Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 21:47

Hele maiskorrel is vrij groot voor een kippesnavel, beter grof malen wat je voert.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 21:54

Ah, dat zal het dan toch wel gewoon zijn. Eén van de kippen was er al mee op de grond aan het slaan. Ik had verwacht dat zeker de grotere kippen hier niet zo'n moeite mee zouden hebben, maar er zit natuurlijk vaak gebroken mais in zo'n kippengraan-zak, dat zal een reden hebben. Ik zal eens kijken wat ze ervan vinden als ik het maal.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 09:00

Ik heb mijn kippen een tijdje terug ook mais gevoerd, hele korrels. Ze hadden er geen problemen zo mee en vonden het zo lekker dat ze het verrekte hun normale korrel te eten tot ze ook de mais hadden :') :')

Schapen staan stiekem echt heel hoog op mijn lijstje voor de toekomst, samen met eenden.
is er een eendenras die niet persee een hele vijver nodig hebben?

Ik heb waarschijnlijk iemand gevonden om mij het slacht vak te leren met de kippen, mijn vriend is er van overtuigd dat ik het doden niet zelf ga kunnen maar we zullen zien. Waarschijnlijk wordt het dan die keer met dat persoon erbij 2 hanen en dan doe ik daarna later de rest zelf.
Ik sta er trouwens wel van te kijken dit jaar. Vorig jaar hadden de jonge hanen echt veel mot met elkaar, vooral in de ochtend. Dit jaar zijn ze eigenlijk in t algemeen nog super goed met elkaar, ze jagen elkaar helemaal niet op ofzo. Ook vladimir jaagt er eigenlijk niet op. Er kraaien er ook nog maar 2 van de 5.

Hier zijn we ook bezig met het veranderen van ons rookkanaal voor de houtkachel. We hadden de insert al 2 jaar los staan in een open haard en hebben nu alles weg gebroken van schouw en binnen kanaal. Ook hebben we een rij stenen een stukje onder het plafond weg gehaald, daar gaan we een plafond in het rookkanaal rond de buis maken met daar net onder een rooster. Het volgende plan word dan op zolder ook een gat in de muur maken, nog een plafond daarboven leggen en dan een buis ofzo over zolder leggen met roosters de slaapkamers, badkamer, gang enz om zo het hele huis te kunnen verwarmen met de kachel. Er zal misschien niet veel warmte de slaapkamers in komen maar alle beetjes helpen om daar niet de elektrische kachel aan te hoeven zetten.

Nog een vraagje over schapen, varkens, koeien enz. Hoe doen jullie dat met het slachten? Hebben jullie daar een speciale slager voor? Zo ja, doet die het versnijden dan ook meteen of enkel het doden en deels versnijden voor vervoer? Ahh en zo'n slager, is die makkelijk te vinden?

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 09:08

Over het algemeen zijn er 'abbatoir communal' waar je je dier heen kan brengen en in stukken mee terug kan nemen. In welke vorm zal afhangen van het slachthuis.
Wij laten onze lammeren gewoon slachten door de cooperatie waar we onze lammeren aan verkopen.

Voor wat betreft eenden, de meeste hebben wel graag een vijver al hebben wij diverse vijvers op de weides waar onze loopeenden zo naar toe kunnen maar gebruiken ze altijd het hondenzwembadje wat ik ooit eens gratis ergens heb opgehaald. Wel ideaal want door z'n formaat, gooi ik die gewoon iedere dag leeg om schoon te maken en vul hem met vers water.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 09:29

Qua eenden zou ik ook zeggen, loopeenden of barbaries. Ze hebben wel graag water, maar nemen ook genoegen met een klein badje. Onze eenden (loopeenden) zijn wel altijd heel vrolijk en blij in hun badje, dus dat zou ik ze niet ontzeggen! Door omstandigheden moeten ze het nu even met een emmer doen (we zijn de ren aan het verbouwen) en dat lukt tijdelijk ook prima.

Paradise123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 10:11

wat een leuk topic! ik volg!
wij willen ook graag zelfvoorzienend leven, op weinig ruimte.
Wat we nu hebben:
-Moestuin van 20 m2.
-2 Moestuinbakken van 120x120cm (wordt niet veel mee gedaan)
-20 bejaarde legkippen (leggen nu bij elkaar zo'n 4 eieren per dag)
-10 Cochinkrieldames die hun eitjes erg goed verstoppen -O-

Wat we nog willen de komende jaren:
-Mini voedselbos van zo'n 30m2.
-Een pottentuintje.
-Kleine boomgaard in de Paddock Paradise (moet nog aangelegd worden)
-Verschillende eetbare struiken in de tuin.
-Aardbeienveldje van zo'n 1 m2
-Een stuk of 4 vleeskippen (we twijfelen nog over het ras, hebben jullie nog opties?)
-Een stuk of 3 Dubbeldoelkippen.
-3 Eenden (Welke rassen hebben jullie?)
-Een grotere moestuin.
-Wat meer moestuinbakken.
-2 Geitjes.
-Meer land, en de mogenlijkheid om 2 koetjes te houden :+
-Een kas van 2x2 meter.
-Een kruidentuintje van 1x1 meter.
-Een hoogstam pruimenboom.
-2 Minivarkens (welke rassen kunnen jullie aanraden?)
En nog veel meer (en dat op 1000-2000m2)
Aangezien jullie al veel verder zijn, zijn tips van harte welkom! ook zijn we nog opzoek naar een indeling voor een eventuele 2de moestuin van 3x5 meter, dus als iemand een ontwerpje wil maken, ga je gang!
Oja, ook willen we graag een stuk of 50 kwartels gaan houden! Hebben jullie daar info over? Bijv. Welke rassen, huisvesting enzo.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 10:34

Qua eenden geen plannen, maar mocht het er ooit van komen worden het of iets van loopeenden voor (naakt)slakken bestrijding in de moestuin of wat kwakertjes (ong. 1kg eendjes die vroeger gebruikt werden in eendenkooien om wilde eenden te lokken).
Volgens mij is vijver/genoeg water om te zwemmen nodig voor bevruchte eieren, maar of dat van toepassing is op alle eendensoorten weet ik niet.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 10:55

Welkom Paradise123 :)

Ik denk dat je mooie plannen hebt maar als je daar ook nog paarden aan toe gaat voegen (neem tenminste aan dat je die ook hebt door je paddock paradise) dat het dan wel heel erg vol gaat worden?
Je moet namelijk de beestjes ook nog eten geven en dat ergens op slaan, want van 1000-2000m2 gaat dat niet lukken. Ze moeten ook een plek om te slapen hebben.

Don't want to burst your bubble maar zou iets kleiner beginnen en dan langzaam uitbreiden :)

Dan blijft het ook nog leuk te behappen qua werk (en ja, nu spreek ik even uit ervaring :'))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 10:56

Liesjuh: Ik doe alles zelf. Het is quasi onmogelijk om bij ons iemand te vinden die slacht en versnijd. Ik weet niet hoe het in Frankrijk zit helaas. Sowieso is het echt wel ontzettend handig om het te kunnen :)

Wij hebben barbaries (muskuseenden)

Paradise: Welkom. :) Verder volg ik Prairy. :j

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 10:58

Liesje, ik zou voor eenden iig iets nemen dat makkelijk schoon te maken is, zo'n blauwe schelp bijv.

Wij hadden ze hier in de poel, 4 stuks, wat een smeerlappen zijn het _O-

Paradise123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 11:03

Sorry mensen, ik had het even verkeerd uitgelegd. We hebben naast de 3000 a 5000m2 voor de paarden, nog bijna 3000m2 over. Op die 2000-3000m2 willen we dit gaan realiseren. Anders zou het inderdaad enorm dieronvriendelijk zijn.
Sorry!

Paradise123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 11:05

Daarnaast staan de moestuin en de kippen op een stuk van 3000m2 (bos en weide) dus die nemen geen extra ruimte in beslag.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 11:21

Zou minimaal kas van 3/4 bij 5/6 nemen. Kas van 2x2 is zo vol en ga je echt spijt van krijgen. Of neem eerst een plastic kas van 2x3 om te testen. Gok jaar erna wil je groter. :')

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 11:24

Paradise123 schreef:
-Een stuk of 4 vleeskippen (we twijfelen nog over het ras, hebben jullie nog opties?)
-2 Geitjes.
Oja, ook willen we graag een stuk of 50 kwartels gaan houden! Hebben jullie daar info over? Bijv. Welke rassen, huisvesting enzo.

Met zulke kleine aantallen kippen zou ik het bij allemaal dubbeldoel houden, vleeskip als je de productierassen wil zijn nogal fragiel. Je kan kijken naar wyandotte of bv poule bresse beide zit vlees aan (heeft wel langere groei nodig) en leggen nog redelijk tot goed eieren en vreten zich niet zo makkelijk dood aan gewoon kippenvoer omdat er geen eetrem op zit.
Eenden zijn grotere viespeuken dan de spreekwoordelijke varkens, richt je hok daar op in (water moet goed weg kunnen).
Geitjes zijn leuk, luid, en zeer goed in omheiningen testen (vooral rond moestuinen waar ze zeer behulpzaam zullen zijn met oogsten :j ). Leer ze meelopen, aan de stick staan en zorg voor een goede, ruime stal, ze hebben nl een hekel aan regen (vacht niet waterdicht, was niet nodig als woestijndier). en klimtoestellen, wat hoger op de uitkijk liggen/staan is leuk. Echter plaats zulke toestellen ver van de omheining, anders is het opstapje naar avonturen.
Koeien zijn weliswaar heel makkelijk achter een draadje met stroom te houden, ze zijn lastiger te trainen dan paarden en lomper. Ik zou geen koeien willen zonder infrastructuur voor mijn veiligheid. Als je melk wil, zou geit eerder mijn keuze zijn, makkelijkere maat, kleinere hoeveelheden melk (en anders gewoon nog een geit), en minder kans op ellende als je de lammeren er aan laat dan bij koeien die al snel teveel produceren voor kalf om bij te houden.

Minivarkens is een aandachtspunt qua hoe groot worden ze werkelijk. Deel daarvan nl is bij sommige fokkers een kwestie van heel strak dieet. Lees je dus goed in qua rassen en realiseer je dat die dieren een paar jaar door groeien en dus ook als ze onder klein vallen redelijk aan de maat kunnen zijn.

Kwartels & eenden zijn gedeelde 1e plaats viespeuken. Ze zijn leuk om naar te kijken, maar neurotisch, hebben heel goede hokjes nodig ivm klein en kwetsbaar voor van alles. Broeden niet zelf, dus broedmachine nodig, niet iedereen kan tegen de eieren (eenden idem trouwens, test dat voordat je ze met dat doel zelf zou kopen dus, eendeneieren verkopen lang niet overal goed). Qua vleesvoorziening ben ik er geen fan van, teveel zorg aan kwijt ivm niet broeds en minibotjes peuteren was ook niet practisch. Voor makkelijk vlees liever konijn.

En wat anderen hier ook al zeggen : rustig aan, eerst inlezen, wat er al is op gang hebben en blijf letten op totale tijd basis taken per dag. Je wil niet mega veel tijd kwijt zijn aan dingen die altijd 1-2x/dag mogelijk op specifieke tijden ook nog gedaan moeten. Dan is er geen tijd voor bijkomende klussen als uitmesten, controleren & repareren, bijbouwen, inkomen verdienen, enz.

Paradise123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 11:33

tamary schreef:
Paradise123 schreef:
-2 Geitjes.

Met zulke kleine aantallen kippen zou ik het bij allemaal dubbeldoel houden, vleeskip als je de productierassen wil zijn nogal fragiel. Je kan kijken naar wyandotte of bv poule bresse beide zit vlees aan (heeft wel langere groei nodig) en leggen nog redelijk tot goed eieren en vreten zich niet zo makkelijk dood aan gewoon kippenvoer omdat er geen eetrem op zit.
Eenden zijn grotere viespeuken dan de spreekwoordelijke varkens, richt je hok daar op in (water moet goed weg kunnen).
Geitjes zijn leuk, luid, en zeer goed in omheiningen testen (vooral rond moestuinen waar ze zeer behulpzaam zullen zijn met oogsten :j ). Leer ze meelopen, aan de stick staan en zorg voor een goede, ruime stal, ze hebben nl een hekel aan regen (vacht niet waterdicht, was niet nodig als woestijndier). en klimtoestellen, wat hoger op de uitkijk liggen/staan is leuk. Echter plaats zulke toestellen ver van de omheining, anders is het opstapje naar avonturen.
Koeien zijn weliswaar heel makkelijk achter een draadje met stroom te houden, ze zijn lastiger te trainen dan paarden en lomper. Ik zou geen koeien willen zonder infrastructuur voor mijn veiligheid. Als je melk wil, zou geit eerder mijn keuze zijn, makkelijkere maat, kleinere hoeveelheden melk (en anders gewoon nog een geit), en minder kans op ellende als je de lammeren er aan laat dan bij koeien die al snel teveel produceren voor kalf om bij te houden.

Minivarkens is een aandachtspunt qua hoe groot worden ze werkelijk. Deel daarvan nl is bij sommige fokkers een kwestie van heel strak dieet. Lees je dus goed in qua rassen en realiseer je dat die dieren een paar jaar door groeien en dus ook als ze onder klein vallen redelijk aan de maat kunnen zijn.

Kwartels & eenden zijn gedeelde 1e plaats viespeuken. Ze zijn leuk om naar te kijken, maar neurotisch, hebben heel goede hokjes nodig ivm klein en kwetsbaar voor van alles. Broeden niet zelf, dus broedmachine nodig, niet iedereen kan tegen de eieren (eenden idem trouwens, test dat voordat je ze met dat doel zelf zou kopen dus, eendeneieren verkopen lang niet overal goed). Qua vleesvoorziening ben ik er geen fan van, teveel zorg aan kwijt ivm niet broeds en minibotjes peuteren was ook niet practisch. Voor makkelijk vlees liever konijn.

En wat anderen hier ook al zeggen : rustig aan, eerst inlezen, wat er al is op gang hebben en blijf letten op totale tijd basis taken per dag. Je wil niet mega veel tijd kwijt zijn aan dingen die altijd 1-2x/dag mogelijk op specifieke tijden ook nog gedaan moeten. Dan is er geen tijd voor bijkomende klussen als uitmesten, controleren & repareren, bijbouwen, inkomen verdienen, enz.

Dat over de minivarkens weten we. Als we ze nemen (dit alles is echt ons ideaal zeg maar) krijgen ze gewoon een groot stuk land met schuilstal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 12:06

Als je naar een melkkoe gaat gaan ze inderdaad te snel te veel produceren, maar er zijn genoeg rassen perfect voor een homestead zonder te veel melk te produceren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 18:50

Ik kan, als boerin, wat over de koeien zeggen. Het land die jullie beschikbaar hebben is aan de kleine kant. Als het een nat (voor/na)jaar is vertrappen ze je alles en dan kun je het land, wat dan beschadigd is, proberen te repareren :) Is het droog doen ze hetzelfde.

Willen jullie ze zelf melken? Dan zou ik in elk geval geen Holstein of een Jersey nemen. Hoewel je tussen de Holsteins net zoveel verschil hebt als tussen een Akhal Teke en een willekeurig trekpaard, hebben deze vaak veel melkdrang en moet daarnaar gevoerd worden. Er moet veel (VEEL) voer in met veel energie, maar wel zo uitgebalanceerd dat er ook nog genoeg structuur. Jerseys zijn na kalven gevoeliger voor melkziekte (calcium-deficientie) dan andere rassen en als je daar geen ervaring mee hebt is de kans op overlijden groot. Dit is iets wat ik helaas wel zie gebeuren bij Amerikaanse homesteaders, die enkel denken aan het hoge vet+eiwit denken en zich onvoldoende ingelezen hebben. Eerder Fries Hollands (klein), Blaarkop of Lakenvelder. Deze drie kunnen ook goed als zoogkoe gehouden worden. En met alle 3 draag je ook bij aan het behoudt van Nederlandse rassen :)

Paradise123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 18:56

We willen pas aan koeien beginnen als we de 2 hectare van onze buurman hebben gekocht. anders mag je geloof ik geen koeien houden? maar ookal zou dat wel mogen, wij hebben echt te weinig ruimte.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 18:59

Voor melk op een homestead zou ik altijd voor geiten gaan. Zoveel makkelijker te houden en manipuleren. Of melkschapen als je die smaak lekkerder vind.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 19:20

Dat, en een kuddedier is al snel minimaal 3 dieren voor kuddegevoel, dan is 3 geiten veel makkelijker te hanteren, voeren, en uitmesten. Optie dan zou bv toggenburger zijn, ook weer zeldzaam ras, geeft aardig goed melk op nederlands gras, hoeft niet zoveel en nauwkeurig voer in.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 19:21

En Dexter koeien? Ik heb hier een keer eentje gehad die kwam logeren met haar kalfje, vond het wel een handzaam formaat.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 19:50

Geiten zijn in de basis geen grazers dus rijk gras is helemaal niet nodig. Je melkopbrengst gaat er wel van omhoog maar ze hebben vooral veel 'knaagwerk' nodig. Boompjes/Takken, braamstruiken, brandnetel, zuring etc eten ze liever dan gras.

Paradise123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 19:56

Welk varken zouden jullie kiezen: een Kunu Kune of Göttinger minivarken? We willen ze vooral houden voor de lol, maar als we biggetjes nemen moet er toch wel eens eentje naar de slacht, daarom zou het handig zijn als er meteen wat vlees aanzit. Als jullie geen van beide aanraden zijn dilemma's van harte welkom!
Van een Dexter koe heb ik idd weleens gehoord. Maar voor nu hebben we écht te weinig ruimte voor koeien. Wel een leuke dilemma voor als we er 2 hectare bij hebben gekocht!

Paradise123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 20:00

En hoeveel ruimte hebben jullie voor je varkens? Het is de bedoeling te beginnen met 2 en later biggetjes te nemen.
Is een stuk van 15x15 meter met moddelpoel en schuilstal dan voldoende?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 20:48

Ik ben het met de anderen eens, geiten zijn veel handzamer op een homestead. Dexters zou ik ik zelf wat inteelt betreft mee oppassen.