Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Benzz

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 19:40

Dan hoop ik niet dat die app veel herrie maakt als je in de buurt van een geval bent geweest, want dan gaat in bepaalde gemeenten je telefoon de hele dag af.

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 19:40

Nou dan doe ik ineens wel mee, wordt ik nog eens rijk misschien. Kluizenaar die ik ben... :D

Maar even serieus, ben na het zien over die app gelijk gaan kijken en idd mijn locatie uitgezet op mijn telefoon. Stond dus gewoon standaard aan. (heb deze nog niet zo lang).

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 19:42

bigone schreef:
De tegenstanders doen net of je met naam en foto bekend bent via die app. Het gaat om locatie van telefoon, je nummer hoeft zelfs niet bekend te worden. Als een persoon Corona blijkt te hebben en die heeft de app op de telefoon kan er automatisch een bericht uitgaan naar alle telefoons met app die de periode daarvoor binnen een bepaalde afstand van het besmette geval zijn geweest.

Dus eigenlijk een beetje zoals de app die ze in Zuid-Korea hebben.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 19:42

Maar dan moeten ze dus wel weten wie besmet is en wie niet. Dat lijkt me voor nu het moeilijkste stukje van het verhaal.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 19:43

ruitje schreef:
Nee, gewoon nee. Het bespreken van een app, die mogelijk verplicht gebruikt moet worden om bij te houden waar je bent geweest en met wie.

In zo'n land heb ik nooit gedacht te hoeven wonen....

Ik zou dat dus weigeren.

Had je gedacht ziek te kunnen worden dan?

Geef mij die app maar.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 19:44

AnnexUdith schreef:
Precies dit ze weten toch alles al van je.... Snap wel dat mensen dat heel eng vinden of denken dat dat niet gebeurd, maar alles wat op je op internet zet is te zien of terug te vinden. Denk eigenlijk dat ze toch al weten waar je wel niet bent geweest. Als je echt privacy wil is het geen gebruik van internet en je telefoon , laptop , tv of alles wat digitaal werkt weg te doen. Alleen dan kun je het beter uitsluiten. Ik snap aan de andere kant het gezeur erom niet als je alles al op Facebook zet maar wel gaat klagen dat ze weten waar je bent.... Wat is het verschil daar dan tussen denk ik dan.

Daar kom je pas achter als het al te laat is :)

Andere landen laten het voorbeeld zien van hoe belangrijk privacy is en van het niet alles zomaar tentoonspreiden.

Wij wonen nu in een land waarbij we niet heel goed moeten opletten wat we doen, wat we zeggen, met wie we omgaan en wat we geloven. Maar dat kan zomaar veranderen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 19:46

rien10 schreef:
ruitje schreef:
Nee, gewoon nee. Het bespreken van een app, die mogelijk verplicht gebruikt moet worden om bij te houden waar je bent geweest en met wie.

Ik zou dat dus weigeren.

Had je gedacht ziek te kunnen worden dan?

Geef mij die app maar.

Ja. Ik vind het prima dat mensen die app willen. Is hun keuze.

Net zoals het mijn keuze mag zijn dat niet te willen :) .

Ik heb geschiedenis gestudeerd en net iets teveel gelezen over hoe bepaalde systemen die daar nooit voor bedoeld waren vreselijk misbruikt werden in de verkeerde handen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 19:47

@Verootjoo Ja, massale sterfte, of een economische crisis zoals in de jaren 30 van de vorige eeuw verandert de samenleving ook. Jij mag kiezen.....

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 19:49

bigone schreef:
De tegenstanders doen net of je met naam en foto bekend bent via die app.

De foto voegt weinig toe. De naam is niet zo'n uitdaging. Heb je het werk van privacyonderzoekers niet meegekregen? Alleen al op basis van tracking gegevens van trainings apps (die je gebruikt om te kijken hoeveel km je hebt gelopen en waar) konden journalisten achterhalen waar iemand woont, waar iemand werkte (in 1 geval op een geheime locatie) en wie de huisgenoten waren.

Citaat:
Het gaat om locatie van telefoon, je nummer hoeft zelfs niet bekend te worden. Als een persoon Corona blijkt te hebben en die heeft de app op de telefoon kan er automatisch een bericht uitgaan naar alle telefoons met app die de periode daarvoor binnen een bepaalde afstand van het besmette geval zijn geweest.

Ja. En ik doe alvast een voorspelling: over een paar jaar gaat er iemand onterecht verdacht en veroordeeld worden van een misdrijf omdat er, door toeval of een technische fout, iemand gezien wordt op een plaats delict ook al heeft het niks met elkaar te maken.
Dat is namelijk niet nieuw: dat misbruik van locatiedata en gemakzucht in de opsporing speelt vaker. Maar hoe meer van dit soort dingen, des te meer mensen lopen risico om een keer gewoon het verkeerde lot te trekken.

(En neem het niet alleen van mij aan. Er is een mooi boek over geschreven: 'je hebt wel iets te verbergen' van Maurits Martijn en Dimiti Tokmetzis.)

Corona staat nu voorop en vraagt uitzonderlijke maatregelen, maar dat is geen reden om andere dingen te vergeten.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 19:50

ruitje schreef:
Ik heb geschiedenis gestudeerd en net iets teveel gelezen over hoe bepaalde systemen die daar nooit voor bedoeld waren vreselijk misbruikt werden in de verkeerde handen.

Nou, maak van werden maar worden :j

Ik heb dan liever een app die ik eventueel kan verwijderen, of desnoods een hele telefoon die je kan dumpen, dan bijv uitgebreide gezichtsherkenning op ontiegelijk veel straat camera's..

Janneke2

ruitje schreef:

Ik zou dat dus weigeren.

Ja, ik bedank ook vriendelijk voor de eer.
(Ik heb wel de leeftijd dat mensen sterven aan het corona virus, maar er zijn toch echt grenzen.)

Miepmiept

Normaal gezien zou ik er ook niet om staan te springen hoor, maar wat zien jullie als alternatief? Binnen blijven tot er vaccin is?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 19:53

Ja want wie wil er nou dat de overheid precies weet waar je bent. Terwijl dood gaan aan een onvoorspelbaar virus ook een optie is. :D

rien10

Janneke2 schreef:
ruitje schreef:

Ik zou dat dus weigeren.

Ja, ik bedank ook vriendelijk voor de eer.
(Ik heb wel de leeftijd dat mensen sterven aan het corona virus, maar er zijn toch echt grenzen.)

Ja, maar ik wil ook niet failliet gaan. Dus dan maar de app.

BigOne

Kom nou , God wat een zwartkijkers hier . Denken jullie nu werkelijk dat door zo’n app we meteen in China of Rusland of noord Korea veranderen . En heb je Corona gehad, zijn alle mensen die de app ook hebben en in de buurt van je telefoon geweest ingeseind dan gooi je die app er af.
Ik mag dan wat ouder zijn maar echt , privacy stelt eigenlijk in de huidige wereld geen reet voor . En dan gaat ons land er nog redelijk netjes mee om. Zoals iemand aangaf , wil je privacy dan trek je totaal terug van internet.

Janneke2

... ik heb een app dat manlief kan zien waar ik uithang - en soms blijk ik drie dorpen verderop te zijn geweest.
"Zo leer je nog eens wat over jezelf..."
Zolang ik op stal getuigen heb loopt het wel los, maar als er die dag drie dorpen van mij vandaan een moord wordt gepleegd ben ik toch heus verdachte....

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 19:54

Tuurlijk. Ja hoor, meteen, zonder enige vorm van ander bewijs een verdachte.

8)7

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 19:54

Shadow0 schreef:
De foto voegt weinig toe. De naam is niet zo'n uitdaging. Heb je het werk van privacyonderzoekers niet meegekregen? Alleen al op basis van tracking gegevens van trainings apps (die je gebruikt om te kijken hoeveel km je hebt gelopen en waar) konden journalisten achterhalen waar iemand woont, waar iemand werkte (in 1 geval op een geheime locatie) en wie de huisgenoten waren.

maar dat is denk ik toch al algemeen zo goed als bekend.. Uber weet waar je bent, je hardloopapps weten dat, parkmobile weet waar je auto staat, google maps weet waar je woont en werkt (althans, op mijn telefoon dan :j )

Citaat:
Ja. En ik doe alvast een voorspelling: over een paar jaar gaat er iemand onterecht verdacht en veroordeeld worden van een misdrijf omdat er, door toeval of een technische fout, iemand gezien wordt op een plaats delict ook al heeft het niks met elkaar te maken.

Dat vind ik weer een lastige.. want voor verkeerde beschuldigingen hoef je niet te voorspellen, dat gebeurde vroeger ook al, en toen waren er geen telefoons...

Citaat:
Dat is namelijk niet nieuw: dat misbruik van locatiedata en gemakzucht in de opsporing speelt vaker. Maar hoe meer van dit soort dingen, des te meer mensen lopen risico om een keer gewoon het verkeerde lot te trekken.

Ik zeg tegen mijn familie/vrienden: als ik ooit kwijt raak, track als eerste mn telefoon, ga naar de politie, naar de provider, alles. Ik hoop dat ze me dan vinden en dat het op tijd is..

Dus ik vind t lastig..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 19:55

Betere bescherming (vergeet de zorg buiten de ziekenhuizen niet!), zorg dat mensen echt thuis kunnen blijven, laten we allemaal mondkapjes gaan dragen (gewoon zelfgemaakte met een stukje keukenrol), beter opsporen, en de mogelijkheden die er nu al zijn om contacten na te gaan gebruiken.

Oh ja: betere bescherming voor mensen die wel symptomen hebben, zodat ook mensen die zichzelf verdenken thuis kunnen blijven (en dus niet zoals nu in de zorg, dat je en koorts moet hebben en hoesten, voordat je uberhaupt weg mag blijven.)

Ruimte zat om nog flink te verbeteren.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 19:55

MarlindeRooz schreef:
Ja want wie wil er nou dat de overheid precies weet waar je bent. Terwijl dood gaan aan een onvoorspelbaar virus ook een optie is. :D

Ja hee naar lege batterij is ook zo wat zeg

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 19:56

Janneke2 schreef:
... ik heb een app dat manlief kan zien waar ik uithang - en soms blijk ik drie dorpen verderop te zijn geweest.
"Zo leer je nog eens wat over jezelf..."
Zolang ik op stal getuigen heb loopt het wel los, maar als er die dag drie dorpen van mij vandaan een moord wordt gepleegd ben ik toch heus verdachte....

Nee dan zijn het de aliens geweest! Zet snel je aluminiumhoedje op want ze komen je halen! Ze hebben 5G gebruikt om ons te verzwakken met corona. Een zeef op je hoofd en een pollepel als wapen is het enige wat je kan redden!!!!

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 20:02

Weet iemand hoe die corona app heet van de minster?

Btw , punt voor de minster. De economie stil leggen is juist heel goed voor de gezondheid gezien de verminderde vervuiling.
Laatst bijgewerkt door Blussem op 07-04-20 20:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 20:02

rien10 schreef:
Ja, maar ik wil ook niet failliet gaan. Dus dan maar de app.

Als de economie er sneller door op gang kan komen, is dat voor mij een reden om er aan mee te werken.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 20:03

"die corona app" van de minister?
Welke corona app?

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 20:03

In Noorwegen willen ze rond 20 april de kinderdagverblijven weer open doen. Ook hopen ze rond de 27ste weer de scholen open te kunnen doen.