[18+] Bijzonder luguber

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 11:53

Moestuin schreef:
corinep schreef:
Of dit lugubere expiriment dan... Als je op Youtube op zijn naam zoekt kun je ook veel filmpjes vinden maar die wil ik zelf niet kijken...

René Spitz (1887-1974)

Deze Oostenrijkse psychoanalist heeft dan wel geen massamoorden op zijn geweten, hij voerde in de jaren 40 wel een heel luguber experiment uit op 40 pasgeboren baby's in de Verenigde Staten. Spitz wilde weten of de mens kan overleven zonder affectie. 20 baby's kregen de basisverzorging van voeding, verschonen en wassen, maar niets meer. De verzorgers mochten de baby's niet aankijken, hen niet meer aanraken dan nodig en niet met hen communiceren. De omgeving werd steriel gehouden, zodat de baby's niet ziek konden worden.

Het experiment werd na vier maanden stopgezet. Tegen die tijd was al minstens de helft van de baby's gestorven. Twee baby's stierven nog na hun redding. Alle baby's waren nochtans allemaal fysiek in goede gezondheid. De andere 20 baby's die een normale verzorging kregen, bleven allemaal in leven. De conclusie was dat affectie levensnoodzakelijk is voor de mens.

Hoe geraken ze in godsnaam aan baby’s om zoiets te testen...

Volgens mij ging het om weeskinderen in de jaren 40...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 12:05

Weeskinderen, achtergelaten kinderen, ongewenste kinderen... Zou me niet verbazen als mensen toen hun ongewenste kind nog verkochten voor een mooie som geld.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 12:12

corinep schreef:
Of dit lugubere expiriment dan... Als je op Youtube op zijn naam zoekt kun je ook veel filmpjes vinden maar die wil ik zelf niet kijken...

René Spitz (1887-1974)

Deze Oostenrijkse psychoanalist heeft dan wel geen massamoorden op zijn geweten, hij voerde in de jaren 40 wel een heel luguber experiment uit op 40 pasgeboren baby's in de Verenigde Staten. Spitz wilde weten of de mens kan overleven zonder affectie. 20 baby's kregen de basisverzorging van voeding, verschonen en wassen, maar niets meer. De verzorgers mochten de baby's niet aankijken, hen niet meer aanraken dan nodig en niet met hen communiceren. De omgeving werd steriel gehouden, zodat de baby's niet ziek konden worden.

Het experiment werd na vier maanden stopgezet. Tegen die tijd was al minstens de helft van de baby's gestorven. Twee baby's stierven nog na hun redding. Alle baby's waren nochtans allemaal fysiek in goede gezondheid. De andere 20 baby's die een normale verzorging kregen, bleven allemaal in leven. De conclusie was dat affectie levensnoodzakelijk is voor de mens.

Dat is idd mega luguber... Pff, wat zullen de overlevenden uiteindelijk voor hun kiezen hebben gekregen in het leven.

sureido

Re: [18+] Bijzonder luguber

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 12:23

Wat heftig zeg. Het is ook wel bizar om te weten dat door al die testen op gevangenen in strafkampen, de wetenschap zo ver is gekomen.

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 12:29

Suzanne F. schreef:
Princess_ schreef:
Hoe kom je er op om muizen zoiets aan te doen is het enige wat ik mij afvraag..

Waarop dan? Op gevangenen in strafkampen?

Jeetje, dat is wel een extreme gedachte die je mij aandoet. Ik snap uberhaubt niet waarom je dat zou testen op iemand of iets.

Voor medicatie kon ik de noodzaak nog ietwat snappen in het verleden. Makeup of zulke dingen vind ik belachelijk.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 12:29

Zullen wel verknipte volwassenen zijn geworden.
Affectie heb je nodig om je te ontwikkelen.

Kijk maar naar weeskinderen die na 2 tot 5 maand naar Nederland kwamen. Die hebben vaak hechtingsproblemen. Hoe lief de nieuwe papa en mama’s ook waren..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 12:48

Wat denk je dan van de experimenten voor transplantatie? Die zijn ook heus niet zo rooskleurig verlopen, maar uiteindelijk is daar wel levensreddende wetenschap uit voort gekomen.

Of dat eten in Japan? China? van een octopus op je bord waar ze een sausje overheen gieten en dan begint die te bewegen. Beestje is zeker wel dood, maar er wordt ergens een neurologische reactie veroorzaakt waardoor alles gaat samentrekken en ontspannen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 13:04

Ja of we het nou leuk vinden of niet, we zijn door de experimenten in de afgelopen eeuw waaronder die van Mengele in de tweede Wereldoorlog wel enorm veel verder gekomen in de medische wetenschap.

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 13:23

Varekaj schreef:
Wat denk je dan van de experimenten voor transplantatie? Die zijn ook heus niet zo rooskleurig verlopen, maar uiteindelijk is daar wel levensreddende wetenschap uit voort gekomen.

Of dat eten in Japan? China? van een octopus op je bord waar ze een sausje overheen gieten en dan begint die te bewegen. Beestje is zeker wel dood, maar er wordt ergens een neurologische reactie veroorzaakt waardoor alles gaat samentrekken en ontspannen.

Ik weet zo niet over welke experimenten je het hebt. Maar wat ik al schreef, voor medische experimenten in het verleden kan ik de noodzaak opzich wel inzien.

Een octopus die al dood is en stopt door een neurologische reactie is niet mijn ding maar als het al dood is boeit het mij verder weinig. Vind ik ook best wel iets anders dan uit levende muizen een stuk hersenen weghalen om te kijken of daar het geheugen zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 14:41

Hoofd op een ander lichaam plaatsen en kijken hoelang het overleeft en dergelijke. Ze staan volgens mij al wel ergens in dit topic.

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 15:05

Het verhaal van Josef Mengele en zijn experimenten op gevangenen in WO II.Vooral de anekdote dat hij kinderen levend verbrandde,krijg ik niet uit mijn hoofd.

Er zijn geen lugubere foto's te zien.
https://historianet.nl/oorlog/tweede-we ... -auschwitz

Als het gaat over mishandeling van kinderen en dieren ben ik een beelddenker.Ik lees of hoor hier dus liever niets over.
Ooit bezocht ik de Dossin kazerne waar er niet echt lugubere foto's te zien zijn.Tot de gids vertelde dat men baby's en kindjes boven een put de lucht in gooide en hen dood schoot.Ik ben toen in tranen uitgebarsten en begon bijna te hyperventileren.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 16:01

Varekaj schreef:
Hoofd op een ander lichaam plaatsen en kijken hoelang het overleeft en dergelijke. Ze staan volgens mij al wel ergens in dit topic.

Ja die filmpjes staan ook op YouTube. Zijn Russische onderzoekers die een kop van een hond los hebben gehaald en aan een machine hebben gelegd. De hond ‘leeft’ en reageert nog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 16:09

Maar bijvoorbeeld dat aan elkaar hechten van aders bij tweelingen, om de ene aan te sterken met het bloed van de andere... Is dat niet een soort beginsel waar bloedtransfusie op gebaseerd is/kan zijn?

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 16:48

Varekaj schreef:
Maar bijvoorbeeld dat aan elkaar hechten van aders bij tweelingen, om de ene aan te sterken met het bloed van de andere... Is dat niet een soort beginsel waar bloedtransfusie op gebaseerd is/kan zijn?

Maar dat is toch een heel ander iets dan een hoofd van een hond eraf halen om te kijken of ie op het lichaam van een ander verder kan leven? Dat laatste vind ik echt belachelijk, dat eerste not so much indien alle partijen instemmen.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 17:09

Mand

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 12:45

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 22:34

Heel apart zeg

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 22:37

Mand schreef:
Deze is wellicht al wel eerder gedeeld. Foto's van moorden in New York. Wel bloed te zien maar op een 'nette' manier. Geen gore-bloedbaden. Zijn best wel mooie fotos!
https://www.vice.com/nl/article/kza3mm/ ... L1htOjo0fY

Nog op de een of andere manier heel kunstig

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 23:14

The_Cat schreef:
Mand schreef:
Deze is wellicht al wel eerder gedeeld. Foto's van moorden in New York. Wel bloed te zien maar op een 'nette' manier. Geen gore-bloedbaden. Zijn best wel mooie fotos!
https://www.vice.com/nl/article/kza3mm/ ... L1htOjo0fY

Nog op de een of andere manier heel kunstig

Wauw inderdaad.

Ik wil dat boek

Edit: besteld *\o/*

Mand

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 00:51

Ik heb hem ook besteld na ik het artikel zag :D

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 02:26

Suzanne F. schreef:
Ja of we het nou leuk vinden of niet, we zijn door de experimenten in de afgelopen eeuw waaronder die van Mengele in de tweede Wereldoorlog wel enorm veel verder gekomen in de medische wetenschap.

Nee dat valt wel mee. Er zijn wel resultaten gebruikt in het onderzoek naar onderkoeling maar over het algemeen werd het als onethisch gezien om data te gebruiken dat verzameld was door nazi's. Bovendien waren het grotendeels waardeloze experimenten, puur als marteling ingezet.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 08:26

Heb je Hippocrates in de hel gelezen?
Of wat is jouw bron dat jij denkt het wel meevalt?

Edit: heb even wat nagezocht. Mijn uitspraak van ‘enorme’ vooruitgang is misschien wat overdreven. Maar er zijn toch zeker wel dingen gekomen uit de experimenten die de wetenschap vooruit hebben geholpen. Inderdaad over de onderkoeling, maar ook over elektriciteit bijv.
Neemt niet weg dat het natuurlijk verschrikkelijk was wat daar gebeurde. En op meer plaatsen ter wereld gebeurde. Mengele was niet alleen hierin.

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 09:34

Volgens mij is er juist wel veel vooruitgang geboekt door lugubere experimenten.

De aardlekschakelaar komt voort uit testen hoeveel stroom en mens kan hebben.

Behandelmethodes en vaccinaties voor bepaalde ziektes zijn op die manier ontwikkeld door mensen expres met een ziekte te besmetten.

Vrouwen werden verkracht en daarna vermoord en opengesneden om meer zicht te krijgen op hoe voortplanting nou precies gaat(kijken waar het sperma zich bevind oa).

Bloedtransfusies, orgaantransplantaties, de beste manieren om ganggreen en geinfecteerde wonden te behandelen.

Dat zijn maar een paar voorbeeldjes van wat ik van de week gelezen heb toen ik ging googlen naar aanleiding van dit topic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 09:56

Er was eerder deze week op Belgische tv een reportage (Telefacts) over tweelingen en hun bijzondere band/connectie. Ik heb de aflevering niet gezien, wel voorstukjes. Daarin werd oa vermeld dat men in de jaren '60 doelbewust tweelingen die ter adoptie waren scheidde en naar compleet aparte families liet vertrekken. En dat dat toch wel gevolgen heeft gehad, maar daar weet ik dus het fijne niet van.

Dat is ook zoiets, hoe halen mensen het in hun hoofd om broers en zussen uit tweelingen bewust te scheiden voor zoiets?

Nu kennen we ethiek binnen geneeskunde en wetenschap en hebben we inderdaad de informt consent en toestemming van de patiënt en patiëntenrechten. Nog niet zo bijster lang geleden was dat iets ondenkbaar. Meneer Doktoor had het hoogste aanzien in het dorp samen met burgemeester en Meneer Notaris en als die wat zeiden, dan geloofde je dat en die sprak je NIET tegen. Want als Meneer Doktoor het zei, dan was dat zo want Meneer Doktoor had ervoor geleerd.

Dus dat vrolijk losgaan met experimenten op mensen, daar werd vanuit de godsdienst wel over verketterd, maar vanuit ethisch standpunt heel wat minder. Tenzij het in de middeleeuwen (of nu nog in sommige delen ter wereld) ging over straffen na zonden. Dan was/is nog steeds alles toegelaten.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 21:54