Algemeen Coronatopic #8

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Needje

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 13:07

Ik zie nog steeds niet in hoeveel dat nou daadwerkelijk zal gaan uitmaken.
Ongevaccineerden komen toch wel bij elkaar. Is dat niet in een restaurant of op een feestje dan is het wel gewoon bij elkaar thuis of op plekken waar ze niet meedoen met de QR.
Daarbij ga je de mensen die niet willen prikken echt niet aan het prikken krijgen. Ze kunnen beter hun moeite ergens anders in stoppen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 13:18

Ook van die mensen op de IC is het belangrijk om te weten, liggen ze er met, of door corona. Dat maakt het niet minder erg voor de direct betrokkenen. Maar wel om te kunnen bepalen wat de ernst van de pandemie nu werkelijk is op dit moment. Gezien de hoge graad van besmette/positief geteste personen en het feit dat dit slechts het topje van de ijsberg is (en wij weten niet hoe groot de ijsberg is) is de groep die daadwerkelijk door corona in het ziekenhuis komt naar verhouding waarschijnlijk heel erg klein, veel kleiner dan eerder in deze pandemie het geval was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 13:26

Hoe gaat het met de mensen die zojuist Corona gehad hebben? Zijn er nog restklachten? Ik heb het over de Omikoron variant.

Kun je hier geen persoonlijke ervaring delen op mijn vraag, graag niet reageren.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 13:35

SusanH schreef:
Ook van die mensen op de IC is het belangrijk om te weten, liggen ze er met, of door corona. Dat maakt het niet minder erg voor de direct betrokkenen. Maar wel om te kunnen bepalen wat de ernst van de pandemie nu werkelijk is op dit moment. Gezien de hoge graad van besmette/positief geteste personen en het feit dat dit slechts het topje van de ijsberg is (en wij weten niet hoe groot de ijsberg is) is de groep die daadwerkelijk door corona in het ziekenhuis komt naar verhouding waarschijnlijk heel erg klein, veel kleiner dan eerder in deze pandemie het geval was.

Dat denk ik ook. Ik denk dat er nog eens veel meer mensen besmet zijn dan wij weten door het testen. Als mijn oudste dochter niet zoveel besmettingen in de klas had gehad en niet zo regelmatig een zelftest had gedaan, dan hadden we het niet geweten. Mijn jongste had 1,5 dag koorts en moest spugen en daarna waren alle klachten weg. Als er geen zelftesten waren geweest, was dit voor mij geen aanleiding geweest om te laten testen. Ik had dan aan een buikvirusje gedacht. Nu heeft ze een zelftest gedaan toen de oudste positief testte. Dus voor ze 1,5 dag ziek werd wisten we al dat ze besmet was.

Ik denk dat het meer rust zou geven als iedereen gratis zelftesten krijgt en kan testen als die wil en dat we het massale testen bij de ggd los gaan laten. Het geeft zoveel onrust vind ik, sinds de quarantaine voor kinderen en volwassenen met booster is geschrapt.

Evamarie schreef:
Hoe gaat het met de mensen die zojuist Corona gehad hebben? Zijn er nog restklachten? Ik heb het over de Omikoron variant.

Kun je hier geen persoonlijke ervaring delen op mijn vraag, graag niet reageren.

Hier twee kinderen van 11 en 14. Zitten vandaag voor de laatste dag in isolatie. Gezien het hoge aantal besmettingen (21 van de 24 in haar klas) gaat het waarschijnlijk om omikron.
Ze zijn al 4 dagen klachtenvrij en helemaal fit. Vooralsnog bij hen geen restklachten.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 13:37

SusanH schreef:

Denemarken, toch niet achterlijk en een heel wat socialer land dan NL, heeft besloten dat omicron geen probleem is en alle beperkingen afheschaft.

Hier in Spanje heeft de Agencia Española de Medicamentos y Productos Sanitarios (AEMPS) een aantal bijwerkingen toegevoegd aan de lijst van de Moderna booster. Onder andere tintelingen/´slapen´ van de arm waar de vaccinatie in gegeven is. Was/ben niet de enige blijkbaar :P
Is nóg niet helemaal weg trouwens. De bloedsomloop in mijn linkerhand is nog steeds niet wat die was.
Best wel lange lijst eigenlijk.

@SusanH en daarbíj was het van het begin van de pandemie af al hoogst discutabel hoeveel covid doden er aan cóvid of aan hun onderliggend lijden stierven. Hier in Spanje waren het tijdens de paniekgolf (op een uitzondering blablabla na) hóógbejaarden met onderliggend lijden en meestal overgewicht. Zoals Bigone het noemde; dood/dor hout.
Daarna is er geen relativering geweest. Wel een opgeklopt houden door/via de media.

Ik vind het onbegrijpelijk dat er nog steeds een harde factie is, let wel politici incluis, die het omni-króm blijft volhouden nu er ruimschoots herhaald bewezen ervaringsbewijs is dat het écht geen noodsituatie meer is. Dat méér besmetten sneller normaal is en dat dit normaal zónder QR geneuzel kan.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 13:37

IMANDRA schreef:
996981 schreef:
Kuipers wil nog een onderzoek naar het effect van 2G….
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~bd2d0970/

Waarom in godsnaam? Uit eerder onderzoekt blijkt dat het niet werkt. Dat blijkt ook uit de praktijk in andere landen. Hoeveel geld moet er nog worden uitgegeven?

Citaat:
“Naar aanleiding van het TU Delft-rapport wil Kuipers nader onderzoek laten doen ‘in welke specifieke omstandigheden een coronatoegangsbewijs dat gebaseerd is op 2G ingezet kan worden'. Hij vraagt de Kamer dat onderzoek eerst af te wachten.”

Dus in plaats van algeheel 2G gaan ze kijken in welke situaties het wel nu goed zou kunnen helpen, begrijp ik hieruit. Op zich niet verkeerd lijkt me, zeker als blijkt dat het in specifieke situaties flink verschil zou maken.

Ik heb het onderzoeksrapport van TU Delft niet gelezen. Hebben zij dat niet onderzocht?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 13:42

Evamarie schreef:

Kan jij even toelichten wat ´gehad hebben´ inhoudt?
De overgrote meerderheid van de bevolking is besmet geweest en niet of niet positief getest. Hebben die het dan gehad of telt het alleen als je het positief getest gehad hebt.

Wie daar éven over nadenkt ziet dat het laatste al gelijk een héél sterk vertekend beeld geeft: Of je 80% van de hele bevolking of alleen de officieel positief getestten in de deler zet.

Ik heb trouwens nog steeds een klacht van de booster; long-booster.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 13:44

Evamarie schreef:

Mijn zoontje van 7 heeft 1.5 dag overgegeven en daarna niets meer aan de hand.

Ik zit zelf op dag 3. Erge spierpijn en hoofdpijn maar niet doodziek. Ongevaccineerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 13:52

Totaal onverwacht... ( ;) ) nu in Oostenrijk de vaccinatieplicht voor (tegen) covid er is, komen de eerste geluiden al om het uit te gaan breiden naar de griep, mazelen en kinkhoest.

Christiane Druml - hoofd Oostenrijkse bio-ethische commissie schreef:
The Covid-19 vaccination requirement could be the starting signal for a new attempt to better protect people against unnecessary diseases such as measles, whooping cough or influenza – also by means of vaccination requirements.

Dat was nog niet zo lang een complete samenzweringstheorie, want zo'n plicht zou er alleen voor covid zijn aangezien dat een absoluut noodgeval is. Zo snel covid onder controle is zal de overheid al haar afgepakte macht weer netjes teruggeven en is iedereen weer vrij. Toch?

Maar gelukkig is dit alleen voor Oostenrijk, want dat er een Europees vaccinatiepaspoort zou komen is ook een complete samenzweringstheorie. Ook al heb ik hier eerder wat EU documenten gepost waar dit al onderzocht was en op de planning stond.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 13:57

Al met al is er imo een treffend vergelijk tussen covid en haaien:
In de VS zijn er jaarlijks 50 incidenten met haaien versus 13.000 met honden en wát?? Shark week!!! op tv.

@Enzino Hoe onverwacht :D Iemand hier schreef dat eind 2020 al ;)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 14:07

Je zegt het precies goed wat betreft Denemarken, een stuk socialer want daar heeft de bevolking geen strijd gemaakt van testen vaccineren en aan de regels te houden. En daarom gaan ze open, ook omdat de bevolking zonder allerlei verzet zich bij verslechtering gewoon weer aan extra regels houd.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 14:09

Huertecilla schreef:
enzino schreef:

Rare post. Kan er niet meer van maken.

Dat is een onderonsje mbt het willen blijven gijzelen van iedereen tbv de kwetsbaren en de structureel onderbemeten zorg.

Ben het er mee eens trouwens. Isoleer de ´kwestbaren´ maar Imandra/Shadow/Elektra/Bigone/Nikkel/BigBen et al. Een groot deel daarvan kan bovendien afvallen en is dan ook vrij :P
Dit schrijf ik als zelf bejaarde :)*

Ken je mij? Hebben we elkaar misschien ontmoet in Malaga?
Daar kom ik weleens :D
Maar ik kan me je niet herinneren, dus je hebt waarschijnlijk geen indruk op me gemaakt, sorry :+

Ik heb Corona gehad, 2 vaccins en een booster, maar ben absoluut niet bang voor mezelf.
Ik laat ook in restaurants of bioscoop of theater graag mijn QR-code scannen.
Dan hebben ze weer klanten en dus omzet.

Ik ben ook nog niet bejaard.
Ik heb een leuke baan, kinderen, vrienden, geen geldproblemen, een paard, een mooi huis en ga graag uit eten of naar feestjes en ga heel graag op vakantie.
Kortom ik heb een leuk leven. :D
Dus waarom je mij kwetsbaar noemt?

Ik heb wel een vader van bijna 83 en mijn (magere) beste vriendin met zwaar COPD en een zwangere dochter die op de acute opname GGZ werkt, waar continu uitbraken Corona zijn.
En ik weet dat iedereen zomaar getroffen kan worden door een hartaanval, hersenbloeding of kanker en dan heel graag goede zorg nodig heeft.

Daar hou ik rekening mee....... maar dat is bij ons normaal.
Rekening houden met anderen. ;)

Dus hou jij je bezig met je rondje op de berg en noem mij niet in 1 adem met Bokkers die ik niet ken.
Al kan ik mij vaak best vinden in de berichten van sommige genoemde bokkers. :D

Zo mijn pauze is weer voorbij, ik ga weer werken :wave:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 14:14

Huertecilla schreef:

Dat moet dan wel een wappie zijn geweest met een alu hoedje op.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 14:40

SusanH schreef:

En hoe lang is de duur op de IC.

Kennis van mij heeft welgeteld 2 dagen op de IC gelegen Ivm COVID. Was binnen een week weer thuis om te revalideren..

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 14:43

En wie er daadwerkelijk wordt opgenomen na positief thuis getest te zijn ipv binnenkomen met een gebroken heup en toevallig positief te zijn

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 14:48

enzino schreef:
Huertecilla schreef:

Dat moet dan wel een wappie zijn geweest met een alu hoedje op.

Grote slagzin ´voorkom code zwart´ erop.

Het niet veranderen van de prioriteit/inhoudt van voorjaarsnóódmaatregels en wel opnemen van covid naast ebola op de A-lijst van ziektes waren :)*

Eens kijken of bezoek aan Ceuta of Melilla kan. Is én Afrika én Spanje én met een pontveer mogelijk ipv vliegtuig.

@Elektra/Shadow de hele samenleving wordt nu al twee jaar gegijzeld met het beschermen van kwestbaren en de zorg. De overgrote meerderheid die geen last van covid heeft, heeft wél met gedrag de panieksituatie twee jaar terug afgewend. Heeft de overgrote meerderheid zich nog laten vaccineren ook. En?
Een pluim voor dat goed gedrag?
Nee, wintersluiting, schande over naar Brussel met de trein, nog éven volhouden en sneren over sociaal gedrag voor anderen. Hoe zit dat andersom? Dat de kwetsbare anderen, de niet kwetsbaren nu meer vrijheid gunnen? Daar heb ík me voor laten vaccineren/boosteren.

Ok, moet ook weer aan het werk. Eens even nadenken hoe/wat ik doe met benzine en de statische electriciteit in de górtdroge lucht. Kijk later wel naar Ceuta/Melilla.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 15:10

Voor onze Belgische vrienden goed nieuws (nos.nl):

Experts: België over omikronpiek heen
België is het hoogtepunt van de omikrongolf voorbij, verwachten deskundigen. Na een forse stijging in januari van het aantal mensen dat de uiterst besmettelijke variant van het coronavirus opliep, daalt dat nu weer.

Het dagrecord aan besmettingen (75.862) was op 24 januari. Sindsdien daalt het aantal iedere dag gestaag, en inmiddels is ook het weekgemiddelde gestokt.

"De daling zou weleens heel snel kunnen gaan", zegt de datawetenschapper Bart Mesuere (UGent) tegen omroep VRT. Zoveel mensen hebben volgens hem inmiddels een omikronbesmetting doorgemaakt dat het virus nog maar weinig mensen kan besmetten. Ook viroloog Marc Van Ranst ziet de piek achter zich, zegt hij tegen de krant La Meuse.

Het aantal mensen dat door het virus in het ziekenhuis belandt, vlakt eveneens af. "Binnenkort zullen we ook daar een kentering zien, verwacht Mesuere.

In Nederland stijgt het aantal positieve coronatests gemiddeld nog, bleek uit de RIVM-cijfers van gisteren.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 15:38

Dit is helaas wat minder goed nieuws, ook van nos.nl., een toename in de ziekenhuizen. Nog niet verontrustend, maar wel meer opnames dan de afgelopen dagen:

1343 coronapatiënten in het ziekenhuis
In de ziekenhuizen zijn 237 nieuwe coronapatiënten opgenomen op de verpleegafdeling. Op de IC's kwamen er 19 nieuwe patiënten bij, meldt het Landelijk Coördinatiecentrum Patiënten Spreiding (LCPS).

De bezetting in de ziekenhuizen is toegenomen. Er liggen nu 1343 mensen met corona in het ziekenhuis (gisteren: 1247), van wie 206 op de IC (gisteren: 212).

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 15:58

Je kan Karuna wel een hand geven...

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 16:09

Hoezo? Ik geef feiten weer. Ik heb sowieso niet de behoefte om mijn medeposters te beoordelen, welk standpunt ze ook innemen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 16:11

Ik had de cijfers van gister neergezet, prompter die van vandaag. Wat is daar het probleem van? Mag je ook al geen cijfers neerzetten hier zonder een oordeel daar aan te hangen?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 16:14

Het is even afwachten wat betreft ziekenhuiscijfers want ze registreren pas sinds een week of mensen met of door corona in het ziekenhuis komen. En ergens legt dat weer extra druk op de zorg, iemand die onmiddellijk geopereerd moet worden en positief test moet ook apart verpleegd worden. Net zoals alle anderen die met ipv door een besmetting op de ic of verpleegafdeling komen. Zo word het nog moeilijker om patienten gescheiden te houden.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 16:14

purny schreef:
Jessix schreef:
Ik vind het zo'n gedoe rondom die vaccinaties. Neem dan gewoon een besluit en stel het verplicht. Nu is het gewoon dwang, maar dan toch net niet... Elk jaar in oktober een spuit halen, voor mij apart na een half jaar nog een booster als dat nodig is, maar blijf niet zo dwalen met die rare regels.

Nou ja ik denk dat we aardig hard op weg zijn naar een verplichting aangezien vrijdag de groene vinkjes komen te vervallen voor mensen die de booster nog niet gehaald hebben.

:r :r Dan breekt de hel los
Dit heeft al helemaal niks meer met gezondheid te maken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 16:16

Och Olejon, de gevaccineerden zouden ook allemaal dood neervallen, maanden geleden al. Maar kan er me iets bij voorstellen, vooral wanneer Willem Engel op twitter even vermeld dat het doodschieten van twee duitse politie agenten komt door het beleid van afgelopen twee jaar.
Dat is pas om te kotsen, vind je niet?

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 16:30

bigone schreef:
Och Olejon, de gevaccineerden zouden ook allemaal dood neervallen, maanden geleden al. Maar kan er me iets bij voorstellen, vooral wanneer Willem Engel op twitter even vermeld dat het doodschieten van twee duitse politie agenten komt door het beleid van afgelopen twee jaar.
Dat is pas om te kotsen, vind je niet?

Ik denk dat 'wappies' niet zo zeer aanhanger van Willem Engel zijn. Die gast is volledig het spoor bijster.