Welke "unpopular opinions" heb jij?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 13:06

Shenavallie schreef:
verootjoo schreef:
Hij wilt is niet correct, maar u hebt/heeft en je kan/kunt allebei wel.

https://onzetaal.nl/taalloket/hij-wil-hij-wilt

Er is zoveel veranderd in de afgelopen decennia, dat het bijna niet meer bij te benen is. Wat ik wel apart vind, is dat als een hele groep iets 'verkeerd' schrijft, het groene boekje dit op den duur maar als standaard invoert. Maar dat is denk ik meer mijn probleem. :D

Als dat niet was zou je nu ook nog mensch schrijven. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 13:07

Sanet schreef:
Ik vind het stom dat taal aangepast wordt als we met “z’n allen” maar lang genoeg en vaak genoeg fout blijven zeggen, dat het dan ineens goed is….

Dat zou voor mij hetzelfde zijn als je maar vaak genoeg zegt 1+1=3, dan we dan maar afspreken dat dat ook goed is…
Want jij denkt dat ze in de middeleeuwen ook al Standaardnederlands spraken? :D Bovendien zijn standaardtalen niets anders dan conventies, vaak een prestigedialect dat door een heersende elite is ingesteld als de standaard ten tijde van het ontstaan van de natiestaat. Daarvóór was taal een continuüm van dialecten die niet of nauwelijks gestandaardiseerd waren en in elkaar overliepen. Daarom lijken sommige dialecten die bij de Duitse grens gesproken worden bijvoorbeeld ook veel meer op Hoogduits dan op Standaardnederlands en zul je bij de grens van Frankrijk en Spanje ook dialecten vinden die misschien 'Spaans' zijn, maar meer lijken op Frans en vice versa.

DuoPenotti schreef:
Als dat niet was zou je nu ook nog mensch schrijven. :D
Dan krijg je zoiets als in het Engels, waar de spelling eigenlijk nooit is gemoderniseerd. :')
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-06-22 13:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Re: Welke "unpopular opinions" heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 13:07

Ella olla vogela blabla chocoladevla.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 13:24

Zo fijn dat jullie dat al zeggen dan hoef ik mijn essay niet nog eens(ch) te typen.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 13:28

Shenavallie schreef:
Sanet schreef:
Ik vind het stom dat taal aangepast wordt als we met “z’n allen” maar lang genoeg en vaak genoeg fout blijven zeggen, dat het dan ineens goed is….

Dat zou voor mij hetzelfde zijn als je maar vaak genoeg zegt 1+1=3, dan we dan maar afspreken dat dat ook goed is…

Oh, jij schrijft hetzelfde. :o

Wij kunnen elkaar de hand schudden. Totdat we dat over 10 jaar ook “kennen” ofzo -O-

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 13:30

Ho, ik vind het prima dat taal ontwikkeld uiteraard, maar niet als we dan maar random regels overboord gaan gooien. Introductie van nieuwe woorden prima, er komen uiteraard ook nieuwe items, dus die moeten wel een “naam” hebben.
Echter het dan goedkeuren van “me moeder” omdat het zo vaak fout gezegd wordt, daar krijg ik jeuk van.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 13:36

Sanet schreef:
Ho, ik vind het prima dat taal ontwikkeld uiteraard, maar niet als we dan maar random regels overboord gaan gooien. Introductie van nieuwe woorden prima, er komen uiteraard ook nieuwe items, dus die moeten wel een “naam” hebben.
Echter het dan goedkeuren van “me moeder” omdat het zo vaak fout gezegd wordt, daar krijg ik jeuk van.

Dat is alleen maar een regel omdat mensen hebben bedacht dat dat een regel is.

Taal evolueert, dus als veel mensen het anders gaan doen, worden de regels op den duur ook anders.

Daarnaast bedoel ik niet introductie van nieuwe woorden, maar dat woorden van betekenis veranderen.
Iemand vrezen had bv in 1700 een hele andere betekenis dan nu.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 13:37

Sanet schreef:

Zullen we tot die tijd maar stam + t aanhouden in plaats van stam + d? :D

Daar krijg ik jeuk van.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 13:40

Dat ontwikkeld ook gewoon mee MarlindeRooz
Als iedereen de klank aanhout kan het ook niet meer mis gaan? Scheeldt ook bij eksamens enzo

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 13:41

Super sorry!

“Ho, ik vind het prima dat taal ontwikkelt uiteraard, …”

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 13:43

Kan gebeuren hoor, vond het meer grappig gezien de rest van je bericht. Ik maak ook vaak genoeg fouten! :))

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 13:46

Maar daarom is het nog wel vaudt en niet ineens gut :) :P

Maar dan is het een mooie UO blijkbaar :D

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 14:01

Toch gaat het niet altijd heel snel. In de jaren 70 was het populair om bijvoorbeeld "het soosjale tejater" te schrijven en meer van dat soort fraais (ook "eksamen" ja :)) ) maar dat heeft het toch niet gehaald :D

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 14:15

Tinder in oud Nederlands, dat zou ik wel eens willen meemaken

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 14:17

Ik zou zeggen lees eens een sappige Karel roman of een ander Middelnederlands werk. Genoeg juice.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 14:38

Sanet schreef:
Ik vind het ook lelijk, maar het is wel een logische ontwikkeling, net als 'na aanleiding van.' Als je op een gewoon spreektempo praat, spreek je het namelijk uit /mə ˈmudəɹ/ respectievelijk /naʔ ˈaːnlɛidɪŋ vɑn/.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 14:44

MarlindeRooz schreef:
Ik zou zeggen lees eens een sappige Karel roman of een ander Middelnederlands werk. Genoeg juice.

Ben nog steeds getraumatiseerd door Floris en de Blancefloer :knuffel:

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 14:53

Mkango schreef:
Ik vind het ook lelijk, maar het is wel een logische ontwikkeling, net als 'na aanleiding van.' Als je op een gewoon spreektempo praat, spreek je het namelijk uit /mə ˈmudəɹ/ respectievelijk /naʔ ˈaːnlɛidɪŋ vɑn/.

Is er een cursus voor hoe je dit moet lezen danwel uitspreken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 15:00

Cer schreef:
Mkango schreef:

Is er een cursus voor hoe je dit moet lezen danwel uitspreken?
Vast wel, maar met 'International Phonetic Alphabet Nederlands' kom je ook een heel eind. ;) :D Uitspraak is, in dit geval, Standaardnederlands.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 15:13

Ik heb t gegoogled! :j
en ik geef t op :')
/mə ˈmudəɹ/ .... hoe dan? _O-

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 15:18

Cer schreef:

Me moedehh—>me moeder—>mijn moeder

:D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 15:19

Cer schreef:

Haha, die ə heet een schwa, dat is een ‘uh’ klank waar geen nadruk op ligt, de u correspondeert met ‘oe’ en die omgedraaide ‘r’ is hoe de Engelsen hem uitspreken, en veel Nederlanders dus ook als hij voor een medeklinker staat. De apostrof is om aan te geven op welke lettergreep de klemtoon ligt.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 15:22

verootjoo schreef:
Sanet schreef:

Dat is alleen maar een regel omdat mensen hebben bedacht dat dat een regel is.

Taal evolueert, dus als veel mensen het anders gaan doen, worden de regels op den duur ook anders.

Daarnaast bedoel ik niet introductie van nieuwe woorden, maar dat woorden van betekenis veranderen.
Iemand vrezen had bv in 1700 een hele andere betekenis dan nu.

Even uit nieuwsgierigheid: wat was de betekenis van vrezen in 1700?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 15:26

Danique_G schreef:
Tinder in oud Nederlands, dat zou ik wel eens willen meemaken

Dan moet je op insta even ‘liefde van toen’ gaan volgen :')

@CharleyT: als je nu iemand vreest ben je bang voor iemand, als je toen iemand vreesde, keek je tegen iemand op, als in dat je er ontzag voor hebt.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 17:39

Mkango schreef:
Cer schreef:

Haha, die ə heet een schwa, dat is een ‘uh’ klank waar geen nadruk op ligt, de u correspondeert met ‘oe’ en die omgedraaide ‘r’ is hoe de Engelsen hem uitspreken, en veel Nederlanders dus ook als hij voor een medeklinker staat. De apostrof is om aan te geven op welke lettergreep de klemtoon ligt.

Maar "muh moedeh" dat is dan toch ook gewoon slechte articulatie? Ik zeg "mijn moederrrr" en "naarrrrr aanleiding van" (ik heb een brouwende ("gooische") rrrr omdat ik de gewone r niet kan zeggen).
Nou ben ik ook opgegroeid met een dove oma en slechthorende vader, dus goed articuleren was ook wel belangrijk.
Spoiler:
Ik klink dus ook wel een beetje bekakt :o