaciteit op orde moeten krijgen. Niet dat er in wildgroei bedrijven in een gat springen die zonder zich druk te maken om enige controle op toepassing maar wat doen met die testen.

En ik zeg niet dat álle teststraten het doen om het geld. Wel de teststraten die geen moeite doen om de validatie van de test en de testmethodeook daadwerkelijk na te streven.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 22:16

secricible schreef:
Zodra er niemand meer toezicht houdt op hoe die test wordt toegepast, is betrouwbaarheid meten onmogelijk.

Maar dat is niet het geval: heel veel ketens lopen op andere manieren dan alleen via toezichthouders. Soms gaat daar veel mee mis, maar bedrijven die die tests bestellen hebben ook belang bij een tamelijk betrouwbare uitslag.
Dat is niet perfect, maar je hebt lang niet altijd perfectie nodig om iets te leren.

Citaat:
Misschien staan er achter de schermen wel kleuters in testglaasjes te roeren, er is geen haan die er naar kraait.

Ik denk dus dat degene die betaalt voor de test daar naar kraait.

Citaat:
Dat is een beetje als zeggen “laten we gaan testen hoe lang melk houdbaar is, ongeacht hoe men die melk bewaard heeft”.
Jij vindthet blijkbaar heel raar als een fabrikant zegt “goh, we nemen in onze testresultaten alleen de pakken melk mee waarvan we weten dat ze op dezelfde manier behandelt zijn. Als je je melk in de koelkast bewaard, is die minimaal 3 dagen houdbaar”

Als we dat als analogie nemen zou ik zeggen: stel dat we in een hongersnoodsituatie zouden zitten. Wat zou dan verstandiger zijn: alleen de melk gebruiken waarvan we exact weten dat die volgens procedure gekoeld en tenminste 3 dagen houdbaar is? Of is het misschien handig om -met voorzorgen- ook de melk te gebruiken waarvan we niet weten hoe die tot dan is opgeslagen?

Meestal is het goed om te vertrouwen op standaarden en procedures, maar uitzonderlijke situaties vragen om andere benaderingen. Andere manieren om te kijken of de melk wellicht toch te drinken is. Andere manieren om te kijken of de commerciele testresultaten goed gemonitord worden en in de cijfers verwerkt.

Citaat:
De oplossing is dat ze de gevalideerde teststraten hun testcapaciteit op orde moeten krijgen. Niet dat er in wildgroei bedrijven in een gat springen die zonder zich druk te maken om enige controle op toepassing maar wat doen met die testen.

Geweldig plan. Regel het en we praten nergens meer over. Maar tot die tijd kunnen we beter zo goed mogelijk omgaan met wat er wel is dan redeneren vanuit hypothetische situaties over hoe het eigenlijk zou moeten zijn.

Die teststraten zijn er niet nu, de commerciele tests zijn er wel nu, laten we die informatie gebruiken om een zo goed mogelijk beeld te krijgen. Dat kan inclusief onzekerheid (maar je kunt uiteindelijk ook wel een indruk krijgen van hoe betrouwbaar testbedrijven mogelijk wel zijn.) En als volgende week al die commerciele tests de markt weer uit zijn omdat de GGD hetzelfde standaard aanbiedt: helemaal prima!
Als dat niet zo is: ook prima, dan maken we er een keurmerk voor. We kunnen vast wel iets verzinnen. Maar in de tussentijd levert denken vanuit wel-mogelijkheden veel meer op dan steeds maar weer de deur dichthouden. En in deze realiteit: waarschijnlijk dus een onderschatting van het aantal besmettingen, en daarmee minder adequaat handelen. Mij lijkt dat onverstandig.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 22:20

Laten we het er maar op houden dat wij een totaal ander idee hebben van de werkelijkheid shadow. Ik vind je redenatie echt tegen het absurde aan: omdat de GGD de testen niet bij kan houden, zou het ineens geoorloofd zijn dat commerciele teststraten overal tests afnemen zonder te voldoen aan de basiseisen die wel daarin in NL stellen en dan is de GGD gemakzuchtig dat ze geen moeite doen om die uitslagen te verwerken. Ik vind dat de wereld compleet op z’n kop. En jij blijkbaar niet, maar ik heb meer het idee dat je gewoon weer eens op zoek bent naar een stok om mee te slaan naar de overheid.

Moet je lekker doen, ik ga daar geen discussie meer over aan met je.

Om nog even op je metafoor te reageren: we gebruiken die melk ook, die mensen die positief testen wordt immers opgedragen om de instructies die bij een positieve test horen toe te passen. We kiezen er alleen niet voor om dan obv die informatie de houdbaarheidsdatums aan te passen en dus conclusies re verbinden aan die testen.

Maar hey ja, laten we een keurmerk verzinnen voor teststraten die zich niet aan de vereiste houden, maar mogelijk toch wel betrouwbaar zijn.
Het is niet dat die teststraten zich niet aan de eisen voor een betrouwbare test kunnen houden he? Ze kiezen er gewoon voor om het lekker niet te doen, want een dokter in dienst nemen kost ze centjes.

Zo, en nu ga ik er geen woorden meer aan vuil maken.
Laatst bijgewerkt door secricible op 27-10-20 22:24, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 22:21

Op instagram heeft Rico verhoeven een foto geplaatst met Martin Garrix om zijn nek hangend, duidelijk gisteren gemaakt aan de filmpjes in de stories te zien.. Die paar mensen die iets durven te zeggen over het feit dat ze geen afstand houden worden finaal afgezeken.. Wat is het internet toch een verrotte plek :n

Anoniem

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 22:25

Wij testen ook zelf onze mensen, hebben een eiglab en gaan het ook uitrollen naar de uitzendbureaus waar we mee samen werken. En ja, staat helemaal los van de ggd, maar het scheelt ons wel dagenlang mensen in de ziektewet. Als de ggd de boel meer op orde had was dit niet nodig geweest. Zodra ze positief testen gaan ze in quarantaine en wordt ook de ggd ingeschakeld.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 22:27

Niet iedereen wordt getest en we weten dat een deel van de mensen die zich niet laten testen toch besmet zijn. Het exacte aantal besmettingen vind je dus niet door te kijken naar het aantal tests dat positief is. Gelukkig maar, want anders zou Trump ook nog gelijk krijgen met zijn bewering dat als je minder test, je minder besmettingen vindt. Wat dus veel belangrijker is, is het percentage van de tests dat positief en hoe dat percentage veranderd, in combinatie met ziekenhuis-, IC-opnames en overledenen. Dan is het veel zinniger om alleen naar gevalideerde tests te kijken, zodat je appels met appels en peren met peren blijft vergelijken. Ga je namelijk niet gevalideerde tests ook meenemen, dan loop je een heel groot risico dat het percentage verandert, waardoor je de kans loopt onnodig in paniek te schieten of juist onnodig het risico te bagateliseren als het percentage door fout uitgevoerde tests omlaag gaat.

En gelukkig wordt er wel zoveel getest, dat we echt wel valide resultaten hebben.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 22:32

secricible schreef:
Laten we het er maar op houden dat wij een totaal ander idee hebben van de werkelijkheid shadow. Ik vind je redenatie echt tegen het absurde aan: omdat de GGD de testen niet bij kan houden, zou het ineens geoorloofd zijn dat commerciele teststraten overal tests afnemen zonder te voldoen aan de basiseisen die wel daarin in NL stellen en dan is de GGD gemakzuchtig dat ze geen moeite doen om die uitslagen te verwerken.

Het doet er eigenlijk niet toe of ik het geoorloofd vind of niet: dat is de realiteit. Die tests zijn er, per duizenden of tienduizenden, en worden nu afgenomen. Wat ik daarvan vind is niet eens zo belangrijk: het is er al.

Maar omdat het er al is, en omdat het mogelijk een vertekening van het beeld geeft, zou ik zeggen: registreer het alvast, neem het mee, schat gaandeweg de betrouwbaarheid in. Dan vergroot je je kennis.

Ik snap niets van het afhouden van dergelijke ingangen: die tests gaan er namelijk niet mee weg, alleen onze cijfers zien minder.

Citaat:
En jij blijkbaar niet, maar ik heb meer het idee dat je gewoon weer eens op zoek bent naar een stok om mee te slaan naar de overheid.

Ik vind het opvallend hoe vaak ik in een bepaalde hoek geduwd wordt. Ik wil de overheid helemaal niet slaan, ik wil een goede overheid!

Citaat:
Om nog even op je metafoor te reageren: we gebruiken die melk ook, die mensen die positief testen wordt immers opgedragen om de instructies die bij een positieve test horen toe te passen. We kiezen er alleen niet voor om dan obv die informatie de houdbaarheidsdatums aan te passen en dus conclusies re verbinden aan die testen.

Maar we gebruiken ze niet, want we nemen de cijfers niet mee in onze landelijke cijfers, en dus nemen we als land mogelijk te weinig maatregelen omdat de cijfers waar we op handelen een onderschatting geven.

Citaat:
Het is niet dat die teststraten zich niet aan de eisen voor een betrouwbare test kunnen houden he? Ze kiezen er gewoon voor om het lekker niet te doen, want een dokter in dienst nemen kost ze centjes.

Deze snap ik even niet? Waar haal je dat vandaan dat dat zo gaat?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 22:32

Relaxed schreef:
Wij testen ook zelf onze mensen, hebben een eiglab en gaan het ook uitrollen naar de uitzendbureaus waar we mee samen werken. En ja, staat helemaal los van de ggd, maar het scheelt ons wel dagenlang mensen in de ziektewet. Als de ggd de boel meer op orde had was dit niet nodig geweest. Zodra ze positief testen gaan ze in quarantaine en wordt ook de ggd ingeschakeld.

Het is prima dat het los is van de GGD, daar is niks mis mee. Als ze bij positief testen de GGD inschakelen betekend het dat er een arts toezicht houdt op de teststraat en kijkt of testen volgens de beoogde manier worden afgenomen. De IGJ arts is vervolgens verplicht om het te melden bij de GGD en die cijfers worden dus ook gewoon meegenomen naar het RIVM.

Waar het om gaat is dat er ook teststraten zijn waar géén arts toezicht houdt op de teststraat en op hoe er getest wordt. Alleen een arts kan de resultaten melden bij de GGD (omdat die verantwoordelijk is) en als je er dus als commerciele teststraat voor kiest geen arts toezicht te laten houden op een medische handeling worden de resultaten niet als betrouwbaar gezien en kunnen daardoor niet door de GGD worden geregistreerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 22:37

secricible schreef:
Laten we het er maar op houden dat wij een totaal ander idee hebben van de werkelijkheid shadow. Ik vind je redenatie echt tegen het absurde aan: omdat de GGD de testen niet bij kan houden, zou het ineens geoorloofd zijn dat commerciele teststraten overal tests afnemen zonder te voldoen aan de basiseisen die wel daarin in NL stellen en dan is de GGD gemakzuchtig dat ze geen moeite doen om die uitslagen te verwerken. Ik vind dat de wereld compleet op z’n kop. En jij blijkbaar niet, maar ik heb meer het idee dat je gewoon weer eens op zoek bent naar een stok om mee te slaan naar de overheid.

Moet je lekker doen, ik ga daar geen discussie meer over aan met je.

Maar hey ja, laten we een keurmerk verzinnen voor teststraten die zich niet aan de vereiste houden, maar mogelijk toch wel betrouwbaar zijn.

Zo, en nu ga ik er geen woorden meer aan vuil maken.

Ik snap je, secricible. De opmerkingen van Shadow zijn standaard zuur en alles wat die zure blik maar enigszins weerlegt of nuanceert komt niet aan. Het heeft geen zin. Als de GGD en RiVM de muppetshow zouden zijn, is Shadow Waldorf of Statler. Het is nooit goed.

Ik weet dat het RIVM druk aan het kijken is hoe men met de nodige zorgvuldigheid ook testresultaten van anderen van anderen dan de GGD kan overnemen. Maar wel inderdaad als ze zorgvuldig zijn afgenomen, met tests die het juiste meten en betrouwbaar zijn. CoronIT werkt als systeem al veel langer met verschillende labs, dus dat is verder de issue niet. Ervaringen met andere partijen die teststraten runnen dan de GGD zijn er ook al.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 22:40

@shadow0 jij wil een goede overheid maar dat jij bepaalde dingen niet goed vindt maakt de overheid niet direct slecht. Als er ergens heftige discussies over worden gevoerd dan zijn het bestuurskwesties. Besturen gaat veelal over compromissen sluiten. Je houdt niet zomaar je hele volk tevreden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 22:43

Karl66 schreef:
Dan is het veel zinniger om alleen naar gevalideerde tests te kijken, zodat je appels met appels en peren met peren blijft vergelijken. Ga je namelijk niet gevalideerde tests ook meenemen, dan loop je een heel groot risico dat het percentage verandert, waardoor je de kans loopt onnodig in paniek te schieten of juist onnodig het risico te bagateliseren als het percentage door fout uitgevoerde tests omlaag gaat.

Als je ze ongemarkeerd in dezelfde bak gooit wel natuurlijk. Maar eh... dat is dus echt een IT-dingetje en dat gaat niemand doen, toch?

Je kunt gewoon een staatje maken gebaseerd op de GGD-tests, en een ander staatje inclusief de commerciele bureau's: dan kun je namelijk ook zien als die twee onderling verder uit elkaar gaan lopen (want dat zijn dingen om in de gaten te houden: daar kan iets bijzonders aan de hand zijn. Heb je die cijfers, dan kun je dat zien. Heb je die cijfers *niet* dan zie je hoe dan ook niets.)

Maar dat vind ik dus ook echt het vreemde aan de houding van het RIVM. Toen ik nog data-werk deed was meer data altijd interessant voor verkennend onderzoek, juist ook om trends en veranderingen te spotten. Ook met onbetrouwbare of onnauwkeurige gegevens kun je dan heel goed aanknopingspunten vinden voor wat interessant is om verder te onderzoeken op een manier die wel betrouwbaar is.

Daarom snap ik die smalle blik niet zo goed. Op dit vlak niet maar in heel veel opzichten niet: ook het BCO bv werd bv erg beperkt ingevuld met weinig aandacht voor dingen die we nog niet hadden bedacht. Terwijl je soms al heel snel trends opmerkt.

Citaat:
En gelukkig wordt er wel zoveel getest, dat we echt wel valide resultaten hebben.

Hmmm, de WHO beveelt aan om zoveel tests te hebben dat je over het algemeen niet boven de 5% positieve tests uitkomt.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 22:45

Shadow0 schreef:
Citaat:

Deze snap ik even niet? Waar haal je dat vandaan dat dat zo gaat?

Laat me raden. Volgens jou willen teststraten niets liever dan zich precies aan de procedure houden en uiteraard allemaal een arts in dienst nemen, maar is er een (vast door de overheid ontstane) situatie waardoor dat niet kan?

Helaas: er zijn voldoende artsen die dit toezicht kunnen houden en meldingen mogen doen naar de GGD. Daarvan hebben we dan weer géén tekort in NL. Teststraten die geen arts in dienst hebben om toezicht te houden kiezen er willens en wetens voor om niet de beoogde procedure te volgen.
Meestal omdat het ze er vooral om gaat om zsm zoveel mogelijk testen er doorheen te werken. En daarvoor heb je alleen testen en testers (en een lab om ze uit te werken) nodig. Dat toezicht levert geen centjes op.
Een bedrijf dat er diensten bij afneemt maakt zich er ook niet zo druk over in het algemeen. Die willen gewoon snel uitslagen hebben zodat ze kunnen zeggen dat hun medewerkers negatief getest zijn als ze snotteren.
Net zo goed als dat er bedrijven ongevalideerde en/of onbetrouwbare testen gebruiken en zelfs teststraten die niet coronaproof zijn waardoor medewerkers elkaar aansteken. Als die netjes volgens de procedure een arts in dienst nemen, kost het ze geld, want dan wordt aan officiele instanties gemeld dat ze niet goed bezig zijn.
Laatst bijgewerkt door secricible op 27-10-20 22:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 22:45

lenaa_tje schreef:
@shadow0 jij wil een goede overheid maar dat jij bepaalde dingen niet goed vindt maakt de overheid niet direct slecht. Als er ergens heftige discussies over worden gevoerd dan zijn het bestuurskwesties. Besturen gaat veelal over compromissen sluiten. Je houdt niet zomaar je hele volk tevreden.

Maar er raken dus dagelijks rond de 10.000 mensen of meer geinfecteerd, en er gaan dagelijks tientallen mensen dood aan corona. Ondertussen sluiten de ziekenhuizen weer want die kunnen het niet aan, maar wordt ieder minuscuul detail in de cijfers aangegrepen om vooral nog niet te besluiten tot aanpakken, terwijl gaten in de cijfers genegeerd worden.

Ik weet niet precies welk 'compromis' ik hier moet zoeken? Meer doden?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 22:49

Shadow0 schreef:
lenaa_tje schreef:

Maar er raken dus dagelijks rond de 10.000 mensen of meer geinfecteerd, en er gaan dagelijks tientallen mensen dood aan corona. Ondertussen sluiten de ziekenhuizen weer want die kunnen het niet aan, maar wordt ieder minuscuul detail in de cijfers aangegrepen om vooral nog niet te besluiten tot aanpakken, terwijl gaten in de cijfers genegeerd worden.

Ik weet niet precies welk 'compromis' ik hier moet zoeken? Meer doden?

Nou als het gaat om het bestrijden van het Corona virus weet eigenlijk niemand wat perfect werkt (behalve iedereen een lange periode echt opsluiten en ook daar is discussie over: zijn die gevolgen het nou waard?) en zijn er ook verschillende opvattingen wat nou precies het doel is ... Dus dat is precies mijn punt. Vragen die oa. voorop staan zijn economie, psychische gevolgen, gevolgen voor je samenleving etc.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 22:54

secricible schreef:
Laat me raden. Volgens jou willen teststraten niets liever dan zich precies aan de procedure houden en uiteraard allemaal een arts in dienst nemen, maar is er een (vast door de overheid ontstane) situatie waardoor dat niet kan?

Nee, dat geloof ik niet. Ik geloof eigenlijk vooral dat er een hele grote diversiteit is aan commerciele tests van cowboys tot aan gecertificeerde labs.

Ik ben eea aan het navragen, maar het antwoord komt niet meer vanavond denk ik.

Ik heb overigens echt steeds geprobeerd om het beleid het voordeel van de twijfel te geven. En dit is ook niet het enige punt. Maar die houding van niet-nieuwsgierigheid, het niet willen denken in mogelijkheden, het niet op zoek gaan naar nieuwe informatie... die speelt vanaf het begin. Daardoor hebben we ontzettend veel kansen verspeeld en ook veel levens. Ik vind dat moeilijk om te accepteren.

secricible

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 22:58

Maar het is ook niet zo dat de GGD gewoon überhaupt geen cijfers meeneemt van commerciele labs he? Dat doen ze wel, mits een teststraat voldoet aan kwaliteitseisen. En 1 van die eisen is dat er een arts aanwezig is die toezicht houdt dat de medische handeling (want dat is testen) ook op de beoogde manier gebeurt.

En er is voor een teststraat geen enkele reden om geen arts in dienst te kunnen nemen. Anders dan dat het ze verplicht om zich zich aan de eisen te houden (hygiëne eisen, testen laten afnemen door voldoende geschoold personeel enz.) en dat het een extra mannetje is dat geld kost.
Als er geen artsen zouden zijn, dan zou ik nog mee kunnen komen in je mening. Maar het is geen “niet kunnen”, het is “niet willen”.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 22:59

Shadow0 schreef:
secricible schreef:

Nee, dat geloof ik niet. Ik geloof eigenlijk vooral dat er een hele grote diversiteit is aan commerciele tests van cowboys tot aan gecertificeerde labs.

Ik ben eea aan het navragen, maar het antwoord komt niet meer vanavond denk ik.

Ik heb overigens echt steeds geprobeerd om het beleid het voordeel van de twijfel te geven. En dit is ook niet het enige punt. Maar die houding van niet-nieuwsgierigheid, het niet willen denken in mogelijkheden, het niet op zoek gaan naar nieuwe informatie... die speelt vanaf het begin. Daardoor hebben we ontzettend veel kansen verspeeld en ook veel levens. Ik vind dat moeilijk om te accepteren.

Je hebt je oordeel klaar zonder dat je weet wat er allemaal gebeurt. En dat duidelijk veel meer dan je denkt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 23:11

safina schreef:
Je hebt je oordeel klaar zonder dat je weet wat er allemaal gebeurt. En dat duidelijk veel meer dan je denkt.

Ik wil heel graag meer leren! Dus wat gebeurt er volgens jou dat ik mis? Ik vind het niet leuk om steeds ertegenin te gaan, maar het lukt mij niet om die wel-zoekende, aanpakkende positieve houding te vinden. Ik sta echt open voor betere informatie en argumenten, zeker als die niet de hele tijd gaan om mijn vooroordelen maar ietsjes meer op de inhoud. Echt, ik wil het graag weten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 23:32

Shadow0 schreef:
safina schreef:

Ik wil heel graag meer leren! Dus wat gebeurt er volgens jou dat ik mis? Ik vind het niet leuk om steeds ertegenin te gaan, maar het lukt mij niet om die wel-zoekende, aanpakkende positieve houding te vinden. Ik sta echt open voor betere informatie en argumenten, zeker als die niet de hele tijd gaan om mijn vooroordelen maar ietsjes meer op de inhoud. Echt, ik wil het graag weten.

Als je veel wilt leren, doe dan geen aannames, maar stel vragen. Je hebt nu een hele voorstelling gemaakt over dingen die niet zouden gebeuren, interesse die ergens niet zou zijn, terwijl er juist volop beweging is. Dingen die misschien niet in de media of jouw andere bronnen gedeeld worden, maar die je wel weet en ervaart als je er middenin zit. Ik schreef hierboven al aan post over wat ontwikkelingen die gaande zijn. Heb je dat gelezen?

Verder weet ik even niet zo goed wat ik met je aanmoet. Je posts over de betrokken instanties zijn standaard zuur van toon. Als ik uitgebreid inhoudelijk op reageer door je dingen uit te leggen, door je een beeld te geven van hoe dingen gaan en waarom ze gaan zoals ze gaan (en soms niet gaan zoals ze zouden moeten gaan), reageer je steeds niet terug. Je slaat het over. En volgt er even later weer een zure post. En nu wil je opeens vanalles leren. Waar heb ik eerder die al dingen voor geschreven dan? -O-