Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Blussem

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 20:04

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 20:05

Ik ben best voor een app en heel intensief testen. Zelfs voor verplicht isoleren met controle ben ik voor.
En dat is geheel tegen alle vrijheid dat weet ik.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 20:06

karuna schreef:
Je telefoon moet continue gps scannen en bijhouden :j . Bij gv zit er rustig 4 a 5 uur batterij verschil in aan of uit.

Ik heb een iPad laten liggen in een hotel in Zuid-Frankrijk. Volledig geladen. Pas tien dagen later was diezelfde iPad bij ons huis in Nederland via de post. Ik heb continue kunnen zien waar die was, van het hotel naar een paar straten verder (gestolen n door een medewerker??) tot weer terug in het hotel toen ik screenshots stuurde van wat ik in mijn telefoon aan locatie kon zien.

En toen ik 25 euro betaald had om hem op te laten sturen, kon ik gewoon letterlijk volgen waar de vrachtwagen reed, waar de iPad de nacht doorbracht, welke distrubutiecentra en uiteindelijk dus weer in mijn hand. De batterij stond nog op 64 procent na 10 dagen! Er stond geen WIFI aan, dus puur op GPS en via ´Vind mijn iPhone´.

Ik werk graag mee aan het sneller beheersen van het virus en op gang brengen van de economie. Hier in Spanje lopen in een paar provincies al testen met een dergelijke app trouwens.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 20:08

Ik vind geweldig Corona app. Het is net soort virtual tikkertje. Wanneer ik in de buurt ben geweest van een besmet persoon dan ben ik verdacht, en iedereen die dan bij mij is geweest is dan ook verdacht en binnen 10minuten is heel Nederland verdacht:=

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 20:12

bigone schreef:
Kom nou , God wat een zwartkijkers hier . Denken jullie nu werkelijk dat door zo’n app we meteen in China of Rusland of noord Korea veranderen . En heb je Corona gehad, zijn alle mensen die de app ook hebben en in de buurt van je telefoon geweest ingeseind dan gooi je die app er af.
Ik mag dan wat ouder zijn maar echt , privacy stelt eigenlijk in de huidige wereld geen reet voor . En dan gaat ons land er nog redelijk netjes mee om. Zoals iemand aangaf , wil je privacy dan trek je totaal terug van internet.

Ik vind een verplichting vanuit de overheid iets anders dan de keuze hebben. Als er, net als vrij dichtbij in Hongarije( gewoon de EU he, niks Rusland of Korea) een idioot aan de macht komt: dan heb ik nu de keuze.

Dan kan ik er voor kiezen nooit meer iets op internet te zetten.

Bij verplichting vanuit de overheid heb je de keuze niet meer.

Ik vind het storend dat er gedaan word of ik een alluhoedje ben. Er zijn zat voorbeelden van landen die niet netjes omgaan met privacy imo. Nogmaals: app is prima, maar niet verplicht.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 20:17

Als die app verplicht wordt gooi ik mijn telefoon gewoon op uit en neem ik mijn oude nokia weer mee voor een tijdje. :j
Ik ben niet zoals de jeugd te gehecht aan het ding en heb geen abbonement wat niet direct stopgezet kan worden.

Ik was er al een beetje bang voor dat dit gaat komen en ben 100% tegen.
Mensen leren niets van de geschiedenis.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 20:23

Echt he? Hebben jullie je wel goed geïnformeerd? Er wordt via een App mogelijk gemaakt dat je een signaal krijgt als je bij iemand in de buurt bent geweest die via zijn App heeft aangegeven dat hij/zij besmet is. Dat gaat allemaal zonder namen of telefoonnummers die in databases worden opgeslagen.

De achterdocht is werkelijk bizar. We willen wel allemaal snel weer ons gewone leven terug, maar zijn niet bereid om daar wat voor te doen, lijkt het wel.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 20:25

MoniqueT schreef:
Echt he? Hebben jullie je wel goed geïnformeerd? Er wordt via een App mogelijk gemaakt dat je een signaal krijgt als je bij iemand in de buurt bent geweest die via zijn App heeft aangegeven dat hij/zij besmet is. Dat gaat allemaal zonder namen of telefoonnummers die in databases worden opgeslagen.

De achterdocht is werkelijk bizar. We willen wel allemaal snel weer ons gewone leven terug, maar zijn niet bereid om daar wat voor te doen, lijkt het wel.

Alleen als ik bij zo persoon in de buurt ben geweest, dan ben ik ook meteen verdacht, en dan iedereen die bij mij in de buurt is geweest en in notime is heel Nederland verdacht := .

BregtjeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 20:30

ruitje schreef:
bigone schreef:
Kom nou , God wat een zwartkijkers hier . Denken jullie nu werkelijk dat door zo’n app we meteen in China of Rusland of noord Korea veranderen . En heb je Corona gehad, zijn alle mensen die de app ook hebben en in de buurt van je telefoon geweest ingeseind dan gooi je die app er af.
Ik mag dan wat ouder zijn maar echt , privacy stelt eigenlijk in de huidige wereld geen reet voor . En dan gaat ons land er nog redelijk netjes mee om. Zoals iemand aangaf , wil je privacy dan trek je totaal terug van internet.

Ik vind een verplichting vanuit de overheid iets anders dan de keuze hebben. Als er, net als vrij dichtbij in Hongarije( gewoon de EU he, niks Rusland of Korea) een idioot aan de macht komt: dan heb ik nu de keuze.

Ik vind het storend dat er gedaan word of ik een alluhoedje ben. Er zijn zat voorbeelden van landen die niet netjes omgaan met privacy imo. Nogmaals: app is prima, maar niet verplicht.

Helemaal mee eens. De app in dat in combinatie met al dat gefacetime nu (gezichtsherkenning?),weet niet. Vertrouw het niet.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 20:30

MoniqueT schreef:

Dat kan niet zonder database. Dat kan ook niet zonder detailgegevens van toestel (een identifier in de app, een imei-nummer of iets anders) dat herleidbaar is tot personen.

Citaat:

In dat gewone leven wil ik ook privacy en democratie en andere grondrechten graag nog terugvinden.
Als het niet anders zou kunnen, dan misschien. Maar daar is geen sprake van.

(Maar ondertussen werken thuiszorgmedewerkers en andere zorgverleners buiten de ziekenhuizen nog altijd zonder fatsoenlijk beschermend materiaal.)

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 20:31

Verdachte van misdrijf of zo? Nee, dat geeft aan dat je jezelf goed in de gaten moet houden en met eventuele symptomen via de andere App contact kan hebben met een arts. Krijg je geen symptomen, dan ben je na 14 dagen weer uit de gevarenzone.

Er is ook aangegeven dat de komende weken het privacy-aspect hiervan heel goed wordt uitgewerkt en voorwaarde is voor de lancering van de app.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 20:33

ruitje schreef:
bigone schreef:

Het is gewoon zo dat informatie misbruikt kan worden, of deze nu met goede intenties verzameld wordt of niet, de info is verzameld. Vergeet niet dat info ook gestolen of verkocht kan worden, dus overheid is misschien prima (en dan idd de huidige, wie weet wat de volgende is) maar er zijn meer mensen geïnteresseerd in je data. Plus; de overheid bestaat uit mensen die feilbaar zijn, omgekocht kunnen worden of slechte bedoelingen kunnen hebben.

Wél wil ik even benadrukken dat er een heel arsenaal aan tools is waardoor privacy gewaarborgd kan worden terwijl er wel nog nuttig gebruik gemaakt kan worden van data. Dat gaat dan niet alleen om technische zaken zoals end-to-end encryptie, maar ook om noise addition (k-anonymization), data niet centraliseren (maar dus fragmenteren), anonimiseren,... en nog een hele hoop andere zaken. Wanneer er al voor de verzameling over privacy wordt nagedacht en er van die tools in iedere stap van modeling geïncorporeerd worden, is er eigenlijk weinig om je zorgen over te maken. Alleen is er niet altijd voldoende transparantie om daar vertrouwen in te hebben.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 20:33

Ik vraag af hoe voor mensen zijn die in een supermarkt werken. Die zijn dan fulltime verdacht.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 20:34

Sinnej,
Ik ben hier in wel met je eens. Overheid en ict veiligheid:(

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 20:37

MoniqueT schreef:

Totdat er consequenties eraan gehangen worden. Want dat had ik er uit begrepen.

Als jou telefoon een seintje krijgt dat hij te dicht in contact is geweest met een corona geval, dat jij dan verplicht 2 weken in quarantaine moet.

Dan kan het dus zo zijn dat je ineens in quarantaine geplaatst moet worden, terwijl je alleen maar even naar de supermarkt bent geweest.

Nou nee, dank je!

Zolang de app vrijwillig is en er "alleen maar" een seintje komt zodat je zelf beter kan opletten, prima

Maar owee als de app verplicht gaat worden en er consequenties aan gehangen gaat worden.

Als dat gaat gebeuren, haal ik direct een simpel ouderwets telefoontje bij de Mediamarkt met een simpele prepaid simkaart erin.

Of mijn telefoon gaat op flight mode of gewoon helemaal uit.

Djoopie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 20:38

Blussem schreef:
Ik vraag af hoe voor mensen zijn die in een supermarkt werken. Die zijn dan fulltime verdacht.

Die moeten hun mobiel verplicht thuis laten liggen anders heeft de baas geen werknemers meer straks....... allemaal verplicht 2 weken thuis want ja...... vlakbij besmet persoon geweest....

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 20:39

Zullen we nu eerst de overheid eens de kans geven deze plannen uit te werken en gedetailleerde informatie te geven? Het wordt bij voorbaat al afgeschoten.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 20:43

MoniqueT schreef:
Zullen we nu eerst de overheid eens de kans geven deze plannen uit te werken en gedetailleerde informatie te geven? Het wordt bij voorbaat al afgeschoten.

Nou afgeschoten is veel gezegd, maar ik begrijp de onrust als er een verplichting aan zou vasthangen. Dat gaat voor een Europees land erg ver.

Ik denk echter niet dat dat snel zal lukken, herinneren jullie je nog hoe moeilijk het was voor politiediensten om informatie te verzamelen over mogelijke terroristen vlak na de Parijs en Brussel aanslagen? Er worden niet zomaar uitzonderingen gemaakt en zeker niet op die schaal. Daar zouden nog heel wat vergaderingen aan vooraf moeten gaan.

Met drones en gebruik van google data lopen ze al heeeeel dicht tegen de grens van het illegale aan.

Ik zie het niet zo'n vaart lopen dat ze ons kunnen verplichten tot het geven van locatiedata, maar ik geef toe dat ook mij zo'n dingen zorgen baren.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 20:44

Er werd nergens gezegd dat het een verplichte app word, alleen dat het in samenwerking met alle opsporingsmogelijkheden een mogelijkheid kan zijn om zo snel mogelijk besmettingen op te sporen . Zodat dit virus onder controle word gehouden en opgeruimd word voor zover mogelijk . Daarbij is het ook meteen een middel om mensen supersnel op de hoogte te brengen van het feit dat ze in aanraking met een besmet persoon zijn geweest en dat je zelf zo goed mogelijk ermee om kunt gaan richting je eigen bekenden en familie. Het kan maar zo zijn dat bvb de fysiotherapie opstart en een therapeut krijgt een bericht dat een patiënt positief is getest. Hij kan meteen actie ondernemen. Net als de doktersassistente of bibliothecaris . Die zien heel veel mensen en hebben ze de app dan is het de kortste en snelste weg ipv afwachten of er besmettingen opduiken en vandaar uit weer meer besmettingen en bingo , een nieuwe besmettingshaard is geboren. En krijg je een bericht dat je in de buurt van een besmettingsgeval bent geweest is het handen wassen en afstand houden en word je ziek dan thuisblijven.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 07-04-20 20:45, in het totaal 1 keer bewerkt

IMJ

rockwitch schreef:
Moet zeggen dat ik van de week wel ff zoiets had van goh dit zou ik eigenlijk wel willen melden. Een groep gasten van rond de 16 ofzo. Die hier op zo’n klein voetbalveldje aan het voetballen waren. Denk dat ze met 12 man daar waren en dat is dan geen groot voetbalveld maar zo eentje met een hek erom. Zo'n Johan Cruijf veld. Weet niet of iemand die kent. Die hielden ook echt geen 1,5 meter afstand. En met dat soort groepen denk ik echt van ja jeetje lekker zo door blijven gaan. Ik ben niet echt van de kliklijnen enzo maar voor zulke types kan het niet echt kwaad dat iemand van handhaving of politie er iets aan doet. Maar ik ga in mijn uppie echt niet tegen 12 jongens roepen dat ze dat niet moeten doen.

Hier is dit dagelijks. Dat is dan een pannakooi op een schoolplein en dat is nu echt een verzamelplek geworden (mn in de middag/avond).
Van de week besloot het hele gezelschap om op het dak van de school te klimmen en daar verder te voetballen en vooral veel springen van de vele schuine delen die op het dak zitten..
Ik heb uiteindelijk de dag erna een mail gestuurd naar de politie.
Die zeiden dat ze er zojuist over vergaderd hadden want er waren veel klachten gekomen en ze zouden meer gaan surveilleren. Daar ben ik dan toch wel blij mee.

Ik begrijp het niet zo heel goed hoor.. normaal gebeurt dit ook niet.. waar zijn de ouders?

Destination

Blussem schreef:
Weet iemand hoe die corona app heet van de minster?

Btw , punt voor de minster. De economie stil leggen is juist heel goed voor de gezondheid gezien de verminderde vervuiling.

De twee apps van de persconferentie van vandaag bestaan nog niet, dus ze hebben ook nog geen naam.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 20:46

Zo is het, Bigone. Ik zie veel voordelen! En wie goed geluisterd heeft naar De Jonge, weet dat privacy een hele grote afweging is.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 20:47

bigone schreef:
Er werd nergens gezegd dat het een verplichte app word, alleen dat het in samenwerking met alle opsporingsmogelijkheden een mogelijkheid kan zijn om zo snel mogelijk besmettingen op te sporen . Zodat dit virus onder controle word gehouden en opgeruimd word voor zover mogelijk . Daarbij is het ook meteen een middel om mensen supersnel op de hoogte te brengen van het feit dat ze in aanraking met een besmet persoon zijn geweest en dat je zelf zo goed mogelijk ermee om kunt gaan richting je eigen bekenden en familie. Het kan maar zo zijn dat bvb de fysiotherapie opstart en een therapeut krijgt een bericht dat een patiënt positief is getest. Hij kan meteen actie ondernemen. Net als de doktersassistente of bibliothecaris . Die zien heel veel mensen en hebben ze de app dan is het de kortste en snelste weg ipv afwachten of er besmettingen opduiken en vandaar uit weer meer besmettingen en bingo , een nieuwe besmettingshaard is geboren. En krijg je een bericht dat je in de buurt van een besmettingsgeval bent geweest is het handen wassen en afstand houden en word je ziek dan thuisblijven.

Ik ben het helemaal met je eens. Zelfs de Duitsers hebben vandaag een vrijwillige app in combinatie met een smartwatch en de Duitsers zijn normaal de eersten die zeuren over dataprotectie en privacy.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 20:48

Monique, dat lijkt me een heel goed idee.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 20:48

MoniqueT schreef:

Het gaat naar mijn idee ook vooral om het gewone leven weer op te kunnen starten. Dan moet je kunnen handelen als de serveerster in het restaurant waar je bent gaan eten of iemand die in je buurt zat in de bioscoop, corona blijkt te hebben.