Dingen die je je af vraagt deel 3!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xmarritw

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 15:24

Sheran schreef:
Is het voor iemand met autisme, die moeilijk gezichten kan lezen, ook moeilijker om emoji te gebruiken of te lezen?

Ik heb zelf wel wat moeite om emoji te gebruiken, omdat je niet weet hoe de andere partij de emoji ontvangt. Maar ik heb dat probleem sowieso wel met geschreven tekst dat je het vaak niet goed kan overbrengen, omdat de non-verbale communicatie ontbreekt. Het lezen ervan heb ik niet perse moeite mee.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 13:04

Om zuurdesembrood te maken heb je - volgens mijn broodbakboek - zuurdesem nodig in plaats van verse gist. Maar wat is zuurdesem precies? Gebruik je een "zuurdesem starter"? (Wat is dat?)
Of hoe moet ik dat zien?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 13:22

Nikass schreef:
Om zuurdesembrood te maken heb je - volgens mijn broodbakboek - zuurdesem nodig in plaats van verse gist. Maar wat is zuurdesem precies? Gebruik je een "zuurdesem starter"? (Wat is dat?)
Of hoe moet ik dat zien?
Ja, je gebruikt daarvoor een desemstarter (overigens soms wel in combinatie met een klein beetje gist, maar minder dan wanneer je een gistbrood zou bakken). Een desemstarter laat het brood rijzen door de aanwezigheid van bacteriën die je verkrijgt door water en meel te fermenteren, terwijl gist een schimmelsoort is. Het is een beetje zuurder dan gistbrood doordat de bacteriën melkzuurbacteriën zijn. :P

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 13:25

Dank je! Koop je een desemstarter kant en klaar in de supermarkt? En moet je het deeg dan alsnog laten rijzen?

Anoniem

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 13:56

Nee, desemstarters zijn nog veel meer in leven dan gist, dus die moet je of van iemand overnemen of zelf maken. :) Ze zijn ook best arbeidsintensief, wat ze moeten ook regelmatig (eens in de week als ze in de koelkast staan) gevoed worden. Het deeg moet idd nog wel rijzen. :j

Veldbloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 13:58

Nikass schreef:
Of hoe moet ik dat zien?

Jaren geleden heb ik de starter gemaakt van deze website. Blijft goed in de koelkast door af en toe te verversen, en je kunt er heel veel mee variëren. Ik vind het leuk om er steeds een nieuw recept mee te proberen.
Zie de link en dan even scrollen naar "hoe maak je zuurdesem " in de kolom links.
Succes!
http://www.uitdekeukenvanlevine.nl

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 14:08

Even uit een kookboek van me overgenomen:

Afbeelding

Afbeelding

Twee keer hetzelfde stuk, ik weet niet zo welke beter leesbaar is...

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 14:21

Kookaburra schreef:
Independence schreef:
Waarom heeft een koe 4 spenen? Ik zou denken dat het aantal spenen in verband staat met het aantal jongen, maar een koe met 2 kalfjes is volgens mij al uitzonderlijk, laat staan 4 kalfjes.

En schapen krijgen juist regelmatig 3 lammetjes, en die hebben maar 2 spenen.

Ik begin me hierdoor af te vragen of de hoeveelheid spenen te maken heeft met het aantal nakomelingen. Het komt in ieder geval door de evolutie. Misschien omdat wij mensen de koe zijn gaan houden voor hun melk? Ik kan zo niet vinden hoeveel spenen de oeros had.

Denk zelf dat de oorspronkelijk de vraag melk vs aanbod per kwartier (speen) meespeelt.

Een kalf zuipt best veel kan ik je vertellen. 8 liter per dag en sommigen kunnen zelfs nog meer op als je ze de kans geeft. Niet dat het gezond is hoor, want ze kunnen er ook flink ziek van worden. En er aan sterven.
Bij zoogkoeien (koe met kalf aan de voet) zal dit veel natuurlijker gaan. Het kalf zal zelf afwisselen ook veel beter verdelen en ook niet in 1x zoveel drinken. Ook dan kan een kalf veel zuipen.

De melkgift per kwartier kan verschillen.. net als de gift qua moment in de lactatietijd. Dit varieert tussen de 4 liter (start) naar 20 liter en weer 4 liter (eind tegen droogstand aan).. over 1 melkgift per 4 kwartieren. Dus idd soms wel 40 liter per dag op haar hoogtepunt. Er zijn ook koeien die maar tot 25 of 30 komen. Sommigen komen slecht op gang of staan al eerder droog dan je zou willen.

Dus een koe is idd goed af met 4 kwartieren. Het komt ook wel voor dat een kwartier niets doet. Vaker dan bij een merrie een speen nauwelijks wat doet.

Een levende tweeling is inderdaad zeldzaam. Maar komt hier 1 tot 3x keer per jaar op 60 geboortes voor.

Een veulen drinkt niet zo veel. Merriemelk is ook veel ‘rijker’, dus daar heb je minder van nodig.

Dus een merrie kan goed af met twee spenen terwijl een koe beter af is met 4. Ondanks dat het aantal meerlingen wel zo’n beetje gelijk ligt.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 19:02

Bedankt! Mango, Veldbloem en Jet :)

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 20:09

Wat leuke spellen zijn voor vanaf 2 spelers.
Zoals Catan. Maar die hebben we al.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 20:19

Knert schreef:
Wat leuke spellen zijn voor vanaf 2 spelers.
Zoals Catan. Maar die hebben we al.

Wingspan (in mei weer beschikbaar) en beverbende!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 20:23

Cartographers is leuk!

APCIII

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 20:25

Er zijn zo verschrikkelijk veel spellen, dat maakt het juist zo moeilijk. :D

Wil je een bordspel, of mogen het ook "kaarten op tafel" zijn?

Ik heb even wat willekeurige foto's teruggezocht van de spelletjesdagen van de laatste paar jaar:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

hal_lo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 20:29

Voor 2 personen kan ik het spel "keer op keer" aanraden. Wij kunnen in ieder geval niet meer stoppen met spelen!

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 20:29

Waar hou je van? Er zijn zoveel opties namelijk.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 21:02

Zo.. leuke reacties!

Ik ga eens kijken.
Beetje strategisch spel is leuk.

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 21:28

‘Vanaf’ 2, of voor 2, Knert?
De meeste vanaf 2 zijn volgens mij niet het leukste om met 2 te spelen (die zijn dan toch beter met meer mensen), en voor 2 kan je natuurlijk niet met meer spelen :)

Voor 2 spelers vind ik Patchwork erg leuk.

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 21:39

Marocje schreef:
Sheran schreef:
Is het voor iemand met autisme, die moeilijk gezichten kan lezen, ook moeilijker om emoji te gebruiken of te lezen?

Voor mij niet. Vind het vaak juist duidelijker. Teksten vat ik zelden verkeerd op, terwijl met een gewoon gesprek er zóveel verschillende intonaties zijn, icm alle gezichtsuitdrukkingen dat ik niet meer weet wat wel of niet echt is.

Precies dit, met een emoji vind ik het ook duidelijker :j

Edit: ik loop achter zie ik _O-

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 21:55

Britta31 schreef:
Kan je van tevoren ook aangeven als je orgaandonor wordt waar je organen niet naar toe gaan?Ik zou niet willen dat mijn longen naar een kettingroker gaan.Ook al zijn ze al jaren gestopt met roken.Dat de longen slecht zijn hebben ze zelf veroorzaakt.Ik wil dat mijn longen naar iemand gaan die niet door eigen schuld een long transplantatie nodig heeft.

Ik kom hier nog even op terug. Volgens mij kan je bij registratie in het donorregister aangeven welke organen je niet wil doneren. In dit geval geef je dan aan dat je longen niet wil doneren.

Divers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 07:53

Roodvos schreef:
Britta31 schreef:
Kan je van tevoren ook aangeven als je orgaandonor wordt waar je organen niet naar toe gaan?Ik zou niet willen dat mijn longen naar een kettingroker gaan.Ook al zijn ze al jaren gestopt met roken.Dat de longen slecht zijn hebben ze zelf veroorzaakt.Ik wil dat mijn longen naar iemand gaan die niet door eigen schuld een long transplantatie nodig heeft.

Ik kom hier nog even op terug. Volgens mij kan je bij registratie in het donorregister aangeven welke organen je niet wil doneren. In dit geval geef je dan aan dat je longen niet wil doneren.

Ik begreep Britta’s post als in dat ze haar longen graag wil doneren maar niet aan een ex-roker die door roken longen nodig heeft

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 08:17

Ik geloof niet dat dat het antwoord op haar vraag is.

Ze wil graag uitsluiten als het soort van mensen eigen schuld is. Zoals alcoholisme, roken, slecht zorgen voor een ziekte waardoor je organen slecht werken etc.

Dus niet of ze haar longen niet wil doneren. Dat staat er niet namelijk.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 08:22

Indy_Mouse_9 schreef:
De meeste vanaf 2 zijn volgens mij niet het leukste om met 2 te spelen (die zijn dan toch beter met meer mensen), en voor 2 kan je natuurlijk niet met meer spelen :)

Nou ja, een die echt met 2 leuk is. Maar wellicht ook met meer kan.

Wij zitten door Corona veel alleen, dus we willen weer fanatiek spelletjes spelen. Helaas is veel met 2 niet leuk.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 09:52

Voor 2 mensen vind ik Hive heel leuk. Dat kan niet met meer, is alleen voor 2.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 10:02

Knert schreef:
Indy_Mouse_9 schreef:

Nou ja, een die echt met 2 leuk is. Maar wellicht ook met meer kan.

Wij zitten door Corona veel alleen, dus we willen weer fanatiek spelletjes spelen. Helaas is veel met 2 niet leuk.
Cartographers vond ik heel leuk met z'n tweeën. :j Het is ook niet zo'n mega-competitief spel, wat voor mij heel goed is, want ik word daar bloedfanatiek van en kan slecht tegen m'n verlies. :o

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 10:05

Nou wij hebben gister Catan basis gedaan met 2. Ik weet nu waarom het echt vanaf 3 is.

Kan wel tegen mijn verlies maar ik kwam niet verder dan 1 straat en een dorp.

De ander gooide te vaak 7 en had door de scala aan Kaarten ook steeds een ridder. Ik kwam dus bijna niet verder dan de start positie.

Toen werd ik wel beetje chagi. Kan wel tegen mijn verlies, maar laat het dan ook een strijd zijn en dan niet op zo’n manier.

Dit weekend toch maar de vrijgezelle buurman uitnodigen voor een spel Catan.