Algemeen Corona-topic #3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 19:15

bigone schreef:
Iedereen die nu wel op kantoor of klas of fabriek werkt, is daar ook iets aan gedaan wat betreft luchtverversing, liften buiten gebruik gezet?

Het ventilatiesysteem schijnt heel goed te zijn, en de luchtkwaliteit ook. Het is een vrij nieuwe groot gebouw. Dat werd altijd al gezegd, over de luchtkwaliteit.
De liften mogen alleen nog met 1 of 2 personen gebruikt worden, afhankelijk van de grootte van de lift. Dat moet wel, er zijn 10+ verdiepingen.

In theorie is het best aardig allemaal, maar in praktijk was er vandaag bijvoorbeeld gezellig een koffiemomentje met taart voor een jarige collega, met 10 of 12 mensen in een niet al te grote kamer :roll: . Ik word er moe van om steeds degene te zijn die er iets van moet zeggen, echt irritant. Nu ben ik dus de zeikerd, en heb ik overal moeite mee. Wel meer mensen mopperen, maar gaan dan toch die kamer binnen en zeggen niks.

Mensen zijn vreselijk laks, inclusief mijn leidinggevende. Die nog het meest _-:( . Ik ben er helemaal klaar mee eigenlijk.

BigOne

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 19:24

Ik heb niet zo veel met Maurice de Hond, maar mijn opmerking over lift en vooral ventilatiesystemen mbt verspreiding heeft hij volgens mij groot gelijk. Ga maar na, gesloten systemen met ook nog eens koude temperaturen( airco, vleesverwerkingsindustrie) blijken grote boosdoeners. Vandaag weer een bedrijf in Voorst een kleine uitbraak. Vorige week las ik dat iemand die besmet is en in de lift niest dat die kliene sporen daar een kwartier blijven hangen. Zijn uitleg dat het nu juist over de warme streken raast, mensen gaan bij grote hitte naar binnen met airco aan. Hoe het allemaal precies zit weet ik niet maar het klinkt toch wel erg logisch.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 19:35

Nou scheelt weer dat we op school toch geen airco hebben. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 19:38

Nja, ik heb al geen hoge pet op van Maurice de Hond als het over zijn eigen vakgebied gaat, en al helemaal niet als het gaat om dit virus. Dus ik luister gewoon naar het RIVM en de echte deskundigen. Ik snap echt niet dat iemand naar die man luistert eerlijk gezegd.

De uitbraken in de vleesverwerking hebben toch ook vooral te maken met de manier waarop de vele arbeidsmigranten gehuisvest zijn, de temperatuur en het feit dat er vaak niet voldoende afstand kan worden gehouden tijdens het werk. De ventilatiesystemen daar kunnen natuurlijk een rol spelen, maar als ieder ventilatiesysteem een probleem zou zijn, zouden we dat toch op andere plekken ook moeten zien.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 19:46

Marie_Anne schreef:
Nja, ik heb al geen hoge pet op van Maurice de Hond als het over zijn eigen vakgebied gaat, en al helemaal niet als het gaat om dit virus. Dus ik luister gewoon naar het RIVM en de echte deskundigen. Ik snap echt niet dat iemand naar die man luistert eerlijk gezegd.

De uitbraken in de vleesverwerking hebben toch ook vooral te maken met de manier waarop de vele arbeidsmigranten gehuisvest zijn, de temperatuur en het feit dat er vaak niet voldoende afstand kan worden gehouden tijdens het werk. De ventilatiesystemen daar kunnen natuurlijk een rol spelen, maar als ieder ventilatiesysteem een probleem zou zijn, zouden we dat toch op andere plekken ook moeten zien.

En vandaag een uitbraak bij een kipverwerker in Voorst, wel arbeidsimmigranten die in gewone huizen wonen en allemaal met eigen vervoer , vaak fiets komen. Dragen mondkapjes, houden zich aan de regels.
Daarom denk ik dat de Hond in sommige zaken gewoon een goed punt heeft. Rivm heeft kennis en kunde maar ook al flink wat bokken geschoten, voor hun is het ook nieuw .

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 20:18

bigone schreef:
Iedereen die nu wel op kantoor of klas of fabriek werkt, is daar ook iets aan gedaan wat betreft luchtverversing, liften buiten gebruik gezet?

Nee niks aan gedaan. Nog steeds het slechte luchtverversingssysteem met luchtvochtigheid van 30 % in mijn lokaal. Wel om gevraagd maar niets aan gedaan tot nu toe. Lift is nog in werking. Door speciaal onderwijs enorm veel externen in de school en ook ouders.
Ramen kunnen alleen op enorme kiepstand waardoor alles van je buro waait.
Morgen mogen kinderen weer dichter dan anderhalve meter komen. Ze zijn helemaal blij en willen graag knuffelen.
Tsja en ik niet. Voelt krom en ook onveilig.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 20:31

Op mijn werk is de luchtverversing hoger gezet dan het was, zijn er teams gemaakt die elkaar absoluut niet mogen zien om kruisbesmetting te voorkomen, zijn er nog hele groepen die thuis werken maar langzaam mogen er steeds meer mensen op het bedrijf komen. Je plek moet je wel boeken van te voren. De flexplekken zijn vaste plekken voor een hele dienst. Er zijn meer dan eetgelegenheden gekomen, zodat niet teveel mensen in het grote restaurant komen. Daar zijn nu maar 3 keukens van geopend. Eten mag ook op de werkplek. Naar een ander gebouw gaan mag niet. Er zijn looproutes gemaakt. De trappen die normaal alleen voor nooduitgangen waren zijn nu open om naar beneden te gaan, naar boven met de normale trap. Lift mag maar beperkt gebruikt worden. In-en uitklokken doen we via computer en niet via de klok om geen groepen daar bij elkaar te krijgen. Schermen geplaatst her en der, bijvoorbeeld tussen de koffie automaten die naast elkaar staan.
En temperatuur controle bij binnenkomst (en ja, dat mag zolang het anoniem is en de gegevens niet genoteerd worden).

Rien, fijn dat hij bijna naar huis kan! Blijvende longenschade houdt iedere covid patiënt omdat er hoe dan ook dingen in je longen kapot gaan die zich niet herstellen, alleen voor de een is het niet merkbaar, voor de ander is het een blijvende (hopelijk alleen maar lichte) handicap.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 20:36

Ik begrijp het ook wel met ons sociale beroep waar kinderen en jongeren in het SO echt hand in hand lopen met de leerkracht. Maar daardoor krijg je ook normale wereld blijkbaar. Hier geen aanpassingen al weten ze wel dat ik echt afstand wil.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 20:38

Ik ben benieuwd of het hoofdkantoor van NIKE alweer open is. Die was begin maart al gesloten, 2 weken voordat hier alles op slot ging. NIKE zijn onze “buren”. De school waar ik werk staat ernaast en al die werknemers van NIKE lopen vanaf het station over ons terrein naar hun gebouw

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 22:07

bigone schreef:
Marie_Anne schreef:

En vandaag een uitbraak bij een kipverwerker in Voorst, wel arbeidsimmigranten die in gewone huizen wonen en allemaal met eigen vervoer , vaak fiets komen. Dragen mondkapjes, houden zich aan de regels.
Daarom denk ik dat de Hond in sommige zaken gewoon een goed punt heeft. Rivm heeft kennis en kunde maar ook al flink wat bokken geschoten, voor hun is het ook nieuw .

Het is een visverwerker, geen kip.
De arbeidsmigranten wonen in gewone huizen, nou, dat kan, maar vast niet allemaal apart, maar met meerdere in een huis. Dat is waar het mis gaat iedere keer. Bovendien las ik net dat men nogal wat auto's met 4 of 5 mensen erin daar zag vertrekken.
Als ze wel apart wonen, wat ik dus niet geloof, en als dat hier niet zou spelen:
Citaat:
Volgens epidemiologie-hoogleraar Mart de Jong van de Universiteit Wageningen zijn er bij vlees- en visverwerkingsbedrijven als Vion en Profish twee belangrijke besmettingsmogelijkheden: ,,Het vervoer en verblijf van de arbeidsmigranten is een belangrijke bron, maar dat zou hier dus niet aan de orde zijn. Blijft over dat er ook in de visverwerking in afgesloten en gekoelde ruimtes gewerkt wordt, waar het virus lang kan overleven.”

https://www.destentor.nl/deventer/ruime ... ~a367b2c5/
Waarom je in hemelsnaam de woorden van Maurice de Hond meer waarde toe zou kennen dan de woorden van een hoogleraar epidemiologie is mij echt een compleet raadsel. Omdat het rivm volgens jou bokken heeft geschoten, moeten we nu naar iemand zonder enige kennis van zaken luisteren?

Maurice de Hond is trouwens groot fan van Willem Engel van de stichting Viruswaanzin, en zijn theorie over het virus. Je weet wel, van die demonstratie in den Haag met groepsknuffels en "stop de anderhalve meter-waanzin".
https://mobile.twitter.com/mauricedehon ... 0033506304

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 22:09

bigone schreef:
Ik heb niet zo veel met Maurice de Hond, maar mijn opmerking over lift en vooral ventilatiesystemen mbt verspreiding heeft hij volgens mij groot gelijk. Ga maar na, gesloten systemen met ook nog eens koude temperaturen( airco, vleesverwerkingsindustrie) blijken grote boosdoeners. Vandaag weer een bedrijf in Voorst een kleine uitbraak. Vorige week las ik dat iemand die besmet is en in de lift niest dat die kliene sporen daar een kwartier blijven hangen. Zijn uitleg dat het nu juist over de warme streken raast, mensen gaan bij grote hitte naar binnen met airco aan. Hoe het allemaal precies zit weet ik niet maar het klinkt toch wel erg logisch.

Ik heb dit eerder ook al benoemd in het topic, maar dat is iets wat je blijkbaar niet mag vinden. Terwijl de experts van het RIVM nu ineens ook het belang van ventileren aangeven, terwijl dat eerder nooit ter sprake kwam. RIVM is trouwens ook in gesprek geweest met Maurice. Dat doen ze heus niet als het onzin is wat hij verkondigt.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 22:28

Maurice de Hond pikt gewoon wat dingen uit verschillende theorieën en dan heeft hij altijd wel wat goede punten. De punten waar hij fout zit, daar hoor je dan weer niemand over. Als het RIVM 50% goed zit, krijg je te horen dat ze voor 50% fout zitten. Als Maurice de Hond voor 75% fout zit, krijg je te horen dat hij toch maar mooi 25% goed zit. Sterker nog, er wordt alleen maar over die 25% gesproken en die 75%, daar hoor je dan niemand meer over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 22:33

Wie herinnert zich nog de paniek rond de "milleniumbug"? Wie was ook alweer een van de paniekzaaiers die vond dat de overheid mensen moest aanmoedigen om te gaan hamsteren( :x ) en die het allemaal beter wist dan de deskundigen? Toen was hij een amateur-IT deskundige ipv een amateur-viroloog.
Citaat:
Zo verscheen in de weken naar de eeuwwisseling toe in Nederland zelfbenoemd informaticadeskundige en opiniepeiler Maurice de Hond veelvuldig op tv. De Hond, toch al niet bekend om zijn goed overwogen en genuanceerde oordelen, waarschuwde de Nederlanders op hoge toon. We mochten er niet op vertrouwen dat het goed zou gaan. We moesten zelfs water inslaan en voorraden opbouwen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 22:35

Toch heeft hij nu op een heel belangrijk punt gelijk. En het is wel heel opvallend dat RIVM nu ook ineens het belang van ventileren aangeeft. Terwijl dat eerder als onzinnig werd af gedaan. Ook die besmettingen via ventilatie systemen zou niet kunnen, absoluut geen sprake van.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 22:38

De Hond gaat met Dhr Voss In debat bij Op1.
(Of ze zijn al aan de beurt geweest.)
Programma niet gevolgd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 22:40

SusanH schreef:
Toch heeft hij nu op een heel belangrijk punt gelijk. En het is wel heel opvallend dat RIVM nu ook ineens het belang van ventileren aangeeft. Terwijl dat eerder als onzinnig werd af gedaan. Ook die besmettingen via ventilatie systemen zou niet kunnen, absoluut geen sprake van.

Het rivm heeft altijd gezegd dat sprake zal zijn van voortschrijdend inzicht, omdat het een nieuw virus is. En dat men nog niet veel wist.

Als je heel veel kogels afschiet, dan is er wel eens een raak. Dat betekent niet dat je een goede schutter bent.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 22:41

Hij zou toch met Ab Osterhaus in gesprek gaan op tv? Blijkbaar verkeerd begrepen. Ik volg ook geen corona op tv meer. Ben een beetje corona moe wat tv programma's betreft :o

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 23:19

Maurice de Hond en de deskundigen lezen ongetwijfeld deels dezelfde artikelen. MdH kiest eruit wat in zijn straatje past en brengt deze informatie als absolute waarheid. Het RIVM leest meer dan alleen de informatie die hun toevallig goed uitkomt en zal nooit verkondigen dat iets 100% goed of fout is, omdat je dat nu eenmaal niet zeker kunt weten met de kennis van nu en steeds voortschrijdend inzicht.
Dat is het verschil tussen populisme en wetenschap.
Laatst bijgewerkt door Astorga op 30-06-20 23:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Pabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 23:23

Astorga schreef:
M de Hond en de deskundigen lezen ongetwijfeld deels dezelfde artikelen. MdH kiest eruit wat in zijn straatje past en brengt deze informatie als absolute waarheid. Het RIVM leest meer dan alleen de informatie die hun toevallig goed uitkomt en zal nooit verkondigen dat iets 100% goed of fout is, omdat je dat nu eenmaal niet zeker kunt weten met de kennis van nu en steeds voortschrijdend inzicht.
Dat is het verschil tussen populisme en wetenschap.

Ik denk dat je Maurice bedoelt. Marc is een week of wat geleden overleden...

Bijna een maand alweer zie ik nu excuses
Laatst bijgewerkt door Pabie op 30-06-20 23:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 23:26

Pabie schreef:
Ik denk dat je Maurice bedoelt. Marc is een week of wat geleden overleden...

Bijna een maand alweer zie ik nu excuses

Sorry, heb het aangepast.
Het is duidelijk al voorbij bedtijd voor mij.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 23:35

rien10 schreef:
Blussem schreef:
Ojee, een nieuwe hype in aantocht :=

Dan heb ik toch maar liever die hypes over rupsen.

Als Corona niet bestaat volgens jou, wat doe je hier dan in een topic over iets wat niet bestaat?

Ik ontken het zeker niet. Maar vraag hier sterk af hoe erg echt geweest is. Ik ken zelf niemand, zelfs de gene die ik ken in Brabant hebben geen last gehad van Corona.
Probleem is ook roddel journalistiek, bij iemand die nu ziek is wordt heel snel Corona de schuld van gegeven.
Als het echt zo gevaarlijke was dat had de wereld al heel anders uit gezien.

BTW, wat ook heel punt is. Al die maatregelen zijn erg leuk, waar bij denk je dat de meeste ziekte's worden verspreid? Met voedsel en tijdens voedsel bereiding. Waar vervolgens helemaal geen maatregelen zijn genomen 8)7

Bij mijn werkgever hadden ze na 4 weken het thuiswerken en werken in shifts al afgeschaft. Apart om te lezen dat nog best bedrijven zijn waar dit nog steeds wordt gehanteerd.
Laatst bijgewerkt door Blussem op 30-06-20 23:44, in het totaal 2 keer bewerkt

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 23:38

Blussem, ik zeg dit niet vaak: je kletst.
Ieder zijn mening, maar je banketstaaf uit je nek. Dit is het laatste wat ik er over zeg en tegen jou zeg.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 23:51

Marie_Anne schreef:

Je hoeft niet zo fel te reageren. Hij geeft duidelijk aan dat hij geen viroloog is en puur alleen naar de data en onderzoeken kijkt en sommige zaken lijken zeer logisch.
Onze regering/rivm zegt geen grote evenementen. 5000 tot 9000 man op de Dam, kop aan kont, 1 besmetting . En alle andere demonstraties , niks nada noppes .
Dus festivals , sportwedstrijden buiten, laat ze maar doorgaan.
Bergamo , de voetbalwedstrijd word als voorbeeld elke keer aangehaald als super spreader. Ja, allemaal in bussen naar Milaan , allemaal de kroeg in, alle mensen die er niet bij konden zijn keken allemaal in Bergamo in de kroeg. In Milaan zeer weinig besmettingen , wel een explosie nadien in Bergamo en bij de fans van de tegenstander.
Volgens mij hoef je helemaal geen viroloog of data analist met universitaire opleiding te zijn om dit in het juiste perspectief te zien.
En dit zeg ik niet omdat ik van de anderhalf meter afwil, ben juist nog steeds extreem voorzichtig maar gebruik wel mijn eigen verstand ipv alleen maar op de deskundigen af te gaan . De enigste deskundige die ik hoog heb zitten is Gommers .

Pabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 00:23

oliebol data analysten worden overbodig ik zal stoppen met m'n studie. :')

Er zijn meer voetbal evenementen waar dingen mis leek te gaan. Echter lijkt dit ook te maken te hebben met dus het extreem dicht op elkaar zitten veel emotie en zangkoren. In een voetbal stadion is het niet heel apart om een slijm spetter van iemand achter je perongeluk in je nek te krijgen.

Ik denk dat hoe er nu versoepelt wordt het verstandig is. Stapjes nemen en kijken wat het doet. Hopelijk kunnen evenementen dan snel weer verantwoord en wordt er op een goed moment afstand gedaan van de 1.5m.
Alleen moet de overheid meer zekerheid hebben om beslissingen te kunnen nemen want ze spelen wel met de gezondheid van hun bevolking. Maurice de hond kan makkelijk met een 60% kans dat hij gelijk heeft dingen gaan rond gooien als de waarheid. De regering echter heeft wel meer zekerheid nodig. Al heeft de regering en RIVM ook zeker grote fouten gemaakt in t begin.

Pabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 00:25

Maar voor Maurice de hond geldt ook de beste stuurlui staan aan wal. Ik ben benieuwd hoe alles was gelopen als hij alle beslissingen had moeten nemen.
Mogen schrueewen maar geen beslissingen met de daar bijhorende gevolgen hoeven nemen is vele malen makkelijker. En hij heeft op veel vlakken gelijk, maar wat eerder werd aan gehaald zijn gelijk wordt uitvergroot waar bij RIVM/overheid alles gericht op de fouten.