Algemeen Coronatopic #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 16:31

MarlindeRooz schreef:
Loretta schreef:
Is het dan zo moeilijk voor veel mensen om zich thuis te vermaken?

Ja ik heb heel veel energie. Ik heb geen huisgenoten, hond en geen paard. Geen echte hobby’s buitenshuis. Tevens ook geen tuin en geen directe mogelijkheden om rust en natuur op te zoeken. Kan wel naar mijn ouders maar dat is niet altijd verstandig ivm botsende karakters. Ik heb één ruimte waar ik in leef (en een badkamer). Ik studeer zo’n 30 uur per week thuis enen leef ook in die ruimte. Werkuren zijn flink geminderd en die sociale afleiding is ook minder, net als het inkomen wat wegvalt. Heb nu 1,5 week vrij. Omdat ik zaterdag niet MAG werken. Heb vooruitgewerkt en alles is afgerond van mijn studie. Was anders zeker een weekend of een paar dagen weggegaan. Nu heb ik wel vrienden, een vriend en andere sociale contacten. Maar dan nog komen de muren soms aardig op je af, ik word heel naar bij het idee om nog vele maanden thuis te zitten. Mijn huis wordt steeds minder “mijn fijne plek om me terug te trekken”. Maar het wordt ook de verplichte plek, de collegezaal...

Met mij vele andere alleenwonende en studenten. Zeker in grote steden.

Dat is ook wel een hele andere situatie. 1 kamertje met niks en dat echt al maanden lang.

purny

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 16:34

Er zijn ook meer mensen met een klein huisje. Ik heb zelf niet eens een balkonnetje. Niet eens een tuintje. Ik moet het op 35m2 redden.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 16:35

Loretta schreef:
Is het dan zo moeilijk voor veel mensen om zich thuis te vermaken?

Ja. Ik heb hier een complete lockdown meegemaakt gedurende twee en een halve maand en ik mocht alleen de deur uit om boodschappen te doen.

Ondanks wat achterstallig onderhoud en schilderwerk, het hebben van een tuin en twee honden was het een hel. Sporten en hardlopen op de parkeerplaats is gewoon poedersuiker. Dus dan maar in alle illegaliteit 's nachts de berg op soms. Een mens moet wat.
Het is vreselijk als er niemand langs mag komen. Het is verschrikkelijk als je niet de deur uit mag wanneer jij wilt. Een wijntje mag drinken. Mooie mannen mag kijken. Een rondje mag wandelen. Geld mag verdienen. Een grove inbreuk op het recht op vrijheid, zo heb ik het ervaren.

Dus JA, het is heel moeilijk voor sommige mensen om zich thuis te vermaken.
En de rebel in mij maakt dat ik er een volgende keer nog wat creatiever mee omga.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 16:37

purny schreef:
Er zijn ook meer mensen met een klein huisje. Ik heb zelf niet eens een balkonnetje. Niet eens een tuintje. Ik moet het op 35m2 redden.

En dan is verplicht thuis werken al heel snel een beetje een soort gevangenis.
Ik geloof dat dit heel veel mensen ook nog steeds niet doorhebben. Alles goed en wel dat thuiswerken, totdat je bureau je volledige ruimte overneemt....dag en nacht.
En het dan raar vinden dat niet iedereen dat aan kan.

Als ik me goed kan herinneren wat dat voor jou ook erg zwaar in maart toch?

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 16:41

Slaat ook nergens op dat mensen denken dat we met een lockdown van paar weken het virus in kunnen dammen.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 16:43

Janinevv schreef:
Slaat ook nergens op dat mensen denken dat we met een lockdown van paar weken het virus in kunnen dammen.

Leg uit?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 16:46

IMANDRA schreef:
Janinevv schreef:

Leg uit?

Nou ik vind dat ook positief gedacht. Zeker als je ziet hoe de landen die een strenge lockdown hebben gehad er nu weer voor staan.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 16:48

lockdowns zijn altijd een noodoplossing om de piek snel naar beneden te krijgen. Een soort resetbutton voor de besmettingen. Maar uiteindelijk zal het weer opwoekeren zodra je verder gaat versoepelen.

De enige echte oplossing is groepsimmuniteit (kunstmatig of natuurlijk, los van of dat kan voor corona)

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 16:49

Zoals de andere dus al zeggen.
En daarnaast kijk even wat we gaan aanrichten, psychische dingen maar ook economische redenen.

Leuk als je overheids baantje hebt maar er zullen enorm veel bedrijven kapot gaan.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 16:50

lenaa_tje schreef:
Nou ik vind dat ook positief gedacht. Zeker als je ziet hoe de landen die een strenge lockdown hebben gehad er nu weer voor staan.

Dat komt omdat mensen uit een coronagebied zodra het kan weer lekker gaan winkelen/op vakantie gaan in een gebied wat na de lockdown weer open is.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 16:50

Brainless schreef:
lenaa_tje schreef:

Dat komt omdat mensen uit een coronagebied zodra het kan weer lekker gaan winkelen/op vakantie gaan in een gebied wat na de lockdown weer open is.

Tja je kan ze niet jaren op sluiten... kijk naar de rellen in Italië momenteel
Het is nergens weg geweest.
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 27-10-20 16:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 16:51

Brainless schreef:
lenaa_tje schreef:

Wat wil je dan ? Mensen jaren op gaan hokken?

Een of andere persoon zei in artikel ook we moeten gaan leren leven met de dood.

Kan dat niet meer vinden

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 16:51

lenaa_tje schreef:
Brainless schreef:

Tja je kan ze niet jaren op sluiten... kijk naar de rellen in Italië momenteel[/quote]

Ik geef ze groot gelijk..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 16:52

Ho ho.. ik zeg nergens dat je mensen moet ophokken, alleen 1 van de de reden is dat corona in bepaalde gebieden weer terug is.

Ik ga voorlopig liever niet dood en manlief/dochterlief ook niet, dus wij houden prima op de achtergrond.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 16:54

Brainless vallen jullie allemaal in risico groepen ?

Daarnaast zeggen mensen ik ga liever nu nog niet dood.. begrijpelijk dat zou ik ook nog niet willen. Maar wat als ik nog maar een jaar te leven zou hebben ? Of zelfs minder dan wil je toch ook genieten van wat nog kan.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 16:55

Ik zou zo graag zien dat de lockdown heel snel komt, zodat de bron van besmetting weer te achterhalen is en we met sneltesten (meer ruimte voor testen, meer ruimte in het ziekenhuis) het weer controleerbaar zou kunnen worden. En ik zie alleen maar graag zo snel mogelijk een lockdown omdat ik en met mij heel veel anderen zo snel mogelijk weer het gewone leven willen kunnen oppakken.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 16:56

Janinevv schreef:
Brainless schreef:

Een of andere persoon zei in artikel ook we moeten gaan leren leven met de dood.

Kan dat niet meer vinden

Het kan 100x herhaald worden, maar het gaat primair niet omdat mensen overlijden. Het gaat er om dat je mensen in ieder geval de zorg wil geven die ze nodig hebben en dat niet gaat als iedereen tegelijkertijd ziek is. Al is het alleen maar palliatieve sedatie als iemand zo benauwd is dat hij stikt.
Het gaat er om dat de begrafenis-ondernemers de overleden mensen kunnen wegvoeren en begraven, zonder dat de lijken in vrachtwagens opgestapeld hoeven te worden.

Leren leven met de dood is prima (persoonlijk vind ik dat we daar in NL al een heel stuk in voorop lopen dan de rest van Europa, waar kostte wat kost iedereen behandeld moet blijven worden, ook al ben je 80 en heb je dementie), maar dat is wat anders dan gewoon zo'n virus maar de vrije loop laten gaan waardoor we overspoeld worden met zieken en doden.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 16:56

moonsparkle schreef:
Ik zou zo graag zien dat de lockdown heel snel komt, zodat de bron van besmetting weer te achterhalen is en we met sneltesten (meer ruimte voor testen, meer ruimte in het ziekenhuis) het weer controleerbaar zou kunnen worden. En ik zie alleen maar graag zo snel mogelijk een lockdown omdat ik en met mij heel veel anderen zo snel mogelijk weer het gewone leven willen kunnen oppakken.

Maar ik snap niet dus dat mensen denken dat we weer zo snel terug gaan naar normaal. En dan mag ik het zeker niet zeggen maar dat vind ik dus echt naïef ja..

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 16:58

secricible schreef:
lockdowns zijn altijd een noodoplossing om de piek snel naar beneden te krijgen. Een soort resetbutton voor de besmettingen. Maar uiteindelijk zal het weer opwoekeren zodra je verder gaat versoepelen.

De enige echte oplossing is groepsimmuniteit (kunstmatig of natuurlijk, los van of dat kan voor corona)

Oh zeker, maar 'indammen' is wel zeker wat er gebeurd. Al is het maar tijdelijk.
Lockdown is inderdaad een noodoplossing en ik zie hem liever ook niet, maar als de nood aan de man is en de ziekenhuizen weer dreigen naar code zwart te moeten gaan dan zal zo'n lockdown zeker wel helpen om de piek weer wat te laten dalen.

Liever een lockdown dan dat ons hele zorgsysteem en complete zorgpersoneel overbelast wordt en de kwaliteit van zorg flink keldert. Dat heeft natuurlijk ook flinke impact op Nederland, net als een Lockdown. Overigens is het na die lockdown ook gewoon zaak om strenge maatregelen te hebben om een 3e lockdown te voorkomen hoor. Dus van 'terug naar normaal' is voorlopig nog geen sprake, willen we alles een beetje draaiende houden.
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 27-10-20 16:58, in het totaal 1 keer bewerkt

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 16:58

Toch vraag ik me af of het echt stabiliseert.
De herfstvakantie in heel Nederland is geweest en deze week alle jeugd weer op school.
Maar goed laten we hopen.
Ik bemerk dat ik af en toe ook wel even een dip heb.
Op het werk weer een aantal besmette bewoners en ook collega's ziek.
Maar goed schouders eronder en door.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 16:59

secricible schreef:
Janinevv schreef:

Kan dat niet meer vinden

Het kan 100x herhaald worden, maar het gaat primair niet omdat mensen overlijden. Het gaat er om dat je mensen in ieder geval de zorg wil geven die ze nodig hebben en dat niet gaat als iedereen tegelijkertijd ziek is. Al is het alleen maar palliatieve sedatie als iemand zo benauwd is dat hij stikt.
Het gaat er om dat de begrafenis-ondernemers de overleden mensen kunnen wegvoeren en begraven, zonder dat de lijken in vrachtwagens opgestapeld hoeven te worden.

Leren leven met de dood is prima (persoonlijk vind ik dat we daar in NL al een heel stuk in voorop lopen dan de rest van Europa, waar kostte wat kost iedereen behandeld moet blijven worden, ook al ben je 80 en heb je dementie), maar dat is wat anders dan gewoon zo'n virus maar de vrije loop laten gaan waardoor we overspoeld worden met zieken en doden.[/quote]

Ja maar is dat momenteel aan de hand? Dat is het scenario wat ze je voor willen houden zodat mensen aan de regels voldoen.

Momenteel gaan we weer de winter maanden in en dan is het logisch dat besmettingen op lopen.

Maar mensen in een lockdown gooien is echt niet normaal, en gewoon uit stel van iets.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 16:59

Janinevv schreef:

Daarnaast zeggen mensen ik ga liever nu nog niet dood.. begrijpelijk dat zou ik ook nog niet willen. Maar wat als ik nog maar een jaar te leven zou hebben ? Of zelfs minder dan wil je toch ook genieten van wat nog kan.

Ik niet, maar manlief en dochter hebben psoriasis (is een auto immuunziekte) en slikken daar medicijnen voor.
20% van de Nederlanders vallen in de risico groep; maar heel veel mensen beseffen dat niet.

Stel ik heb nog een jaar te leven, dan ga ik toch niet corona opzoeken waardoor je eerder dood gaat?!
Ik vind ook niet dat andere dat voor iemand mogen beslissen omdat je toch nog maar kort te leven hebt.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 17:02

Brainless schreef:
Janinevv schreef:

Ik niet, maar manlief en dochter hebben psoriasis (is een auto immuunziekte) en slikken daar medicijnen voor.
20% van de Nederlanders vallen in de risico groep; maar heel veel mensen beseffen dat niet.

Stel ik heb nog een jaar te leven, dan ga ik toch niet corona opzoeken waardoor je eerder dood gaat?!
Ik vind ook niet dat andere dat voor iemand mogen beslissen omdat je toch nog maar kort te leven hebt.

Dat bedoelde ik er niet mee, ik bedoelde als je het dus niet weet.

Iedereen gaat er vaak vanuit dat oud worden vanzelf sprekend is. Maar dat is het niet. Net zoals dit virus, leren er mee leven, want zo iets is niet zomaar weg zoals sommige roepen.

En ik zou dus liever nu gewoon door willen gaan zoals het van het zomer was, en natuurlijk wel gewoon denken aan je mede mensen maar maak zelf die eigen keuze.

Echwel

Bewust opzoeken vind ik iets anders dan een klein beetje normaal leven t proberen behouden.
Als ik het krijg ga ik liever gelukkig dood dan diep ongelukkig omdat ik bv mijn dochter en kleinzoon al.maanden niet heb gezien

Dat is het risico dat ik neem

Palmera

moonsparkle schreef:

Spanje heeft een hele strenge lockdown gehad. Stapje voor stapje is die opgeheven met daarma allerlei regeld. Inclusief de bij jullie zo geliefde mondkapjesplicht. En wat zien we? Het brengt niets behalve economische ellende en mensen die nog liever met corona geinjecteerd worden dan ooit nog weer van hun vrijheid beroofd worden.

Maar om dát in te zien zal men inderdaad eerst een hele strenge lockdown moeten doormaken.