Algemeen Coronatopic #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sheran

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 19:07

Dat zou ik niet echt als een risico zien. Kinderen (volgens het RIVM toch al niet besmettelijk) staan buiten en je kan ze op afstand houden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 19:11

Karl66 schreef:
Ik heb het dan ook niet over Spanje, maar landen in Azië. Ik zeg ook niet dat er geen economische schade is, maar dat de schade van het door laten slepen, zonder voldoende maatregelen te nemen, groter is.

Het lijkt dat hele volkstammen het uit eigenbelang niet willen begrijpen dat het niet óf óf is, dat deze pandemie geen kéuze is, dat het een wereldwijde crisis is met tegenstrijdig belang tussen economie en volksgezondheid.

In Europa zijn er inmiddles 250.000 Covid19 gerelateerde doden en voor iemand over ´met Covid´ of wat begint; het sterftecijfer is méér hoger dan normaal in een vergelijkbare periode. Direct of indirect heeft de pandemie tot méér dan 250.000 doden geleid in Europa.

Het virus wat dit veroorzaakt blíjft. Het dwijlen met de kraan open blijft nog wel een jaar.

Het recept is helder:
Wil je meer vrijheid, minder schade aan de economie; hou je dan béter/strenger aan niet verspreiden :)*

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 19:11

Popstra schreef:
purny schreef:
Er zijn ook meer mensen met een klein huisje. Ik heb zelf niet eens een balkonnetje. Niet eens een tuintje. Ik moet het op 35m2 redden.

Daarom moet men ook niet zo zeuren als er nu veel volk in bossen of op het strand wandelen. Je zal maar in zo een situatie zitten dat je geen kant op kunt. Dat is toch vreselijk. Men moet zich dat eens indenken voor gelijk te oordelen daar over.

Bossen of strand prima, maar dan niet hier waardoor het (zoals bij de vorige golf/lockdown) het ineens mega druk was waardoor wij hier niet meer rustig met de hond konden wandelen.
Smalle paden en kon je amper 200 meter lopen voordat je weer het pad af moest om iemand te laten passeren.
De kinderen "dumpen" in het plaatselijke speeltuintje (in het grotere dorp waren er enkele gesloten ivm overlast jongeren) en ouders gezellig een stuk gaan wandelen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 19:14

Huertecilla schreef:
Karl66 schreef:
Ik heb het dan ook niet over Spanje, maar landen in Azië. Ik zeg ook niet dat er geen economische schade is, maar dat de schade van het door laten slepen, zonder voldoende maatregelen te nemen, groter is.

Het lijkt dat hele volkstammen het uit eigenbelang niet willen begrijpen dat het niet óf óf is, dat deze pandemie geen kéuze is, dat het een wereldwijde crisis is met tegenstrijdig belang tussen economie en volksgezondheid.

Ik ben het niet vaak met je eens, maar dit, dit, dit en 100x dit. Mensen lijken dat gewoon écht niet te beseffen. En dan gaan zitten zaniken over de maatregelen, maar opties hoe je het dan wel wil doen hebben ze niet. Newsflash: er zijn geen andere oplossingen dan isoleren. De enige "keuze" die er is, is hoe zwaar je wilt isoleren.

Lolaliza

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 19:15

En wie ben jij om te beslissen "niet hier "brainless ..

Ik heb me daar in de eerste golf zo over verbaasd dat inwoners van sommige steden aan de kust zoo vijandig deden naar mensen die kwamen wandelen of die de lockdown in hun 2 de verblijf ( appartment ,vakantiehuisje of caravan ) wuden doorbrengen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 19:30

Lolaliza schreef:

Ik heb me daar in de eerste golf zo over verbaasd dat inwoners van sommige steden aan de kust zoo vijandig deden naar mensen die kwamen wandelen of die de lockdown in hun 2 de verblijf ( appartment ,vakantiehuisje of caravan ) wuden doorbrengen

Dat is evenwel volstrekt logisch. Dat heet zelfbescherming.

Voor jouw begrip; verplaatsen = verspreiden van het virus.

Dat was hier in Spanje een groot conflict tussen de twee tegenstrijdige belangen economie en volksgezondheid: toerisme = import van het virus.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 19:36

Ik denk ook vaak 'niet hier'. Maar ik corrigeer mezelf dan om de hierboven genoemde redenen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 19:37

Brainless schreef:
Popstra schreef:
Daarom moet men ook niet zo zeuren als er nu veel volk in bossen of op het strand wandelen. Je zal maar in zo een situatie zitten dat je geen kant op kunt. Dat is toch vreselijk. Men moet zich dat eens indenken voor gelijk te oordelen daar over.

Bossen of strand prima, maar dan niet hier waardoor het (zoals bij de vorige golf/lockdown) het ineens mega druk was waardoor wij hier niet meer rustig met de hond konden wandelen.
Smalle paden en kon je amper 200 meter lopen voordat je weer het pad af moest om iemand te laten passeren.
De kinderen "dumpen" in het plaatselijke speeltuintje (in het grotere dorp waren er enkele gesloten ivm overlast jongeren) en ouders gezellig een stuk gaan wandelen.

Ik denk dat het sowieso niet meer zo druk wordt in de bossen. Misschien nu nog even, met mooi droog herfst weer. Maar met koud, wind en regen is het ook wel klaar. Op de Utrechtse Heuvelrug wordt altijd veel gesport en (met de hond) gewandeld in de bossen. Maar de gezinnen en toeristen zie je met name met mooi weer.

We zullen zien.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 19:38

Klopt, het werd hier erg (heel erg) druk.
Dat gebeurd wel eens vaker een dag of 3 per jaar ivm een wandel- of fietstocht.
Dan kun je er prima rekening mee houden dat het wat drukker is.
Maar hier op de smalle paden kun je moeilijker afstand houden en dan met corona was dat gewoon niet fijn.
Veel vreemde kinderen met ouders in de speeltuin waar normaal zo'n 5 a 6 kinderen spelen en toen 25 stuks, omdat in het grotere dorp de speeltuinen afgesloten werden.
Mensen die heel beroerd parkeren om plekken wat gewoonweg niet kan.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 19:38

Huertecilla schreef:
Lolaliza schreef:

Dat is evenwel volstrekt logisch. Dat heet zelfbescherming.

Voor jouw begrip; verplaatsen = verspreiden van het virus.

Dat was hier in Spanje een groot conflict tussen de twee tegenstrijdige belangen economie en volksgezondheid: toerisme = import van het virus.

In het voorjaar ging dat inderdaad vooral om de verspreiding, wat HC dus ook schrijft. Toen waren er duidelijk provincies waar amper Corona was, dus op zich wel logisch dat die zoiets hadden van blijf lekker in je eigen gebied.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 19:39

Feit is toch dat we nooit weer in deze situatie hadden mogen terechtkomen.
In september toen het virus weer oplaaide, hebben ze versoepeld in plaats van meteen deftige en strengere maatregelen te nemen. Dat is wat er gebeurt als individuele vrijheid en economie primeert op gezondheid.
Ik vermoed ook niet dat de economie hier op langere termijn mee gebaat gaat zijn. Integendeel.

Voor de goed orde, ik spreek over belgie :)

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 19:42

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 19:47

Brainless schreef:
Klopt, het werd hier erg (heel erg) druk.
Dat gebeurd wel eens vaker een dag of 3 per jaar ivm een wandel- of fietstocht.
Dan kun je er prima rekening mee houden dat het wat drukker is.
Maar hier op de smalle paden kun je moeilijker afstand houden en dan met corona was dat gewoon niet fijn.
Veel vreemde kinderen met ouders in de speeltuin waar normaal zo'n 5 a 6 kinderen spelen en toen 25 stuks, omdat in het grotere dorp de speeltuinen afgesloten werden.
Mensen die heel beroerd parkeren om plekken wat gewoonweg niet kan.

En dat was hier helaas ook het geval. Zoek dan even de ruimte op en die was hier wel te vinden. Met ongeloof heb ik gekeken hoe hier 3 weken geleden nog een mountainbiketourtocht was.
Hutjemutje voor ons huis langs. Blijkbaar was dat toegestaan maar toch ongelooflijk dom!

Lolaliza

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 19:50

Pandora2 schreef:
Feit is toch dat we nooit weer in deze situatie hadden mogen terechtkomen.
In september toen het virus weer oplaaide, hebben ze versoepeld in plaats van meteen deftige en strengere maatregelen te nemen. Dat is wat er gebeurt als individuele vrijheid en economie primeert op gezondheid.
Ik vermoed ook niet dat de economie hier op langere termijn mee gebaat gaat zijn. Integendeel.

Voor de goed orde, ik spreek over belgie :)

Maar regering mag ook echt eens in eigen boezem kijken ..zelf de maatregelen aan hun laars lappen
En vooral geen lessen getrokken uit de eerste golf nl testen en contacttracing op orde hebben ..daar hebben de landen die het beter deden toch erg op gespeeld ...bij een besmettingsgraad van 50 per dag kan je heel makkelijk brandjes blussen en deel van het gebied van brand vrijwaren ..maar aan 5000 is dat gewoon verloren zaak

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 19:58

Ja precies. De regering dacht ook even dat het virus niet in politieke kringen kwam :+
Wilmès voelt nu aan den lijve dat dit een volledig foute gedachte was.

Heel die zooi beleidsmakers had vakantieplannen in plaats van de teststrategie en contacttracing op orde te zetten.

Het begon al fout met die 1e juli in zicht. Toen kon alles opeens terug. September werd het erger, maar toen moest er eindelijk eens een keer een regering gevormd worden en was versoepelen de weg van de minste weerstand.

En nu zijn we in deze wel heel zorgelijke situatie terechtgekomen helaas.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 20:13

Bij het persmoment, de.pakken in de aanbieding volgens mij,2 halen 1 betalen :D

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 20:17

Miste wel scherpe vragen van de journalisten.

Testresultaten van (sommige) commerciële aanbieders worden niet meegenomen.
In het RTL nieuws was er iemand aan het woord.
Nee onze resultaten en afgenomen tests worden niet doorgespeeld aan ggd. Want die erkend onze test niet.
Maar wel 3 positieve uitslagen van de 17 van van vandaag.

En zo zullen er meer commerciële teststraten zijn.

Cijfers van riool, zelfs nos journalist vroeg daar niet naar. NOS heeft dit als nieuwsbericht op de site staan.

Edit: spuit 11. Op andere zender wordt alles wel uitgezonden.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 20:21

Ik vind het eerder zorgelijk dat er blijkbaar commerciële teststraten zijn met niet-erkende testen. Waarom worden die niet erkend?

Er gaan genoeg teststraten rond met ongevalideerde testen of slechte uitvoering. Denk aan niet-hygiënisch werken en het afnemen van tests door medewerkers zonder zorgachtergrond en zonder kennis van zaken.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 20:24

Er komen hier nu teststraten die bloed testen op antistoffen. Die zeggen dus niet of je nu corona hebt of dat je het al gehad hebt. Het lijkt me dat de GGD die niet meetelt. Is ook weggegooid geld.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 20:33

Pandora2 schreef:
Ja precies. De regering dacht ook even dat het virus niet in politieke kringen kwam :+
Wilmès voelt nu aan den lijve dat dit een volledig foute gedachte was.

Heel die zooi beleidsmakers had vakantieplannen in plaats van de teststrategie en contacttracing op orde te zetten.

Het begon al fout met die 1e juli in zicht. Toen kon alles opeens terug. September werd het erger, maar toen moest er eindelijk eens een keer een regering gevormd worden en was versoepelen de weg van de minste weerstand.

En nu zijn we in deze wel heel zorgelijke situatie terechtgekomen helaas.

En toen begon het begin September al met stijgen. En nu 2 maanden later zitten we er tot over de oren midden in.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 20:34

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 20:35

nynke55 schreef:
Er komen hier nu teststraten die bloed testen op antistoffen. Die zeggen dus niet of je nu corona hebt of dat je het al gehad hebt. Het lijkt me dat de GGD die niet meetelt. Is ook weggegooid geld.

Klopt, want voegt niets toe zolang je niet weet hoelang die antistoffen werken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 20:38

nynke55 schreef:

Er zijn ook tests die op een andere manier wel een swab analyseren en die ongeveer zo betrouwbaar zijn als de PCR. Die zijn ook al gevalideerd, alleen het RIVM heeft geen manier (en wil ook geen manier) om de positieve testresultaten in hun cijfers te verwerken.

(Toen ik een hele tijd geleden al vond dat het RIVM zo weinig nieuwsgierigheid toont, dan zijn het dus dit soort dingen: ipv de data te gebruiken om een beter beeld te krijgen over zowel de besmettingen als het functioneren van tests en de meerwaarde ervan, doen ze.... niets. Gewoon, voor de zoveelste keer deur dicht, vooral niet meer kennis opbouwen.)

En... dat kan best. Dit is vooral een IT-dingetje, daar zit je ander crisiswerk niet mee in de weg.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 20:38

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 20:40

bigone schreef:
nynke55 schreef:

Klopt, want voegt niets toe zolang je niet weet hoelang die antistoffen werken.

Bovendien krijg je hiermee dubbele uitslagen. Mensen zijn positief met een PCR test en later opnieuw positief met een bloedtest. Terwijl dat 1 besmettinh is

Shadow0 schreef:
nynke55 schreef:

Er zijn ook tests die op een andere manier wel een swab analyseren en die ongeveer zo betrouwbaar zijn als de PCR. Die zijn ook al gevalideerd, alleen het RIVM heeft geen manier (en wil ook geen manier) om de positieve testresultaten in hun cijfers te verwerken.

(Toen ik een hele tijd geleden al vond dat het RIVM zo weinig nieuwsgierigheid toont, dan zijn het dus dit soort dingen: ipv de data te gebruiken om een beter beeld te krijgen over zowel de besmettingen als het functioneren van tests en de meerwaarde ervan, doen ze.... niets. Gewoon, voor de zoveelste keer deur dicht, vooral niet meer kennis opbouwen.)

En... dat kan best. Dit is vooral een IT-dingetje, daar zit je ander crisiswerk niet mee in de weg.

Ik ben heel benieuwd wat voor bron je hiervoor hebt want dit klinkt me echt als kul in de oren.
Een teststraat met gevalideerde testen is namelijk verplicht te melden bij de GGD en GGD is daarbij bekend met externe systemen. Dat is nooit anders geweest. RIVM krijgt uitslagen weer via de GGD dus dan zou het IT probleem hij de GGD moeten zitten en dat lijkt me praktisch vrij onmogelijk want dit is voor hun niks nieuws.