Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 20:49

bigone schreef:
Er werd nergens gezegd dat het een verplichte app word, alleen dat het in samenwerking met alle opsporingsmogelijkheden een mogelijkheid kan zijn om zo snel mogelijk besmettingen op te sporen . Zodat dit virus onder controle word gehouden en opgeruimd word voor zover mogelijk . Daarbij is het ook meteen een middel om mensen supersnel op de hoogte te brengen van het feit dat ze in aanraking met een besmet persoon zijn geweest en dat je zelf zo goed mogelijk ermee om kunt gaan richting je eigen bekenden en familie. Het kan maar zo zijn dat bvb de fysiotherapie opstart en een therapeut krijgt een bericht dat een patiënt positief is getest. Hij kan meteen actie ondernemen. Net als de doktersassistente of bibliothecaris . Die zien heel veel mensen en hebben ze de app dan is het de kortste en snelste weg ipv afwachten of er besmettingen opduiken en vandaar uit weer meer besmettingen en bingo , een nieuwe besmettingshaard is geboren.

Langs de andere kant zie ik het ook gebeuren dat bijna iedereen de app heeft en dat je eigenlijk bijna mee moet doen als je nog buiten wil.. ik zie het ook gebeuren dat zaken je mogen weigeren als je de app niet kan laten zien of dergelijke. Ik zeg niet dat dat ZEKER gebeurt, maar ik kan me wel voorstellen dat het in die richting gaat.

In principe is mensen niet op de hoogte brengen van het gevaar van data delen en apps of sites enkel ophemelen even kwalijk als het verplichten en in dat licht zijn er veel bedrijven schuldig omdat ze bewust zo'n waarschuwingen begraven in lange juridische teksten die niemand wil lezen. En dan krijg je zaken als facebook en instragram waar iedereen zijn leven op zet (ik heb ze ook trouwens) en waarbij er een maatschappij gecreëerd wordt waarin je moeilijker meekan als je weigert.

Het zijn dingen om over na te denken.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 20:51

In China hebben ze zulke apps. Ik vond het nogal beangstigend. Dan blijf ik liever wat langer in de buurt van huis.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 20:51

MoniqueT schreef:
Zullen we nu eerst de overheid eens de kans geven deze plannen uit te werken en gedetailleerde informatie te geven? Het wordt bij voorbaat al afgeschoten.

Omdat er een vrij uitgebreide geschiedenis is van de Nederlandse overheid die onzorgvuldig met data en privacy omgaat, en regelmatig gegevens gebruikt voor zaken waar ze niet bedoeld voor zijn, zonder toestemming. Het bellen met advocaten bv, het grootschalig tapen (het knoeien met de tapes of ze onzorgvuldig uitschrijven, en niet te vergeten, het geheel toevallig kwijtraken van tapes op gevoelige momenten), misbruik van kentekenregistratie, datakoppelingen die mensen onterecht in de problemen brengen...

SinneJ schreef:
Ik denk echter niet dat dat snel zal lukken, herinneren jullie je nog hoe moeilijk het was voor politiediensten om informatie te verzamelen over mogelijke terroristen vlak na de Parijs en Brussel aanslagen? Er worden niet zomaar uitzonderingen gemaakt en zeker niet op die schaal. Daar zouden nog heel wat vergaderingen aan vooraf moeten gaan.

Nog erger: een aantal van de mensen was allang in beeld, alleen werd er niets mee gedaan. Oa omdat makkelijke sleepnetten aantrekkelijker zijn dan het diepere opsporingswerk. En als er dan wat mis gaat wordt het snel aangegrepen om meer sleepnetten te creeren, maar dat diepe werk blijft nog steeds onaantrekkelijk.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 20:54

Ik heb me zojuist laten informeren door iemand die voor zijn werk apps bouwt, en veel met ICT te maken heeft, en die heeft uitgelegd dat bijv door gebruik maken van bluetooth (zoals DeJonge liet vallen) een app gemaakt kan worden die puur met nummertjes werkt, onherleidbaar naar personen (maar van nr naar nr, die dan wel opgeslagen worden in een telefoon).
Qua privacywetgeving zijn we in NL het gedoodverfde 'braafste jongetje van de klas' (ik merk dat bijv heel erg in mijn werk, Italie,Belgie, Spanje, DLD gaan daar soms heel anders mee om, en dat is ook EU) , dus als onze overheid zich daaraan houdt, kán het anoniem.

"we" weten nog heel niet hoe die app gaat werken, maar het kan dus anoniem.

In China is bijv je telefoon niet het grootste probleem, aangezien daar HEEL veel gaat dmv gezichtsherkenning en straatcamera's.. zoiets kan hier bijv (nog) niet..

De app zou vooralsnog alleen betrekking hebben op contactonderzoek en niet, zoals bijv in andere landen, met kleurcodes of je ergens wel of niet mag komen.

Dus ik denk zelf, dat wanneer de privacy in acht genomen wordt, dit heel goed te doen moet zijn.

Ik zou het graag willen weten als ik binnen 4 meter van een Corona patient ben geweest, zodat ik anderen in mijn omgeving kan beschermen.. :j

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 20:58

Misschien SinneJ maar heel eerlijk, ik en niemand met mij zit te wachten op nog eens zes maanden solitary spelen. Want de consequenties van de app kan misschien inderdaad het inleveren van een stukje privacy zijn maar heel eerlijk, wie heeft er tegenwoordig geen Facebook, Instagram , Pinterest oid . Mensen beseffen niet dat de grote jongens wat betreft dataverkeer allang alles van je weten en dat zijn allemaal zaken waar je geen problemen mee krijgt. Welke sokken je graag draagt, welke soort kleding je leuk vind, naar welk soort huis je kijkt op funda , noem maar op. Wanneer je echte anonimiteit wilt dan is weg van het internet het eerste wat je moet doen . Je naam word via Bluetooth niet bekend , alleen het nummer.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 21:02

Cer schreef:
Ik heb me zojuist laten informeren door iemand die voor zijn werk apps bouwt, en veel met ICT te maken heeft, en die heeft uitgelegd dat bijv door gebruik maken van bluetooth (zoals DeJonge liet vallen) een app gemaakt kan worden die puur met nummertjes werkt, onherleidbaar naar personen (maar van nr naar nr, die dan wel opgeslagen worden in een telefoon).
Qua privacywetgeving zijn we in NL het gedoodverfde 'braafste jongetje van de klas' (ik merk dat bijv heel erg in mijn werk, Italie,Belgie, Spanje, DLD gaan daar soms heel anders mee om, en dat is ook EU) , dus als onze overheid zich daaraan houdt, kán het anoniem.

"we" weten nog heel niet hoe die app gaat werken, maar het kan dus anoniem.

In China is bijv je telefoon niet het grootste probleem, aangezien daar HEEL veel gaat dmv gezichtsherkenning en straatcamera's.. zoiets kan hier bijv (nog) niet..

De app zou vooralsnog alleen betrekking hebben op contactonderzoek en niet, zoals bijv in andere landen, met kleurcodes of je ergens wel of niet mag komen.

Dus ik denk zelf, dat wanneer de privacy in acht genomen wordt, dit heel goed te doen moet zijn.

Ik zou het graag willen weten als ik binnen 4 meter van een Corona patient ben geweest, zodat ik anderen in mijn omgeving kan beschermen.. :j

En daarom moet je dus eerst afwachten voordat je allerlei dingen gaat roepen. We krijgen hier geen Chinese of Noord-Koreaanse praktijken :n Dat doet de overheid niet en anders hebben we altijd nog de European Data Protection Supervisor (EDPS).

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 21:03

bigone schreef:
Misschien SinneJ maar heel eerlijk, ik en niemand met mij zit te wachten op nog eens zes maanden solitary spelen. Want de consequenties van de app kan misschien inderdaad het inleveren van een stukje privacy zijn maar heel eerlijk, wie heeft er tegenwoordig geen Facebook, Instagram , Pinterest oid . Mensen beseffen niet dat de grote jongens wat betreft dataverkeer allang alles van je weten en dat zijn allemaal zaken waar je geen problemen mee krijgt. Welke sokken je graag draagt, welke soort kleding je leuk vind, naar welk soort huis je kijkt op funda , noem maar op. Wanneer je echte anonimiteit wilt dan is weg van het internet het eerste wat je moet doen . Je naam word via Bluetooth niet bekend , alleen het nummer.

Wat jij zegt is zeker niet waar. Die data is zeer gefragmenteerd. Facebook weet niet wat jij van Zalando besteld hebt en Zalando weet niet welke kleren je aanhebt op je foto's van facebook. Daarnaast is het mogelijk om met goed internet management anoniem te blijven (echt waar, als je me niet gelooft zoek dan eens op 'data pertubation').

Locatie data echter is een heel ander paar mouwen. Heel erg veel bedrijven willen die data en hebben gepoogd dat legaal te maken, zelfde met gezichtsherkenning, zelfde met financiële gegevens en strafblad. Er is een reden dat dat al jaren geblokkeerd wordt.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 21:05

Cer, bedankt voor de info.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 21:06

Als het ervoor zorgt dat we met die app meer te weten komen over corona en wie het heeft gehad.. ik heb er geen problemen mee.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 21:08

bigone schreef:
Er werd nergens gezegd dat het een verplichte app word, alleen dat het in samenwerking met alle opsporingsmogelijkheden een mogelijkheid kan zijn om zo snel mogelijk besmettingen op te sporen .

De Jonge zei zeker wel dat dat een optie was, het heeft alleen maar nut als het veel gebruikt werd oid. Was zijn antwoord. De journalist vroeg word het verplicht en zijn antwoord was niet 'nee' .

bigone schreef:

Enigzins krom, jij verwacht dat ik een recht opgeef, omdat jij er een terug wil.

Zo werkt het niet, jij kan niet bepalen welke van die 2 rechten meer waarde hebben.

Nogmaals: als jij die app wil prima.

Als ik hem niet wil: ook prima.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 21:08

MoniqueT schreef:
Cer, bedankt voor de info.

Nee ja hee, ik heb er geen verstand van hoor, laat ik dat voorop stellen..

Ik heb slechts aan een internet/data/app kenner gevraagd 'wat vind jij hier nou van', en toen legde hij mij het een en ander uit...

Welke app onze overheid misschien gaat gebruiken, welke data ze gaan gebruiken, en hoe ze daarmee omgaan, geen idee...

En daarbij ben ik iemand die na updates of appinstallaties zonder lezen de agreements aanvinkt omdat ik geen geduld heb voor dingen, en ik hoop dat ik geen rare dingen doe, waardoor ik van iets naars verdacht zou kunnen worden. :+

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 21:09

ruitje schreef:
bigone schreef:
Er werd nergens gezegd dat het een verplichte app word, alleen dat het in samenwerking met alle opsporingsmogelijkheden een mogelijkheid kan zijn om zo snel mogelijk besmettingen op te sporen .

De Jonge zei zeker wel dat dat een optie was, het heeft alleen maar nut als het veel gebruikt werd oid. Was zijn antwoord. De journalist vroeg word het verplicht en zijn antwoord was niet 'nee' .

En niet nee is ook niet ja.

BigOne

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 21:18

Ruitje, ik wil maar één ding, nog wat langer op deze planeet rondhobbelen . Iemand die die app niet wil? Prima , ik zal hem zeker gebruiken om mijzelf en mijn familie met nog meer kwetsbaren zo goed mogelijk te beschermen. Ik hoop dat er tegen die tijd ontzettend veel getest is zodat mensen met antistoffen gewoon hun leven weer op kunnen pakken en mensen die nog geen antistoffen hebben de app gaan gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 21:22

bigone schreef:

Dat vind ik altijd zo'n slecht argument, wie heeft er geen Facebook. Toch een aanzienlijk deel van de bevolking heeft geen Facebook. Ik ook niet, en ook geen Instagram enz. Bewust niet. In 2019 heeft Facebook in Nederland 640.000 gebruikers verloren, het zijn er nog 10 miljoen.

Rutte heeft trouwens wel degelijk gezegd dat de optie tot verplichten van de app open wordt gehouden. Ik vind het een lastige kwestie, ik vind privacy niet iets waar je makkelijk over heen moet stappen. Maar als het kan helpen de maatschappij weer op te starten zodat mensen hun baan houden, zelfstandigen weer inkomen hebben, bedrijven weer kunnen draaien en overleven...

Maar ik verwacht niet dat het tot een verplichting hoeft te komen, omdat ik denk dat er genoeg mensen zijn die vrijwillig mee willen doen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 21:23

Ik ben wat positiever gestemd. Bij ons (CH) wordt al wel wat meer gesproken over de mogenlijkheden om de scholen na de vakantie eventueel open te doen.
Nog niets concreet, maar het gesprek is in iedergeval gaande.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 21:25

De Jonge zegt: "we kunnen de app alleen gebruiken als de privacy gewaarborgd is" - "we gaan de beste app selecteren met 1 hele belangrijke voorwaarde, de privacy moet gewaarborgd worden"

Rutte:"moet je het iedereen verplichten of moeten heel veel mensen het doen...[] of is het voldoende als heel veel mensen het doen, dat gaan we in kaart brengen, we houden de optie open maar bij elke optie is cruciaal dat je de privacy in acht neemt"

Ze hebben het veel over het waarborgen van privacy, over het wel of niet verplichten wordt inderdaad niet duidelijk iets gezegd (dat hangt af van de mate van verspreiding op dat moment, en of op dat moment de GGDs het contactonderzoek aankunnen en of we regels kunnen versoepelen. Als de regels niet versoepeld kunnen worden, hoeft er geen app te komen. Als de mate van verspreiding zover terugloopt dat GGDs het contact onderzoek kunnen doen, hoeft de app ook niet.
Op de vraag "of dan iedereen op ieder moment gemonitoord wordt en er dus bekend is waar iemand is" zeggen ze "nee, die gegevens hoef je dus niet te hebben"

Ik vind het wat vaag...

Ik hoop dat de app niet nodig wordt, en indien wel, hoop ik dat iedereen 'vrijwillig' voor die app kan kiezen.
NB, dat tweede is denk ik wel zo, omdat zoals gezegd niet iedereen een smartphone heeft, of een telefoon die geen apps aankan..

Of ze dan willen gaan controleren, in het slechtste geval, dat iedereen die buiten loopt (verplicht) een smartphone heeft, vind ik een scenario waar ik nog niet over na wil denken
Laatst bijgewerkt door Cer op 07-04-20 21:27, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 21:26

Om de app maak ik me nu minder druk dan de tijd die het nog gaat duren.

Het bedrijfsleven moet vanaf nu gaan nadenken hoe om te gaan met de 1,5 meter samenleving.

Daar wordt ik redelijk depressief van ;(
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 07-04-20 21:27, in het totaal 2 keer bewerkt

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 21:26

Destination schreef:

Ik weet niet meer de exacte woorden, kijk het even terug zou ik zeggen want verplichten was zeker een optie. Ik reageerde op een post die zei dat dat nergens gezegd zou zijn.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 21:28

NatasjavE schreef:
Om de app maak ik me nu minder druk dan de tijd die het nog gaat duren.

Het bedrijfsleven moet vanaf nu gaan nadenken hoe om te gaan met de 1,5 meter samenleving.

Daar wordt ik redelijk depressief van ;(

Hier hetzelfde... Vind dat nogal wat...

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 21:29

ruitje schreef:
Destination schreef:

Ik weet niet meer de exacte woorden, kijk het even terug zou ik zeggen want verplichten was zeker een optie. Ik reageerde op een post die zei dat dat nergens gezegd zou zijn.

Ik heb de persconferentie gekeken om 19:00. Dat het een optie is die bekeken wordt, betekent echter niet dat het verplicht gaat worden. Als ze zeggen dat het verplicht wordt, staat iedereen op de achterbenen. Het is gewoon afwachten en heel veel opties worden momenteel bekeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 21:29

Cer schreef:
De Jonge zegt: "we kunnen de app alleen gebruiken als de privacy gewaarborgd is" - "we gaan de beste app selecteren met 1 hele belangrijke voorwaarde, de privacy moet gewaarborgd worden"

Rutte:"moet je het iedereen verplichten of moeten heel veel mensen het doen...[] of is het voldoende als heel veel mensen het doen, dat gaan we in kaart brengen, we houden de optie open maar bij elke optie is cruciaal dat je de privacy in acht neemt"

Ze hebben het veel over het waarborgen van privacy, over het wel of niet verplichten wordt inderdaad niet duidelijk iets gezegd (dat hangt af van de mate van verspreiding op dat moment, en of op dat moment de GGDs het contactonderzoek aankunnen en of we regels kunnen versoepelen. Als de regels niet versoepeld kunnen worden, hoeft er geen app te komen. Als de mate van verspreiding zover terugloopt dat GGDs het contact onderzoek kunnen doen, hoeft de app ook niet.
Op de vraag "of dan iedereen op ieder moment gemonitoord wordt en er dus bekend is waar iemand is" zeggen ze "nee, die gegevens hoef je dus niet te hebben"

Ik vind het wat vaag...

Het was ook best vaag ja. Maar de optie tot verplichting wordt open gehouden inderdaad, dat is gezegd.

purny

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 21:30

Bij Jinek gaat het over die apps

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 21:31

Sowieso lijkt me echt verplichten ook lastig, ze kunnen het wel verplichten in openbaar vervoer bijvoorbeeld. Wil je dan niet wordt het auto of fiets.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 21:32

Ik heb het idee dat het nu al vaak besproken wordt hoelang we dit nog volhouden en hoelang de economie het gaat trekken nog. Als dat nu al is, wil ik het over een maand niet horen. Als die discussie nu al oplaait, dan denk ik dat over een tijdje mensen het echt beu gaan zijn. En misschien ook goed dat de politiek er naar gaat kijken nu de eerste volksgezondheidsdingen besproken zijn. Stap 2.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 21:35

sureido schreef:
Ik heb het idee dat het nu al vaak besproken wordt hoelang we dit nog volhouden en hoelang de economie het gaat trekken nog. Als dat nu al is, wil ik het over een maand niet horen. Als die discussie nu al oplaait, dan denk ik dat over een tijdje mensen het echt beu gaan zijn. En misschien ook goed dat de politiek er naar gaat kijken nu de eerste volksgezondheidsdingen besproken zijn. Stap 2.

OF er komt een soort van berusting. Ik zie dat toch echt hier in België ondertussen. Mensen zien de ernst, merken dat het geen zin heeft om je druk te maken en stoppen met vechten tegen datgene waar niemand wat aan kan doen. Die instelling zie je ook in andere landen waar de maatregelen eerder van kracht waren dan Nederland.

Dus het scenario dat jij aanhaalt hoeft niet se te kloppen. Ja het is kwalijk voor de economie, nee dat wil niet zeggen dat de algemene instelling moet zijn "We zijn het zat, ik ga moeilijk doen.".