Algemeen coronatopic #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Femke_Tweety

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 19:04

In de winkels ook.

Ik word er nog intens onrustig van.
Ik hield vanmiddag extra afstand en gaf aan een winkelmederker aan dat ik even hulp nodig had, maar erg kwetsbaar ben en dus afstand houd.

De winkelmederker deed netjes zijn mondkap op en hield afstand.

Maar ik werd bijna uitgescholden door een vrouw (klant, 'dame' van een jaar of 55) die voor mij stond.

Ik had het niet eens tegen haar, puur tegen de winkelmederker die even met me mee moest lopen.

Voelde énorm onprettig.

Ze was echt aan het kijven, dat ze 2x geënt was en ik niet zo bang moest doen en dat werd steeds grover.

Ik ben een eind achteruit gelopen, en heb er maar niet op gereageerd.

Bijzónder onprettig, zeker omdat ik het dus helemaal niet tegen haar had maat tegen de winkelmederker die met me mee moest lopen.

Ik ben -om persoonlijke redenen- even wat minder scherp de afgelopen 2 weken en ik had dus echt even gemist dat het zaterdag was en dus druk.
Maar ik kom vooreerst echt op zaterdagen niet meer in doe-het-zelf winkels.

Te druk, en vervolgens uitgekafferd worden door een andere klant als je een médewerker vraagt om je te helpen maar wel afstand te bewaren is níét leuk.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 19:07

Ik herken het gelukkig helemaal niet. Jammer dat het op andere plaatsen lastiger gaat.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 19:34

Ik ook niet, ga nu wel vaker naar andere winkels ipv alleen eens per week naar supermarkt maar de afgelopen weken maar één persoon zonder kapje gezien en die bleek hem ook nog eens vergeten.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 19:54

bigone schreef:
Die maatregelen zijn niet op basis van paniek of angst. Mijn mening en er zijn er zeker wat bij die onzinnig zijn en de lange lijst aan reisregels is absurd. Een lijn trekken en wanneer iedereen de kans op een prik heeft gehad kunnen wat mij betreft in ieder geval de binnenlandse regels op een hoop. Dat ze nu ook nog voor gevaccineerden gelden is toch heel logisch, er is nog geen app en aan iemands neus kun je niet zien of die gevaccineerd is. Zodra de app werkt zal dat ook verdwijnen voor gevaccineerden en mensen die aantoonbaar immuun zijn.

Dat is jouw mening op basis van ... wat jou verteld is door de resultante van economische belangen, farma lobbies en geopolitiek.

Laten we het eens zijn dat we van mening verschillen.

Ik pas me zó aan dat ik er het minste last van heb en verder ligt het buiten mijn invloedssfeer. Dat echter nog niet dat de voorlichting geloof of ik er mee eens ben.

Inmiddels het certificaat zó dat de QR ´leesbaar´op de ene kant staat en de data op de andere van het verkleinde kaartje. Pastificeren kan ik ook zelf +:)+
Hoéft de mobiel niet mee *\o/*

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 19:59

Ik ben het niet vaak eens met HC maar in deze wel. Imo zijn heel veel van de maatregelen waar we ons aan moeten houden gebaseerd op angst. En die angst is ons aangepraat zodat we ons er zoveel mogelijk aan houden. Maar je ziet nu dat het niet houdbaar is, doordat er idd steeds meer mensen zijn die zich er niet meer aan houden.

Ik vind daarnaast wel dat we met elkaar respectvol om moeten gaan met mensen die het prettig vinden als er bijvoorbeeld wel afstand wordt gehouden. Dat je zo wordt toegesproken als Femke_Tweety is gebeurd is gewoon heel triest.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 20:03

Ik vind die angst-theorie zo'n onzin, alsof we allemaal doodsbenauwd zijn voor corona. Dat ik naar links en rechts kijk voor ik de straat oversteek is toch ook niet omdat ik bang ben dat ik aangereden word? Dat is gewoon gezond verstand gebruiken. Dat de mondkapjes niet 100% coronaproof zijn, weten we allemaal, maar het helpt allicht een beetje.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 20:04

Huertecilla schreef:
bigone schreef:
Die maatregelen zijn niet op basis van paniek of angst. Mijn mening en er zijn er zeker wat bij die onzinnig zijn en de lange lijst aan reisregels is absurd. Een lijn trekken en wanneer iedereen de kans op een prik heeft gehad kunnen wat mij betreft in ieder geval de binnenlandse regels op een hoop. Dat ze nu ook nog voor gevaccineerden gelden is toch heel logisch, er is nog geen app en aan iemands neus kun je niet zien of die gevaccineerd is. Zodra de app werkt zal dat ook verdwijnen voor gevaccineerden en mensen die aantoonbaar immuun zijn.

Dat is jouw mening op basis van ... wat jou verteld is door de resultante van economische belangen, farma lobbies en geopolitiek.

Laten we het eens zijn dat we van mening verschillen.

Ik pas me zó aan dat ik er het minste last van heb en verder ligt het buiten mijn invloedssfeer. Dat echter nog niet dat de voorlichting geloof of ik er mee eens ben.

Inmiddels het certificaat zó dat de QR ´leesbaar´op de ene kant staat en de data op de andere van het verkleinde kaartje. Pastificeren kan ik ook zelf +:)+
Hoéft de mobiel niet mee *\o/*

Dat we het niet eens zijn is duidelijk maar dan toch even constateren op basis waarvan ik mijn mening heb gevormd, dat kun jij niet weten.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 20:19

nynke55 schreef:
Ik vind die angst-theorie zo'n onzin, alsof we allemaal doodsbenauwd zijn voor corona. Dat ik naar links en rechts kijk voor ik de straat oversteek is toch ook niet omdat ik bang ben dat ik aangereden word? Dat is gewoon gezond verstand gebruiken. Dat de mondkapjes niet 100% coronaproof zijn, weten we allemaal, maar het helpt allicht een beetje.

Heel eerlijk? Die mondkapjes mogen van mij zo snel mogelijk verdwijnen. Het is niet denkbaar dat als bijna iedereen gevaccineerd is we die dingen moeten blijven dragen.
Het is niet te hopen dat dit verlengd word als er straks opnieuw word gedebatteerd over de coronawet.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 20:22

Ik hoop dat het verlengd wordt tot iedereen beschermd kan zijn. Ik zie en hoor te vaak dat (volledig) gevaccineerde mensen geen idee meer geven dat er nog een hoop kwetsbaren op een prik zitten te wachten.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 20:24

Sheran schreef:
Ik hoop dat het verlengd wordt tot iedereen beschermd kan zijn. Ik zie en hoor te vaak dat (volledig) gevaccineerde mensen geen idee meer geven dat er nog een hoop kwetsbaren op een prik zitten te wachten.

Niemand is beschermd tegen corona. Corona zal altijd blijven...
Mijn zus is volledig gevaccineerd en toch positief...

En net wat Susan al eerder aangaf. Op een festival met 10.000en op elkaar hoef je geen mondkapje op. Waarom zou ik dan in het dagelijks leven wel een mondkapje moeten dragen?

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 20:25

Sheran schreef:

Dit inderdaad.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 20:25

purny schreef:
Sheran schreef:

Niemand is beschermd tegen corona. Corona zal altijd blijven...
Mijn zus is volledig gevaccineerd en toch positief...

En net wat Susan al eerder aangaf. Op een festival met 10.000en op elkaar hoef je geen mondkapje op. Waarom zou ik dan in het dagelijks leven wel een mondkapje moeten dragen?

Correctie dan: 'zo beschermd mogelijk'.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 20:27

En Purny , je zus positief maar ook echt ziek?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 20:28

bigone schreef:
En Purny , je zus positief maar ook echt ziek?

Zwaar verkouden en hoofdpijn. Ouders hebben daarin tegen nergens last van. Ze is nog bij mijn ouders geweest.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 21:02

Van mij mogen de mondkapjes ook vandaag stoppen. Bijna niemand gebruikt goede en al helemaal niet op de goede manier.
Weg met die schijnveiligheid.

Ik heb me goed aan de regels proberen te houden. Maar als ze dit niet snel stoppen doe ik het zelf wel.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 21:15

Mondkapjes vond ik vanaf het begin al twijfelachtig. Inderdaad zoals hierboven staat vanwege het gebruik er van.
Ik lees op bokt inderdaad mensen die iedere keer een nieuwe opdoen. De meeste mensen graven er 1 uit de tas of uit de auto en daar verdwijnt die ook weer in. Of dit ligt aan de mensen die ik ken. Vieze omgeving misschien :+

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 21:19

Een paar maanden terug toen ik mijn fiets van het slot haalde bij het winkelcentrum zag ik iets aparts.
Iemand stopte haar mondkapje bij de rest van haar mondkapjes in hetzelfde zakje als waar ze in verkocht waren.
Stel dat er op dat eerste mondkapje corona zat waren de andere ook meteen besmet en dus zo goed als waardeloos.

En toen dacht ik wel even waar moet het met de wereld naar toe |o

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 21:21

In Italie is een 18 jarig meisje overleden door de gevolgen van Astrazenica. Wat heftig om zo je kind te verliezen, dan kun je nog zo vaak zeggen dat het echt heel zeldzaam is, maar daar heeft dit meisje niets aan. De kans dat een 18 jarige sterft aan covid is ook echt verschrikkelijk klein.
Ik dacht eigenlijk dat overal in de EU enkel nog 60+ in aanmerking kwam, maar dat had ik duidelijk verkeerd fedacht.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 12-06-21 21:21, in het totaal 1 keer bewerkt

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 21:21

nynke55 schreef:

Het is niet dat iedereen doodsbang is voor corona. Maar de hele communicatie vanuit de overheid is gebaseerd op angst aanpraten. Dat is gewoon terug te vinden ook, in de stukken van de overheid hoe het volk toegesproken moet worden als er sprake is van een grote crisis, zoals nu een pandemie. Als je wil dat mensen braaf de uitgezette lijntjes volgen is angst een hele goede methode om de neuzen in 1e instantie dezelfde kant op te krijgen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 21:24

Het was druk vandaag in de stad! Echt echt heel druk, terrassen vol. Winkels druk, straten afgeladen.
Het was alsof er nooit Corona is geweest of is. Ik zie ook veel minder mondkapjes trouwens.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 21:30

Sizzle schreef:
In Italie is een 18 jarig meisje overleden door de gevolgen van Astrazenica. Wat heftig om zo je kind te verliezen, dan kun je nog zo vaak zeggen dat het echt heel zeldzaam is, maar daar heeft dit meisje niets aan. De kans dat een 18 jarige sterft aan covid is ook echt verschrikkelijk klein.
Ik dacht eigenlijk dat overal in de EU enkel nog 60+ in aanmerking kwam, maar dat had ik duidelijk verkeerd fedacht.

Verschrikkelijk. |(

Ik dacht ook dat niemand az meer onder de jongere gaf.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 21:31

SusanH schreef:
nynke55 schreef:

Het is niet dat iedereen doodsbang is voor corona. Maar de hele communicatie vanuit de overheid is gebaseerd op angst aanpraten. Dat is gewoon terug te vinden ook, in de stukken van de overheid hoe het volk toegesproken moet worden als er sprake is van een grote crisis, zoals nu een pandemie. Als je wil dat mensen braaf de uitgezette lijntjes volgen is angst een hele goede methode om de neuzen in 1e instantie dezelfde kant op te krijgen.

en dan te bedenken van het code zwart scenario... alsof je echt hier in NL wordt onthouden van zorg...

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 21:37

Purny, ja
Als er geen plek meer is houd het ook hier in Nederland een keer op.

Dat scenario ligt er overigens standaard al.
Bij bijvoorbeeld een grote aanslag en ze weten dat alle operatiekamers vol gaan zijn, gaan ze ook kijken wie heeft de grootste overlevingskansen.
En als jij dat niet bent heb je pech op dat moment.
Terwijl je anders met eenzelfde verwonding wel geholpen zou worden..

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 21:44

Ik geloof niet dat de strategie angst aanpraten is/was. Wel dat men de eigenwijze Nederlanders er erg goed van moesten doordringen dat dit menens is. En je ziet hoe goed dit gelukt is...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 21:44

SusanH schreef:
Het is niet dat iedereen doodsbang is voor corona. Maar de hele communicatie vanuit de overheid is gebaseerd op angst aanpraten.

De communicatie van de overheid is vooral heel erg gericht op chaos en onduidelijkheid. Zeker niet op angst creeren, in tegendeel zou ik haast zeggen, in veel opzichten is er juist steeds onderschat en ondermijnd, werden er tegenstrijdige berichten gegeven, zijn alle risico's rondom kinderen bewust uit de informatie gehouden en wordt er ook niet geinformeerd over mogelijke gevolgen buiten opname op de IC of overlijden.

Na de eerste paar weken is de communicatie (voor zover die er was) niet meer erg op angst gebaseerd.

purny schreef:
en dan te bedenken van het code zwart scenario... alsof je echt hier in NL wordt onthouden van zorg...

Dat was er in de praktijk wel degelijk. Alleen... dat soort dingen zijn nooit zo rechtstreeks, maar in alle kleine dingen een beetje. Langer wachten, eerder naar huis gestuurd worden, toch maar niet opnemen, kiezen voor medicatie waar normaal gesproken voor operatie gekozen wordt. Aan mensen is zorg ontzegd, en het heeft levens gekost, alleen je weet niet precies wie en wanneer, en dan verdwijnt het makkelijk uit zicht.