Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-26 14:40

fohadie schreef:
Ik vraag me af waarom je je ouders laat kijken? Zij gaan er toch noet wonen? Dan weet je toch niet of het huis voor jou goedvoelt?

Ouders of andere bekenden kunnen vaak iig wel aangeven of een huis niets voor je is.
Dan blijft er veel minder over waar je dan zelf nog even langsgaat om voor jezelf te kijken of het een ja is.

Hier ook geregeld dat ik alleen ging kijken zonder manlief, scheelde hem vrij nemen voor niets.

Mijn eerste huis heb ik vroeger zelfs alleen bezichtigd en gekocht terwijl we er wel in gingen samenwonen. :+

Alja

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-26 15:25

Mijn ouders weten precies wat wij zoeken en hun hebben als vutter nu eenmaal veel meer tijd.
En hun kunnen prima een voorinspectie voor ons doen.

Daarbij ga ik de meeste huizen ook alleen bezichtigen ook waar we een bod op hebben gedaan, mijn werk is nu eenmaal flexibeler.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-26 15:31

Dus je partner geeft een half miljoen uit (bij wijze van spreken) aan een woning die hij niet eens gezien heeft??

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-26 15:33

Meer zelfs :+

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-26 15:49

@Peuk, diep van binnen wist ik inderdaad meteen of ik wilde bieden na een bezichtiging. De aankoopmakelaar heeft me wel een aantal keer behoed te bieden omdat er veel verborgen gebreken bleken te zijn. Na de emotionele ja/nee wordt het een rationele keuze.

Wat betreft kopen zonder zelf kijken: hier ook zo gegaan, geen seconde spijt van :D

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-26 18:16

Ik snap dat in de huidige markt het soms lastig is alles zelf of samen te bekijken. Het is dit zijn de kijkdagen, dit de tijden je zorgt maar dat je kan. Met je werkgever red je dat misschien een aantal keer, maar dat blijft natuurlijk niet zo als het langer gaat duren. Ik merkte dat het met mijn parttime collega soms al lastig werd en die werkte halve dagen, maar het is je kan dan komen kijken en anders niet. Super fijn als je dan mensen kent die je wensen weten. Wel lastig dat je dan vaak niet alsnog zelf kan kijken als het mogelijk wel wat is, omdat je dan alweer moet bieden. Maar je moet wat als je dat ene plekje wil natuurlijk. Wij hadden best wel wensen met de locatie en ik ben blij dat het ons toch gelukt is in een redelijke termijn zonder te veel rare sprongen op werk om een huis te vinden.
Blijft natuurlijk wel bizar, gaat om 1 van de duurste dingen in je leven en dan zo kopen na een half uurtje rond lopen.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-26 19:52

Alja en Cobie: duidelijk. Dank voor het antwoord.

Ik wilde echt zelf kijken in alle woningen want ik ben behoorlijk kieskeurig en ik moet een bepaald "gevoel" hebben bij de woning die niemand anders voor mij kan voelen. Daarnaast was het meestal maar 1 moment dat je kon kijken en moest je daarna bepalen of je een bod wilde uitbrengen. Als het aan mijn man lag, hadden we vaker een bod op een woning gedaan, maar ik wilde alleen bieden als ik 100% zeker wist dat ik er wilde wonen. (En dat was maar bij twee woning het geval.) ook wilde ik alleen kijken als het huis aan mijn eisen voldeed, aangezien het elke keer twee uur treinen was vanaf ons oude adres.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:53

Wij hebben eigenlijk echt een bizarre situatie momenteel. We keken eerder al wat rond naar woningen, maar we zitten op zich goed. Alleen zouden we groter willen en is dit huis van mijn vriend, dus we willen nu echt iets voor ons samen. Dus we hebben al genoeg woningen bekeken, maar geen woning was echt hét huis. Tussendoor soms maanden niets. Zeker deze winter was het erg rustig. Maar er was geen haast, we zitten hier voor een prikkie (tussenwoning), dus we waren daar gewoon oké mee. Het juiste huis komt dan vanzelf wel op je pad.

En dat lijkt nu dus ineens te gebeuren... Een vriend van mijn vriend gaat verhuizen (hij woont in een rijtje en wilt groter met zijn 4 kids) en zijn overburen (2 onder 1 kap) vroegen aan hem of hij hun huis wilt kopen, want zij willen ook weg, maar het huis staat nog niet te koop. En het leek hun wel leuk om het dan onderling te regelen, omdat ze elkaar toch kennen. Maar die vriend heeft al een huis op het oog, dus dat ging over. Maar hij heeft dus mijn vriend zijn contactgegevens doorgegeven, omdat het type woning precies is waar wij naar op zoek zijn. In de wijk waar onze beide ouders ook wonen (met oog op kinderen in de toekomst toch wel fijn haha).

We zijn erheen geweest, hebben 2,5 uur met die mensen zitten kletsen en het huis bekeken. Enorm positief gevoel. Voelde als thuiskomen. Echt top. Geweldige locatie. 156 m2 woonoppervlak, met serre en garage. Kunnen 2 auto's voor de deur. Goed onderhouden. Instapklaar. In Alkmaar. Het huis is volgens hun getaxeerd op 600.000. Ze willen er 630 voor vangen. Dat is echt een buitenkansje, want ik denk echt dat als ze het op de markt zetten, het zo richting de 660- 700 gaat. Als we kijken naar de buurt en de woningen die daar recentelijk verkocht zijn.

Hierbij hoeven we dus geen makelaar in te schakelen, wat de kosten zal drukken. En een collega van mijn vriend zou onze huidige woning willen kopen, dus we moeten dat nog met hem overleggen (of hij het red qua financiering), maar anders is ook dat zonder makelaar (vanuit ons). Dus dat drukt de kosten wel fijn.

Alsof het dan soms opeens zo moet zijn! Erg spannende tijd.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:12

Dat zou fijn zijn zeg! Ik heb mijn huis ook zonder makelaar gekocht. Alleen het koopcontract is door een makelaar opgemaakt maar daar hebben ze standaard templates voor.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:13

Klinkt als mooie deal Celine

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:41

Wat spannend zeg, hopelijk pakt het allemaal uit zoals jullie wilen

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:41

Dat zou mooi zijn als jullie het huis zo kunnen krijgen voor die prijs. Zeker ook omdat je dan niet met andere bieders hoeft te klooien. Succes hoor!

Hier de belastingpapieren ingevuld. Dachten een mooi bedrag terug te krijgen want vorig jaar juli huis gekocht en hypotheekrente aftrek. Volgens de hypotheker konden we zo,n €7000 terug vragen van de kosten voor het kopen van een huis.

Blijkbaar zijn de regels veranderd en als je gezamelijk inkomen boven een bepaald bedrag komt, krijg je een heel stuk minder terug en ook een heel stuk minder hypotheekrente terug.

Niemand die ons dat verteld heeft, ik heb het ook nergens gelezen. Hebben jullie hier al van gehoord?

Ook gek dat het huis met alleen het salaris van mijn man is aangekocht. Maar hij alleen zit onder dat bepaalde bedrag. Samen komen we er iets boven, niet veel. Ik weet het niet meer zeker maar meen dat het om een verzamel jaarinkomen van boven de 78.000 gaat.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 00:03

Minder aftrek voor uw eigen woning als u een hoog inkomen hebt | Belastingdienst https://share.google/JQvKVtfxVV9ksZg7A
Dat is wel al echt al jaren. Heb je wel alle kosten meegenomen die je mag aftrekken?

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 00:19

Jazeker hebben we alle kosten meegenomen. Maar als dit dan al jaren is, waarom zegt de hypotheker dat dan niet terwijl hij het inkomen weet? Die zegt doodleuk: zoveel kan je terugvragen en dit is de hypotheekrente die je terug krijgt.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:08

Heb je zijn berekening op papier?

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:13

Ja. We hebben alles bewaard op papier.

Ik vind het ook raar dat het huis is afgesloten op het salaris van mijn man, maar dat er met de teruggaaf wel gekeken gaat worden naar beide salarissen.

Daarnaast (maar dit is erg oftopic) zie je maar dat werken niet altijd loont in Nederland. Ik werk bijvoorbeeld naast een Wajong uitkering maar als ik niet zou werken, zouden we er financieel juist op vooruit gaan want dan krijg ik wel zorgtoeslag, max hypotheek rente aftrek, dure zorgkosten vergoed, enz. Lekker krom weer allemaal.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:24

fohadie schreef:
Ik vind het ook raar dat het huis is afgesloten op het salaris van mijn man, maar dat er met de teruggaaf wel gekeken gaat worden naar beide salarissen.

Dat is toch super logisch? Een hypotheekverstrekker is een andere instantie dan de belastingdienst. En voor de belastingdienst zijn jullie financieel partners. Die heeft niets te maken met jullie afspraken met de hypotheekverstrekker.

Desalniettemin balen dat je minder terugkrijgt.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:36

Wat een mooie kans Celine!
Ook wij zijn op zo'n manier aan onze woning gekomen. Die was op de markt ook zeker voor meer gegaan.
Ik hoop dat alles de goede kant op valt voor jullie :))

Herkenbaar fohadie, ook wij kregen veel minder terug dan ons was voorgespiegeld. We rooien het wel hoor, daar niet van, maar het zou toch lekker zijn om wat meer terug te krijgen en weer in je huis te kunnen investeren.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:03

Wij hebben ons eerste huis ook zonder makelaar gekocht en onze tweede appartement ook zo verkocht

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:45

Mijn zus heeft afgelopen week, na de open huizendag, op twee huizen geboden en allebei het winnend bod gehad.
Bizar toch…. Ik heb er zelf 11 maanden over gedaan, maar haar lukt het gewoon binnen een maand.
Oké ze heeft dan wel gunstige voorwaarden maar toch
Het huis wat ze kiest waren totaal 26 biedingen op gedaan. Krankzinnig

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:54

En gaat ze ook twee huizen kopen?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:59

Alja schreef:
En gaat ze ook twee huizen kopen?

Wat denk je zelf?

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:02

Nee

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:46

Nee, maar in deze markt was kansen spreiden toch wel echt noodzakelijk. Aanbod komt in vlagen en zeker na zo’n open dag
Ze heeft t overigens op dezelfde dag te horen gekregen dus direct kunnen melden welke ze kiest.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:50

Nou ik ben wel een beetje jaloers hoor!
In welke omgeving keek ze?
Mag ook via pb !

Wij kijken al sinds oktober 2024 en kunnen niet eens 1 huis kopen ;)