Algemeen Coronatopic #7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 22:10

Het gaat om de QR-code binnen Nederland die een jaar geldig is. Dat het buitenland andere eisen kan stellen is altijd zo geweest. Er is ook een tijdje sprake geweest dat AZ voor sommige landen niet voldoende zou zijn, idem dito met Janssen. Al is dit op het moment, zover ik weet, bij alle landen weer van de baan met deze twee. En met de verschillende chinese vaccins is deze beperking ook bekend.

Wat de oostenrijkse overheid besluit doet er dus niet toe voor de geldigheid van de QR-code die binnen Nederland gebruikt wordt. Daar doet het er enkel toe wat er in Nederland besloten wordt.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 22:11

Vayo schreef:
robert45 schreef:
Voor de mensen die denken dat een QRcode een jaar geldig is..

Bron Telegraaf.nl

Ook andere gevaccineerden moeten vrezen voor problemen, aldus de Oostenrijkse overheid. De geldigheid van hun QR-code gaat van 360 naar 270 dagen vanaf 6 december. Dat betekent dat tijdens de voorjaarsvakantie, eind februari, nog eens 2,5 miljoen Nederlanders geen toegang meer hebben tot de pistes en bijbehorende horeca. Tenzij ze een boosterprik hebben gehad.

Volgens deze regels verloopt die van mij dan volgende week. Maar stel ik moet/wil naar Oostenrijk, hoe en waar haal ik die 3e dan om te voldoen aan de eisen?

Geen idee ik werk niet voor de Overheid.

Binnenkort volgen er meer landen die ook met dezelfde eisen komen. Onze regering kan niets anders doen dan iedereen een 3e prik geven want ze moeten immers wel zo zal het gebracht worden.

Zeker met de huidige besmettingscijfers en opnames ben ik er zeker van dat we binnenkort allemaal die 3e prik mogen halen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 22:13

Ruitje, ik denk dat het en en kan. Eerder beginnen met boosters en daarnaast de alsnog overstag gaande mensen vaccineren. Beide zal de zorg ontlasten.
Ik erger me vooral aan het feit dat zeal vanaf juli weten dat de boosters gegeven moet worden en ze nu pas in actie komen. En de jonge verschuilt zich achter het rivm, het rivm achter de Gezondheidsraad en zo spelen ze elkaar de zwarte piet toe. Polderen heeft veel goede zaken gebracht in ons land maar in geval van crisis werkt het dus totaal averechts.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 22:14

Nu ga ik niet naar Oostenrijk (durf niet naar het buitenland te boeken zolang er overal nog maatregelen zijn), maar wel bijzonder dat ze eisen stellen waaraan je gewoonweg niet kunt voldoen.

Ik hoop wel dat ze straks in Nederland niet aankomen dat de booster 6 maanden na, maar 12 maanden voor je tweede vaccinatie gezet moet worden. Ik heb 24 jan. mijn eerste prik gehad. Ik hoop maar dat hij nog voldoende werkt. Ik neem aan dat ze hier wel naar kijken wanneer ze eenmaal boosters gaan geven.

Cer

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 22:17

En hoe zit dat met genezen? Dan heb je toch ook voor een periode een code?

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 22:21

Vayo schreef:
Nu ga ik niet naar Oostenrijk (durf niet naar het buitenland te boeken zolang er overal nog maatregelen zijn), maar wel bijzonder dat ze eisen stellen waaraan je gewoonweg niet kunt voldoen.

Ik hoop wel dat ze straks in Nederland niet aankomen dat de booster 6 maanden na, maar 12 maanden voor je tweede vaccinatie gezet moet worden. Ik heb 24 jan. mijn eerste prik gehad. Ik hoop maar dat hij nog voldoende werkt. Ik neem aan dat ze hier wel naar kijken wanneer ze eenmaal boosters gaan geven.

Valt mee in andere landen zijn ze allang begonnen met die 3e prik. Ze kunnen moeilijk met elk land apart rekening houden.

Nederland loopt gewoon achter de feiten aan. Het RIVM en de Gezondheidsraad zijn allemaal ambtenaren in hun eigen koninkrijkjes.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 22:21

Cer schreef:
En hoe zit dat met genezen? Dan heb je toch ook voor een periode een code?

Ja dan heb je momenteel een qr code voor 6 maanden, maar dit wordt binnenkort verandert naar 12 maanden. Ook met terugwerkende kracht.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 22:22

Dus vaccins zijn korter geldig binnenkort, maar genezen langer ?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 22:23

robert45 schreef:
Het grote probleem wat betreft de opnames zijn juist de oudere mensen vanaf 60 die in het ziekenhuis komen. 75 procent van de opnames in de afgelopen weken zijn van 60 tot 90 plus. Waarvan de groep 80 plus hard toeneemt.

Voor de verpleeg is het waar dat 70-75% 60+ is, overigens niet dat de 80+ groep hard toeneemt, hij stijgt gelijkmatig met de rest, alleen valt het meer op omdat het een vrij grote groep is (25-30%).

Op de IC's is de afgelopen weken qua opnamecijfers 20% tussen de 50 en 60 jaar en 20% jonger dan 50. Dat is, voor de zekerheid, niet hetzelfde als de bezettingscijfers per leeftijdsgroep.

@Vayo: het zou mij sterk verbazen als ze 12 maanden aan gaan houden, gezien het boostervaccin goedgekeurd is voor vaccineren vanaf 6 maanden na de tweede vaccinatie.

@Cer: herstelbewijs is straks in Nederland 12 maanden geldig. Volledige vaccinatie (of combinatie herstel + 1 vaccinatie) is in Nederland onbeperkt geldig.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 22:27

Cer schreef:
Dus vaccins zijn korter geldig binnenkort, maar genezen langer ?

Qr-codes verkregen door volledig laten vaccineren zijn vooralsnog binnen Nederland onbeperkt geldig. Dit kan aangepast worden als bekend wordt hoelang vaccins bescherming bieden.

Mizora, ik hoop het niet. Ik snap wel dat ze op een bepaald moment aangeven dat je binnen een x-aantal tijd je booster moet halen om je qr-code te kunnen behouden. Maar dan wel op een moment waarop je jezelf snel kunt laten boosteren. Nu zou ik het bijv. wel willen, maar nog niet mogen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 22:29

Doen andere landen nog iets met genezen?

Want als Oostenrijk een houdbaarheid aan vaccins hangt, dan gaat nl dat ook doen (want werking wordt minder, dat weten we al). De volledige vaccinatie gaat een keer aangevuld moeten worden ..

Weten ze al hoe lang een genezing “werkt’? Ik neem aan dat je dan ook na enige tijd niet meer beschermd bent ?

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 22:41

@mizora

Ik neem aan dat de IC opnames ook onder de ziekenhuisopnames vallen? Indien ja dan zijn je genoemde leeftijden niet terug te vinden in de statistieken

Afbeelding

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 22:46

Ik kijk bij stichting Nice. https://stichting-nice.nl/ en dan de grafiek onder kopje: "Het totaal aantal nieuw opgenomen IC-patiënten met bewezen COVID-19 per leeftijdsgroep per week"

Zou je aub naast screenshot ook een linkje kunnen toevoegen de volgende keer? Dat helpt met dingen aflezen en de exacte context zien. Een screenshot is heel nuttig voor het vlotte overzicht en het inschatten waar je het over hebt, dus op zich erg fijn om erbij te hebben, maar niet in plaats van.

Edit: slechts 1 op de 6 opnames wordt IC. Er zit een duidelijk verschil tussen IC en verpleeg en dit zie je in een totaalplaatje slecht tot niet terug.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 23:27

Denemarken voert de covid pas weer in ondanks 88% vaccinatie. Ik vraag ne af in hoeverre dat dan echt nog nuttig is. De pas zelf houdt geen besmettingen tegen, dan lijkt het me zinvoller om weer bepaalde maatregelen in te voeren.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 23:57

Yjeesus, mijn dochter eindelijk een afspraak gemaakt voor het Janssen vaccin, zodat ze mee zou kunnen naar Oostenrijk, is het Janssen vaccin daar opeens niet meer voldoende vanaf 3-1-2022!

Ze heeft al prikangst, dus zich er eindelijk overheen gezet met dan maar 1 prik ipv 2 en nu dit weer..

De geloofwaardigheid en prikbereidheid onder de niet gevaccineerden zal niet toenemen als ze zo omgaan met de gevaccineerden :(

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 00:55

Vertel je dochter maar dat het echt meevalt , en ik ben iemand die ook heel bang is voor naalden en prikken en al dik 2 weken ervoor zenuwachtig was. Je hebt het niet voor het kiezen maar de eerste keer dat ik ging had ik een hele lieve vrouw die uitgebreid de tijd nam omdat ik bang was.

Ik heb er niks van gevoeld en de prik ook zittend genomen. Ik werd goed in de gaten gehouden en ik moest ook even blijven zitten zodat ik niet opeens alsnog flauw zal vallen :') Maar voordat ik er erg in had was het al klaar.

Plus Jansen zou ik ook maar laten schieten , kans dat het hier ook niet meer geldig gaat zijn in de toekomst is ook aanwezig , dan zou ze alsnog 3x moeten.

Dus beter 2x Pfizer is het in één keer klaar.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 01:26

Peter van der Voort, Hoofd IC UMG, gaf net bij Jinek aan, dat in Nederland altijd aan de Gezondheidsraad advies wordt gevraagd. De Gezondheidsraad baseert zich op wetenschappelijk bewijs en dat duurt nu eenmaal wat langer.
Vandaar dat het zo lang duurde dat besloten werd om over te gaan op die boosterprik.

In feite kan je het dan De Jonge niet kwalijk nemen.
Die moest gewoon wachten tot het wetenschappelijk onderzoek was afgerond.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 08:05

Electra63 schreef:
Peter van der Voort, Hoofd IC UMG, gaf net bij Jinek aan, dat in Nederland altijd aan de Gezondheidsraad advies wordt gevraagd. De Gezondheidsraad baseert zich op wetenschappelijk bewijs en dat duurt nu eenmaal wat langer.
Vandaar dat het zo lang duurde dat besloten werd om over te gaan op die boosterprik.

Denk je dat Nederland het enige (Europese) land is waar dat zo werkt?

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 08:07

Laatst in de interviews bij de priklocaties waren er wel diverse mensen die daar voor hun derde waren. Dus een deel heeft die wel al gehad?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 08:09

Zebrastreep schreef:

2x dit jaar eb vervolgens nog de rest van je leven ieder jaar wellicht.
Dat „klaar“ valt nog even te bezien.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 08:09

Sizzle schreef:
Denemarken voert de covid pas weer in ondanks 88% vaccinatie. Ik vraag ne af in hoeverre dat dan echt nog nuttig is. De pas zelf houdt geen besmettingen tegen, dan lijkt het me zinvoller om weer bepaalde maatregelen in te voeren.

Denemarken. Hét voorbeeld. Als iedereen zich maar zou laten enten zouden bij ons, net als in Denemarken, geen maatregelen nodig zijn

-O-

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 08:12

996981 schreef:
Electra63 schreef:

Wat bedoel je daarmee?
moeten we doen wat andere landen doen? (vaccinatieplicht bijvoorbeeld..?)

En Denemarken was dacht ik het voorbeeld dat regels los konden...
Volgens mij wijzen mensen gewoon naar wat voor hun het beste uitkomt.. :D

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 08:16

Sizzle schreef:
Zebrastreep schreef:

2x dit jaar eb vervolgens nog de rest van je leven ieder jaar wellicht.
Dat „klaar“ valt nog even te bezien.

Is dat heel erg? Een herhaling?

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 08:17

veerledec schreef:
Laatst in de interviews bij de priklocaties waren er wel diverse mensen die daar voor hun derde waren. Dus een deel heeft die wel al gehad?

Klopt, mijn moeder heeft de oproep al lang binnen voor de derde prik. Ik snap de ophef dus niet zo.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 08:18

Cer schreef:
996981 schreef:

Wat bedoel je daarmee?
moeten we doen wat andere landen doen? (vaccinatieplicht bijvoorbeeld..?)

En Denemarken was dacht ik het voorbeeld dat regels los konden...
Volgens mij wijzen mensen gewoon naar wat voor hun het beste uitkomt.. :D

Alles Europese landen hebben te maken met partijen die beslissingen goed moeten keuren. Dat is dus een slecht excuus om aan te dragen voor de trage besluitvorming in nl.

Juist. Denemarken werd hier aangedragen als hét grote voorbeeld. Ook daar gaat het momenteel dus niet goed genoeg om geen maatregelen te hebben ondanks de hoge vaccinatiegraad. (Wat overigens in IJsland ook al zo was)