Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 20:10

Wijn druiven geplukt, dit jaar maken we er sap van. Tips zijn welkom ;)

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Prairy op 11-09-22 20:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 20:11

Moonfight schreef:
Ongeveer 6 maanden houden wij aan inderdaad. Dan is de meeste groei er wel uit.

Doordat mijn tweede lichting wat laat was zullen ze eerder ergens tussen 17-19 weken zijn, is dat echt veel te vroeg? Want anders moet ik nadenken over een ander plan van aanpak.

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 20:40

Dit heeft de kat gevangen

Afbeelding
Afbeelding

Wat een mooie oogst Prairy! Wij ontsappen momenteel alleen maar druiven :)

Century: Nou dat is best al een mooie leeftijd hoor! Daar heb je toch al wat van :)

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 20:45

Ik vind het wel een mooi dier Moestuin! Maar niet iets wat je bij je kippen of eenden wilt zien...

Bedankt voor jullie antwoorden!
Ik heb vorig jaar mijn Poule de Bresse ook op die leeftijd laten slachten, maar de Orpingtons lijken wat trager te groeien. Ik heb ook Australorps lopen en die lijken wel wat meer vlees al te hebben. Zeker de hennen.
Mijn eerste lichting is al richting het half jaar aan het gaan en ik wil niet dat ze té oud zijn om te slachten omdat ze dan taai worden oid, en ik wil alles tegelijk laten slachten.
Volgend jaar doe ik één lichting, dat weet ik wel :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 20:47

Prachtig diertje inderdaad :j Hadden helaas maar 1 helft O:) Ik heb wel vaker wat minder of geen eieren bij de kippen de laatste 2 weken maar had niet gedacht dat moeder eend haar eieren ging laten weghalen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 23:50

Gok dat mama eend er dan ook niet op gerekend had.

Had vandaag ook een oeps. Was bezig met mijn appels en peren en wilde eigenlijk maar een gedeelte doen. Loop ik uit te zoeken zie ik de bodem oeps schimmel dan alles maar doen. 5 Liter sap en heel veel potten moes. Morgen lade even goed uitsoppen. Niet handig als je ook met een peesontsteking in de pols loop.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 14:17

Ik moet wat inhalen hier :oo

Prairy, die bakken voor de compost zien er echt geweldig uit! <3
200 euro voor een kuub hout is ook wel echt bizar veel zeg :oo wij betalen 50 euro per kuub.
Lekkere druiven ook <3

HMD, wat bizar die inbraken in jouw kippenhok!

Moonfight, lekker hoor! :D Kan je volgend jaar weer wat anders doen, meteen handig voor rotaties enz :D

Moestuin, balen van de broedende eend haar eitjes :(
Wel een goede jager is jouw poes :D :D

Marcella, beterschap voor jouw pols!

Ik wil nog een paar weken wachten en als ik dan nog geen hanen verkocht heb meer dan moeten ze ook echt weg. Hopelijk is de jongste dan nog een beetje door gegroeid want die is nu nog altijd best klein. Hier zijn ze nu 21 weken als t goed is en de jongste is 16 weken.

Hier ondertussen 17 kg tomaten verwerkt. Helaas is daarvan nog maar 7 in pot. 4 potten, die niet goed vacuüm trokken, staan nog te wachten voor de laatste ronde. in totaal zitten er 20 porties in de vriezer.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 14:23

Heb er nu ook nog een snee in mijn vinger erbij. Slacht mes is nog steeds goed scherp. Grond voor de schuur ziet er uit alsof iemand geslacht is. :')

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-22 12:12

Century schreef:
Moonfight schreef:
Ongeveer 6 maanden houden wij aan inderdaad. Dan is de meeste groei er wel uit.

Doordat mijn tweede lichting wat laat was zullen ze eerder ergens tussen 17-19 weken zijn, is dat echt veel te vroeg? Want anders moet ik nadenken over een ander plan van aanpak.

Te vroeg is het nooit ze zijn dan alleen minder zwaar. Bij ons zijn ze met 6 maanden ook wel flink hoor. Tussen de 1.8 en 2.3 kilo geslacht. Je kan er eens eentje wegen?

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 13:25

Dat is wel een goede!
Voor de haantjes heb ik nog wel hoop, die lijken nu wat meer uit te zwaren; de hennen zijn alleen echt nog licht (op het oog). Nu wil ik daar twee van houden dus dan is het maar eentje die naar de slacht gaat dus dat is ook geen enorme ramp als die aan de kleine kant is.
Volgende keer doe ik iig alles tegelijk :D twee keer kuikens met zoveel tijd er tussen en wel alles tegelijk willen slachten is gewoon niet handig.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 13:51

Hhhmm ik vind dat dan wel weer handig, maar heeft denk ik eerder met mijn eigen lichamelijke beperking te maken. Ieder zo zijn eigen ding.

Mevrouw heeft de hanen terug gebracht en 12 broedeieren en 1 volwassen sussex mee (5 sussex, 4 kriel en 3 hampshire eieren) de hanen krijg ik terug. Maar ze vond het nu ook leuk om zelf te doen met dat ze de hanen kwijt kon. Zelf slachten ziet ze niet zitten en zomaar ergens heen weg brengen wilde ze ook niet.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 14:03

Maar jij wilt niet alles tegelijk slachten :) Ik wel (nou ja, laten doen). Dat maakt meerdere lichtingen gewoon niet handig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 14:53

Wij doen ook zo veel mogelijk tegelijkertijd. Anders is het de moeite niet om alles uit te halen en vies te maken.

Perenoogst zit er hier ook weer op. 2 grote emmers vol. Had eerder moeten oogsten, dan waren het er 4 geweest. Maar te laat gezien dat de achterste bomen rijper waren dan de voorste :)

Afbeelding

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-22 11:01

Wauw wat een mooie perenoogst Moestuin! Hier hebben de perenbomen het weer zwaar gehad door de schroeiende zon. De meeste zijn het blad al aan het verliezen. En dat is inderdaad een wezeltje Moestuin!

Prairy mooie druiven oogst! Tips voor het ontsappen? Hier nog steeds fan van de ontsapper voor op de weckketel! Wij gebruiken de druivensap dan ook weer graag bij het maken van stoofperen.

Hier de paar raampjes honing geslingerd die we dit jaar hebben kunnen vergaren. Tis niet veel maar genoeg voor onszelf komend jaar.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 11:14

Ik heb/ga de druiven even invriezen en dan pas verwerken, geen zin/tijd nu. Dus dan kan ik mooi zon ontsapper nog kopen, dacht dat dat er gewoon in zat maar niet dus.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 11:39

Hoeveel honing had je uiteindelijk Moonfight?

Ontsapper is heel fijn om de weckketel!

Perenoogst is hier ook niet echt gelukt, maar ik heb hele jonge boompjes. Er hangt één peer aan :P De rest is afgevallen. Ik heb wel een stoofpeer die het vorig jaar erg goed deed, dit jaar wat minder maar altijd mooie dikke peren.

Gisteren de pastasaus gemaakt, met 2kg Roma's en nog wat geroosterde paprika, ui, sjalot en knoflook uit eigen tuin, en wat verse kruiden uit de winkel omdat ik dit jaar geen kruidentuin heb. Ze zijn allemaal vacuum getrokken en het was een mooie basissaus geworden, tevreden mee!

Ik heb niet enorm veel oogst dit jaar, maar toch allerlei verschillende dingen en ik ben best tevreden!

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-22 11:46

Litertje of 4/5. Het zit nog niet in potten dus weet het nog niet helemaal zeker.
Oh fijn dat de saus gelukt is! Hij klinkt heeerlijk! Enne, wanneer komt die kruidentuin? :D

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 12:44

Dat is toch een mooie hoeveelheid! Ik had 2kg en dat vond ik al heel fijn, zeker omdat ik het niet verwachtte.

Kruidentuin, ik hoop daar volgend jaar meer tijd aan te besteden :j Dit jaar paste dat er echt niet meer bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 10:34

Al eens gedacht aan een kruidenspiraal Century?

Hier even een fotodump :o Er is hier best veel gebeurd de laatste tijd.

Schapen staan op een groene wei om te flushen
Afbeelding

Toekomstige dekram
Afbeelding

Nieuwe ram voor de konijnen gehaald

Afbeelding

Voor onder meer deze voedster te dekken

Afbeelding

In onze verwilderingstrook is er een nieuwe plant opgedoken

Afbeelding

Laatste siermais weggehaald

Afbeelding

Varkens liggen heerlijk te snurken

Afbeelding

En bovenal genieten van alle dieren :D

Afbeelding

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 10:54

Gezellig!!!

Ik heb zojuist op marktplaats een gereviseerde Quooker gekocht voor 190€.

Ons energie contract liep in juni af en sindsdien zijn we van 0,226 naar 1,04 per kWh piek gegaan en van iets 0,66 naar 3,44€ per m3.

Gelukkig hebben we nog een flinke voorraad hout staan voor de kachel en nog wat te kloven.

Volgend jaar gaan we iets eerder dan gepland een uitbouw bouwen (uiteraard uit ons eigen bos hout hakken en zelf zagen met onze mobiele boom zaag), zodat we beter buiten kunnen slapen (doen we nu ook onder de overkapping) en ruimte hebben voor meer zonnepanelen, zonneboilers en thuis batterijen. Alles wat erop gaat kunnen we eventueel bij emigratie meenemen. Gaan er een douche in maken en een losse verwarming om de zonneboiler op aan te sluiten. De zonneboiler gaat niet aan het cv systeem gekoppeld worden, wordt meer een experiment om te kijken hoe het werkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 12:34

Grote plannen Prairy! Wij hebben electra aan dagprijs en mazout (ligt geen gas in de straat) Mazout heb ik vorig jaar €0,68 betaald en staat vandaag na veel dalen op €1,14. Electra schommelt momenteel tussen €0,38 en €0,53 ex btw.

Hier zijn wij ook aan het wachten op de offerte voor de zonnepanelen, eventueel in combi met een bijkomende warm/koel installatie beneden. We waren het al van plan en we hadden nog ruimte om het te lenen maar met de stijgende kosten was dat opeens geen optie meer :x Maar om die dan te laten dalen heb je zonnepanelen nodig. Gelukkig willen schoonouders er tijdelijk in tussen komen. Samen met de vloerisolatie en de dakisolatie die wij nu leggen hoop ik op merkbaar verschil. We zitten nu op 4,3 mwh maar wij gaan leggen voor 6 mwh zodat ik niet meer seizoens afhankelijk ben om te slachten want dan komt er een walk in frigo **\O/**

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 12:50

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 13:06

Geen optie hier, te hoog en ivm ligging kan ik geen stuk schaduw hebben van zo'n ding. Komt bij dat je of heel regelmatig moet draaien of deel altijd in de schaduw ligt. Als ik omhoog wil is dat of bodembedekker onder struik onder boom of zet wel een pallet rechtop met wat antiworteldoek en extra plankje er in. Daarnaast niet zo'n fan van plastic en commercie spul ook qua kwaliteit. Als het plastic moet zijn dan liever een verbouwd ibc vat oid wat toch na 1x verpakken product over/afval is en in die vorm (minder energie nodig) gebruikt kan worden.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 13:45

Bedankt voor je reactie!

Die overwegingen hebben wij inderdaad ook. In mijn geval gaat het om 2 toepassingen:

1: Een dakterras op het zuiden waar ik niks in de muur mag vast zetten.
2: Een tuin op het zuiden met een heel klein plaatsje in het midden waar ooit een sierboompje stond maar inmiddels is gesneuveld. Dus zegmaar links en rechts aarde, dan 2 paden die om die ruimte heen loopt en dan een cirkeltje aarde met niks erin. Het idee is om hem daar neer te zetten. Er zit ook een platform bij waardoor je hem heel makkelijk kan roteren.

Ik zie dat hij overal erg populair is, maar ik hoor toch graag hoe het is in alledaags gebruik (en niet door pro tuinders)

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 21:16

Oh Prairy ik zie nu pas je druiven-foto's. Zoiets zou ik ook nog graag eens willen proberen! Kan je dus geen tips geven maar ben erg benieuwd naar je ervaringen.
Je andere plannen klinken ook tof! Ik ben benieuwd hoe het verder loopt.

Moestuin, een walk-in koelkast? Dat lijkt me ook superhandig! Al heb ik nu nog niet zoveel ruimte nodig.

Ik heb vandaag een kruiwagen vol (voeder)mais van het land gehaald (met toestemming van de eigenaren, buren verderop in de straat). Ze hadden geoogst en dan blijft er altijd wel wat liggen, en dat mocht ik rapen.
Nu aan het drogen en dan opbergen als extraatje voor kippen en cavia's. Die heb ik vandaag al wat gegeven, maar de cavia's laten het nog links liggen en de kippen leken het niet zo te snappen. Voor hen heb ik wat korrels eraf getrokken en gestrooid. Ze hebben die wel opgegeten maar stonden er nog wel wat gek naar te kijken. Ze zijn een flink stuk groter dan de korrels die je in zakken kippengraan krijgt. Dus wat onwennig misschien?
Hoop wel dat ze het eten anders heb ik me een beetje voor niets uitgesloofd :P