Dingen die je je af vraagt deel 4!

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nyaleti

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 14:28

Volgens mij gewoon de blauwe bes.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 14:39

Het leek er wel erg op, maar ik twijfelde.

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 14:42

Nee dit is een Sleedoorn :)

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 14:44

Daar lijkt het inderdaad meer op! Dank je!

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 14:51

Gelukkig ook eetbaar :D
https://www.foresttoplate.com/sleedoorn schreef:
De bessen van de sleedoorn zijn eetbaar na de eerste vorst of na een nachtje in de diepvries. Voordien zijn ze licht toxisch door het aanwezige blauwzuur, je merkt snel dat ze oneetbaar zijn door het sterk samentrekkende effect in je mond.

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 17:19

Is er een manier om te zien hoe bussen hebben gereden? (Als in, hebben gereden, of X min te laat). Bij rijden de treinen kun je in het treinarchief zien hoe een bepaalde rit heeft gereden en ik ben wel benieuwd of bij de busvervoerder in mijn regio bepaalde ritten structureel uitvallen.

De reisplanner is namelijk niet zo betrouwbaar, gezien deze vervoerder ‘onvoldoende personeel’ ook onder onverwachte uitval schaalt :')

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 22:15

Wat is een fijn systeem om veel kleine onderdelen van iets bij elkaar te bewaren? Ik ben wel op zoek naar iets draagbaars (dus geen kast), en even inspiratieloos.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 22:22

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 22:48

Hmm ja, misschien is een gereedschapskist eigenlijk wel een goed idee!

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 23:02

Naaikoffertje? Zijn er in allerlei maten.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 07:39

Hoe groot zijn de onderdelen? Anders een schroevendoos?
Of inderdaad koffertje?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 07:43

Century schreef:
Wat is een fijn systeem om veel kleine onderdelen van iets bij elkaar te bewaren? Ik ben wel op zoek naar iets draagbaars (dus geen kast), en even inspiratieloos.

Je hebt ijzerwaren opbergers met handvaten. Zoiets als dit:

https://www.amazon.nl/opbergers-kleine- ... B079X2XK69

Misschien is dat iets?

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 07:50

TessaxQuincy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 19:01

Oke, misschien een domme vraag maar ik weet het echt niet.

Ik woon nog thuis en m'n moeder, zus en ik gaan vaak samen naar verjaardagen. Nu heb ik sociale angst en autisme en heb ik echt een hekel aan verjaardagen bij andere mensen. Soms is het zo erg dat ik om elk dom ding bijna moet huilen en ben bang dat, dat vanavond ook gaat gebeuren. (thuis is het nog oke en bij echt dichtbijstaande familie ook nog) maar nu zijn we dus uitgenodigd bij de vriendin van mijn neef.

Ik wil eigenlijk echt niet heen, want ik ken die plek niet, haar familie amper en sommige mensen gewoon helemaal niet. Maar ze komt bij ons wel altijd op de verjaardag. En bij ons is dat zo'n regel van dan kom je ook bij de ander. (Vind ik een stomme regel)

Wat vinden jullie, wel gaan omdat het netjes is en omdat het zo hoort. Of gewoon thuis blijven?

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 19:24

Als je er zo tegenop ziet zou ik lekker thuisblijven!
Ik maak makkelijk contact, maar ik vind die verplichte verjaardagen in een kringetje al een ramp :=

Zou er niemand naar de weersvoorspellingen gekeken hebben op het EK in De Peelbergen.
EK finale junioren begon na een ellenlange pauze om 18.30 uur. Wat een ramp dat je in de top 5 de nummer 5 moet stoppen halverwege zijn rit, omdat de hindernissen voor zijn neus omwaaien. Hij heeft nog door kunnen rijden uiteindelijk, maar de laatste 4 moeten nu wachten tot het noodweer voorbij is. Wel echt fijn als je in opperste concentratie klaar was voor je individuele EK-finale :+

TessaxQuincy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 19:38

Ik heb idd gezegd dat ik niet mee ga nu, nu zeurt m'n moeder wel weer dat ik nooit ergens meer heen ga, maar ondertussen ben ik ook 22 en ik heb daar gewoon geen zin meer in. Eerder was het makkelijker want toen werd er niks van je verwacht, maar als je ouder word dan wordt er wel echt meer van je verwacht.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 19:41

Maar is het ook geen goede oefening om toch te gaan? Of zeg ik nu iets stoms?
Oefening is sowieso het verkeerde woord maar mijn brein geeft even geen ander.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 20:12

Bij neurodiversiteit is er geen sprake van 'oefenen', eerder van 'jezelf afstompen om met deze maatschappij om te gaan'. En natuurlijk heeft dat tot op zekere hoogte nut, van een paard is het ook handig als hij niet over de flos gaat van elke voorbijrazende auto, maar dit soort sociale happenings zullen van héél veel neurodiverse mensen nooit een hobby worden. Waarom jezelf dan kwellen? Dan kun je die energie beter bewaren voor je eigen plan.

Vind het juist heel mooi dat je je grenzen leert kennen, TessaxQuincy! Ik leer mezelf nog elke dag (ben nu 31) om niet meer zo te people pleasen en om mijn weinige sociale energie in te zetten voor de dingen die er écht toe doen voor mij. En als dat een verjaardag vol onbekenden is, prima, maar dan kies ik daar wel zelf voor. Goed bezig dus!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 20:58

Maar je leeft wel in deze maatschappij en zul je ook mee moeten draaien.
Misschien niet perse met een verjaardag maar wellicht wel met een meeting op het werk.
Als je dan leert om er met om te gaan op een veiligere plek lijkt me dat wel prettig.
Ook al is het door "af stompen" en zo niet alles binnen laten komen.
Ik heb geleerd mijzelf in een denkbeeldige stolp te zetten.
En voor mij werkt dat.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 21:06

DuoPenotti schreef:
Maar je leeft wel in deze maatschappij en zul je ook mee moeten draaien.
Misschien niet perse met een verjaardag maar wellicht wel met een meeting op het werk.
Als je dan leert om er met om te gaan op een veiligere plek lijkt me dat wel prettig.
Ook al is het door "af stompen" en zo niet alles binnen laten komen.
Ik heb geleerd mijzelf in een denkbeeldige stolp te zetten.
En voor mij werkt dat.

Als dat voor jou werkt dan is dat top natuurlijk en helemaal niks mis mee. Maar ik denk dat het een heel goede ontwikkeling is dat neurodiverse mensen zichzelf steeds beter leren kennen en steeds meer voor zichzelf op leren te komen, en niet constant maar mee moeten draaien met wat er voor hen beslist wordt.

Een verjaardag vol onbekenden is daarnaast ook echt niet te vergelijken met een vergadering, zelfs niet een vergadering met onbekende collega's. En de verjaardag waar TessaxQuincy het over heeft voelt als een mega onveilige omgeving voor haar, dus dan is dat toch geen goede plek om sociale dingen te leren? De hoeveelheid prikkels, de sociale verwachtingen, de onduidelijke (sociaal hiërarchische) verhoudingen... Dat is een compleet andere ervaring ook als een vergadering oid. En als een neurodivers persoon niet tegen dat soort vergaderingen kan, dan kan diegene toch op zoek naar een baan zonder vergaderingen..?

Nee hoor, hier héél groot voorvechter van ontdekken wat voor JOU werkt, in plaats van jezelf afstompen tot je in je 'allocated seating' past...

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 19:17

Ik vind het leuk om op YouTube filmpjes te kijken van een gratis tuin make-over. In het kader van teruggeven aan de maatschappij.
Ze zijn in het Engels, die filmpjes dus ik vermoed dat het in Amerika is.
Gratis workout voor de tuinman en huiseigenaar helemaal blij.
Ik vraag me af of je dat in Nederland ook zo mag doen? Of raak je dan verstrikt in wetten en regels?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 19:27

Zo lang jij geen uitkering ontvangt, mag jij best voor niks werken. Dus als jij dan een tuin wil afleggen voor iemand anders, is dat geen enkel probleem.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 12:52

Iemand verstand van de fujifilm instax? Ik heb de 40 via MP gehaald, maar hij flitst niet. Op Google vind ik alleen maar of je de flits uit kon zetten, maar niet wat je moet doen als hij niet flitst... ook niet in het donker dus ;)

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 22:50

Hoelang doen jullie (partners) over tandenpoetsen? Die van mij zegt namelijk altijd dat hij er “zo” aankomt, maar dan moet het tandenpoetsritueel nog beginnen en dat duurt altijd 10-15 min. Wat is gebruikelijk?

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 22:59

deksel schreef:
Hoelang doen jullie (partners) over tandenpoetsen? Die van mij zegt namelijk altijd dat hij er “zo” aankomt, maar dan moet het tandenpoetsritueel nog beginnen en dat duurt altijd 10-15 min. Wat is gebruikelijk?

Als ik bedenk dat ik naar bed wil lig ik minstens een half uur later… Geen idee wat ik allemaal doe eigenlijk :') Skincare, tandenpoetsen en medicijnen innemen. Dus 10-15 minuten vind ik niet gek klinken!