Algemeen coronatopic #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 21:45

nynke55 schreef:
Ik geloof niet dat de strategie angst aanpraten is/was. Wel dat men de eigenwijze Nederlanders er erg goed van moesten doordringen dat dit menens is. En je ziet hoe goed dit gelukt is...

:j

Precies. En dan nog menen mensen dat het een griepje is.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 13:30

Sizzle schreef:
In Italie is een 18 jarig meisje overleden door de gevolgen van Astrazenica. Wat heftig om zo je kind te verliezen, dan kun je nog zo vaak zeggen dat het echt heel zeldzaam is, maar daar heeft dit meisje niets aan. De kans dat een 18 jarige sterft aan covid is ook echt verschrikkelijk klein.
Ik dacht eigenlijk dat overal in de EU enkel nog 60+ in aanmerking kwam, maar dat had ik duidelijk verkeerd fedacht.

Het algemeen belang van de staat is zelden in het belang van een specifiek individu. Bij deze triest helder geïllustreerd.
Zoals je terecht opmerkt lppot een gezond jong ding nauwelijks risico op overlijden aan Covid19 dus wat is háár belang bij vaccinatie? Het door de massa op basis van gezaaide angst geaccepteerde vaccinatie-certificaat bijvoorbeeld.

Sheran

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 13:51

Afbeelding

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 15:32

Vaccineren gaat knetterhard nu.
Afgelopen week door de 11 miljoen grens heen, nu inmiddels al 12,2 miljoen!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 15:40

Femke_Tweety schreef:
Vaccineren gaat knetterhard nu.
Afgelopen week door de 11 miljoen grens heen, nu inmiddels al 12,2 miljoen!

Mooi en de besmettingen zijn vandaag ook weer gedaald, ziet nu onder de signaal waarde, voor het eerst in hele lange tijd.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 17:43

Hopelijk morgen onder de 1.000!

Een leuk account om op Twitter te volgen is dat van Martijn Broekman trouwens. Die is goed met het analyseren van de cijfers.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 17:49

Vanmiddag met een vriendin gereden voor haar vaccinatie. Het gaat echt hard nu ... zo fijn!

En die cijfers ... wow! Zo extreem omlaag! Volgens mij hebben alle mensen die extra risico lopen op basis van hun leeftijd de mogelijkheid gekregen zich te laten vaccineren. En mij lijkt dat alle mensen met een kwetsbare gezondheid ook een oproep gehad hebben?
Dat het nu de 18-40 jarige groep is die voornamelijk gevaccineerd wordt/gaat worden en in principe niet zo´n groot risico liepen op een ernstig verloop van corona.
Volgens mij zijn we er aardig doorheen. Er wordt veel met pfizer gevaccineerd wat ook bescherming zou moeten bieden tegen die beta variant.

Het enige dat mij zorgen baart is dat buitenlandse vakanties volop kunnen. Dat vind ik wat vroeg met het oog op meer mutaties. Ik zou het zeer zuur vinden als we hier in de najaar volop mee te maken gaan krijgen, maar ik ga me in mijn eigen huis en bij familie en vrienden niet meer nogmaals aan zulke heftige maatregelen houden tenzij een vriend of familielid dit zelf wel wilt.

Ik zie het allemaal wel heel zonnig nu met deze cijfers. Af en toe lekker een terrasje met vrienden pakken en vanavond gezellig met vrienden EK kijken. Fijn dat de cijfers dit allemaal weer toelaten.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 18:57

Weet iemand ook hoe goed het moet gaan dat de mondkapjes en afstand regels eraf gaan? Zit dat er haast aan te komen of wachten we tot een bepaald percentage gevaccineerd is?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 19:26

Ik hoop tot iedereen de kans heeft gehad :)

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 19:28

Sheran schreef:

We deden het om de IC te ontlasten toch? Ik vind dat zeker de mondkapjes (zeer) binnenkort toch wel weer een vrije keus mag zijn.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 19:52

Jildau schreef:
Sheran schreef:

We deden het om de IC te ontlasten toch? Ik vind dat zeker de mondkapjes (zeer) binnenkort toch wel weer een vrije keus mag zijn.

Inderdaad! Corona zal altijd blijven en we zullen dit moeten accepteren. De zorg ontlasten was volgens mij ook het doel en dat is nu ruimschoots behaald. Van mij mag het ook weer eigen keuze worden. Volgens mij hebben alle mensen die extra risico lopen op basis van hun leeftijd de mogelijkheid gekregen zich te laten vaccineren. En mij lijkt dat de mensen met een kwetsbare gezondheid inmiddels ook minimaal een eerste vaccinatie hebben kunnen halen?

Volgens mij is het nu vooral de 18-40 jarige groep die nu voornamelijk gevaccineerd wordt/gaat worden en in principe een zeer laag risico liepen op een ernstig verloop van corona.

Afstand houden van vreemden in supermarkten, winkels en op het terras e.d. vind ik prima. Maar ik vind dat het onderhand weer een eigen keuze mag zijn hoeveel mensen je in je eigen woning uitnodigt en dat je zelf mag bepalen of je afstand houdt of niet. En dat je gewoon met 3 vrienden lekker naar het terras mag aan één tafel als iedereen het daar mee eens is. Thuis doe ik dit inmiddels al en gelukkig doen ze hier op het terras niet moeilijk als je met 4 personen uit andere huishoudens wat komt drinken.

De cijfers laten het nu prima toe. De meesten mensen die dit willen lopen door hun leeftijd en gewoon goed gezondheid nauwelijks risico op een ernstig verloop mochten ze onverhoopt corona krijgen. Laat mensen gewoon weer zelf de eigen regie hebben.
Mensen die angstig zijn en dit niet willen zijn en blijven vrij om afstand te houden, mondkapje te dragen en wel strenge regels voor zichzelf te handhaven. Maar ik ben er echt klaar mee en ga weer genieten.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 20:03

Veel mensen hebben de eerste prik gehad maar mensen tussen 60 en 65 , de AZ groep , die moeten bijna allemaal de tweede nog hebben. Over vier weken verwacht dat inderdaad de meeste mensen die ook gehad hebben.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 20:05

Op dit moment is grofweg 24% van de Nederlandse bevolking volledig geënt. (Dus 2x, of Janssen)
Tot mijn verbazing nog geen 50% tenminste 1x.

We gaan ongeveer gelijk op met onze buurlanden (UK tel ik niet mee)

Vanmiddag even zitten neuzen in de cijfers van our world in data.

Maar het gaat echt absurd snel nu ruim anderhalf, bijna 2 miljoen per week.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 20:31

Ik heb vandaag mijn eerste vaccinatie ook gehad! *\o/*
En het is niet de groep 18-40 jaar, tel daar maar ongeveer 10 jaar bij op. Mijn man was afgelopen vrijdag aan de beurt voor de eerste en ik vandaag, wij zijn 48. De mensen van 40 zijn hier eind juni pas aan de beurt. Tussen afspraak maken en vaccinatie krijgen zit hier behoorlijk wat tijd tussen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 20:35

Hier dochter en schoonzoon van 92 volgende week aan de beurt

Ben heel blij ermee en super trots op ze dat ze zich laten enten...

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 20:36

Jildau schreef:
Sheran schreef:

Yep en aan de andere kant is het behoorlijk banketstaaf als we nu na 1,5 jaar tegen de groep die zich het meest heeft aangepast zeggen: stik er maar in, word maar ziek, wij willen onze mondkapjes af.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 20:45

Stap 5
Het loslaten van maatregelen en de basisregels is nu voorzien in stap 5. Zoals thuiswerken, maximale groepsgroottes, mondkapjes dragen op plekken waar dit verplicht is en toegangstesten. Hier is nog geen datum voor.

Zal eind deze maand wel een datum voor geprikt gaan worden.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 20:47

@Sheran: Maar het is toch ongelooflijk krom dat wanneer ik naar een festival ga ik mijn mondkapje niet meer op hoef te doen terwijl daar duizenden mensen op elkaar staan en dat wanneer ik naar een winkel ga of in de trein ga zitten ik wel een mondkapje op moet doen?

We hebben ons allemaal aangepast op ieder front.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 20:48

purny schreef:
@Sheran: Maar het is toch ongelooflijk krom dat wanneer ik naar een festival ga ik mijn mondkapje niet meer op hoef te doen terwijl daar duizenden mensen op elkaar staan en dat wanneer ik naar een winkel ga of in de trein ga zitten ik wel een mondkapje op moet doen?

Purny, die festivals kom je niet in zonder te bewijzen dat je geen Corona hebt, de trein of winkel is geen controle op mogelijk.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 20:49

Echwel schreef:

Dit moest ik even 2 x lezen... :D

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 20:53

Dat had ik ook, nynke. Ik dacht echt: huh, een dochter en schoonzoon die al 92 zijn :+

Volgens mij mag je ook naar een festival als je volledig gevaccineerd bent. Dus dat is dan idd wel een beetje vreemd. In het dagelijks leven wel een mondkapje op en bij een festival waar je juist niet de 1,5 m kan houden geen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 20:57

purny schreef:

Als je bang bent corona op te lopen, dan ga je typisch niet naar een festival. Het gaat erom dat je jezelf veilig moet kunnen houden als je dat wil. En zoveel moeite is die 1,5 meter en een mondkapje toch niet, voor die paar weken extra...

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 21:02

nynke55 schreef:
Echwel schreef:

Dit moest ik even 2 x lezen... :D

Ach ja ik ben 150x trots *\o/*

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 21:02

Sheran schreef:
purny schreef:

Als je bang bent corona op te lopen, dan ga je typisch niet naar een festival. Het gaat erom dat je jezelf veilig moet kunnen houden als je dat wil. En zoveel moeite is die 1,5 meter en een mondkapje toch niet, voor die paar weken extra...

Wie garandeert dat die mondkapjes nog een paar weken duren? Het kan zo maar eens verlengd worden...
En ik ga idd niet naar een festival omdat mij dat niet trekt.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 21:05

Ik hoop dus in ieder geval nog een paar weken. Daar ging het over :)