Dingen die je je af vraagt deel 4!

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 21:12

Hoe komt de bereidingstijd van een recept tot stand?

Want vanavond ook weer, dan staat er voorbereiding 25 minuten en 20 minuten in de oven.
Bij die voorbereiding hoort een halve groentewinkel wassen, schillen, snijden.
Dit deel zou dan in 10-15 minuten klaar moeten zijn, daarna voorgaren, maar ik ben daar consequent (veel) meer tijd voor kwijt.
Ben ik nou zo onhandig of zijn die tijden wel heel optimistisch?

Suzanne F.

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 21:15

Nee ligt niet aan jou. Ik ben ook veel langer bezig met groenten snijden, schijfjes voorkoken etc. Zeker het dubbele van wat er staat.

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 21:59

Het recept gaat uit van routine. De kok die het bedacht heeft heeft het immers al een paar keer gemaakt en geperfectioneerd. De eerste keer duurt altijd langer omdat je elke keer stopt om het recept te lezen en niet alvast dat uitje van de volgende stap snijd als je even je handen vrij hebt. En als het een recept van een tv kok/professionele kok is gaat het waarschijnlijk ook nog uit van professionele snijroutine. (15 seconden om een uitje te snijden)

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 22:25

Ik was laatst naar de bios, naar De mooiste dag
Bij de voorstukjes lieten ze de trailer zien van een film waarbij een vrouw verliefd wordt op de, ik meen, broer van een vriendin. Later blijkt ze daardoor mishandeld te worden en heeft ze ondertussen weer contact met een oud klasgenoot
Welke film is dit?

Wie herkent dit verhaal ( weet niet of dit 100% klopt) en kan mij de titel geven zodat ik op kan zoeken vanaf wanneer deze in de bios gaat draaien

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 22:50

Yom schreef:
Ik was laatst naar de bios, naar De mooiste dag
Bij de voorstukjes lieten ze de trailer zien van een film waarbij een vrouw verliefd wordt op de, ik meen, broer van een vriendin. Later blijkt ze daardoor mishandeld te worden en heeft ze ondertussen weer contact met een oud klasgenoot
Welke film is dit?

Wie herkent dit verhaal ( weet niet of dit 100% klopt) en kan mij de titel geven zodat ik op kan zoeken vanaf wanneer deze in de bios gaat draaien

It ends with us. Ik zit nu in de bios en de trailer kwam hier ook voorbij :+ Draait vanaf 8 augustus.

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 22:56

Ahh is dat ff mooi dat jij nu in de bios zit :D

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 10:26

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 08:29

Is het normaal dat mijn zonnebrandcreme een geur af geeft zodra er zon op komt? Waarom is dat?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 08:51

JudithGigi schreef:
Is het normaal dat mijn zonnebrandcreme een geur af geeft zodra er zon op komt? Waarom is dat?

Parfum werkt vaak beter als je iets zweet, misschien is dat het?

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 08:53

JudithGigi schreef:

Wat voor geur gaat het dan om? :)

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 09:04

MarlindeRooz schreef:
JudithGigi schreef:

Parfum werkt vaak beter als je iets zweet, misschien is dat het?

Nee het is echt zodra er een zonnestraal op valt.

Snippergroen schreef:
JudithGigi schreef:

Wat voor geur gaat het dan om? :)

Een beetje een soort mix tussen metaal en speculaas, if that makes sense :')

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 09:34

Hoe oud is je zonnebrandcreme? Kan hij niet gewoon bedorven zijn? :+

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 10:09

Hahahaha nee, hij is net nieuw.
Als ik hem net gesmeerd heb heeft hij ook bijna geen geur (gewoon wat je normaal verwacht bij een zonnebrandcreme) maar zodra er zon op komt verschijnt die geur :+

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-24 10:52

De stoffen die voor de spf zorgen nemen straling op, dus misschien dat er dan bij sommige een geur vrij komt?
Ik gebruik zelf altijd minerale spf omdat ik door mijn rosacea niet tegen chemische kan. Heb het daarbij nooit geroken, maat wellicht bij andere crèmes met andere spf er in wel?

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 10:58

c_alsemgeest schreef:
De stoffen die voor de spf zorgen nemen straling op, dus misschien dat er dan bij sommige een geur vrij komt?
Ik gebruik zelf altijd minerale spf omdat ik door mijn rosacea niet tegen chemische kan. Heb het daarbij nooit geroken, maat wellicht bij andere crèmes met andere spf er in wel?

Dit is toevallig ook minerale spf, van Speick

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-24 12:26

Is het dan misschien met titanium oxide? Ik heb met zink oxide, misschien dat dat ook nog uit maakt :+

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 18:17

Iemand die weet wat het tijdvak van DHL in Spanje is?
Heb een pakket verstuurd met DHL Express maar daar staat alleen dat hij vandaag voor einde van de dag bezorgd wordt, dat is nogal een ruim begrip :=

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 20:05

Kun je bij een hoge gasdruk veilig je huis in en is het wel of niet verstandig om de gaskraan dicht te draaien?

Vanmiddag bleek bij de controle van mijn CV de gasdruk gevaarlijk hoog, er zou binnen twee uur een monteur komen en er werd aangeraden om buiten de woning te blijven tot die tijd. Dit was tussen kwart over 1 en half 2.
Ik heb net nog eens gebeld wat de verwachtingen zijn, maar er zijn nog geen monteurs beschikbaar ivm spoedgevallen en vanwege de weersverwachtingen komt er waarschijnlijk pas morgen iemand.

Op internet vind ik dat bij een druk >45 er binnen twee uur iemand komt, druk was hier 98.
Moet ik nu op stal slapen of kan ik wel gewoon naar binnen? Heb gister de eerste helft van mijn zak paprikachips als avondeten gehad dus dan neem ik nu de andere helft. Zal maar niet gaan koken op gas iig :+

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 20:13

gomir schreef:
Kun je bij een hoge gasdruk veilig je huis in en is het wel of niet verstandig om de gaskraan dicht te draaien?

Vanmiddag bleek bij de controle van mijn CV de gasdruk gevaarlijk hoog, er zou binnen twee uur een monteur komen en er werd aangeraden om buiten de woning te blijven tot die tijd. Dit was tussen kwart over 1 en half 2.
Ik heb net nog eens gebeld wat de verwachtingen zijn, maar er zijn nog geen monteurs beschikbaar ivm spoedgevallen en vanwege de weersverwachtingen komt er waarschijnlijk pas morgen iemand.

Op internet vind ik dat bij een druk >45 er binnen twee uur iemand komt, druk was hier 98.
Moet ik nu op stal slapen of kan ik wel gewoon naar binnen? Heb gister de eerste helft van mijn zak paprikachips als avondeten gehad dus dan neem ik nu de andere helft. Zal maar niet gaan koken op gas iig :+

Mag je hiervoor niet gewoon de brandweer bellen?

APCIII

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 20:15

Bij twijfel kun je sowieso de gaskraan dicht draaien, dan komt er in elk geval geen nieuw gas bij. :)

Ik ken de situatie en de regelgeving niet, maar op 't moment dat je iets verbuikt zou op dat moment de druk iets moeten dalen in het leidingsysteem. Maar dan moet je wel het vlammetje daadwerkelijk aan kunnen steken :+ := %) #)

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 20:21

Kimberley_ schreef:
Mag je hiervoor niet gewoon de brandweer bellen?

Nee, die komen alleen voor lekkages begreep ik.

Dat was ook mijn logica APCIII, maar aangezien ik het advies kreeg om niet naar binnen te gaan vind ik het gasfornuis aanzetten wel een beetje eigenwijs voelen.

Achteraf vond ik laatst met koken het gasfornuis wel wat enthousiast aanslaan, maar ik heb er nooit bij nagedacht om daarvoor een storingsdienst te bellen :=

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 22:52

En een gevaarlijk hoge gasdruk vinden ze geen spoed? :=

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 23:10

Als het morgen nog niet opgelost is kom je hier maar koken :j dan heb je alleen wel meteen een mee-eter O:).
En het logeerbed mag je ook gebruik van maken, of anders slaapt de bank beneden ook prima :j.

Maar wel een beetje stom dit, je hebt volgens hun een noodsituatie, maar ze handelen het niet als noodsituatie af..... Beetje vreemd :=

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 10:54

Froukje schreef:
Iemand die weet wat het tijdvak van DHL in Spanje is?
Heb een pakket verstuurd met DHL Express maar daar staat alleen dat hij vandaag voor einde van de dag bezorgd wordt, dat is nogal een ruim begrip :=

sorry beetje laat, maar via DHL Express staat er altijd alleen voor einde van de dag, zakelijk in ieder geval. Heel irritant hahaha. Alleen via de 'normale' DHL krijg je een tijdvak

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 11:01

1,5 maand geleden zijn m'n nieuwe meubels bezorgd en in elkaar gezet (door het bedrijf zelf).

Toen de bezorgers/monteurs weg waren zag ik dat er meerdere krassen op de eettafel poot zitten. Deels alleen een kras in de lak, deels is ook de lak beschadigd (waardoor de kras wit is,ipv zwart)

Dit heb ik gemaild naar m'n contact persoon van uit de winkel. Die was op vakantie en er was wat fout gegaan met het overzetten naar een collega, waardoor ik laat antwoord kreeg.

Het antwoord was dat dat soort dingen via een service aanvraag gaan en de link naar de juiste pagina.
Deze ingevuld en nu kreeg ik als oplossing: Reparatie van de poot, of een kleine korting.

Nu is mijn vraag moet ik akkoord gaan met alleen een reparatie? Reparaties van lak blijf je altijd zien (zeker als het licht er op schijnt).
Mag ik niet verwachten dat ik een nieuw product krijg omdat ik een beschadigd product heb ontvangen?