Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Moonfight

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-22 12:45

Verloop van Marek kan heel snel maar ook heel traag gaan. Alleen jonge kuikens kunnen besmet raken met Marek. Dan worden ze er ziek van als ze rond de 6 maanden oud zijn. Ouderen kippen raken niet meer besmet met een ziektebeeld als gevolg. Dragerschap heb je wel maar dat is volgens mij meer een probleem onder ingeënte kippen. Daarom kan je die slecht houden bij kippen die niet gevaccineerd zijn.

Maar fijn dat je ze daar heen kan brengen Century!

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 13:55

Hij lijkt ietsjes slechter te gaan maar loopt nog wel mee en eet. Als hij het zo nog een paar dagen volhoudt vind ik dat nog wel acceptabel. Ook al is ie voor de slacht, ik wil niet dat ie lijdt. Dus hij moet nog wel even kip kunnen zijn.
De rest van de kuikens kan dus ook nog ziek worden begrijp ik. Dat is dan even afwachten. Die lijken het allemaal goed te doen. Ik ga drie hennen aanhouden van de batch, drie Orpingtons in dubbelgezoomd goudpatrijs, ik hoop dat zij gewoon gezond blijven.
Ik heb wel gevaccineerde Maransen maar volgens mij niet tegen Marek. Rest is niet gevaccineerd zover ik weet. En ik had met opzet de kuikens binnen laten opgroeien en buiten gescheiden van de groten, maar er is dus toch iets 'overgesprongen' dan.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 16:26

Welk recept gebruiken jullie voor zuurkool? Ik heb nu een witte kool liggen waarvan ik dan maar zuurkool ga maken voor mijn man.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 22:54

Daar kan ik je helaas niet bij helpen Prairy! Niet zo'n fan van zuurkool hier. Volgens mij maakt Marcella wel regelmatig zuurkool?

Ik heb de kuikens / kippen net naar de slacht gebracht. Toch wel een raar gevoel altijd.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 23:46

Ja alleen van spitskool met witte kool nog nooit gedaan.

Zou even moeten kijken.

Recept volgens Weck.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 12:21

Cantury, was het ene kuiken nog goed genoeg geblevben tot het weg brengen?

Moestuin, ik denk inderdaad dat het een hele waardevolle skill is om te kunnen!
Misschien ooit nog eens voor mij ook, wie weet waar de toekomst heen gaat :D

Prairy, zo'n schelp had ik inderdaad ook aan gedacht :)
Helaas ook nog geen ervaring met zuurkool dus ook geen tips helaas :(

Met veel interesse ook de rest van jullie verhalen over koeien, geiten, schapen enz gelezen.

Ik heb de kans om 3 geiten over te nemen, of najha ze staan nu op mijn werk en hun weitje is niet goed geschikt voor ze dus die moet veranderd worden. Daar hebben ze de eerst tijd nog geen tijd voor dus de geiten staan op het moment in een wat krappe stal. Ik mag ze hebben als ik wil, echter wil ik aan geen enkel dier beginnen zonder onderzoek en te weten waar ik aan begin enz.

Zou zouden hier dan bij de paarden samen moeten, kan dat?
Hoe zit een geit kwa ontwormen?
Zoals ze nu leven hebben ze een weitje met daarin een klein laag hok waar ze in kunnen schuilen, niet enorm groot, ze zullen er met zijn 3e net in kunnen liggen denk ik. Verder krijgen ze nu 2x per dag een beetje hooi en that's it volgens mij. Hun weitje heeft gras en iets anders maar daar eten ze niet van, gevolg 1 van de 3 staat meer buiten de wei dan erin. Ze staan hier het hele jaar door dus ook in de winter als er een dik pak sneeuw ligt.

Hier zouden ze dan bij de paarden komen te lopen, de paarden zullen waarschijnlijk eerdaags weer in de padock gaan, ik heb geen ilusie dat de geiten niet tussen de draden door zullen kruipen dus die zullen vermoedelijk de hele weide als ruimte houden.
We komen hier om in de bramen enz., toevallig de hele ochtend bezig geweest om de plek van de hooibak van de paarden weer uit te knippen zodat het weer toegankelijk is.
Mijn idee is volgend jaar zomer ze met de paarden mee naar de grote wei te brengen, of ze zelfs deels alleen daar te laten staan maar dan wel met een electrisch net om ze zo blok grazend daar rond te laten gaan in de hoop dat ze de bramen daar kunnen temmen.
Mijn droom is zelf geitenmelk te kunnen maken en ik zag dat je blijkbaar met geitenmelk ook zeep kan maken enz. Ik heb zo verder nog nooit geitenmelk gedronken, is dit een beetje vergelijkbaar met koeienmelk?
Verder mijn twijfel, ze zullen genoeg braam enz hebben om van te knabbelen maar gaan ze de hazelnoten struiken en andere bomen een beetje met rust laten zo lang ze genoeg braam, gras, hooi en andere takjes spul te eten hebben? Dit is namelijk een grote no go voor mijn schoonmoeder.

Overall dus vooral de vraag wat is jullie advies? Het zijn trouwens 3 dames van ik dacht tussen de 2 en 2,5 jaar oud ongeveer van een melkgeiten ras.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 12:39

Nee. Ze gaan je bomen zeker niet met rust laten, dat kan ik je wel garanderen. Is het niet om aan de bast te knagen, dan is het wel om er lekker tegenaan te schuren, al dan niet meer hoorns.

Maar goed, waarschijnlijk ken je mijn standpunt qua geiten wel al :')

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 12:46

Geiten zijn meer browsers dan grazers, ze eten dus liever hoger dan van de grond (waar het gras is). Maakt ze heel nuttig om allerlei struikgewas terug te snoeien dat anders je weides overneemt, maar dat soort spul groeit minder snel terug dan gras. Langer tijd nodig tussen graasdagen per plek of er is eigenlijk geen echt voer meer voor ze. Grazen zullen ze dan wel, maar ander spul hebben ze liever. Browse betekent ook minder gevoelig voor wormen, want die leven in de onderste laag gras en daar komen ze liever niet. Samen met paarden kunnen ze helpen met kort houden anders dan gras spul en vrij houden omheiningen, en omdat de wormen soort specifiek zijn (gaan dood in andere diersoort) doorbreekt dat de cyclus voor beide soorten. Let wel goed op met het weer, want geiten zijn niet waterdicht en dus echte watjes als het op regen aankomt. Of electrisch net werkt voor jouw of dat je ze beter leert aan de stick te staan om gericht dat kort te vreten wat jij anders zelf moet snoeien is uitproberen. Voordeel is wel dat stick geen last heeft van allerlei lang gras e.d. In ruig terrein ben je beter af met 3-5 draden dan een net wat lastig tot niet strak te spannen is en waarvoor je eigenlijk eerst een strook moet maaien (weg diervoer, hallo extra werk). Om te melken moeten ze toch netjes kunnen meelopen en andersinds veel in handen zijn. Dan heeft zeg 2x2-3 uur stick per dag om "werk" te doen dat jouw een hoop bespaard + hen van gratis voer voorziet nut tegen flink minder tijd vretend werk. Het maakt elke dag verplaatsen ook duidelijk noodzakelijk en makkelijk, wat ook zowel overbegrazing voorkomt (levert uiteindelijk meer dagen voer/jaar op) en elke dag schoon = weg van eigen wormen.
Je bent wel redelijk tijdgebonden qua wanneer je elke dag dingen doet, en helemaal als je de lammeren er af zou halen, ook al is het met geiten wat makkelijker om ook zonder lammeren er aan 1x daags te melken.
Zorg wel voor een fijne vaste plek om ze te huisvesten met genoeg klim en speelmogelijkheden, echt stevige omheining en verharding zodat die te vegen is, anders zit je daar alsnog rap met een flinke wormendruk/besmetting.

Staan ze nu aan de melk trouwens? Hebben ze nog lammeren aan de voet of worden ze nog elke dag gemolken? Of zijn ze al dragend voor volgend jaar (zal nog koud zijn dan). Bok wil je zeker als je wil melken niet hebben, ze stinken flink (piesen zichzelf onder) en die lucht komt ook in de melk terecht. Simpelste is om ze naar de bok uit logeren te sturen voor X tijd of als ze rits zijn er langs te rijden voor een dekking. Wees dan wel kritisch qua ziektes, hygiene en vaccinaties daar, er zijn problemen die je echt niet in je kudde wil hebben.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 12:48

Alles binnen het bereik van hun bek wordt kaalgevreten. Dus ook tegen de bomen op staan. Met gaas zou je bescherming kunnen fabriceren, maar mijn ervaring is dat ze je blijven verbazen met hun vindingrijkheid :')
Verder hebben geiten een goede schuilgelegenheid nodig. Ze houden niet van regen en tocht.
Ik vind ze geweldig :D

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 13:04

Ik zal zo wat foto's maken van de weide hier thuis en wat foto's zoeken van de grote wei, ze hebben daar overigens bijna 3 hectare waarvan een groot deel braam en ongewense jonge wilgen is. dus daar zullen ze zich zeker niet hongerig worden. Hier hebben we ongeveer 3.500 m2 waar ze dan samen met de paarden zouden lopen. bijna alle kanten omheind met een struik met een hek erin, en die struiken mogen ook flink genoeid worden.

Hoe werk zo'n stick? Wat voor stick is dat en zijn die een beetje makkelijk in een in de zomer harde kleigrond in en uit te krijgen?

Ze hebben geen lammeren en geven geen melk nu.
Dat deel is dan voor de toekomst nog. Ze dan uit logeren sturen om te laten dekken klinkt wel goed, ik wil hier zelf ook eigenlijk geen bok hebben O:)

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 13:11

XxLiEsJuHhxX schreef:
Cantury, was het ene kuiken nog goed genoeg geblevben tot het weg brengen?

Ja, hij was maar een klein beetje slechter geworden en dus gewoon mee nu.

Ik heb een tijd terug ook een topic over geiten gehad, daar vind je misschien ook nog wat info: [BB] Zelf (melk)geiten houden

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 13:30

XxLiEsJuHhxX schreef:
Hoe werk zo'n stick? Wat voor stick is dat en zijn die een beetje makkelijk in een in de zomer harde kleigrond in en uit te krijgen?

https://www.agradi.nl/atlas-spit-75cm.htm
Recht de grond in tikken met hamertje met beetje gewicht (vuistje van 450gram ongeveer) en tikje(s) tegen de zijkant om weer los te krijgen.
Mijn ervaring is liever 2 stuks, ketting/dik touw er tussen en aanbindtouwtje vast op middenpunt. Stuk touw aan 1 kreeg ram (noodgevalletje) ondanks draainde ring om en om pin geheel er omheen gewikkeld. Nu stond hij noodgedwongen dag en nacht er aan ipv deels, want alleen op stal was andere optie. Bij eigen dochters was geen goed plan. Is kort daar na naar slager gegaan.
Maar met paar uurtjes is er vermoed ik zat te doen om niet zo'n rotzooi te maken. Wel is het handig om zeker eerste tijd vanaf kniehoogte/grond afstand vanaf halsband een 1-2m pvc buis of net passend om touw stijf stuk tuinslang te doen, dan leren ze makkelijk er overheen te stappen en niet hun pootjes er in vast te wikkelen. Gevlochten strotouwtjes werken goed voor nodige touw, wel dagelijks nakijken en op tijd vervangen.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 13:47

Geiten zijn geweldig! Overigens hier geen last van bokkenlucht in de melk terwijl meneer er wel al maanden bij loopt. Geiten melk smaakt anders dan koeienmelk maar heeft echt niet die extreme smaak die sommige mensen lijken te vermoeden. Het is een stuk lichter verteerbaar evenals de yoghurt en kaas die je er van kan maken.

Boompjes zullen ze aanvreten al moet ik zeggen dat het hier nog best aardig mee valt.

Ontwormen is vooral lastig omdat er een hoge resistentie is voor diverse werkzame stoffen dus je zal goed moeten opletten welke producten je gebruikt en wanneer.

Onze geiten kunnne overdag schuilen onder een overkapping en gaan de nachten op stal. In de ochtend melk ik en daarna zet ik ze buiten indien het weer het toe laat. Per saldo staan ze denk ik niet meer dan 14 dagen per jaar heel de dag binnen. We vinden op een dag meestal wel een paar uur dat het droog genoeg is dat ze lekker even buiten de poten kunnen strekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 14:23

Ik merk hier ook helemaal niets van een bokkenlucht in de melk. Zou ook niet weten hoe dat kan tenzij hij er zijn sik zou doorhalen.

Meet Luc. Luc is een 2 jaar oude bok. Luc heeft afgelopen weekend ontdekt dat de stroom niet meer goed doorstroomde. Hebben wij geweten.

Afbeelding
Afbeelding

Geiten eten alles. Dus de hazelaar en dergelijke, nee. Dit gaat niet veilig zijn vrees ik. Ze zijn ook best vocaal. Als ik buiten kom en ze horen mij dan begint 1 van de 3 altijd te gillen. Melken = eten (korrel) dus ze willen het liefst elk uur gemolken worden zodat ze kunnen vreten. Hier lopen ze met schapen en pony’s maar de geiten zijn baas. Die laten zich echt niet doen. Ik heb ze achter schapendraad met ervoor 4 stroomdraden. Ze zijn gek op distels, bomen en dergelijke.

Geitenmelk smaakt sterker dan koemelk, maar die wrange smaak van uit de winkel heeft het zeker niet. Na 3/4 dagen begint hij wel erg sterk te smaken. Dan gaat hij hier naar de varkens. Wat kan wel van invloed zijn op de smaak: Voeding, hormonen, leeftijd lam, medicatie, algemene gezondheid etc.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 14:41

Bedankt voor alle input :D

Ik heb eventjes wat foto's gemaakt van ons stukje wei thuis. Hier ontbreken nu wel nog een aantal draden (shetlanders zijn zooooooo leuk :x :x :x ) maar het geeft een idee van alles wat ze kunnen vreten.
Gezien vanuit de meest verre hoek richting de buren. rechts is een heg met schapengaas.
Afbeelding

Zelfde hoek maar dan richting huis. Deze heg is nog een stuk breder en ook compleet met schapengaas erdoorheen.
Afbeelding

Links achteraan is de plek waar de 1e 2 foto's gemaakt waren. Ik sta hier in de hoek bij de buren. Rechts is weer een struik/hazelaar gewas met schapengaas, misschien wel iets lager dan op andere plekken.
Afbeelding

Hier op de hoek, rechts is ook de tuim van de buren maar hier weer met schapengaas dat ruim 1.40m hoog is. hier zie je ook de meeste bomen staan meteen.
Afbeelding

Foto vanuit dezelfde plek maar richting huis. je ziet daar een klein wit hoopje liggen, die herken je op de volgende foto weer.
Afbeelding

Deze foto gemaakt vanaf het witte "bergje" Links achter al dat groen zit een hek van goed 1.40 hoog, geen schapengaas maar ander gaas. Achteraan, wat je niet op de foto ziet is de uitgang en de waterbakken voor de paarden.
Afbeelding

Delfde plek maar dan in de richting van de heg waar de 1e foto langs ging. Hier zie je mijn hazelaar probleem nummer 1, achter mij staat er nog 1. De paarden eten hem ook kaal maar laten wel de bast zitten.
Afbeelding

De laatste foto ook weer vanaf dezelfde plek met de 2e hazelaar staat. Het hek richting huis is ook weer een goede 1.40m hoog (zo hoog als de poort). Deze bomen worden misschien nog omheind met een kippenren die doorgetrokken word vanaf die andere plek met het vogelnet achteraan.
Afbeelding

De opties voor stal/overdekking zijn in het gebouwtje, te zien op de laatste foto. Ze zouden dan het linkse deel krijgen. Ik kan daar het hek open maken en omleiden zodat ze daar in kunnen, moet ik het wel zo maken dat de paarden er niet in kunnen dan ook O:) Optie 2 is de paarden stal want die staan doorgaans de hele winter buiten. Optie 3 is tegen de muur van het gebouwtje van optie 1, daar een overkapping te maken met golfplaten. Opzich is de paardenstal ook groot genoeg voor ze om een deel van de winter binnen te bivakeren dus dat is nog optie 4.

Wat denken jullie?

Geluid van de geiten is geen probleem. Mijn haan/hanen zijn ook nogal luid O:)

@Lizy, hoe zit het hier in Frankrijk met de registratie? Moeten ze geregistreerd worden en hoe gaat dat in zijn gang?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 14:53

Hier hangt er stroom voor alle schapengaas omdat ze daar dus gewoon op en over klimmen. Of net zolang gaan stampen tot die stuk is. Maar, de heg is natuurlijk extra weerstand dus zolang die niet erg kaal wordt zou ik het wel aandurven.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 16:16

Die van ons zetten we een dagje binnen als ze weer te veel over de draad naar buiten springen...de weken daarna blijven ze altijd weer keurig binnen de buitenste omheining :+ (de binnen omheining hebben we het even niet over := )

In Frankrijk moet je net als in alle andere europese landen een 'numero cheptel/élevage' aanvragen. Je dient aangekocht vee te registeren bij de EDE. Transport dient ook te gebeuren met officiele transport papieren. Het beste neem je even contact op met je lokale chambre d'agriculture, zij kunnen je precies vertellen wat je precies waar moet aanvragen. Kan namelijk zijn dat het voor prive personen weer net iets anders als voor ons als boer.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 22:39

Wat zijn jullie favoriete tomaten voor saus en soep qua smaak en opbrengst?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 23:22

san marzano tomaten.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 09:54

Ik ben best tevreden met mijn Roma's :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 09:57

Ik was erg tevreden van de Red Peach dit jaar :j

Even wat raad gevraagd: Ik heb al even kippen. Nu slagen die er altijd in om over een omheining van 1.80 te gaan. Ondanks voldoende eten etc. Nu zijn er plannen om de kippen een stuk van ongeveer 10 are te geven. Maar, ik ga geen stuk zo groot omheinen met 1.80 en net over trekken. Iemand enig idee of ze dan sneller geneigd zijn om wel te blijven zitten waar ze zitten? Ik wil de omheining nog wel tot 1.60 trekken maar hoger wil ik ook echt niet ivm uitzicht.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 10:09

Kun je, als je toch gaat bouwen, niet beter een kippen tractor maken? Dan kun je ze verplaatsen naar waar je wil en kunnen ze er niet uit.

Mijne vliegen gelukkig niet, die blijven achter een hek van 120. Maar als de poort open staat zijn ze er als de kippen bij om terug te gaan naar hun oude stek. En hier zitten ze ondertussen in de wei, dus ze hebben bijna 2ha... Je zou denken dat dat genoeg zou zijn :+

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 10:48

Volgens mij hebben kippen nooit genoeg.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 10:53

Kippen moeten wat te doen hebben, anders heb je een kibbelend zooitje dat of elkaar beschadigd of gaat slopen/uitbreken. Kun je ze aan het werk zetten op je mest/composthoop?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 10:59

tamary schreef:
Kippen moeten wat te doen hebben, anders heb je een kibbelend zooitje dat of elkaar beschadigd of gaat slopen/uitbreken. Kun je ze aan het werk zetten op je mest/composthoop?

Vandaar 10 are aan grond :j Dat is 1000 vierkante meter dus als ze dan nog niet genoeg te doen gaan hebben, tja :D

Composthoop is geen optie. Die ligt op een deel dat ik 100% diervrij wil houden ivm moestuin etc. Dan komen ze recht op een doorloop route te liggen waardoor ik dan meerdere keren per dag door de ren moet. Composthoop verleggen ga ik ook niet doen want dan komt die weer ver van de moestuin.

Prairy schreef:
Kun je, als je toch gaat bouwen, niet beter een kippen tractor maken? Dan kun je ze verplaatsen naar waar je wil en kunnen ze er niet uit.

Mijne vliegen gelukkig niet, die blijven achter een hek van 120. Maar als de poort open staat zijn ze er als de kippen bij om terug te gaan naar hun oude stek. En hier zitten ze ondertussen in de wei, dus ze hebben bijna 2ha... Je zou denken dat dat genoeg zou zijn :+

Ik heb er een stuk of 15 en dan nog de eenden die er bij lopen, dat wordt mij iets te veel van het goede :D De bedoeling is om het voor ons ook weer makkelijker te maken. Nu zitten ze echt los van de stallen en zeker in de winter is dit echt niet fijn. De bedoeling is dat ze naar binnen in de stal verhuizen en de hoogstamboomgaard krijgen om te lopen en wat te onderhouden.

De kuikens heb ik wel in een tractor. Maar deze zijn nu met 12 en beginnen er qua formaat ook al uit te groeien, terwijl het voor mij fysiek niet mogelijk is om een nog groter hok te gaan verzetten. Ik vind tractors echt top voor diverse dieren, maar niet in de winter :')