Welke "unpopular opinions" heb jij?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Re: Welke "unpopular opinions" heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 09:14

Bezuinigingen op GGZ worden wel zichtbaar ja :o

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 09:18

Urbanus schreef:
Ik denk wel dat steeds meer mensen gevoelig zijn voor complottheorieën en andere gekke dingen.

Waar zou dat vandaan komen? Heeft Corona daar de voedingsbodem voor gelegd? Of ontevredenheid in het algemeen? Ik vind het een vreemde ontwikkeling.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 09:20

Mensen leven meer geïsoleerd en online.. En hebben ook meer vrije tijd denk ik.
De mensen die ik ken die in dat soort theorieën geloven hebben de hele dag geen reet te doen dan een beetje op YouTube filmpjes kijken.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 09:23

Er is weinig complottheorie aan de hetze tegen de boeren natuurlijk.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 09:26

verootjoo schreef:

_/-\o_

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 09:28

elnienjo schreef:
Er is weinig complottheorie aan de hetze tegen de boeren natuurlijk.

Daar gaat het nu niet over :knuffel:

prompter schreef:
Urbanus schreef:
Ik denk wel dat steeds meer mensen gevoelig zijn voor complottheorieën en andere gekke dingen.

Waar zou dat vandaan komen? Heeft Corona daar de voedingsbodem voor gelegd? Of ontevredenheid in het algemeen? Ik vind het een vreemde ontwikkeling.

Ik denk dat angst een hele goede voedingsbodem is.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 10:09

Ja, ik denk dat je daar de spijker op zijn kop slaat! Angst voor verandering, voor het onbekende, voor minder welvaart, het kan allemaal.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 10:18

fokfanaat schreef:
Ik kan echt niet tegen " hij wilT"

Het is ook hij wil en niet wilt.

Ik erger mij aan 'Je kan' in plaats van 'je kunt'. Je zegt toch ook niet 'Je loop'? En hetzelfde heb ik met 'U hebt'. Kriebels krijg ik daarvan, omdat het er vroeger bij ons op school nog net niet letterlijk uitgeslagen werd. Het is 'U heeft'. Het is namelijk ook niet 'Je heeft'. Zo is het ons vroeger geleerd in ieder geval

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 10:42

elnienjo schreef:
Daarom zou ik dus graag de landelijke rustdag op zondag weer zien terugkeren. Geen winkels open op die dag. Horeca houdt doorgaans ook 1 a 2 dagen de tent gesloten door de week, dat moet voor winkels ook gangbaar worden. En dat kan alleen door verboden om grote ketens hun voorsprong te ontnemen.

1951 belde, ze willen hun Winkeltijdenwet terug

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 10:45

Elnienjo, wat let je om op zondag niet te gaan shoppen en de stad/het dorp niet in te gaan? Het hoeft niet.

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-22 10:47

Roodvos schreef:
elnienjo schreef:
Daarom zou ik dus graag de landelijke rustdag op zondag weer zien terugkeren. Geen winkels open op die dag. Horeca houdt doorgaans ook 1 a 2 dagen de tent gesloten door de week, dat moet voor winkels ook gangbaar worden. En dat kan alleen door verboden om grote ketens hun voorsprong te ontnemen.

_O-

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 10:58

Roodvos schreef:
elnienjo schreef:

Bovendien hoor je op zondag 3x in de kerk te zitten. :D

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 10:59

Shenavallie schreef:
fokfanaat schreef:

Ik erger mij aan 'Je kan' in plaats van 'je kunt'. Je zegt toch ook niet 'Je loop'? En hetzelfde heb ik met 'U hebt'. Kriebels krijg ik daarvan, omdat het er vroeger bij ons op school nog net niet letterlijk uitgeslagen werd. Het is 'U heeft'. Het is namelijk ook niet 'Je heeft'. Zo is het ons vroeger geleerd in ieder geval

Bij mij is dat er in geslopen door Engelstalige scheldwoordenfilters, het woord kunt komt daar niet doorheen

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 11:08

prompter schreef:
Ja, ik denk dat je daar de spijker op zijn kop slaat! Angst voor verandering, voor het onbekende, voor minder welvaart, het kan allemaal.

Dit is een kort filmpje hierover: https://www.universiteitvannederland.nl ... ttheorieen

De drijfveer lijkt angst, angst om te veranderen. Niet meer dagelijks vlees op je bord, overgang naar elektrisch, immigranten van over de hele wereld die hun eigen gebruiken meenemen, inzicht in zaken die een lange tijd normaal gevonden worden, maar het niet meer zijn in het huidige perspectief.

In alle discussie sneeuwt deze onder:
Flying_Angel schreef:
Ik wou dat het weer herfst was :o

Dit is wel echt een UO imo _-:(

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 11:09

Shenavallie schreef:
fokfanaat schreef:

Het is allebei correct Nederlands :j

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 11:10

verootjoo schreef:
Shenavallie schreef:

Het is allebei correct Nederlands :j

Ja ik dacht dus ook dat hij wil en hij wilt allebei goed is, maar op Google kan ik dat niet meer terugvinden en is het toch hij wil. Maar ik zou zweren dat ik dit een tijdje terug ook heb uitgezocht, en dat toen duidelijk werd dat allebei toegestaan is :')

[edit] https://taaladvies.net/hij-wilt-of-wil/

[edit2] u hebt en u heeft mag wel allebei: https://taaladvies.net/u-heeft-of-hebt/

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 11:12

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 11:56

Ik vind het stom dat taal aangepast wordt als we met “z’n allen” maar lang genoeg en vaak genoeg fout blijven zeggen, dat het dan ineens goed is….

Dat zou voor mij hetzelfde zijn als je maar vaak genoeg zegt 1+1=3, dan we dan maar afspreken dat dat ook goed is…

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 11:59

Maar taal leeft en is dus aan verandering onderhevig. Een taal die niet verandert is een dode taal zoals Latijn.

Zeggen dat een taal niet moet veranderen is voor mij hetzelfde als zeggen dat alle winkels op zondag dicht moeten zijn.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 12:00

Mwa, weet ik niet. Taal verandert natuurlijk ook gewoon. De Nederlandse boeken uit de middeleeuwen zijn amper nog te lezen.
Sommige woorden krijgen zelfs een andere betekenis in de loop van de tijd.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 12:07

verootjoo schreef:

Uh oh }>

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 12:47

Telpeva schreef:
Shenavallie schreef:

Bij mij is dat er in geslopen door Engelstalige scheldwoordenfilters, het woord kunt komt daar niet doorheen

En dat ondanks dat je die variant met een c schrijft, ha ha ha!

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 12:51

verootjoo schreef:
Hij wilt is niet correct, maar u hebt/heeft en je kan/kunt allebei wel.

https://onzetaal.nl/taalloket/hij-wil-hij-wilt

Er is zoveel veranderd in de afgelopen decennia, dat het bijna niet meer bij te benen is. Wat ik wel apart vind, is dat als een hele groep iets 'verkeerd' schrijft, het groene boekje dit op den duur maar als standaard invoert. Maar dat is denk ik meer mijn probleem. :D
Laatst bijgewerkt door Shenavallie op 15-06-22 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 12:51

Sanet schreef:
Ik vind het stom dat taal aangepast wordt als we met “z’n allen” maar lang genoeg en vaak genoeg fout blijven zeggen, dat het dan ineens goed is….

Dat zou voor mij hetzelfde zijn als je maar vaak genoeg zegt 1+1=3, dan we dan maar afspreken dat dat ook goed is…

Oh, jij schrijft hetzelfde. :o

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 13:03

Het is op zich wel prettig dat taal evolueert, anders hadden we nog steeds op deze manier geschreven.

Afbeelding

Taal past zich aan aan de tijdsgeest :)