Dingen die je je af vraagt deel 3!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

poes

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 07:42

Voor mij zijn garnalen, scampi en gamba’s echt drie verschillende dingen :D

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

In die volgorde dus :D

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 07:53

Britta31 schreef:
Als je uit een app groep bent gegooid,kan je dan nog wel je eigen berichten die je heb geplaatst in die groep nog lezen?

Ja. Enkel tot het moment dat je nog wel in de groep zat.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 08:04

@poes denken wij er hetzelfde over dus en ik ben dus echt een Nederlander :))

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 10:27

culaccino schreef:
iirrssjjee schreef:

Dit weet ik inddd, want dit gold 2 weken geleden dus voor mijn man, maar aangezien ik 8 weken immuun zou moeten zijn en testen geen nut heeft (i.v.m. reststoffen enz) vraag ik me af hoe het dan zit....

Hmm goeie vraag! Ik lees wel dat als je gevaccineerd bent, je als "nauw contact" nog steeds in quarantaine moet omdat bijv. nog niet bekend is of je het virus misschien nog wel kunt verspreiden. Maar ik kan jouw vraag ook niet vinden. Ben benieuwd wat ze zeggen. Beterschap voor je man!

Ja dat vond ik ook haha. De GGD geeft aan dat wanneer wij gewoon onderlinge afstand houden, ik naar buiten mag!

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 10:39

Knert schreef:
Britta31 schreef:
Als je uit een app groep bent gegooid,kan je dan nog wel je eigen berichten die je heb geplaatst in die groep nog lezen?

Ja. Enkel tot het moment dat je nog wel in de groep zat.

Hoe moet dat dan? En kunnen de mensen in de groep dat zien?

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 10:49

Dat je verwijderd bent? Ja, en ook door wie. Jouw berichten tot dan toe blijven gewoon staan in de appgroep.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 10:50

Nee,dat ik mijn berichten terug lees.Kunnen ze dat zien.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 10:51

@Britta: gewoon, in diezelfde groep lezen. :?
Je bent er dan uit. Maar die groep bestaat nog. Ook op jouw scherm, totdat je de conversaties of de groep wist.
Dus jij kunt alle berichten lezen tot het moment dat je eruit gegooid bent. En nee, al lees je alles 80 keer over, dat krijgt niemand mee

@Poes: hier in Spanje hebben we Gamba nr 1 t/m nr5. Zijn simpelweg gewichtscategoriën. Zelfs de kleinste is nog steeds geen garnaal, zoals in NL bekend. Die heten camarónes, maar dat is ook echt een ander beestje.

Op jouw foto's zijn de 2e en de 3e foto allebei Gamba, maar dus verschillende grootte.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 11:52

Britta31 schreef:

Je kunt alles uit de groep nog lezen, enkel niet meer reageren.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 14:12

Britta31 schreef:
Nee,dat ik mijn berichten terug lees.Kunnen ze dat zien.

Nee ze kunnen niet zien dat jij terugleest. Jij leest alleen jouw op je telefoon opgeslagen berichten terug, je maakt geen verbinding met de groep.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 19:12

Gisteravond (20:30) in de supermarkt vroegen twee jongens van +/- 15 jaar aan mij (ik was klant) waar de plastic bekertjes waren.

Ze zaten elkaar wat aan te sporen en ze waren beiden wat aan het lachen voordat eentje naar voren stapte met: 'Mevrouw weet u waar de plastic bekertjes liggen?'. En toen ik antwoorde moesten ze beiden lachen. Dus maar geantwoord met 'Fijne avond!' :')

Ik zit nog steeds te denken wat dat betekent. Drinkt de jeugd van tegenwoordig drank uit plastic bekertjes? Lijkt mij niet. Straattaal rondom drugs lijkt me ook niet.

APCIII

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 19:32

Ik denk dat ze gewoon een willekeurige vraag aan een leuke meid probeerden te stellen om te kijken hoe je zou reageren :P

(maar ik zit ook niet zo in die moderne straattaal-dialecten :+ )

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 13:37

Palmera schreef:
@Britta: gewoon, in diezelfde groep lezen. :?
Je bent er dan uit. Maar die groep bestaat nog. Ook op jouw scherm, totdat je de conversaties of de groep wist.
Dus jij kunt alle berichten lezen tot het moment dat je eruit gegooid bent. En nee, al lees je alles 80 keer over, dat krijgt niemand mee

@Poes: hier in Spanje hebben we Gamba nr 1 t/m nr5. Zijn simpelweg gewichtscategoriën. Zelfs de kleinste is nog steeds geen garnaal, zoals in NL bekend. Die heten camarónes, maar dat is ook echt een ander beestje.

Op jouw foto's zijn de 2e en de 3e foto allebei Gamba, maar dus verschillende grootte.

Ja ziet er idd hetzelfde uit :j o en Dan zijn er ook nog langoustines en rivierkreeftjes. Ingewikkeld :D

f4bjheu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 22:28

Denk gewoon op jacht naar bekertjes voor drank of op verzoek van moeder ofzo en spannend om iemand aan te spreken hahaha

Wat ik me af vraag; hoe gaat het nu eigenlijk met de muziek industrie? Ik snap dat geen concerten minder inkomsten betekend maar kan me voorstellen dat radio en spotify nu overuren draaien

Ook; waarom zeggen Engelsen bijvoorbeeld fifty six en wij zes en vijftig?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 23:19

Daar is geen sluitend antwoord op, maar ik kan wel een artikel met je delen over het onderwerp. :)

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 23:24

f4bjheu schreef:
Denk gewoon op jacht naar bekertjes voor drank of op verzoek van moeder ofzo en spannend om iemand aan te spreken hahaha

Wat ik me af vraag; hoe gaat het nu eigenlijk met de muziek industrie? Ik snap dat geen concerten minder inkomsten betekend maar kan me voorstellen dat radio en spotify nu overuren draaien

Ook; waarom zeggen Engelsen bijvoorbeeld fifty six en wij zes en vijftig?

De Duitse manier hetzelfde als de Nederlandse: volgorde klein-groot en dan in groepjes van honderdtallen, dus voor 3734 zeggen wij "zevenendertighonderd-vierendertig", in het Duits gaat het ook zo. De Engelsen groeperen niet naar honderdtallen en de volgorde is altijd groot-klein, dus correct is "threethousandsevenhundredthirtyfour" en niet "thirtysevenhundredthirtyfour".

In het moderne Noors is dit precies hetzelfde, dus 3734 is "tritusensjuhundretrettisju". Dus drieduizend honderdzevenendertig. Dit mag in het Nederlands en Duits ook, maar het is minder gebruikelijk. Wij doen klein-groot binnen de groepjes, dus zevenendertig en niet dertigenzeven.

De volgorde binnen die groepjes is dus andersom. Noors "trettifire" voor vierendertig, net als in het Engels "thirtyfour". Het komt m.i. door de invloed van het Deens op het Engels, wat dateert uit de regeringsperiode van Knoet de Grote (995-1035), dus nog vóór de verovering door de Normandiers in 1066. Het Engels is in deze periode ontstaan uit Duits (Saksisch) en Deens (Noords). Door de Franse invloed kwamen er veel leenwoorden in de Engelse taal, maar de grammatica bleef in grote lijnen Noords.

Het Nederlands is veel dichter bij het Germaans gebleven en daarom doen wij het anders. In het Frans werkt het weer anders, omdat daar niet-decimaal wordt doorgeteld: Quatrevingt is 80, dus 4x 20, quatrevingtdeux is 82, dus in volgorde groot-klein, maar de groepering werkt anders en de regels zijn veel ingewikkelder. Dit komt omdat het Frans een latijnse taal is. Ik zou het Frans dus liever buiten beschouwing laten in het hele verhaal. Voor telwoorden is het Nederlands bijna letterlijk Duits (Germaans) en in het Engels zijn ze Deens/Noors (Noords).

Bron: https://www.startpagina.nl/v/kunst-cult ... nty-three/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 23:37

Ik heb sterke vraagtekens bij dat antwoord, niet in de laatste plaats omdat degene die dat heeft opgetekend duidelijk geen kaas heeft gegeten van bepaalde taalkundige terminologie en ook totaal geen benul heeft van de historische verspreiding en ontwikkelingen van het Engels. := Bovendien is het ook meer een beschouwing ("dit is wat we zien") dan echt een verklaring ("waarom is dit wat we zien?"). Ik ga nu slapen, maar kan er morgen wel even wat dieper in duiken.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 07:44

Belgen zeggen ook echt sneller drieduizenvierhonderdachtendertig en helemaal niet vierendertighonderdachtendertig.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 10:02

Ja inderdaad, ik zat al te kijken van :? :? Maar wij spreken het dus niet zo uit. Af en toe met ronde honderdtallen hoor ik wel eens 'dertienhonderd' of iets dergelijk.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 10:34

Wat er de achtergrond van is dat mensen, random komma's in zinnen zetten, zodat je, je twee keer moet afvragen wat er staat.

Ik zie het vooral bij een herhaling van een voornaamwoord, maar ook bij andere plekken in de zin waar echt geen pauze hoort te vallen.

Dax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 11:49

Volgens mij is het een tijd mensen aangeleerd om tussen twee voornaamwoorden een komma te plaatsen, dus inderdaad “je, je”. Ik herinner me in ieder geval nog wel iets in die geest van de middelbare, hoewel ik het nu niet meer doe omdat het niet correct voelt. Dat is dus wellicht nog te verklaren :D Waarom mensen op andere willekeurige plekken in een zin komma’s plaatsen, geen flauw idee.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 12:20

Oh echt, is dat mensen aangeleerd? Ik had er echt nog nooit van gehoord en vond het zeer onlogisch :)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 12:33

Tussen je en je is mij geloof ik ook aangeleerd.
Verder ben ik bijna alles kwijt betreft spelling, dus doe maar wat.
Maar dat had iedereen al door denk ik :P
Al een opfris cursus gevolgd bij Laudius maar helaas, het blijft niet meer plakken.
Dus ik zet ook maar komma's waar ik denk dat ze moeten. Sorry :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 12:40

Sheran schreef:
Oh echt, is dat mensen aangeleerd? Ik had er echt nog nooit van gehoord en vond het zeer onlogisch :)
Ik heb er ook nog nooit van gehoord en ik zie het ook voorbij komen bij mensen van ongeveer mijn leeftijd. Zouden die mensen niet gewoon in de war zijn met een komma tussen twee persoonsvormen?

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 14:16

Ik vind het vaak ook niet logisch, maar weet vrij zeker dat mijn spellingchecker het (een tijd lang) heeft geadviseerd. Dat zal gestoeld zijn op officiële regels, neem ik aan.