Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Paradise123 schreef:-Een stuk of 4 vleeskippen (we twijfelen nog over het ras, hebben jullie nog opties?)
-Een stuk of 3 Dubbeldoelkippen.
-3 Eenden (Welke rassen hebben jullie?)
-2 Geitjes.
-Meer land, en de mogenlijkheid om 2 koetjes te houden![]()
-2 Minivarkens (welke rassen kunnen jullie aanraden?)
Oja, ook willen we graag een stuk of 50 kwartels gaan houden! Hebben jullie daar info over? Bijv. Welke rassen, huisvesting enzo.
tamary schreef:Paradise123 schreef:-Een stuk of 4 vleeskippen (we twijfelen nog over het ras, hebben jullie nog opties?)
-Een stuk of 3 Dubbeldoelkippen.
-3 Eenden (Welke rassen hebben jullie?)
-2 Geitjes.
-Meer land, en de mogenlijkheid om 2 koetjes te houden![]()
-2 Minivarkens (welke rassen kunnen jullie aanraden?)
Oja, ook willen we graag een stuk of 50 kwartels gaan houden! Hebben jullie daar info over? Bijv. Welke rassen, huisvesting enzo.
Met zulke kleine aantallen kippen zou ik het bij allemaal dubbeldoel houden, vleeskip als je de productierassen wil zijn nogal fragiel. Je kan kijken naar wyandotte of bv poule bresse beide zit vlees aan (heeft wel langere groei nodig) en leggen nog redelijk tot goed eieren en vreten zich niet zo makkelijk dood aan gewoon kippenvoer omdat er geen eetrem op zit.
Eenden zijn grotere viespeuken dan de spreekwoordelijke varkens, richt je hok daar op in (water moet goed weg kunnen).
Geitjes zijn leuk, luid, en zeer goed in omheiningen testen (vooral rond moestuinen waar ze zeer behulpzaam zullen zijn met oogsten). Leer ze meelopen, aan de stick staan en zorg voor een goede, ruime stal, ze hebben nl een hekel aan regen (vacht niet waterdicht, was niet nodig als woestijndier). en klimtoestellen, wat hoger op de uitkijk liggen/staan is leuk. Echter plaats zulke toestellen ver van de omheining, anders is het opstapje naar avonturen.
Koeien zijn weliswaar heel makkelijk achter een draadje met stroom te houden, ze zijn lastiger te trainen dan paarden en lomper. Ik zou geen koeien willen zonder infrastructuur voor mijn veiligheid. Als je melk wil, zou geit eerder mijn keuze zijn, makkelijkere maat, kleinere hoeveelheden melk (en anders gewoon nog een geit), en minder kans op ellende als je de lammeren er aan laat dan bij koeien die al snel teveel produceren voor kalf om bij te houden.
Minivarkens is een aandachtspunt qua hoe groot worden ze werkelijk. Deel daarvan nl is bij sommige fokkers een kwestie van heel strak dieet. Lees je dus goed in qua rassen en realiseer je dat die dieren een paar jaar door groeien en dus ook als ze onder klein vallen redelijk aan de maat kunnen zijn.
Kwartels & eenden zijn gedeelde 1e plaats viespeuken. Ze zijn leuk om naar te kijken, maar neurotisch, hebben heel goede hokjes nodig ivm klein en kwetsbaar voor van alles. Broeden niet zelf, dus broedmachine nodig, niet iedereen kan tegen de eieren (eenden idem trouwens, test dat voordat je ze met dat doel zelf zou kopen dus, eendeneieren verkopen lang niet overal goed). Qua vleesvoorziening ben ik er geen fan van, teveel zorg aan kwijt ivm niet broeds en minibotjes peuteren was ook niet practisch. Voor makkelijk vlees liever konijn.
En wat anderen hier ook al zeggen : rustig aan, eerst inlezen, wat er al is op gang hebben en blijf letten op totale tijd basis taken per dag. Je wil niet mega veel tijd kwijt zijn aan dingen die altijd 1-2x/dag mogelijk op specifieke tijden ook nog gedaan moeten. Dan is er geen tijd voor bijkomende klussen als uitmesten, controleren & repareren, bijbouwen, inkomen verdienen, enz.