de eetbare tuin vervolg

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Symke

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 16:24

Wat jammer dat ze niet lekker zijn prairy

Annemiek leuk wijn, alleen dat drinken we niet. En jammer v toch pitten. Die v ons ook pitten maar verder echt heerlijke druif. Geen idee wat v ras
Ik eet ze gewoon op met pit en al, iets minder doorbijten dus niet tot aan de pitjes

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 11:31

8nnemiek schreef:
Ik heb een aantal jaren geleden een 'pitloze druif' gekocht van het tuincentrum, gewoon om zo te eten ^) Ding zit bomvol pitten :roll:
Voor de wijndruif maakt me dat niet uit, maar ik zou echt graag nog eens een lekkere pitloze druif planten!

De meeste pitloze rassen zijn helaas gewoon minder lekker, maar als je wel een lekkere pitloze druif wilt, zou ik eens kijken op een website zoals eetbaargoed.nl of de website van kwekerij de zoetewei in België.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 13:21

Ik heb een blauwe pitloze druif, Sweety, die vond ik echt heel erg lekker. Helaas heeft hij al 2 jaar niks gegeven, ik hoop op volgend jaar...

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 15:44

Ik ben begonnen met mijn moestuin op te ruimen voor dit jaar (daar heb ik nog wel wat werk aan :'))

Pepers en ik denk puntpaprika geplukt, de planten wil ik uitgraven en in huis proberen te overwinteren. Bij de meeste helaas geen idee wat het zijn omdat ik de planten gekregen heb en er zaten geen labels bij.

Ook nog vijgen geplukt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 02:09

Nou ik ben vandaag naar België gereden met als hoofddoel kakibomen. Ik heb van alles mee, maar geen kaki. Was op :+
Ik ga wel 2 citrussoorten buiten proberen, ben benieuwd.. en heb akebia mee, plus nog wat andere dingen. Baal wel van die kaki. Wordt dus weer een jaar later

Afbeelding

Afbeelding

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 07:21

Waar ben je heen gegaan?

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 09:20

Prairy schreef:
Waar ben je heen gegaan?

Zoetewei. Dat is toch economisch het gunstigst.

DemDeempel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 09:51

Oh kaki, heel gaaf, staat ook nog op mijn lijstje. Worden die niet heel groot?

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 09:57

DemDeempel schreef:
Oh kaki, heel gaaf, staat ook nog op mijn lijstje. Worden die niet heel groot?

Ligt eraan op welke onderstam ze staan en welk ras het is en wellicht ook hoe je snoeit
Volgende week wil ik naar Bessen en Pawpaws in België. Dinsdag 17 uur er zijn. Iemand zin om mee te gaan toevallig? Ik vertrek vanaf Rotterdam Delfshaven. Wellicht valt er ook wat te proeven qua pawpaws

Nienke1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 12:03

Hier deels aan het opruimen
Paprika’s er allemaal af en moet ik nog uitgraven om te overwinteren
Wat pepers heb ik nog hangen en probeer ik toch Rood te laten worden, andere gehangen om te drogen
Bruine bonen deels er af gehaald, deels hangt nog en kijk ik wat het doet
Afrikaantjes staan nog volop in bloei dus laat ik ook nog gaan
Kweeperen net geschild en deels stoof ik, maak ik wat gelei van en siroop (erg blij met hulp bij schillen want met mijn polsen red ik dat niet)
Appels ingevroren
Spinazie heb ik wederom een zak of 7 van en moet ik nog schoon spoelen, blancheer ik en gaat de vriezer in
Wortels zijn er uit en geblancheerd ingevroren
Druiven er af en rozijnen en siroop van gemaakt
Knolvenkel staat er nog
Bieten staan er nog
De klaver wil ik volgende week omspitten en uien en knoflook op gaan poten
Tomatilla’s en muismeloen nog aan het oogsten en wat gaat naar mijn zus

Onderhand best trots op mijn voorraad al moet ik nu in waar laat ik het denken

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 13:03

Appel Karneval is erg lekker geworden, blijkbaar is nu de juiste pluktijd
Afbeelding
Afbeelding

Appel Rajka is echt heerlijk
Afbeelding

Fuji Kiku ook, beetje dezelfde smaak als de normale Fuji's uit de winkel (waar ik gek op ben). Het is een behoorlijk harde appel op een lekkere manier, en vers van de boom natuurlijk wel veel lekkerder dan die uit de supermarkt. En daarnaast is ie prachtig om te zien
Afbeelding

Walnoot Chiara
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En ter vergelijking ook de walnoten die ik uit Albanië mee heb genomen
Afbeelding

Links die uit Albanië, midden walnoten uit Rotterdam, en rechts mijn Chiara
Afbeelding

Afbeelding

Gaat allemaal een stuk makkelijker qua kraken met mijn nieuwe Drosselmeyer notenkraker. Afgekeken bij Wouter van Eck, die kwam ermee aan.
Afbeelding

De kruiden en vaste planten en groentes die ik allemaal heb aangeplant heb ik niet allemaal gecheckt, maar de salvia's met eetbare bloemen die ik eind augustus heb aangeplant lijken het onwijs goed te doen tussen al het onkruid en gras :')
Afbeelding

Bepaalde appels zijn schijnbaar zo lekker dat ze de moeite waard zijn om zelfs het zakje te slopen. Die waren blijkbaar heel erg lekker, maar dat heb ik dus niet kunnen ervaren -O- Geen idee wie dit heeft gedaan
Afbeelding

De druiven, bieslook en wollige munt staan er ook prachtig bij, dus die heb ik verwerkt in mijn lunch
Afbeelding

Ennn weer door met aanplanten

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 14:01

Lekker bezig!

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 14:24

Dorine92 schreef:
Appel Karneval is erg lekker geworden, blijkbaar is nu de juiste pluktijd
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Appel Rajka is echt heerlijk
[ Afbeelding ]

Fuji Kiku ook, beetje dezelfde smaak als de normale Fuji's uit de winkel (waar ik gek op ben). Het is een behoorlijk harde appel op een lekkere manier, en vers van de boom natuurlijk wel veel lekkerder dan die uit de supermarkt. En daarnaast is ie prachtig om te zien
[ Afbeelding ]

Walnoot Chiara
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

En ter vergelijking ook de walnoten die ik uit Albanië mee heb genomen
[ Afbeelding ]

Links die uit Albanië, midden walnoten uit Rotterdam, en rechts mijn Chiara
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Gaat allemaal een stuk makkelijker qua kraken met mijn nieuwe Drosselmeyer notenkraker. Afgekeken bij Wouter van Eck, die kwam ermee aan.
[ Afbeelding ]

De kruiden en vaste planten en groentes die ik allemaal heb aangeplant heb ik niet allemaal gecheckt, maar de salvia's met eetbare bloemen die ik eind augustus heb aangeplant lijken het onwijs goed te doen tussen al het onkruid en gras :')
[ Afbeelding ]

Bepaalde appels zijn schijnbaar zo lekker dat ze de moeite waard zijn om zelfs het zakje te slopen. Die waren blijkbaar heel erg lekker, maar dat heb ik dus niet kunnen ervaren -O- Geen idee wie dit heeft gedaan
[ Afbeelding ]

De druiven, bieslook en wollige munt staan er ook prachtig bij, dus die heb ik verwerkt in mijn lunch
[ Afbeelding ]

Ennn weer door met aanplanten

Wat leuk om te lezen en fotos erbij, super v als ik nog een appelboom uit kies!

En die walnoten!! Wij hebben er dit jaar heel veel maar ze zijn altijd zo.klein en dan is t zoveel werk dat we er uiteindelijk weinig mee doen. Voel ik me gewoon schuldig om.dan :j

Vandaag appels geplukt. Ben de rassen vergeten, stom staat ook nergens meer.
Een klein boompje met heel veel heel rode appels waren helaas wat te laat want zijn al wat melig. Dat gaat ik

Kun je er dan nog wat mee? Helpt bakken bijvoorbeeld?
Anders maar naar de kippen want dat is echt niet lekker

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 14:48

Als je de boompjes gewoon bij tuincentra enz hebt gekocht zijn ze vaak niet super moeilijk te determineren, als je even in een Facebookgroep of hier in het topic wat foto's post kom je er misschien wel achter. Zeker als je er ook bij vermeldt wanneer ze rijp zijn, of ze goed bewaren, wat de smaak en structuur is en fotos van zowel de buitenkant als doormidden gesneden

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 14:55

Moes van maken?

En als beschrijvingen van rassen uit de tuin gewenst zijn wil ik ze ook best plaatsen.

Ik wil aan de noordkant van onze vijver een haag planten. Ten eerste als mooie achtergrond voor de tuin aan die kant, ten tweede om een barrière voor het riet op te werpen en ten derde om de vogels meer mogelijkheden te geven. Bij voorkeur heb ik iets dat wintergroen is. Maar ik zou dat ook wel ergens mee kunnen afwisselen. Het is op klei, in de winter erg nat, veel zon, zo'n 5 meter lang en ik wil het zo'n 1,5e meter hoog houden.

Zelf denk ik aan liguster en olijfwilg waarbij die laatste natuurlijk nog eetbare bessen geeft. Hebben jullie nog suggesties?

Op dit moment staat er een enorme 'muur' aan riet.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 15:04

Malenka schreef:
Moes van maken?

En als beschrijvingen van rassen uit de tuin gewenst zijn wil ik ze ook best plaatsen.

Ik wil aan de noordkant van onze vijver een haag planten. Ten eerste als mooie achtergrond voor de tuin aan die kant, ten tweede om een barrière voor het riet op te werpen en ten derde om de vogels meer mogelijkheden te geven. Bij voorkeur heb ik iets dat wintergroen is. Maar ik zou dat ook wel ergens mee kunnen afwisselen. Het is op klei, in de winter erg nat, veel zon, zo'n 5 meter lang en ik wil het zo'n 1,5e meter hoog houden.

Zelf denk ik aan liguster en olijfwilg waarbij die laatste natuurlijk nog eetbare bessen geeft. Hebben jullie nog suggesties?

Op dit moment staat er een enorme 'muur' aan riet.

Welke olijfwilg bedoel je? De wintergroene of de beter eetbare? Want van die wintergroene moet je niet veel verwachten, je kunt er hooguit met heeeeeel veel inspanning jam van maken maar dat is een dagtaak.
Ik zou dingen zetten die echt leuk zijn om te eten, waarom zou je ruimte verspillen aan niet eetbaar spul

Rasbeschrijvingen zijn altijd leuk. Ik doe het steeds een beetje in delen, anders ben ik overmorgen nog niet klaar

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 15:33

Als ze meerdere andere doelen vervullen vindt ik het geen verspilling. :o

Maar ik sta dus zeker open voor andere suggesties. De standplaats is dus wel wat uitdagend. In de voedselbos Facebook groep heb ik deze vraag ook gesteld maar ik krijg voornamelijk suggesties die dus niet op de natte klei passen.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 15:46

Malenka schreef:
Als ze meerdere andere doelen vervullen vindt ik het geen verspilling. :o

Maar ik sta dus zeker open voor andere suggesties. De standplaats is dus wel wat uitdagend. In de voedselbos Facebook groep heb ik deze vraag ook gesteld maar ik krijg voornamelijk suggesties die dus niet op de natte klei passen.

Ik zag je post op Facebook inderdaad
Kweepeer en nashipeer doet het heel goed. Die kun je ook op laagstam ik een lage gemengde haag zetten. Honingbes is leuk. Mispel zou ook goed moeten lukken. Bepaalde kruisbes rassen worden ook flink hoog

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 16:28

Ik zou nog wel wat verschillende nashi rassen willen inderdaad. De rest heb ik wel genoeg. Het voordeel van nashi is dan ook wel dat die de vruchten lang aan de takken houden. Want het loopt daar wel voor af naar de vijver en veel vruchten in de vijver lijkt me ook niet zo'n fantastisch idee. Ik was ook nog over appelbes aan het nadenken vanwege de mooie herfstkleuren. Maar tot nu toe heb ik weinig plezier van de bessen.

Ik neem het mee in de overweging in ieder geval. Wat zijn jouw favoriete nashi's? Ik heb hier Shinko en Niitaki. Beide zijn prachtig. De Niitaki is heerlijk, bijna tropisch van smaak. De Shinko spreekt mij qua smaak minder aan. Die heeft een bitter in de nasmaak.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 17:44

Niitaka is goed, kosui is ook heel goed maar tot nu toe minder productief, komt wellicht ook door de standplaats bij mij. Mijn beste nashi weet ik de naam helaas niet van

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 18:47

Blauwe bessen? Er zijn er ook die in de herfst prachtige kleuren geven. Zelfde geldt voor hamamélis.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 19:07

Prairy schreef:
Blauwe bessen? Er zijn er ook die in de herfst prachtige kleuren geven. Zelfde geldt voor hamamélis.

Geen optie. Die doen het niet op klei

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 21:30

Blauwe bessen gaan hier inderdaad niet goed. Die hebben echt zure grond nodig.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 00:43

Malenka schreef:
Blauwe bessen gaan hier inderdaad niet goed. Die hebben echt zure grond nodig.

Honingbessen gaan wel goed, dat is een goede vervanger

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 10:14

Daar heb ik er dan ook al een heel aantal van staan. :)

Na jouw opmerking over de kruisbessen (waar ik er zat van heb) dacht ik er wel aan dat wat meer josta bessen wel leuk kan zijn.

En gisteravond bedacht ik dat een extra gevlochten takkenril ook wel zou kunnen. Daar kan dan een groenblijvende klimmer op bijvoorbeeld. En toevallig las ik vanmorgen op facebook dezelfde suggestie. Anders dan ik in gedachten had. Maar wel een optie die aan mijn wensen voldoet. Het enige nadeel is dat de houten palen door al het vocht (en vooral het wisselen tussen nat en droog) vrij vlot vergaan. Maar goed, kastanje staat denk ik nog steeds wel 10 jaar met een beetje mazzel.