de eetbare tuin vervolg

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

DideH

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 08:29

Wat jammer Marcella en vooral ook naar van je rug!

Hier in de buurt is een door een sociale werkplaats beheerd voedselbos + moestuin waar je oogstrechten voor kunt kopen. Wel de lusten, niet de lasten. Zoiets niet ook bij jou in de buurt?

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 09:58

Nou, ik heb eindelijk vijgen hoor, na 3 jaar :Y)

En ik heb daardoor ook kunnen determineren welke variant het waarschijnlijk is, en dat is niet wat er op het kaartje stond. De bladvorm klopte niet en het verloop van de groei ook niet, het zou een vroeg ras moeten zijn. Maar zonder rijpe vruchten is het wel een heel grote gok, dus daar zat ik op te wachten. In plaats van een Ronde de Bordeaux blijkt het een Rouge de Bordeaux, in naam bijna hetzelfde maar erg verschillend!

Afbeelding

Afbeelding

Hopelijk doen mijn nieuwe Little Miss Figgy en Dalmatie er minder lang over...

DemDeempel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 11:35

Wat jammer Marcella, vooral omdat het geen eigen keuze is.
Is het misschien mogelijk vrijwilligerswerk te doen in een buurtmoestuin? Of planten voorzaaien en dan je zaailingen verkopen, zo heb je toch nog iets te doen wat niet te zwaar is en vanuit huis kan. Volgens mij zijn daar zelfs apps voor waar je je zaailingen kunt verkopen.

Oeh vijgen heel gaaf! Ik heb al vier jaar twee planten maar nog geen vijg gezien, misschien heb ik volgend jaar meer geluk.

Voor nu ben ik de moestuin voornamelijk leeg aan het halen en aan het voorbereiden voor de winter. Ik zit te twijfelen een aantal vermicomposters te kopen en deze in de graven. Ook wil ik kijken naar een aantal Olla's voor bij de tomaten volgend jaar.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 15:11

black_kelpie schreef:
Nou, ik heb eindelijk vijgen hoor, na 3 jaar :Y)

En ik heb daardoor ook kunnen determineren welke variant het waarschijnlijk is, en dat is niet wat er op het kaartje stond. De bladvorm klopte niet en het verloop van de groei ook niet, het zou een vroeg ras moeten zijn. Maar zonder rijpe vruchten is het wel een heel grote gok, dus daar zat ik op te wachten. In plaats van een Ronde de Bordeaux blijkt het een Rouge de Bordeaux, in naam bijna hetzelfde maar erg verschillend!

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Hopelijk doen mijn nieuwe Little Miss Figgy en Dalmatie er minder lang over...

Dat gebeurt heel vaak, dat die twee rassen door elkaar gehaald worden. Vervelend, want Ronde de Bordeaux is veel meer gewild dan de Rouge de Bordeaux. Ik heb voor mijn Ronde de Bordeaux dan ook iets meer neergelegd om zeker te weten dat het de goede is.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 15:54

Met de kennis die ik nu heb zou ik zo hebben kunnen zien dat dit geen Ronde de Bordeaux is, maargoed. Ik had die ook zeker liever gehad, al moet ik zeggen dat deze echt prima smaken :j

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 16:18

Ik ben het moestuin seizoen ook aan het afronden. Nu het weer vroeger donker is merk ik dat ik na mijn werk niet meer bij mijn bakken langs ga.

Ik was dit jaar met sommige dingen (te) laat. Ik heb nu een (voor)zaaikalender gemaakt voor volgend jaar.

Dus ik ga nu even in winterslaap en kom het nieuwe groeiseizoen wel weer buurten.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 16:24

Ik ga morgen ook het een en ander verwijderen. Twijfel nog aan de stambonen, daar staan de bloemen nog in. En verder nog bieten uit de grond halen, en dan kan er knoflook gezet worden.
Heb overigens nog een stuk of 50 tomaten aan de planten hangen, ze doen het nog goed. Zolang de temperatuur nog een beetje redelijk blijft probeer ik ze toch aan de plant te laten rijpen. Betekent wel dat ik dat nog niet op kan ruimen, en ik ze regelmatig water moet geven, want ze staan in zo'n plastic tomatenkas.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 18:08

Als ze een piepklein beetje kleuren zou ik de tomaten eraf halen. Leg ze naast wat bananen en na 3 dagen zijn ze rood en net zo lekker! :P

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 18:38

Ze verliezen wat smaak als je ze na laat rijpen, daarom probeer ik ze toch aan de plant zoveel mogelijk te rijpen.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:53

black_kelpie schreef:
Met de kennis die ik nu heb zou ik zo hebben kunnen zien dat dit geen Ronde de Bordeaux is, maargoed. Ik had die ook zeker liever gehad, al moet ik zeggen dat deze echt prima smaken :j

Hoelang heeft het geduurd tot ie ging dragen?

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:39

Dorine92 schreef:
black_kelpie schreef:

Hoelang heeft het geduurd tot ie ging dragen?

Ik heb 'm in augustus '22 gekocht en in de volle grond gezet. Het jaar erop niks, vorig jaar had ik welgeteld 1 ongeveer rijpe vijg en dit jaar zit er flink wat aan. De breba heeft ie er steeds af gegooid (wat vrij normaal is voor de Rouge) en tot dit jaar werd de main crop dus ook niks.

DemDeempel

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:20

Waarmee dekken jullie je bedden af in de winter? Ik ben opzoek naar iets was ik onder kan "spitten" in het voorjaar. Twee jaar terug in mijn oude bedden had ik stro maar daarmee heb ik voornamelijk stro gezaaid.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:27

Als je dat wil zou ik kijken of je genoeg bladeren hebt en er wat kalk bij gooien om te helpen met composteren er van.
Onderspitten liever laten en afdekken in het voorjaar na eerste opkomst onkuid. Als je kan al voorgezaaid hebt (niet in dat bed natuurlijk) en die plant zijn de groentes sneller dan volgende bups ongewenst en hoef je minder te wieden.

DemDeempel

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:45

Bedankt voor de tip! Ik heb genoeg bomen achter het huis dus dan ga ik een paar rondjes lopen met emmers

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:44

Alles waar geen zaad in zit. Liefst mix van groen en bruin door de hakselaar en lekker dik. Ik vind snoeiafval van laurierhaag heel fijn.

Voor de paden hebben we vorig jaar Amerikaanse eik blad gebruikt om het gras te onderdrukken na een keer goed maaien en dat is echt heel goed bevallen. Dat ga ik dit jaar weer doen.

DemDeempel

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:05

Op de paden hebben we boomschors liggen. In de verhoogde bakken nog niks, ik wil de banen tussen de knoflook en uien bedekken dus dan ga ik denk ik snoeiafval en blad klein maken en dit erop gooien

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:57

Ik ga dit jaar weer eens met de hakselaar aan de slag. De bomen moeten toch worden gesnoeid, dat geeft altijd een aardige hoop snoeiafval.

Hoe bevallen de verhoogde bakken bij jullie?
Ik wil er dit jaar ook eens mee beginnen. Klein stukje verhoogd, met nette paadjes.. en dan wil ik de slakken weren met koperlint en een batterij :+ Dat schijnt dé oplossing te zijn, dus ik ben benieuwd!
Dit jaar hebben ze echt al mijn groente opgevreten := Eerste jaar dat ik er flink last van heb gehad.

DemDeempel

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:31

Ik ben heel blij met mijn verhoogde bakken, ziet er heel strak uit in de voortuin. Toch wel redelijk wat slakken gehad maar ik doe dan ook niets aan het weren ervan.
De grond is wel aardig ingezakt dus volgend jaar moet er wel een hele dikke laag grond/compost op.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:00

Vorig jaar was echt horror met alle slakken, dit jaar vind ik het erg meevallen gelukkig.

Ik ben echt super blij met mijn bakken, zo erg zelfs dat we ook het nieuwste deel van het voedselbos in bakken hebben gedaan ipv in het gras.

Zo veel makkelijker te onderhouden!

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:52

Ik ga juist weer af van de bakken.
Gingen heeeel veel slakken tussen de randen zitten.

Wij doen houtsnipperpaden, vroeg onkruidwieden en compost toevoegen (no-dig)

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:09

Wat doen jullie met druiven? We eten er al tijden van, zijn heerlijk maar moeten er nu wel af
Eten eigenlijk geen jam

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:25

Groot gedeelte sap van gemaakt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:43

Ik maak er wijn van.
De druiven van afgelopen najaar heb ik ingevroren, die pers ik later uit om weer wijn van te maken.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:52

Laten hangen want ik vind ze niet lekker := Dus vogelvoer...

Ooit ga ik ze misschien wel vervangen voor rassen die ik wel lekker vind en dan is het vers eten, sap van maken of in de vriesdroger.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:08

Ik heb een aantal jaren geleden een 'pitloze druif' gekocht van het tuincentrum, gewoon om zo te eten ^) Ding zit bomvol pitten :roll:
Voor de wijndruif maakt me dat niet uit, maar ik zou echt graag nog eens een lekkere pitloze druif planten!