Algemeen Coronatopic #8

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 11:04

En aangezien de vakanties er aan komen...

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 11:05

Dan moet er niet geroepen worden dat vanaf vrijdag de vinkjes komen te vervallen. Want dat ligt er dus aan.
Ik ben eind juli gevaccineerd dus heb nog tot eind maart iig.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 11:06

purny schreef:
https://nos.nl/artikel/2415269-coronapas-van-half-miljoen-ongeboosterden-vervalt-vrijdag

De geldigheid van het CTB wordt beperkt tot 180 dagen na besmetting en 270 dagen na vaccinatie. Mensen die vóór 1 mei hun laatste prik hebben gehad (één prik van Janssen of twee van een ander goedgekeurd vaccin) hebben dus een booster nodig om nog zonder extra voorwaarden op reis te kunnen. De geldigheid van de booster is vooralsnog onbeperkt.

Mijn moeder heeft 1 maand geleden haar 2e prik gehad en dus is haar code nog lang geldig.
Nu is ze afgelopen week (toevallig, geen klachten verder) positief getest en ze wilde het herstelbewijs ophalen, maar daardoor zou haar hele code nog maar 180 dagen geldig zijn (en binnenkort misschien nog maar 3 maanden?).

Dat vond ik een beetje raar.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 11:09

Needje schreef:
Dan moet er niet geroepen worden dat vanaf vrijdag de vinkjes komen te vervallen. Want dat ligt er dus aan.
Ik ben eind juli gevaccineerd dus heb nog tot eind maart iig.

Maar als je op reis wilt moet je wel een booster halen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 11:10

purny schreef:

Gewoon naar landen gaan die de vinkverplichting afschaffen.
Italie heeft net versoepeld, nu hoef je als ongevaccineerde toerist enkel nog een negatieve test te hebben bij inreizen.
Finland overweegt afschaffen
Zwitserland overweegt afschaffen
Spanje overweegt afschaffen

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 11:12

Sizzle schreef:
purny schreef:

Italie heeft net versoepeld, nu hoef je als ongevaccineerde toerist enkel nog een negatieve test te hebben bij inreizen.

Zal moeilijk gaan aangezien dit een besluit is vanuit Brussel

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 11:14

Matheno schreef:
purny schreef:
https://nos.nl/artikel/2415269-coronapas-van-half-miljoen-ongeboosterden-vervalt-vrijdag

De geldigheid van het CTB wordt beperkt tot 180 dagen na besmetting en 270 dagen na vaccinatie. Mensen die vóór 1 mei hun laatste prik hebben gehad (één prik van Janssen of twee van een ander goedgekeurd vaccin) hebben dus een booster nodig om nog zonder extra voorwaarden op reis te kunnen. De geldigheid van de booster is vooralsnog onbeperkt.

Mijn moeder heeft 1 maand geleden haar 2e prik gehad en dus is haar code nog lang geldig.
Nu is ze afgelopen week (toevallig, geen klachten verder) positief getest en ze wilde het herstelbewijs ophalen, maar daardoor zou haar hele code nog maar 180 dagen geldig zijn (en binnenkort misschien nog maar 3 maanden?).

Dat vond ik een beetje raar.

Bij mij staan beide gegevens apart in de app. Tot maart nog vaccinatie QR en tot 24 juli genezen QR.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 11:16

enzino schreef:
Dat is een absolute toename van slechts 3 mensen op de IC, terwijl er 112.000 positieve tests zijn.
Jouw -O- kan beter vervangen worden met een *\o/*

Nee 11. Het zijn 11 nieuwe mensen die zo ziek zijn dat de verschrikkingen van de IC aan moeten, 11 families die weten dan hun familielid / partner een grote kans heeft op overlijden.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 11:18

Huertecilla schreef:
....en ik krijg maar geen positief dus geen ´hersteld´vinkje |o
Zou een :)* geest opmerken dat dit, degenene die er gewoon níet meetbaar vatbaar voor zijn, extra aandacht zouden krijgen. Dát is tenslotte gewenst toch?! Maar nee, verplicht herhervaccineren.

Niet meetbaar vatbaar/besmet geweest is wellicht ook niet meetbare antistoffen en dus niet extra beschermd :)*

Natuurlijke besmetting kan grillig zijn en is niet consequent qua antistoffen. Boosters en vaccinaties zijn in dat opzicht véél consequenter en betrouwbaarder.

En helemaal niet gek dat het groene vinkje vervalt. Als de antistoffen snel verdwijnen (en ja, ook bij natuurlijke besmetting gebeurt dat) en je hebt geen booster gehaald... dan is je bescherming niet optimaal en dus heeft een vaccinatiepaspoort weinig zin als je dat wél zou accepteren.

Tja. Eigen keuze of je het doet of niet, maar er hangen nu eenmaal consequenties aan.

Shadow0 schreef:
enzino schreef:
Dat is een absolute toename van slechts 3 mensen op de IC, terwijl er 112.000 positieve tests zijn.

Nee 11. Het zijn 11 nieuwe mensen die zo ziek zijn dat de verschrikkingen van de IC aan moeten, 11 families die weten dan hun familielid / partner een grote kans heeft op overlijden.

Maar Shadow, die mensen zijn dan maar ziek, maar wij willen vrijheid!!1! Want wij lopen geen gevaar!!1!

/s -O-

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 11:23

purny schreef:

Zal moeilijk gaan aangezien dit een besluit is vanuit Brussel[/quote]

:? Een besluit vanuit Brussel ? Ik heb iets gemist denk ik.

De EU geeft enkel advies. Alle landen zijn vrij om hun eigen reglementering toe te passen naast het advies van de EU.

Sorry, quote verkl*ot zie ik :D
Laatst bijgewerkt door Pandora2 op 01-02-22 11:25, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 11:24

Shadow0 schreef:
enzino schreef:

Nee 3. 11 nieuwe erop en 8 die er al lagen vanaf. Toename is dus 3.

En idd niet leuk, maar ik gebruikte het woord "slechts" om aan te geven dat het niet veel is op 100.000+ positief geteste mensen op een dag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 11:25

IMANDRA schreef:
Maar Shadow, die mensen zijn dan maar ziek, maar wij willen vrijheid!!1! Want wij lopen geen gevaar!!1!

/s -O-

Rare post. Kan er niet meer van maken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 11:31

purny schreef:
Sizzle schreef:

Uhm nee?
Als een land geen certifikaat verplichting meer heeft dan heeft het dat gewoon niet meer.
Hier wordt het eind van de maand afgeschaft is de bedoeling.
Brussel verplicht niet het certifikaat, ze regelen enkel de geldigheid mits het gebruikt wordt.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 11:48

purny schreef:
Sizzle schreef:

Als de hele regelgeving vanuit Brussel beslist zou worden dan hadden we niet zo'n kakofonie aan verschillende regelgevingen waar je met hetzelfde vaccin in het ene land vrolijk mag loslopen, in een ander wel winkelen maar niet op restaurant en in een 3de mag je gewoon niet binnen als het vaccin langer dan x tijd geleden gezet is.

Elk land beslist zelf en het lijkt (of is) soms gewoon willekeur.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 12:23

purny schreef:
De geldigheid van de booster is vooralsnog onbeperkt.

Mwah. Dat is meer een jojo-geldigheid. Hier was het eerst 6 toen 3 toen 4 maanden en nu ´nog nader te bepalen´. Op EU niveau idem.
Ik wil daarom een groen vinkje van hersteld maar dat lúkt tot nu toe niet -O- Na de volgende besmetting tóch de zorg maar belasten ook al geeft de zelftest negatief.
Hier in het dorp wíllen ze niet eens meer testen. Je moet echt zeggen dat je zelftest positief gaf. Heb ik helemaalgeen goed gevoel over: Dat we als bevolking gemanlpuleerd worden is geen argument om zelf ook maar te liegen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 12:25

Sizzle schreef:
purny schreef:

Uhm nee?
Als een land geen certifikaat verplichting meer heeft dan heeft het dat gewoon niet meer.
Hier wordt het eind van de maand afgeschaft is de bedoeling.
Brussel verplicht niet het certifikaat, ze regelen enkel de geldigheid mits het gebruikt wordt.

Het EU besluit betreft verder alleen het verplaatsten tússen de lidstaten.

Al met al een illustratie van de idioterie.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 12:28

Huertecilla schreef:
purny schreef:
De geldigheid van de booster is vooralsnog onbeperkt.

Mwah. Dat is meer een jojo-geldigheid. Hier was het eerst 6 toen 3 toen 4 maanden en nu ´nog nader te bepalen´. Op EU niveau idem.
Ik wil daarom een groen vinkje van hersteld maar dat lúkt tot nu toe niet -O- Na de volgende besmetting tóch de zorg maar belasten ook al geeft de zelftest negatief.
Hier in het dorp wíllen ze niet eens meer testen. Je moet echt zeggen dat je zelftest positief gaf. Heb ik helemaalgeen goed gevoel over: Dat we als bevolking gemanlpuleerd worden is geen argument om zelf ook maar te liegen.

Voor de booster is nu nog geen einddatum dus laten we daar ook nog maar even van genieten :') al verwacht ik het binnenkort zeker wel.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 12:30

Moderatoropmerking:
Dit bericht voldoet niet aan de regels van Bokt.
Laatst bijgewerkt door Ladybird op 06-02-22 19:25, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Bericht verwijderd.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 12:38

Zebrastreep schreef:
Huertecilla schreef:

Voor de booster is nu nog geen einddatum dus laten we daar ook nog maar even van genieten :') al verwacht ik het binnenkort zeker wel.

Wáár van genieten? Het is een ´nader te bepalen´ geen ´oneindig´. Een zwaard van Damocles, niets anders. Ben je, zoals ik, een beetje vroeg aan de beurt geweest kan het ploep ongeldig zijn!
Je kan nergens meer op anticiperen en de onderbouwingen van de besluiten.... zijn er niet >;) Het enige wat wel goed en breed onderbouwd is, is (met afhankelijk van de regio de voet evt wat op de rem) loslaten en de kwestbaren een werkzaam vaccin geven wanneer dat er is.
De vaagheid over de geldigheid van de QR ligt aan het gebrek aan onderbouwing voor de bescherming van vaccins/boosters tegen de omicron varianten.
Al met al gewoon omni-króm!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 12:46

Het is kwetsbaren, niet kwestbaren!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 12:56

bigone schreef:
Het is kwetsbaren, niet kwestbaren!

Jeee je hebt gescoord _/-\o_

Ondertussen weer een voorbeeldje van de 8)7 onvoorspelbaarheid: Voor reizigers vanuit de UK naar Spanje is de geldigheid van een anti-gen test van 48 naar 24 uur gegaan. UK aanbieders blij want spoed is KASSAAAA!!!

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 13:00

Kuipers wil nog een onderzoek naar het effect van 2G….
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~bd2d0970/

Waarom in godsnaam? Uit eerder onderzoekt blijkt dat het niet werkt. Dat blijkt ook uit de praktijk in andere landen. Hoeveel geld moet er nog worden uitgegeven?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 13:00

Jaaaaa, maar ze moeten wel want ze hebben nog zoveel ingekocht vaccins die ze in moeten spuiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 13:03

996981 schreef:
Hoeveel geld moet er nog worden uitgegeven?

De instelling bij de overheid is dat je alles moet uitgeven. Doe je dat niet dan moet je het geld teruggeven en krijg je volgend jaar minder budget.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 13:04

996981 schreef:
Kuipers wil nog een onderzoek naar het effect van 2G….
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~bd2d0970/

Waarom in godsnaam? Uit eerder onderzoekt blijkt dat het niet werkt. Dat blijkt ook uit de praktijk in andere landen. Hoeveel geld moet er nog worden uitgegeven?

Citaat:
“Naar aanleiding van het TU Delft-rapport wil Kuipers nader onderzoek laten doen ‘in welke specifieke omstandigheden een coronatoegangsbewijs dat gebaseerd is op 2G ingezet kan worden'. Hij vraagt de Kamer dat onderzoek eerst af te wachten.”

Dus in plaats van algeheel 2G gaan ze kijken in welke situaties het wel nu goed zou kunnen helpen, begrijp ik hieruit. Op zich niet verkeerd lijkt me, zeker als blijkt dat het in specifieke situaties flink verschil zou maken.