Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Moonfight

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-22 10:17

Over varkens, kleine varkensrassen zou ik zelf niet aanraden als je ook als doel hebt om ze ook op te eten. De kleinere rassen zijn natuurlijk ook kleiner maar hebben daarnaast een heel hoog vetpercentage. Nu is vet echt niet verschrikkelijk om te hebben, maar op gegeven moment heb je echt wel genoeg reuzel.
Ik zou dan eerder aanraden om 2 biggen te kopen van een groter ras en die te laten slachten voor ze te mega worden. Daarna kan je altijd nog de keuze maken of je voor kleintjes of normale wilt gaan in de toekomst.

Maar mocht je idee zijn om ze als huisdier te houden dan zou je het zeker kunnen doen. Maar laten slachten zou ik dan alleen als 'noodoplossing' houden voor een dier waar je echt niet vanaf komt. Want kostentechnisch is het gewoon niet zo interessant.

15x15 is prima wat betreft oppervlakte maar hou even rekening met op wat voor bodem je zit. In de winter word het een grote modderpoel en hoewel varkens dit niet zo heel erg vinden moeten ze er niet te diep in weg zakken en altijd een droge plek hebben om te slapen. Wij zitten zelf op zandgrond en kunnen de varkens praktisch jaarrond buitenhouden. We hebben nog maar 1x gehad dat het natte de schuilstallen en liep. Nu maken we er nog 2 weitjes bij zodat we ze in een natte tijd naar een nieuwe wei kunnen zetten.

Koeien staan hier ook nog op het droomlijstje. We hebben nu schapen en geiten en misschien dat we in de toekomst helemaal over zouden willen op koeien. Maar we gaan eerst eens kijken of het melken van de geiten ons bevalt en of we dat goed te doen vinden. Bij ons staat dexters ook hoog op het verlanglijstje omdat op onze beperkte grond het gewoon makkelijker is om kleinere eenheden te hebben. Maar rassen als blaarkoppen, lakenvelders en brandrode zijn ook een optie.

Paradise123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 11:06

oké. is het dan voldoende om de eerste 4x15 meter (waar de schuilstal opstaat) te verharden?
En welk ras kan jij dan wel aanraden, en hoeveel ruimte hebben die nodig?
Alvast bedankt!

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-22 11:14

Ja lijkt mij prima om dat dan te verharden. 15x15 is ook helemaal prima voor 2 grotere varkens. Ik zou kijken naar rassen zoals Bonte Bentheimer, Husumer, Berkshire, Duroc of Tamworth. Beetje afhankelijk van wat je leuk vind en wat verkrijgbaar is bij jou in de regio. Kruisingen tussen de bovenstaande rassen zijn ook helemaal prima. Ik zou zelf weg blijven bij 'roze vleesvarkens' of Pietran. Die zijn iets minder geschikt om 24/7 buiten te leven jaarrond.

Wij hebben zelf Bentheimer en Husumer :)

Paradise123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 11:58

Heel erg bedankt voor je advies _/-\o_
En even een vraag aan de bokkers met Kwartels: Welk ras hebben jullie/ kunnen jullie aanbevelen?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 12:05

Japanse kwartel is standaard vleeskwartel en geen beperkingen qua speciale papieren.
Chinese zijn kleiner en meer als huisdier/opruimer op de bodem van de voliere vogels.
Andere kwartelsoorten zijn meer siervogels en vragen ook andere huisvesting.
Welke je ook kiest, geen zijn honkvast, dus los lopen is geen optie. Samen met je kippen wil je ook niet, pikorde en sterke kippensnavels = kwartel als voer.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 12:23

Van wat ik heb begrepen mbt varkens is dat ze het jaar rond houden/zelf fokken absoluut niet rendabel is. Het is vaak uberhaupt niet rendabel om varkens te houden voor de slacht, ook niet voor een paar maanden.

Voor dat laatste valt echter wel wat te zeggen, ze worden dan meestal regelrecht van de moeder af gekocht en blijven dan een half jaartje ongeveer in jouw bezit voor ze geslacht worden.

Voordelen zijn:
- Je weet wat ze eten.
- Je kan de smaak van het vlees beïnvloeden door ze specifieke dingen te voeren zoals bijvoorbeeld eikels.
- Mest kan eventueel gebruikt worden voor bemesting van je grond.
- Braakliggend land kan heel snel omgewoeld worden door varkens mocht dit nodig zijn.
- Restafval, vooral uit een moestuin, gaat nooit verloren.
- En je weet zeker dat de beestjes een fatsoenlijk leven hebben.

Dit kanaal gaat heel diep in op het houden van varkens, voor en nadelen en wat als ideaal wordt beschouwd https://www.youtube.com/c/Homesteadyshow/videos

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-22 12:35

Oh ik vind dat nogal een statement hoor Xyris. Wij houden en fokken varkens al 6 jaar dus durf wel te zeggen dat ik er enig inzicht in heb. Daarnaast zijn er ook genoeg bedrijven die momenteel buitenvarkens houden/fokken en daarvan vlees verkopen. Die lijken het ook prima te doen.

Wij worden er niet rijk van nee, maar onder aan de streep levert het zeker wel wat op. In onze situatie eten wij vrijwel gratis ons eigen varkensvlees doordat we alle kosten kunnen dekken met verkoop van biggen en vleesverkoop. En bij ons krijgen ze hoofdzakelijk toch gewoon brok te eten, mocht je veel tijd en energie hebben kan je ook op veel plekken 'gratis' voer ophalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 12:39

Wij zijn €3,75 per kilo kwijt, dus zeker wel dat je daar aan uit kunt :j

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 12:41

Moonfight schreef:
Oh ik vind dat nogal een statement hoor Xyris. Wij houden en fokken varkens al 6 jaar dus durf wel te zeggen dat ik er enig inzicht in heb. Daarnaast zijn er ook genoeg bedrijven die momenteel buitenvarkens houden/fokken en daarvan vlees verkopen. Die lijken het ook prima te doen.

Wij worden er niet rijk van nee, maar onder aan de streep levert het zeker wel wat op. In onze situatie eten wij vrijwel gratis ons eigen varkensvlees doordat we alle kosten kunnen dekken met verkoop van biggen en vleesverkoop. En bij ons krijgen ze hoofdzakelijk toch gewoon brok te eten, mocht je veel tijd en energie hebben kan je ook op veel plekken 'gratis' voer ophalen.

Oh, mijn excuses dan. Ik heb er totaal geen verstand van, ik houd ze zelf niet, ik ga puur af op wat ik zoal hoor bij personen zoals in de link die ik doorgaf. Naar mijn idee weten zij wel waar ze het over hebben, ik vraag me af waar het dan mis gaat (of wat ik heb gemist). Ik vind het echter wel bemoedigend dat jij dat anders ervaart.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 12:42

Mogen jullie dat vlees dan zo verkopen? Hangen daar geen vergunningen etc aan vast?

Wij hebben er wel over gedacht om varkens te houden maar we krijgen ook ongeveer 2x per jaar een kwart zwijn, hebben ongeveer 2x per jaar een half lam en soms nog wat hert en ree via mijn ouders. Per saldo hebben we dus eigenlijk gewoon voldoende vlees voor onszelf. Zeker als ik ooit nog de tijd vind om onze hanen te slachten en die weer actief ga fokken.
Laatst bijgewerkt door lizy29 op 20-09-22 12:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 12:43

Ik durf het bijna niet te zeggen nu, maar ik meen dat dat wel mag aan vrienden en famillie en/of de slager/slachter zelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 12:45

lizy29 schreef:
Mogen jullie dat vlees dan zo verkopen? Hangen daar geen vergunningen etc aan vast?

Hier in België mag er niets verkocht worden. Ook niet aan familie od. Maar ja :+ ;)

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 12:47

Moestuin schreef:
lizy29 schreef:

Hier in België mag er niets verkocht. Ook niet aan familie od. Maar ja :+ ;)

Net als dat ik mijn verse geitenmelk dus niet mag verkopen.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-22 12:47

In Nederland mag je verkopen mits het geslacht word in een slachthuis (die in nl allemaal gecontroleerd worden door de NVWA).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 12:48

Klopt. Maar eerlijk: Als ik 3 varkens zou houden ipv 2 en ik verkoop er 2 dan is het varken dat wij voor ons zelf houden €0 per kilo. Met konijnen is dat nu al zo.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 19:15

Eén van mijn Australorp-hanen die binnenkort naar de slacht zou gaan loopt niet goed meer. Valt me sinds vandaag op. Hij heeft evenwichtsstoornissen, en loopt moeilijk. Ik ben bang voor Marek :/ hij is (nog?) niet verlamd, zijn poten doen het allebei. Hij is ook levendig en eet en drinkt. Poten zelf hebben geen wondjes of iets, ik heb hem gecontroleerd.
Andere kippen lijken allemaal goed. Kan het nog iets anders dan Marek zijn? Wat zouden jullie doen? Ik denk ik dat ik het een paar dagen aankijk, maar wil hem wel laten gaan als het zo blijft omdat hij wel minder goed kip kan zijn. En ik weet niet wat er mis met hem is en hem opeten lijkt me dan ook niet een goed idee.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 22:34

Vlees zou te eten moeten zijn marek is niet overdraagbaar op mensen. Alleen de organen zijn nergens voor te gebruiken.

Zou dan wel zo snel mogelijk slachten.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-22 16:07

Oh klinkt wel als Marek... eens met wat Marcella zegt.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 20:00

Er is niet echt verschil met gisteren. Hoe snel gaat het verloop van Marek meestal?
Is de kans groot dat de andere kuikens het ook krijgen (gaan ontwikkelen)? Ik had nog wel mijn best gedaan de kuikens tot 6 weken gescheiden te houden van de groten, maar blijkbaar toch niet helemaal afdoende.

Ik ga morgen de slachter bellen wanneer ze terecht kunnen en wat zij doen met vermoeden Marek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 07:52

Ik zou met Marek niet geen reizen. Ik zou kijken of je thuis zelf kunt slachten. Ik zou schrik hebben om een andere omgeving te infecteren :)

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 10:03

Bedoel je dan ook niet met de andere kippen reizen of alleen niet meer deze ene specifieke?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 10:33

Als de kippen bij elkaar zitten alle kippen. Kans op verspreiding is groot.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 10:49

Century schreef:
Bedoel je dan ook niet met de andere kippen reizen of alleen niet meer deze ene specifieke?

Met geen enkele kip. Ik vind het risico te groot :)

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 12:35

Ik heb met de slachter gesproken en gelukkig wil hij ze wel slachten, ook de zieke haan. Maandag gaan ze weg. Dat scheelt me veel stress om nu niet last-minute wat anders te moeten regelen.
Ik vertrouw erop dat hij weet wat hij doet als professionele slachter.

Is het sowieso niet zo dat kippen het meestal sowieso wel dragen maar resistentie kunnen opbouwen en niet ziek worden? Dan snap ik het ook beter dat hij het toch geen probleem vindt.

Wil niemand in gevaar brengen maar als hij het ziet zitten dan vertrouw ik erop.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 20:23

Vergeten te zeggen, maar bedankt voor het meedenken :)