Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 22:04

Shadow0 schreef:
Op dit moment is de verspreiding van het virus toch al best breed. Dus veel mensen zijn wel in contact gekomen met iemand die geinfecteerd is. En als alle contacten dan 14 dagen helemaal binnen moeten blijven, zou het heel goed kunnen dat er uiteindelijk juist veel meer mensen onder strengere regels binnen moeten blijven dan nu. Realiseer je dat ook.

(Dat kan een strategie zijn als dat een doordacht, overwogen plan is om het virus helemaal uit te doven, alleen... het komt nog niet echt over als een doordacht plan.)

Ruitje: dat ja.

Maar wanneer dat dus niet gebeurt, en je niet in aanraking bent geweest met een Corona patiënt, mag je dan dus ‘wel naar buiten’? Er gaat nu zoveel informatie rond dat het even zoeken is tussen de bomen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 22:04

ruitje schreef:
Bijvoorbeeld:
Als jij nu in de supermarkt geweest ben en langs iemand met Corona hebt gelopen mag je met die app 2 weken niet naar buiten. Nu, als je geen klachten hebt wel.

Dat denk ik?

Dat zou kunnen (ik weet niet welke beperkingen er uit de app volgen).

Maar moet ik naar buiten willen als ik iemand met Corona ben tegengekomen, of moet ik twee weken binnen blijven om te zorgen dat de verspreiding bij mij iig stopt..

Over Zoom (die datalekken zijn/worden gefikst) en de andere apps.. veel zijn misschien ook ontwikkelfouten? Ik weet het niet hoor, maar oa Zoom heeft aangegeven dat ze de grote gebruikersgroep niet echt hadden verwacht ooit.

Daarbij, gebruik ik dan liever een app van een (mijn) overheid (die zich aan regels zou moeten houden) of een app van 1 of andere louche ontwikkelaar die ik in iedere appstore kan downloaden (al dan niet ook nog tegen betaling) met een hele waslijst aan voorwaarden die ik (en 90% van de gebruikers denk ik) niet lees.. ?

Ik heb overigens nog geen duidelijke mening, ik overdenk de voors en tegens.. :j

Edit: dus de app springt heel goed in op de behoeften van mensen die vanaf dag 1 voor totale lockdown waren... want die wilden toch al niet dat er mensen buiten zouden komen.. Dan is het toch beter dat er zoveel mogelijk mensen 'opgesloten' worden door zo'n app?

Waarbij ik me afvraag of de app een soort enkelbandfunctie krijgt, dat er ergens in een meldkamer sirenes afgaan als je toch naar buiten gaat (kan hoor, geen idee)

Het werd wel genoemd in combinatie met testen (ik weet allleen niet precies welke testen), dus wellicht als blijkt dat er genoeg mensen getest kunnen worden op antistoffen (of hoe werkt dat) en de groepsimmuniteit (wat het plan was) is al verder dan we weten, dat die app er niet hoeft te komen (ook weer, geen idee precies).
Laatst bijgewerkt door Cer op 07-04-20 22:09, in het totaal 1 keer bewerkt

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 22:06

Er zijn al landen waar dit soort apps geactiveerd zijn. Nederland kijkt daar heel goed naar en evalueert welke dingen ze willen overnemen, wat er fout gaat en waar ze naar moeten kijken.

Ik ga maar eens af wachten waar ze mee komen (ook hier in Spanje), voor ik de plannen veroordeel.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 22:07

sureido schreef:
En ik studeer bestuurskunde dus ik vind die afwegingen heel interessant en wat de meningen daarover zijn, volksgezondheid of economie. Ik praat helemaal nergens om heen, ik kan namelijk wel banketstaaf over volksgezondheid en dat er veel mensen sterven en bla bla, maar dat is allemaal al informatie die we weten toch? Zoals je kan lezen heb ik namelijk letterlijk gezegd: "Verder ben ik er niet voor om dadelijk 1 mei alles open te gooien". Ik praat echter wel door over bijvoorbeeld straks tijdens de zomer, en later. Ook jij kan de cijfers dan helemaal niet weten, dus misschien gaat dat cafe op de hoek wel open, met beperkt aantal bezoekers.

En er moet inderdaad een afweging gemaakt worden, maar het moet ook niet énkel over volksgezondheid gaan.

Denk je niet dat die afweging gemaakt wordt? Denk je niet dat dat in de eerste plaats de reden was dat er discussie was over wel of niet lockdown? Ik begrijp niet goed wat je nu heel de tijd roept als ik eerlijk ben. Jij vindt dat het sneller open moet, dat is duidelijk. Maar maak er nu niet van dat er met economie geen rekening gehouden wordt, want dat is echt zorg nummer 1 van de overheid.

Men verwacht veel meer schade indien de IC overbelast raakt en mensen die diezelfde economie aandrijven met velen sterven.

In ieder overleg waarin de regels verlengd zijn is die afweging gemaakt.

Wat is je punt nu?

Destination

BregtjeK schreef:
https://tweakers.net/nieuws/165574/priv ... virus.html

'Privacytoezichthouder wil een overkoepelende EU app voor tracken coronavirus'.

Hoe moet dit gezien worden in combinatie met het bericht dat de macht van China door de Coronacrisis groter wordt?
Huawei, 5G..
Iedereen moet online werken, digitale 'revolutie'.
Zoom (volgens mij ook door Tweede Kamer leden gebruikt) blijkt lek, meeste facetime apps zijn ook onveilig, best handig om gezichtsherkenning straks mee in te voeren, alvast een dikke database.

En dat alles trouwens in combinatie met een landelijke overheid die politienetwerk niet eens voor elkaar krijgt en ga zo maar door.

Dat wordt straks laveren tussen plekken en dingen die nog mogen of kunnen zónder dat je aan al die onzin mee wenst te doen.
O en had ik het al gehad over het wegpesten van contant geld...

To much, to soon.
En helaas de grenzen gesloten naar landen waar het relaxter is.

Tot zover my two cents.
Wie denkt: deze bokker ken ik niet, ik ben in het verleden heel actief geweest hier, heb nu recent een nieuw account aangemaakt. Dus ben wel iemand van het eerste uur geweest. Wat er momenteel in de maatschappij gaande is bevalt me echt helemaal niet! (zoveel zal wel duidelijk zijn).

Het Coronavirus heeft echt niets met Huawei en 5G te maken := Misschien past het topic over complottheorieën omtrent het Coronavirus beter in je straatje.

Chubby

Wij mogen als gemeentelijke overheid al niet met Zoom werken. Rijksoverheid ook niet, lijkt me.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 22:08

mag schreef:
Ben benieuwd hoe de app gaat werken. Mijn buurman is besmet (getest). Ik kom niet met hem in contact maar met een muur ertussen wel binnen 1,5m. Zou zo’n app dat dan herkennen als veilige barrière? Of moet ik dan samen met de buren in quarantaine... :')

Ik heb nog wel wat vragen. Niet (per se) voor jou overigens.

Vraag 1: Mijn moeder van 84 en mijn gehandicapte broer hebben geen telefoon met apps. Die moeten dan dus maar standaard in quarantaine neem ik aan?

Vraag 2: Stel ik heb die app en ik test ‘positief’. Dan moet ik in zelfquarantaine, toch? Maar de volgende stap is dan toch dat iemand moet kunnen checken of ik dat ook doe, of niet dan? Anders werkt het feest niet. Ik zal dus zeg maar digitaal herkenbaar moeten zijn of worden?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 22:09

Chubby schreef:
Wij mogen als gemeentelijke overheid al niet met Zoom werken. Rijksoverheid ook niet, lijkt me.

Ook op school zijn we kritisch maar helaas is het de beste optie om nog SE’s af te nemen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 22:10

Ik heb het app-verhaal gemist. Maar dat gezegd hebbende: het lijkt me dat het nut ervan staat of valt met de uitvoering en de nauwkeurigheid van zo'n app. Als ik een melding zou krijgen dat mijn telefoon in de buurt is geweest van een met Covid besmette persoon en ik weer niet wanneer en waar precies, dan kan dat dus best een buurtgenoot zijn die ik tijdens het uitlaten van de honden op drie meter afstand ben gepasseerd? Als het op die manier werkt, zou ik weinig aandacht aan zo'n melding besteden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 22:11

Cowboy55 schreef:
mag schreef:
Ben benieuwd hoe de app gaat werken. Mijn buurman is besmet (getest). Ik kom niet met hem in contact maar met een muur ertussen wel binnen 1,5m. Zou zo’n app dat dan herkennen als veilige barrière? Of moet ik dan samen met de buren in quarantaine... :')

Ik heb nog wel wat vragen. Niet (per se) voor jou overigens.

Vraag 1: Mijn moeder van 84 en mijn gehandicapte broer hebben geen telefoon met apps. Die moeten dan dus maar standaard in quarantaine neem ik aan?

Vraag 2: Stel ik heb die app en ik test ‘positief’. Dan moet ik in zelfquarantaine, toch? Maar de volgende stap is dan toch dat iemand moet kunnen checken of ik dat ook doe, of niet dan? Anders werkt het feest niet. Ik zal dus zeg maar digitaal herkenbaar moeten zijn of worden?

ja dat zijn volgens mij precies de dingen die ook de 'overheid' nog aan het bekijken is, dus dat weet niemand nog. Die hele app zoals ze m hier eventueel zouden willen implementeren is nog in de testfase.. dus antwoord op je vraag is er denk nog niet..

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 22:11

Chubby schreef:
Mijn broer werkt als ic arts met corona patiënten. Hij wordt geacht geen live sociale contacten te onderhouden nu. De boodschappen mag hij doen, verder niks naast zijn werk. Dat heeft een enorme impact op hem, want er is dus amper ruimte om stoom af te blazen na een (bizarre) werkdag.

Ik ben benieuwd wat zo'n maatregel voor het zorgpersoneel gaat betekenen. Want contact met hem, zou betekenen dat ik in thuisquarantaine moet? Oftewel: zorgpersoneel moet maanden in sociale isolatie? :=

Dat is bij ons ook zo. Ik werk niet in het ziekenhuis, maar in revalidatiecentrum dus het is iets minder streng. Maar ons wordt wel gevraagd heel goed na te denken in je leven naast het werk en zo min mogelijk live sociale contacten te onderhouden.
In de praktijk betekent dat dat ik alleen naar mijn werk ga en weer terug :+ In de supermarkt ben ik al weken niet geweest, hoogstens een paar keer bij de slager.
Maar ik heb wel contact met mijn man en kinderen. Dat scheelt.

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 22:12

Chubby schreef:

Hoge scholen zelfs niet :')

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 22:16

SinneJ, ik vraag me echter ook af wat jouw punt is wat je nu wilt maken. Nu zeg ik al voor de derde (en ik hoop laatste) keer dat ik ook niet wil dat in mei alles zomaar open gegooid wordt. Ik denk echter dat de nummer 1 zorg van de overheid is dat de IC niet overbelast raakt, niet de economie momenteel, maar dat het punt economie nu wel steeds hoger komt. Goed, daar verschillen wij blijkbaar dan in van mening. Ik merk op tv en de radio dat er steeds meer over gepraat wordt en dat haalde ik aan in dit topic. Vooral hoe lang dit nog zo door kan gaan, wat acceptabel is, wanneer mensen met de kont tegen de krib gaan. Dat haal ik echt niet zomaar ergens uit de lucht hoor. Maar het heeft geen zin om te reageren op je, want het is echt een nutteloze discussie aan het worden die toch op niks uitdraait. Dus bij deze moet je het hiermee maar mee doen! :D

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 22:18

Cer schreef:
ruitje schreef:
Bijvoorbeeld:
Als jij nu in de supermarkt geweest ben en langs iemand met Corona hebt gelopen mag je met die app 2 weken niet naar buiten. Nu, als je geen klachten hebt wel.

Dat denk ik?

Dat zou kunnen (ik weet niet welke beperkingen er uit de app volgen).

Maar moet ik naar buiten willen als ik iemand met Corona ben tegengekomen, of moet ik twee weken binnen blijven om te zorgen dat de verspreiding bij mij iig stopt..

Over Zoom (die datalekken zijn/worden gefikst) en de andere apps.. veel zijn misschien ook ontwikkelfouten? Ik weet het niet hoor, maar oa Zoom heeft aangegeven dat ze de grote gebruikersgroep niet echt hadden verwacht ooit.

Daarbij, gebruik ik dan liever een app van een (mijn) overheid (die zich aan regels zou moeten houden) of een app van 1 of andere louche ontwikkelaar die ik in iedere appstore kan downloaden (al dan niet ook nog tegen betaling) met een hele waslijst aan voorwaarden die ik (en 90% van de gebruikers denk ik) niet lees.. ?

Ik heb overigens nog geen duidelijke mening, ik overdenk de voors en tegens.. :j

Edit: dus de app springt heel goed in op de behoeften van mensen die vanaf dag 1 voor totale lockdown waren... want die wilden toch al niet dat er mensen buiten zouden komen.. Dan is het toch beter dat er zoveel mogelijk mensen 'opgesloten' worden door zo'n app?

Waarbij ik me afvraag of de app een soort enkelbandfunctie krijgt, dat er ergens in een meldkamer sirenes afgaan als je toch naar buiten gaat (kan hoor, geen idee)

Het werd wel genoemd in combinatie met testen (ik weet allleen niet precies welke testen), dus wellicht als blijkt dat er genoeg mensen getest kunnen worden op antistoffen (of hoe werkt dat) en de groepsimmuniteit (wat het plan was) is al verder dan we weten, dat die app er niet hoeft te komen (ook weer, geen idee precies).

Ik probeerde alleen uit te leggen wat Shadow bedoelde :o

Nog wel wat betreft je enkelband: er zijn landen waar je als je in quarantaine moet een bandje om moet wat in contact staat met je mobiel. Als je te ver weg gaat van je mobiel word dit gemeld aan de overheid.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 22:21

sureido schreef:
SinneJ, ik vraag me echter ook af wat jouw punt is wat je nu wilt maken. Nu zeg ik al voor de derde (en ik hoop laatste) keer dat ik ook niet wil dat in mei alles zomaar open gegooid wordt. Ik denk echter dat de nummer 1 zorg van de overheid is dat de IC niet overbelast raakt, niet de economie momenteel, maar dat het punt economie nu wel steeds hoger komt. Goed, daar verschillen wij blijkbaar dan in van mening. Ik merk op tv en de radio dat er steeds meer over gepraat wordt en dat haalde ik aan in dit topic. Vooral hoe lang dit nog zo door kan gaan, wat acceptabel is, wanneer mensen met de kont tegen de krib gaan. Dat haal ik echt niet zomaar ergens uit de lucht hoor. Maar het heeft geen zin om te reageren op je, want het is echt een nutteloze discussie aan het worden die toch op niks uitdraait. Dus bij deze moet je het hiermee maar mee doen! :D

Je beseft dat de economie bestaat uit mensen he? Je ziet gewoon niet voldoende het verband tussen gezondheidszorg en economie vrees ik. Het is gewoon niet waar wat je zegt. Als de IC overbelast raakt gaan er mensen dood en draait de economie voor generaties niet meer. Nu gaat het om een kortere periode. Die afweging is weldegelijk gemaakt. Daarnaast is er nog steeds zoiets als moraliteit waarin je mensenlevens moeilijk een monetaire waarde kan geven. Hoeveel mensen wil je opofferen voor het redden van 1 bank? Hoeveel voor het openhouden van dat zwembad? Zo zou men moeten gaan denken als economie absolute nummer 1 was. Dat kan gewoon niet.

Hoelang mensen zaken nog gaan verdragen is zeker een belangrijk punt, maar dat gaat men niet openbaar bespreken, dat wordt door professionals afgewogen en heeft ook te maken met capaciteit voor handhaving.

Prima als je niet meer wil reageren, sureido, ik ga gewoon door met argumenteren :+

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 22:23

@ruitje: ja snap ik, alleen de eerste regel van mijn post ging daarover :j
niet het hele verhaal hoor :')

Die landen met de enkelbanden zijn denk ook de landen waar ze overal camera's hebben staan?

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 22:27

sureido schreef:

Als het kan, zullen ze het zeker doen.
Maar teveel zieken tegelijkertijd en een zorgstelsel wat instort (wat daarmee meer doden en niet alleen die 80 plussers) is net zo slecht voor de economie. De economie krijgt hoe dan ook een klap, het enige wat je nog een beetje kan redden door maatregelen zijn levens.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 22:27

Cer schreef:

Die landen met de enkelbanden zijn denk ook de landen waar ze overal camera's hebben staan?

Probeer het te vinden maar als ik nu zoek op 'querentaine en telefoon'

Kom ik nu allemaal Nederlandse berichten tegen :')

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 22:28

Die Baudet gaat gewoon in discussie met een arts-microbioloog van het Amphiaziekenhuis. 8)7 bij NPO1.

BregtjeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 22:29

Lestrange01 schreef:
Chubby schreef:

Hoge scholen zelfs niet :')

Rutte noemde het zelf in een persconferentie. Vergaderen via Zoom, als 1 van de creatieve oplossing momenteel.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 22:29

Electra63 schreef:
Die Baudet gaat gewoon in discussie met een arts-microbioloog van het Amphiaziekenhuis. 8)7 bij NPO1.

Had niets anders verwacht :')

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 22:30

Cer schreef:

En wellicht zelfs gratis vliegreizen boven zee.....enkeltjes, maar dan toch.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 22:34

Ik ga die app niet gebruiken. Ik vind het echt een stap te ver gaan. Wat is dan next? Ook laten zien wanneer je bij een veroordeelde verkrachter in de buurt bent? HIV besmette personen weergeven? Pedo’s in de buurt?
Ik vind het al geen fijn idee dat mijn telefoon weet waar ik op welke dagen naar toe ga. Nee, gaat mij iets te ver allemaal.

nynke55

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 22:35

Er word nu wel heel veel gespeculeerd, volgens mij weten Rutte en de zijnen nog niet eens hoe dat moet gaan werken, laat staan wij. Ik ga in elk geval nog niet beslissen.

HELder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 22:37

Hier in Oostenrijk is er nu al zo'n app van het Rode kruis. Hij is al in gebruik, maar moet nog flink doorontwikkeld worden. Hier hopen ze dat zo veel mogelijk inwoners de app gaan gebruiken. Hij is zo ontworpen dat je pas een melding krijgt als je 15 minuten of langer samen bent geweest met iemand met corona verdacht. Dus niet als je alleen iemand gepasseerd bent op straat. Voor de mensen zonder smartphone is het plan om sleutelhangers te maken met hetzelfde effect. Het is geen op zichzelf staand iets, maar een aanvulling op de bestaande maatregelen. Veel testen lijkt me wel een voorwaarde voor het goed functioneren van zo'n app.