Algemeen Coronatopic #8

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Daks

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 13:48

Esperanza zou het misschien een soort van dreigement zijn? Maar er uiteindelijk niet op gaan handhaven?

Laat ik dat dan maar hopen. Anders kan Oostenrijk voor mij ook geschrapt worden als vakantieland

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 13:54

Esperanza, gewoon een kussen onder je jas. Zwangeren zijn uitgesloten van de plicht :P

(Ik voorzie een babyboom dit jaar, wellicht is het ze daar stiekum eigenlijk om te doen: vergrijzing tegen gaan)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 13:57

Huertecilla schreef:
Volgens de minister van gezondheid is covid híer met twee weken endemisch.

Om dat te vieren het plan voor de dag omgegooid en zo weer lunch onder de vitamine D straler.

Maar maar maar, misschien dat er een nieuwe variant komt, of dat er ergens nog een iemand mogelijk op de IC komt... zou het toch niet beter zijn om nog een lockdown te doen en 2 boosters te eisen?

:+

Die angst voor de familie, de pijn, de kans op sterfte... jij harteloos monster dat zijn vrijheid terug wil!

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 14:03

Ik hoop het ook, en verwacht het ergens ook wel, maar ik blijf het echt raar vinden. De regering is een soort van op zijn pik getrapt dat de bevolking niet gehoorzaamt ofzo.

Als land wat afhankelijk is van toerisme begrijp ik het al helemaal niet. Ze hebben er vorig jaar zoveel geld in moeten pompen en ook dit jaar hebben we wel weer een dreun gehad, zeker de kleine ondernemers. Want vooral de grote hotels hebben geld gehad. Kleine ondernemers hebben het nakijken.

Kijk, ik laat me toch niet enten, ik schrijf me dan weer in Nederland in. Ik leef hier sowieso op een plek waar niemand mij controleert, dus ik ski, langlauf en ga uit eten. En ik heb mijn paarden dus ze kunnen mij de kerstboom in.

Maar niet iedereen kan zich in een ander land terug inschrijven, en er zijn wel een hoop mensen wanhopig. Ik ken mensen die er aardig doorheen zitten. Mensen die nu bij positieve mensen op bezoek gaan om ook maar positief te worden.

Maar er gebeuren een hoop dingen die niet ok zijn. Voorheen was je genezen certificaat te verlengen als je nog antistoffen had. Was ineens afgeschaft, maar nu schijnt het weer te gelden. Wordt alleen niet gecommuniceerd. Naar mijn idee alleen maar om mensen te pushen zich te enten...

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 14:04

Sizzle schreef:
Esperanza, gewoon een kussen onder je jas. Zwangeren zijn uitgesloten van de plicht :P

(Ik voorzie een babyboom dit jaar, wellicht is het ze daar stiekum eigenlijk om te doen: vergrijzing tegen gaan)

Laat ik me dan toch nog liever enten :')

Maar het zou de reden kunnen zijn, hihi.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 14:06

Esperanza schreef:
Ik hoop het ook, en verwacht het ergens ook wel, maar ik blijf het echt raar vinden. De regering is een soort van op zijn pik getrapt dat de bevolking niet gehoorzaamt ofzo.

Als land wat afhankelijk is van toerisme begrijp ik het al helemaal niet. Ze hebben er vorig jaar zoveel geld in moeten pompen en ook dit jaar hebben we wel weer een dreun gehad, zeker de kleine ondernemers. Want vooral de grote hotels hebben geld gehad. Kleine ondernemers hebben het nakijken.

Kijk, ik laat me toch niet enten, ik schrijf me dan weer in Nederland in. Ik leef hier sowieso op een plek waar niemand mij controleert, dus ik ski, langlauf en ga uit eten. En ik heb mijn paarden dus ze kunnen mij de kerstboom in.

Maar niet iedereen kan zich in een ander land terug inschrijven, en er zijn wel een hoop mensen wanhopig. Ik ken mensen die er aardig doorheen zitten. Mensen die nu bij positieve mensen op bezoek gaan om ook maar positief te worden.

Maar er gebeuren een hoop dingen die niet ok zijn. Voorheen was je genezen certificaat te verlengen als je nog antistoffen had. Was ineens afgeschaft, maar nu schijnt het weer te gelden. Wordt alleen niet gecommuniceerd. Naar mijn idee alleen maar om mensen te pushen zich te enten...

Denk je dat ze toch nog gaan versoepelen met het komend wintersport seizoen? Zwitserland wel, dus toeristen gaan mogelijk elders naar toe. Zelf nog geen booster gehaald, dus ik hoop ergens van wel

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 14:15

Esperanza schreef:
Mensen die nu bij positieve mensen op bezoek gaan om ook maar positief te worden.

Je hebt een VEEL grotere kans op na besmetting niet positief te geven dan op ergens last van te hebben. Je hebt dan wel jezelf een natuurlijke booster gegeven; een superresistentie. Uiteindelijk gaat het dáárom. Toch!? ;)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 14:32

Paardenfan, het skiseizoen is al bijna weer klaar, begin maart is het laatste plukje hoogseizoen.
Alles is allang vol geboekt in minder strikte landen.
Toen Oostenrijk de nieuwe regels doorgaf in November was binnen een week alles vol in Zwitserland.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 15:04

Was deze al langs gekomen?

Publicatie in The Lancet die aangeeft dat vaccineren geen invloed heeft op besmettelijkheid:
Citaat:
This study showed that the impact of vaccination on community transmission of circulating variants of SARS-CoV-2 appeared to be not significantly different from the impact among unvaccinated people.
(...)
Indeed, there is growing evidence that peak viral titres in the upper airways of the lungs and culturable virus are similar in vaccinated and unvaccinated individuals.

Was dat niet een van de dingen die ons eerder voorgehouden werden? Dat je je moet vaccineren al is het maar om de spreiding af te remmen en de mensen in je omgeving te beschermen?

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 15:14

Sizzle schreef:
Paardenfan, het skiseizoen is al bijna weer klaar, begin maart is het laatste plukje hoogseizoen.
Alles is allang vol geboekt in minder strikte landen.
Toen Oostenrijk de nieuwe regels doorgaf in November was binnen een week alles vol in Zwitserland.

Dan maar boosteren, tegen mijn principes in. Ben er wel klaar mee. Tis dat ik nog een keer met mijn oude vadertje op wintersport wil, anders had ik omgeboekt

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 16:14

enzino schreef:
Was deze al langs gekomen?

Publicatie in The Lancet die aangeeft dat vaccineren geen invloed heeft op besmettelijkheid:
Citaat:
This study showed that the impact of vaccination on community transmission of circulating variants of SARS-CoV-2 appeared to be not significantly different from the impact among unvaccinated people.
(...)
Indeed, there is growing evidence that peak viral titres in the upper airways of the lungs and culturable virus are similar in vaccinated and unvaccinated individuals.

Was dat niet een van de dingen die ons eerder voorgehouden werden? Dat je je moet vaccineren al is het maar om de spreiding af te remmen en de mensen in je omgeving te beschermen?

Er is anders al vaker aangegeven dat het verschil voor omikron waarschijnlijk een stuk lager zou liggen (wellicht zelfs nihil zou zijn) vanwege het verschil in varianten. Vind het wel slecht dat het abstract niet benoemd welke variant dominant is, maar gezien de publicatiedatum ga ik uit van omikron.

Die 'peak viral titres' zijn overigens al eens eerder voorbij gekomen, en die zeggen op zichzelf niet zo veel. Er zijn namelijk wel meer factoren die bepalend zijn voor de besmettelijkheid van een persoon. Als een ongevaccineerde algemeen genomen namelijk wel en langer symptomen heeft dan een gevaccineerde, dan is een ongevaccineerde alsnog besmettelijker. Neem daarbij ook nog de factor van besmet raken tussen gevaccineerd en ongevaccineerd, en er kan bij omikron alsnog een verschil zijn. Mogelijk. Weten we niet, zal onderzoek moeten uitwijzen.

Qua vergelijking met zorgmedewerkers kan ik niks van zeggen. Vraag me af of de groepen groot genoeg zijn om goed te vergelijken (ongevaccineerde HCW vs. gevaccineerde HCW), maar geen tijd om er nu in te duiken. Bovendien zijn dit (is mijn aanname) mensen die veel dichter bij besmettelijke personen werken, en dus vanuit die situatie al meer risico hebben om besmet te raken?

Dus die "Ha, gotcha" die je probeert te doen, is helemaal niet zo'n nieuw inzicht.

Bij Alpha en Delta was er namelijk wel degelijk een flink verschil in besmettelijkheid. Alleen omikron is het lastige op dit moment, maar ik heb de hoop dat de nieuwe vaccins waar men mee bezig is de besmettelijkheid wél flink beperken.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 16:19

IMANDRA schreef:
Bij Alpha en Delta was er namelijk wel degelijk een flink verschil in besmettelijkheid. Alleen omikron is het lastige op dit moment, maar ik heb de hoop dat de nieuwe vaccins waar men mee bezig is de besmettelijkheid wél flink beperken.

Vraag me alleen af hoe nuttig dat nog is, gezien het aantal besmette personen momenteel per dag (en vast ook een groot deel die niet test of niet weet dat ze besmet zijn).

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 16:38

Ziekenhuisbezetting stijgt licht, aantal besmettingen lijkt af te vlakken. Maar snel België achterna :)!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 16:49

IMANDRA schreef:
Dus die "Ha, gotcha" die je probeert te doen, is helemaal niet zo'n nieuw inzicht.

Ik claim ook helemaal niet dat het een gloednieuw nieuwtje is.
Het artikel verwijst ook al naar eerdere onderzoeken met soortgelijke resultaten en het is een maand geleden gepubliceerd. Ik had het alleen hier nog niet langs zien komen (kan het gemist hebben).

De "ha, gotcha" gaat echter nog steeds op, want het was een van de vele beloftes die in de loop der tijd zijn gemaakt om mensen aan de vaccinaties te krijgen die na verloop van tijd toch weer teruggetrokken moeten worden.

Eerst beschermde de vaccinaties voor 100%, kon je niet besmet worden en het niet doorgeven, en kwam het virus zeker niet uit het lab in Wuhan, nu kan je met vaccinaties nog steeds besmet worden, het net zo goed doorgeven, komt het virus waarschijnlijk wel uit het lab, helpen vaccinaties plus boosters alleen met het milder doorlopen en is er twijfel of elke leeftijdscategorie wel een vaccinatie moet krijgen.

Waar zouden we over 12 maanden staan?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 17:03

QR/Vaccinaties verplichten, ICE verbannen/belasten en .... gas/kernenergie ´groen´ etiket voor electriciteitscentrales.
En gij geleuft het?

Tja Matheno, niet alleen onnut, inderdaad ook wíld incorrect; geleuf het beter níet.

Tsk, het zal wel.
Ík weer dosis {:} vit. D voor het zoals Morrie noemde ´walgelijk bruin´ onder genot van bronwater met salade en verheug me nú al op vanavond: Geroosterd broodje met flinterdun wilde zalm, schijfjes avocado erop; lepel vers gerapste zontomaat erover, sprinkel grof zout en drizzle ongefilterde extra virgen. Glas rode eco-wijn erbij voor de anti-oxidanten. Eenvoudig, gezond genot.

Jullie ook proost op +:)+ léven.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 17:09

prompter schreef:
Ziekenhuisbezetting stijgt licht, aantal besmettingen lijkt af te vlakken. Maar snel België achterna :)!

Ze missen 104.000 tests. Vind ik niet afvlakken hoor

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 17:16

enzino schreef:
IMANDRA schreef:

Ik claim ook helemaal niet dat het een gloednieuw nieuwtje is.
Het artikel verwijst ook al naar eerdere onderzoeken met soortgelijke resultaten en het is een maand geleden gepubliceerd. Ik had het alleen hier nog niet langs zien komen (kan het gemist hebben).

De "ha, gotcha" gaat echter nog steeds op, want het was een van de vele beloftes die in de loop der tijd zijn gemaakt om mensen aan de vaccinaties te krijgen die na verloop van tijd toch weer teruggetrokken moeten worden.

Eerst beschermde de vaccinaties voor 100%, kon je niet besmet worden en het niet doorgeven, en kwam het virus zeker niet uit het lab in Wuhan, nu kan je met vaccinaties nog steeds besmet worden, het net zo goed doorgeven, komt het virus waarschijnlijk wel uit het lab, helpen vaccinaties plus boosters alleen met het milder doorlopen en is er twijfel of elke leeftijdscategorie wel een vaccinatie moet krijgen.

Waar zouden we over 12 maanden staan?

Zoiets heet dan ook voortschrijdend inzicht over een virus wat over de loop van tijd flink heeft lopen muteren. Situaties veranderen nu eenmaal. Ik heb dit soort informatie al meerdere keren voorbij zien komen hoor, weet niet of het specifiek dit topic was maar op bokt zeker.

Er is ook nooit gezegd dat je voor 100% beschermd was van het besmet worden en doorgeven. Dus ook geen beloftes waar men op terug is gekomen, er is gewoon een 'ander' virus voor in de plaats gekomen wat andere kenmerken had.

En wbt Wuhan: er is helemaal geen sprake van 'waarschijnlijk wel'. Er is sprake van "waarschijnlijk niet, maar we kunnen de mogelijkheid niet voor 100% uitsluiten". Dus laten we geen misinformatie de wereld in helpen.
https://www.nationalgeographic.nl/ontsn ... it-een-lab

Citaat:
Maar Hassad denkt dat deze [ontsnapt-uit-lab] hypothese zich op een schaal van waarschijnlijkheid aan de “extreem lage kant bevindt.” Het idee zal volgens hem “vermoedelijk ook na grondig wetenschappelijk onderzoek een theorie blijven.”

Citaat:
Volgens Eyal Oren, epidemioloog aan de San Diego State University, is het op basis van de bestaande informatie duidelijk waarom de hypothese dat het virus van dier op mens is overgesprongen, de meest geaccepteerde is: “De genetische sequentie van het COVID-19-virus lijkt veel op andere coronavirussen die bij vleermuizen zijn aangetroffen,” zegt hij.

Over 12 maanden staan we vást in een volledig nieuwe situatie.

Matheno schreef:
IMANDRA schreef:

Vraag me alleen af hoe nuttig dat nog is, gezien het aantal besmette personen momenteel per dag (en vast ook een groot deel die niet test of niet weet dat ze besmet zijn).

Dat is inderdaad de vraag, we zullen zien hoe het gaat lopen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 17:36

En weet je wat nu zo jammer is!?
We allen in lockdown waren om die zorg te ontlasten...en diezelfde zorg nu voor miljarden aan fraude gepleegd heeft wat betreft subsidies bedoeld voor extra personeel. Alleen die kwamen er niet!

Dat hoorde ik vanmiddag op het nieuws.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 17:42

purny schreef:
prompter schreef:

Ze missen 104.000 tests. Vind ik niet afvlakken hoor

Blijkbaar missen ze niks als ze precies weten dat het er 104.000 zijn. Deze zijn nog niet verwerkt blijkbaar, maar niet zoek ofzo.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 17:44

Onze nieuwe versoepelingen:

De verplichting om thuis te werken is met ingang van 3 februari afgeschaft; in plaats daarvan is er opnieuw een aanbeveling om indien mogelijk thuis te werken.

Evenzo wordt de contactquarantaine vanaf morgen voor het eerst sinds het begin van de pandemie volledig opgeheven. Mensen die positief op het coronavirus testen, zullen echter nog steeds in isolatie moeten gaan.

De andere maatregelen, zoals verplichte certificaten en maskers, worden ofwel allemaal op 17 februari afgeschaft, ofwel in twee stappen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 17:52

Popstra schreef:
We allen in lockdown waren om die zorg te ontlasten...en diezelfde zorg nu voor miljarden aan fraude gepleegd heeft wat betreft subsidies bedoeld voor extra personeel. Alleen die kwamen er niet!

Ik las het ook dat de subsidie voor extra personeel (corona zorgzamen) is stopgezet vanwege vermoedelijke miljoenenfraude. Geld zou weggesluisd zijn naar een buitenlandse rekening.
Dat zou enorm schandalig zijn!

Ze moeten die zorg gewoon eens goed aanpakken. Nu er door omikron een stuk minder mensen in het ziekenhuis belanden, kan het niet zo zijn dat de bevolking zich aan maatregelen moet blijven houden omdat de zorg gewoon niet goed functioneert. De moeten daarin het probleem gaan aanpakken en niet de gevolgen.

https://www.google.nl/amp/s/amp.nos.nl/ ... raude.html

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 18:01

prompter schreef:

En daarna het voorbeeld van Denemarken en andere landen in Europa volgen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 18:06

Vayo schreef:
Popstra schreef:

Ik las het ook dat de subsidie voor extra personeel (corona zorgzamen) is stopgezet vanwege vermoedelijke miljoenenfraude. Geld zou weggesluisd zijn naar een buitenlandse rekening.
Dat zou enorm schandalig zijn!

Code zwart geld ;)

De komische kwinkslag terzijde, zou ik nog éven terughoudend zijn met een oordeel. Vind het moment van bekendmaken wat verdacht.
Verder voor de werkvloer heel erg. Waar of niet krijgen die nu onverdiend een aap op de schouder.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 18:12

Het zal hier een opluchting zijn als ze alles open gooien. Leuk dat kinderen en volwassenen met een booster zonder klachten in geen enkele situatie meer in quarantaine hoeven, maar het zorgt voor nog meer besmettingen. Op zich niet eens een groot probleem, want als ik om mij heen kijk verloopt het echt vrij mild. Maar heel dat testen bij een positieve zelftest en bij klachten zorgt voor zoveel onrust. Eer je een afspraak hebt kunnen maken en eer je de uitslag hebt ….. hier duurde dat bijna 4 dagen.
De isolatie ook. Ik vind het erg lang 8 dagen (aangezien er ook een dag 0 is) als iemand mild ziek is of geen klachten heeft en echt dagen klachtenvrij is.

Ik hoop ook dat we gewoon de boel opengooien, maar dan ook stoppen met al dat getest en quarantaine en isolatie. Op mijn werk hebben ze de quarantaine voor nauwe contacten zonder booster al geschrapt. Die mogen gewoon aan het werk en dan dagelijks een zelftest, welke worden vergoed.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 19:13

Er zijn heel veel malafide zorgbureautjes opgericht met als doel de Corona subsidies binnen te harken en vervolgens failliet te gaan. Dit gedoe met vergoedingen is al jaren aan de gang.