Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
8nnemiek schreef:Ik heb een aantal jaren geleden een 'pitloze druif' gekocht van het tuincentrum, gewoon om zo te etenDing zit bomvol pitten
![]()
Voor de wijndruif maakt me dat niet uit, maar ik zou echt graag nog eens een lekkere pitloze druif planten!
)

DemDeempel schreef:Oh kaki, heel gaaf, staat ook nog op mijn lijstje. Worden die niet heel groot?

Geen idee wie dit heeft gedaan 

Dorine92 schreef:Appel Karneval is erg lekker geworden, blijkbaar is nu de juiste pluktijd
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Appel Rajka is echt heerlijk
[ Afbeelding ]
Fuji Kiku ook, beetje dezelfde smaak als de normale Fuji's uit de winkel (waar ik gek op ben). Het is een behoorlijk harde appel op een lekkere manier, en vers van de boom natuurlijk wel veel lekkerder dan die uit de supermarkt. En daarnaast is ie prachtig om te zien
[ Afbeelding ]
Walnoot Chiara
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
En ter vergelijking ook de walnoten die ik uit Albanië mee heb genomen
[ Afbeelding ]
Links die uit Albanië, midden walnoten uit Rotterdam, en rechts mijn Chiara
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Gaat allemaal een stuk makkelijker qua kraken met mijn nieuwe Drosselmeyer notenkraker. Afgekeken bij Wouter van Eck, die kwam ermee aan.
[ Afbeelding ]
De kruiden en vaste planten en groentes die ik allemaal heb aangeplant heb ik niet allemaal gecheckt, maar de salvia's met eetbare bloemen die ik eind augustus heb aangeplant lijken het onwijs goed te doen tussen al het onkruid en gras![]()
[ Afbeelding ]
Bepaalde appels zijn schijnbaar zo lekker dat ze de moeite waard zijn om zelfs het zakje te slopen. Die waren blijkbaar heel erg lekker, maar dat heb ik dus niet kunnen ervarenGeen idee wie dit heeft gedaan
[ Afbeelding ]
De druiven, bieslook en wollige munt staan er ook prachtig bij, dus die heb ik verwerkt in mijn lunch
[ Afbeelding ]
Ennn weer door met aanplanten
Malenka schreef:Moes van maken?
En als beschrijvingen van rassen uit de tuin gewenst zijn wil ik ze ook best plaatsen.
Ik wil aan de noordkant van onze vijver een haag planten. Ten eerste als mooie achtergrond voor de tuin aan die kant, ten tweede om een barrière voor het riet op te werpen en ten derde om de vogels meer mogelijkheden te geven. Bij voorkeur heb ik iets dat wintergroen is. Maar ik zou dat ook wel ergens mee kunnen afwisselen. Het is op klei, in de winter erg nat, veel zon, zo'n 5 meter lang en ik wil het zo'n 1,5e meter hoog houden.
Zelf denk ik aan liguster en olijfwilg waarbij die laatste natuurlijk nog eetbare bessen geeft. Hebben jullie nog suggesties?
Op dit moment staat er een enorme 'muur' aan riet.
Malenka schreef:Als ze meerdere andere doelen vervullen vindt ik het geen verspilling.![]()
Maar ik sta dus zeker open voor andere suggesties. De standplaats is dus wel wat uitdagend. In de voedselbos Facebook groep heb ik deze vraag ook gesteld maar ik krijg voornamelijk suggesties die dus niet op de natte klei passen.