Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 19:26

Wanneer ik, wanneer we een aantal maanden verder zijn, het gewone leven weer op gaan pakken dan interesseert mijn privacy mij geen reet maar mijn gezondheid nog steeds wel. En ja, dan volgen ze mijn telefoon maar. Kleine opoffering voor je gezondheid . Dat gemiep over privacy , ze kijken niet of je op de pot zit. Er kan blijkbaar gecheckt worden dat telefoon 1 naast telefoon 2 is geweest dus krijgt 1 een waarschuwing dat 2 inmiddels Corona heeft.
Wat heb je aan privacy wanneer je de pijp uitgaat .
Laatst bijgewerkt door BigOne op 07-04-20 19:26, in het totaal 1 keer bewerkt

ruitje

Nee, gewoon nee. Het bespreken van een app, die mogelijk verplicht gebruikt moet worden om bij te houden waar je bent geweest en met wie.

In zo'n land heb ik nooit gedacht te hoeven wonen....

Ik zou dat dus weigeren.

Destination

karuna schreef:
Je telefoon moet continue gps scannen en bijhouden :j . Bij gv zit er rustig 4 a 5 uur batterij verschil in aan of uit.

Wie of wat is gv?

Cer schreef:
Welicht als de grootste groep mensen de app heeft en wil gebruiken (en locatie voorzieningen aan wil zetten) dat de mensen die er echt problemen mee hebben, dat niet hoeven?

Ik denk dat de app misschien iets zegt van : je was daar, daar was ook iemand met Corona (hoe ze dat dan weten, zou ik weer niet weten), dus je moet even op jezelf letten.

Misschien zoiets?

Een app zal nooit verplicht kunnen worden, want er is ook een doelgroep zonder smartphone.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 19:27

purny schreef:
karuna schreef:
Die heb ik dus altijd uitstaan. Deels om die reden deels ivm batterij. Alleen als ik verdwaald ben in het bos gaat hij even aan om de weg terug te vinden.

Dat is nieuw dat je batterij sneller leeg gaat als je hem aan hebt staan... Nog nooit van gehoord.
Ik heb er niet zoveel problemen mee. Ze weten toch wel alles van je

Precies dit ze weten toch alles al van je.... Snap wel dat mensen dat heel eng vinden of denken dat dat niet gebeurd, maar alles wat op je op internet zet is te zien of terug te vinden. Denk eigenlijk dat ze toch al weten waar je wel niet bent geweest. Als je echt privacy wil is het geen gebruik van internet en je telefoon , laptop , tv of alles wat digitaal werkt weg te doen. Alleen dan kun je het beter uitsluiten. Ik snap aan de andere kant het gezeur erom niet als je alles al op Facebook zet maar wel gaat klagen dat ze weten waar je bent.... Wat is het verschil daar dan tussen denk ik dan.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 19:28

Ik zit qua privacy overwegingen eigenlijk niet te wachten op zo'n app, maar begrijp dat het misschien wel noodzakelijk is om alles weer op gang te krijgen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 19:28

Destination schreef:
karuna schreef:
Je telefoon moet continue gps scannen en bijhouden :j . Bij gv zit er rustig 4 a 5 uur batterij verschil in aan of uit.

Wie of wat is gv?

Dat wordt in elk topic zo’n beetje gevraagd, kan er niet een sticky komen voor GV? :+

Het is overigens Goede Vriend is ooit eens uitgelegd.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 19:29

Zou bijna in karuna's onderschrift moeten staan.
Want die vraag komt zo vaak voorbij.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 19:30

verootjoo schreef:
Dat wordt in elk topic zo’n beetje gevraagd, kan er niet een sticky komen voor GV? :+

Het is overigens Goede Vriend is ooit eens uitgelegd.

Of het wordt gewoon uitgetypt als het geen gangbare afkorting is :=

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 19:30

Het mag inderdaad waarschijnlijk niet eens verplicht worden.. buiten dat, je hebt idd mensen zonder telefoons, en telefoons die geen apps aankunnen..

Ik zelf maak me er niet druk om (niet slim misschien), mijn telefoon weet meer dan ik, die weet inderdaad ook waar ik geweest ben, en soms zegt ie ineens "je auto staat daar en daar".. en dan denk ik 'dat weet jij beter dan ik :') "

ze zouden er ook pas over na gaan denken als de 'lockdown' minder kan worden, en dat is nu nog niet zo. het gaat om bron/contact onderzoek. Als het volume van besmettingscontactonderzoek te groot voor GGDs, en om die dan tzt te ontlasten, zoiets... in ieder geval tot 28 april nog niet..

Zij denken dat ze de privacy kunnen garanderen. In de UK zijn ze het aan het testen.
Ze denken/menen dat het niet via databases gaat/moet, maar via bluetooth (dat snap ik niet helemaal).
Laatst bijgewerkt door Cer op 07-04-20 19:36, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 19:31

Ml, vl, dl, zl is op bokt al normaal toch :+ gv zit daar nu ook bij. Idd goede vriend. Gv is wat korter :P

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 19:31

karuna schreef:
Ml, vl, dl, zl is op bokt al normaal toch :+ gv zit daar nu ook bij. Idd goede vriend. Gv is wat korter :P

Ml, vl, zl?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 19:32

Privacy is niet alleen iets wat je individueel kunt kiezen hoor, AnnexUdith, dat moet je ook samen beschermen. Als iedereen alles laat zien en jij niet, dan ben je al bij voorbaat verdacht. Dan heb je dus niet zomaar de keuze meer.

Verder heb ik de persconferentie niet gekeken, maar ik snap niet waarom ze iets inzetten wat potentieel zoveel bezwaar kan hebben als locatietracking, als de basis nog niet op orde is. Begin altijd met minder ingrijpende maatregelen. (En ik zie nog wel een paar terreinen waar dingen verbeterd kunnen worden: voldoende beschermende middelen voor mensen in de zorg maar buiten de ziekenhuizen, mondkapjes, betere boodschappenservice zodat mensen ook werkelijk thuis kunnen blijven.)
Als dat niet op orde is, heb ik niet het idee dat het al tijd is om naar andere maatregelen te grijpen.

lenaa_tje

ruitje schreef:
Nee, gewoon nee. Het bespreken van een app, die mogelijk verplicht gebruikt moet worden om bij te houden waar je bent geweest en met wie.

In zo'n land heb ik nooit gedacht te hoeven wonen....

Ik zou dat dus weigeren.

Ik ook. Nu vergeet ik buiten huis heel vaak m’n telefoon :')

Maar nee.. je kan hier ook heel veel kwaad mee namelijk.

karuna
Drukke kabouter

Yup heb ik ook ooit moeten vragen. Vond raar in een topic dat iedere parter de initialen ml had, :P manlief, vriendlief, dochterlief en zoonlief.

Ken ook genoeg mensen met alleen een telefoon die kan bellen. Die zijn dan niet te volgen -O-
Laatst bijgewerkt door karuna op 07-04-20 19:33, in het totaal 1 keer bewerkt

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 19:33

karuna schreef:

door dat net uitgelegd is dat gv goede vriend is kan ik wellicht bedenken wat de rest moet zijn.

Maar man lief en zoon lief? Waarom gewoon niet gewoon man of zoon?
Waarom dat lief er achter? En gewoon vriend kan toch ook?

Bijzonder :)

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 19:33

karuna schreef:
Ja op zich wel, maar je privacy kwa verplaatsing is wel weg. Krijg er meteen een big brother is watching you bij. En google die je locatie gaat opslaan? Ik sta er dubbel in dus

Google slaat je locatie nu ook al op.

Ik vind het prima hoor, die apps.

_Penotti

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 19:35

In de gaten gehouden word je toch al.
Ga je met de auto op pad, word je kenteken vaak geregistreerd.
Krijg je een brief op de mat of mee wilt doen aan de proef spitsmijden, als voorbeeld.

Pandora2

Destination schreef:
Een app zal nooit verplicht kunnen worden, want er is ook een doelgroep zonder smartphone.

:D

Mijn telefoontje kent helemaal geen apps :')

neetoch

Is dat zo karuna? Zal wel zijn omdat ik niet in dat soort topics zit, maar ik vind het ook verdomd vervelend lezen van je. Jij bent toch ook al heel lang geen snot puber meer die zijn eigen straattaal moet verzinnen zeker? Tik het gewoon uit, want steeds maar weer erop moeten reageren van je is meer tekst dan het even uittikken...

Travel_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 19:37

Kom maar door inderdaad met die app. Mijn telefoon weet meer over mij dan ikzelf, dus als je daar andere mensen mee kunt helpen vind ik het prima..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 19:37

_Penotti schreef:
Krijg je een brief op de mat of mee wilt doen aan de proef spitsmijden, als voorbeeld.

We doen daar heel lichtvaardig over, maar die dingen worden al misbruikt (als in: gebruikt door de overheid voor doeleinden waar nooit vooraf akkoord is gegeven.)

Volgens mij zouden we daar best wat kritischer op kunnen zijn.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 19:38

karuna schreef:
Yup heb ik ook ooit moeten vragen. Vond raar in een topic dat iedere parter de initialen ml had, :P manlief, vriendlief, dochterlief en zoonlief.

Ken ook genoeg mensen met alleen een telefoon die kan bellen. Die zijn dan niet te volgen -O-

Die afkortingen ken ik echt niet :n

Shadow0 schreef:
_Penotti schreef:

We doen daar heel lichtvaardig over, maar die dingen worden al misbruikt (als in: gebruikt door de overheid voor doeleinden waar nooit vooraf akkoord is gegeven.)

Heb voorbeelden?

Een Duitse econoom stelt voor om mensen om te kopen := Dominik Rehse stelt voor dat mensen een bedrag op hun telefoon gestort krijgen als uit hun data blijkt dat ze afstand houden van andere mensen/thuis blijven.

Cer

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 19:39

Zolang de app maar niet in china gemaakt is.. -:)

_Penotti

Shadow0 schreef:
_Penotti schreef:

Ik geef toe dat er behoorlijk verbaasd over was ja.
Maar aan de andere kant, wat kunnen ze er mee? Weten dat ik rond die tijd naar het werk rij?

Maar het geeft wel aan ja dat je meer in de gaten word gehouden dan je beseft.

BigOne

De tegenstanders doen net of je met naam en foto bekend bent via die app. Het gaat om locatie van telefoon, je nummer hoeft zelfs niet bekend te worden. Als een persoon Corona blijkt te hebben en die heeft de app op de telefoon kan er automatisch een bericht uitgaan naar alle telefoons met app die de periode daarvoor binnen een bepaalde afstand van het besmette geval zijn geweest.
Heel apart dat iemand die hier vraagt of ze naar haar vriendje mag bijna word vermoord maar zo’n app gaan gebruiken, nee want stel je voor ..... .
Laatst bijgewerkt door BigOne op 07-04-20 19:41, in het totaal 1 keer bewerkt